Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4040 ggr
[FiaDodis]
0

Avel på eksemhästar....

Vad tycker Ni om att avla på eksemhästar?

Rätt eller fel?!

exitingsvillemo
0

Jag tycker att alla hästar som uppvisar eksem ska tas ur avel.

Har nyligen läst att dom kunnat konstatera att det är ärftligt.

Både soleksem-hästar och svidknottseksem-hästar

joooossan
0

Nu börjas det igen ;) Jag har faktiskt inte insatt i aveln till 100,

finns det uppgifter att det förs det vidare eller ?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

exitingsvillemo
0

läste om det senast igår, ska googla och se om jag kan länka till artikeln Glad

jen
1

men de islandshästar som får exsem när de kommer till Sverige… de får väl exsem för att de ej är vana vid knott tex. KAN det då verkligen vara ärftligt?

AnnaLundin
0

#2 - enligt den studie som fortfarande pågår på SLU så har de kommit fram till att det finns en ärftlighet i eksemet, men man vet ännu inte hur det nedärvs.

Eksem är bland det vidrigaste en häst kan lida av. I bästa fall kan den ha ett hyfsat liv med heltäckande täcke på sig dygnet runt sommartid - HUR KUL liv är det egentligen, med täcke när det är 30 grader varmt ute??
I sämre fall går det med en klåda som aldrig ger med sig, hur mycket de än skrubbar sig. Och det gör de…

Jag har en ungponny som har börjat klia sig i år. Det är ett jättefint lovande ungsto, som jag fattat beslut om att ALDRIG sälja och ALDRIG betäcka, just pga hennes klåda. Hon ska avlivas om hon blir sämre än hon är nu (ändå ganska lindrigt) eller om något händer mig så att jag inte längre kan bära ansvaret för hennes mående.

Nej, jag tycker verkligen inte att man ska betäcka ston som har eksem. Har sett bilder på ett sto med heltäckande täcke och föl vid sidan och jag får ont i magen varje gång jag ser detta.

AnnaLundin
0

#4 - ja det kan fortfarande vara ärftligt.

exitingsvillemo
0

#5 det var nog på SLU jag läste det.

Nej jag håller med, eksem är inget man vill avla fram…

jen
0

#6 ok, ja då tycker jag inte att man bör avla på den hästen.

man bör ju avla bort alla oönskade defekter

gejsa
0

Antar att det kanske ligger latent och så blossar det upp ifall dom blir extra utsatta.

Nej, jag tycker inte man ska avla när någon har eksem.  Jag tog tex inte valpar på min förra schäfertik som hade allergi.

joooossan
0

Isf tycker jag absolut inte man ska avla på dessa hästar! Man gör bra hästarna en stoor otjänst, precis som #5 skriver.

#5 Varför skulle du inte kunna sälja pga hennes klåda? Hon kanske kan bli en jättefin liten ponny och ägarna kan ta lika stort ansvar som du i just det ämnet? :) Bara en fundering ^^

IdaT
0

#10 Jag tycer att hon tar ett br beslut, tänk om köparen inte var så ansvarstagande som säljaren först trodde, eller som säljer vidare till en som inte bryr sig om klådan och börjar avla ändå?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

AnnaLundin
0

#10 - en ponny som bara är 2 år gammal har ett långt liv framför sig. Den kan hinna byta ägare MÅNGA gånger och även om de jag säljer dne till kanske kan ta hand om det så kanske inte nästa gör det. och ärligt talat så vill jag bespara den här ponnyn ett eventuellt lidande i framtiden.

Shettisar blir alltför ofta slit-o-slängprylar. Är de dessutom inte helt friska så är risken ännu större.

Det finns så många friska ponnyer på marknaden, jag ser ingen anledning att låta denna ponny säljas. Hon får bo kvar här så länge hon inte lider för mycket av sin klåda och den dagen hon lider mer än idag så kommer jag ta mitt djurägaransvar och avsluta hennes lidande för gott - INTE genom att sälja henne till ett ovisst öde de närmaste 25 åren framöver.

joooossan
0

#11 Ja, jag har inte sagt att förslaget var dåligt, jag kanske hade gjort samma sak :) Jag ville bara höra hennes resonomang, självklart kan de bli fel, eller superbra (; Man kan ju ha ett kontrakt :)

#12 Aha, tänke inte så långt ;) Jag tänker oftast inte innan jag skriver får jag upp en fråga skriver jag denOskyldigFlört

AnnaLundin
0

#13 - kontrakt kan man ha, men det är inte juridiskt bindande… När hästen väl är såld så får nya ägaren göra precis vad den vill med hästen.

Nej, det är liksom inte aktuellt i min värld, att sälja en eksemhäst. Andra får göra det, det är deras ensak och ansvar. Men jag gör det INTE.

IdaT
0

#13 Okej, då missuppfattade jag dig lie. Förlåt för det.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

joooossan
0

#14 Som sagt, tänkte inte så långt och hade gjort detsamma när jag hört ditt resonomang :)

exitingsvillemo
0

#13 hon väljer ju att ta bort den om det blir värre, varför sälja då? Eksemet lär ju inte bli bättre hos ngn annan?!?

Nä jag tycker att det var ett klokt beslut och att fler borde tänka så

exitingsvillemo
0

oj, jag missade alla svar som kommit, vi skriver visst om varandra i farten tror jag

joooossan
0

#18 Haha, gjorde detsamma, blir lite huller om buller ;)

exitingsvillemo
0

#5 även jag har sett heltäckade ston med föl vid sidan och det är som du säger, hemskt!

Det måste ju finnas friska, sunda föräldradjur att avla med!?!

gejsa
0

#5# Vad gör du åt stoet? Hjälper du det på något sätt mot klådan? Nu förtiden finns det så mycket hjälp så man kan lindra väldigt mycket för en häst som har klåda. Finns ingen anledning at ta bort den för en sådan sak. Om det inte är EXTREM klåda och den kliar sig sönder och samman. Man kan tex ta in dom värsta tiderna på dygnet, man kan ge Horsol och spruta med Absorbine det är det bästa medlet som jag någonsin har prövat på eksemhäst. Täckena som är till eksem är inte särskilt varma heller och torkar fort när det regnar.

AnnaLundin
0

#21 - jag gör det jag tycker behövs för att låta ponnyn leva ett värdigt hästliv. Den dagen det inte räcker avlivar jag henne.

JAG anser att en häst som inte kan leva ett värdigt hästliv ska avlivas och den åsikten står jag för.

Och JAG anser inte att heltäckande täcke dygnet runt hela sommarhalvåret är förenligt med ett värdigt hästliv, oavsett vad andra anser.

exitingsvillemo
0

#21 spelar igentligen ingen roll vad man kan göra för att underlätta för hästen (ur avelsynpunkt alltså) Målet med att avla är väl att få fram sundare individer utan ärftliga defekter.

Att avla fram en individ som behöver medicinering, smörjning, täcken dagligen under sommarhalvåret, är inget en seriös uppfödare skulle göra anser jag

gejsa
0

#22# #23# Att avla tycker jag inte heller man ska göra. Men man behöver för den skull inte ta bort djuret. Jag tex som har en islänning med eksem tror inte ens att han lider av det. Skulle inte ens tänka tanken att avliva honom. Jag sköter honom väldigt noga. Och det tycker jag man är skydlig att göra när man skaffar djur. Inte att bara avliva dom för att dom kräver mer passning. Det är vad jag tycker.

AnnaLundin
0

#24 - då gör vi olika bedömningar om saken. Den dag jag anser att min ponny inte lever ett värdigt hästliv så ska hon slippa sitt lidande för evigt.

Det handlar inte om att det är "mer passning" utan faktiskt att hästen ska kunna leva ett värdigt liv.

[FiaDodis]
0

#24 Din islänning kanske inte lider av eksemet fysiskt eftersom du tar hand om den på bästa möjliga sätt. Det jag undrar är: Att behöva gå in stunder på dagen på sommaren, det kanske den "lider" av!?

Har kompis som har en isis med eksem den tas in kl 14 varje dag p g a flygfäna ute! Jag skulle inte vilja vara den hästen!!

Ahnna
0

Jag har jobbat i ett par turridningsstall med islandshästar, och varje sommar är det samma visa - på med en massa klet, täcken, spray, salvor… Och så skickas några på betäckning och så föds fler med samma problem… Skrikandes

Jag förstår verkligen inte hur folk tänker när de avlar på eksemhästar. VARFÖR vill man utsätta en individ för sånt? VAD kan rimligtvis vara så extremt viktigt att föra vidare att man bortser från såna allvarliga defekter och sjukdomar på föräldrarna? Är det så att folk med eksemhästar inte ser det som ett problem, utan allt täckande och smörjande är bara en naturlig del av vardagen, eller vad?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

gejsa
0

Att leva ett värdigt liv har inte med att göra om den får komma in lite tidigare till stallet. Den njuter mer av att slippa mygg och knott precis som dom andra icke eksemhästarna. Jag tycker det är ett mer värdigt liv att slippa dom än att få stå på betet dygnet runt och bli trött och hängig pga flygfäna. Jag tar in mina vid 19-tiden på sommaren pga min eksemhäst. Och jag lovar att dom inte lider av det. :)

gejsa
0

#27# Det jag rekomenderade är inget klet alls. :) Det syns inte ens på hästen när jag har satt på det.

bell
0

#0 Jag tycker att det skulle vara straffbart att avla på hästar med exem.

Det är vad jag tycker håller oxå med anna Lundin om att det bästa är att avliva ett exemsto än att sälja det vidare. Skönt att man inte är ensam om den inställningen Glad

AnnaLundin
1

#28 - jag har inte någonstans sagt eller skrivit VAD jag gör för att mina ponny ska slippa klådan, bara ATT jag gör det jag anser behöver göras. (jag har ingen lust att redovisa mina dagsscheman på vad jag gör och på vilket sätt det görs) Så länge det håller henne hyfsat klådfri så är allt frid och fröjd, men blir hon sämre TROTS det jag gör för henne så är avlivning det enda alternativ som är okej för mig.

Jag förstår inte inställningen som många har om att man till varje pris måste undvika avlivning. Ett dött djur lider aldrig! För mig finns detta alltid med som ett alternativ när mina djur inte mår bra, om den behandling de får inte skulle göra dem bra. Jag önskar att FLER djurägare kunde tänka tanken på avlivning i stället för att envist göra precis allt de kan för att hålla liv i djur som inte mår bra.

gejsa
0

#31# Jag svarade #26# och #27#. Nej du slipper redogöra vad du gör men man blir ju nyfiken eftersom du tycker att det verkar fel att låta eksemhästar leva. Du kanske inte har sett hur pass bra en eksemhäst blir om den sköts om som jag tex redovisade för.

Jag har också sett eksemhästar som inte sköts om av sina ägare. Och dom LIDER det lovar jag.

Maja
0

Rent spontant skulle jag säga: Nej, avla inte på dem!

MEN:

Det finns olika faktorer som spelar in i det här.. Eftersom jag är islandsmänniska så pratar jag om vad jag har stött på nu då, alltså endast islänningar.

För det första så finns det 100000000 olika grader av eksem. Allt ifrån sådana som kliar svansroten lite till dem som kliar av ALL man och svans, blir såriga och ser ut som halvdöda åsnor.. Visst underdrift och överdrift kanske, men ni fattar grejjen.. Att avla på en s.k. halvdöd åsna behöver inte betyda att fölet får eksem. Visst kan det få det, men det behöver inte!

- Eksemmamma + eksempappa kan bli eksemfritt föl
- Eksemfri mamma + eksemfri pappa kan bli eksemföl
..svårt att säga innan alltså!

En importerad islänning utvecklar eksem i vissa fall. Eksem är inte smittsamt, sätter du en eksemfri häst i en hage med 100 eksemhästar kommer inte den friska hästen att bli smittad. ;) Jag har varit med om allt från nyimporter som utvecklade eksem första sommaren i Sverige till de som kom och inte fick eksem förrän 10 år senare.

Att en eksemhäst (pratar fortfarande import nu) utvecklar eksem är otroligt synd. Ingen vill ha en eksemhäst frivilligt. Det kan bero på 100000 olika saker. För lite kunskap hos ägaren, fel hantering, stress, taskigt område m.m. You name it!

Stoet som importeras och utvecklar eksem löper ju inte nämnvärt någon större risk att föra vidare eksemrisken till sitt föl än hennes svenskfödda islandskompis i hagen.

Även svenskfödda islänningar kan få eksem. Tar som eksempel Ari i gamla stallet. Han mamma har inte eksem. Hon är ett mycket fint avelssto som har lämnat tre fina avkommor med fina eksemfria pappor. Ari utvecklade eksem som tvååring (?). Av hans två yngre syskon har mellanfölet visat lite symptom, men det kan bero på att just sen sommaren som jag var där så var det äckligt mycket knott. Har inte sett henne på ett tag nu.. Yngsta syskonet har inte visat någonting. Ska man då ta detta stoet ur avel eftersom 2 av 3 avkommor har fått eksem (lindrigt)?

Det kan ju bero på olika faktorer som sagt. I just detta stall som jag talar om så avlar de inte på eksemstona. Visst, de tar i och för sig bara 2-3 föl varannat år då, så det är ingen storskalig uppfödning. ;) Ägaren är ju kunnig då hon har haft islänningar i drygt 20 år, drivit ridskola i 10 av dem och för tillfället äger ett 30-tal hästar. Vissa med eksem, andra utan. Ari, hans lillasyster och en till är svenskfödda eksemhästar. Några islandsfödda eksemhästar finns det, givetvis. Men det är mest valackar och det är ju OT. ;)

Men tänk er då att ni tar hem ett underbart islandssto från Island. Hon är mycket högt bedömd och avelsintresserade skulle göra vad som helst för att få ha ett sto som henne. Efter några år i Sverige utvecklar hon eksem. Inget av hennes föl som hon fick innan eksemet utbröt har visat minsta symptom på eksem. Ska man då skrota henne ut aveln?

Man kan behandla eksem. Inte bota helt och hållet, men behandla och i stort sett få bort symptomen helt.

Får en islandshingst eksem här i Sverige så tar man ut honom från aveln direkt. Tar hingsten Kjarni frá Kálfsstödum som exempel. Efter att ha varit 10 år i Sverige utan eksem så utvecklade han det under sommaren 2004. Bort med honom ur aveln alltså. Han hamnade i Danmark där han nu är verksam.

Däremot är jag lite emot svenskfödda eksemston som skickas iväg. De har ju inte kommit från ett land och blivit "chockerade" på samma sätt. De har alltså utvecklar eksemet på grund av någonting annat. Ärftligt? Ja, det är möjligt. Då är det dumt att testa gränserna, för ingen vill ju ha en eksemhäst. Så lätt är det!

En svenskfödd eksemhäst vs. en islandsfödd eksemhäst alltså. Båda har eksem. Båda blir behandlade. Anledningen till att eksemet har brutit ut behöver dock inte vara densamma.

Så sammanfattningsvis säger jag alltså: Man kan avla på eksemhästar. No problem. Bara man tänker på allt vad det innebär. Att ta föl på en import som har utvecklat eskem här i Sverige är inte samma sak som att ta föl på en svenskfödd islandsdam.

Det beror även på var du bor. Har du en eksemhäst under exakt samma behandling i Stockholm så klarar han sig i många fall bättre om han står i Kiruna eller på Öland. Klimatet med värme, blåst, kyla m.m. betyder mycket.

Men visst, helst av allt skulle det ju vara så att ingen häst hade eksem, men så kommer det nog inte att bli. Inte än på länge i alla fall..

Maja
0

Hej, novellskrivare! ^^

[FiaDodis]
0

#33 Nu VET jag att det fortfarande avlas på både ston och hingst som har eksem och tyvärr inte som du skriver:

Får en islandshingst eksem här i Sverige så tar man ut honom från aveln direkt.

Men som mångt och mycket det finns många oseriösa! TyvärrRynkar på näsan

Maja
0

Ja, oserriösa avelsmänniskor finns det tyvärr alltid, det går inte att undvika, men om du pratar om serriösa människor så tar man bort hingsten direkt! :) I alla fall inom islandsvärlden! :)

Lorita
0

Tinker hästen är ett föredömme.

" Man och svansskorv med kroniskt förlopp - För godkännande krävs intyg på att hingsten är fri från man och svansskorv samt alla andra tendenser och tecken på sommareksem eller liknande eksemliknande förlopp. Intyget måste vara utfärdat av veterinär under perioden 15 Juli - 1 Okt samt vara maximalt 1 år gammalt vid avelsvärderingens genomförande. Om sådant intyg ej kan uppvisas ges hingsten endast begränsat betäckningstillstånd gällande maximalt 5 ston. Hingsten måste sedan, inom 1 år, skicka in ett godkänt intyg till register och stamboksförande förening, för att erhålla betäckningslicens. Möjlighet till omprövning av beslutet om tillfälligt betäckningstillstånd ges fortlöpande, förutsatt att eksemintyg enligt ovanstående krav då kan uppvisas. "

Samma gäller ston.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

#33# Tungan ute Flitig du är!

Maja
0

#38 - Hihi ;)

exitingsvillemo
0

Men tänk er då att ni tar hem ett underbart islandssto från Island. Hon är mycket högt bedömd och avelsintresserade skulle göra vad som helst för att få ha ett sto som henne. Efter några år i Sverige utvecklar hon eksem. Inget av hennes föl som hon fick innan eksemet utbröt har visat minsta symptom på eksem. Ska man då skrota henne ut aveln?

Ja, hon ska inte avlas på, spelar ingen roll att hon har världens bästa stam eller finaste färg, hon har fortfarande eksem, vilket KAN vara ärftligt

Man kan behandla eksem. Inte bota helt och hållet, men behandla och i stort sett få bort symptomen helt.

Målet med avel ska väl ändå vara att få fram friska, sunda individer, inte avkommor med defekter som KAN behandlas…

En svenskfödd eksemhäst vs. en islandsfödd eksemhäst alltså. Båda har eksem. Båda blir behandlade. Anledningen till att eksemet har brutit ut behöver dock inte vara densamma.

Eftersom man i dagsläget inte vet hur eksem nedärver, är det då rätt att chansa? Vad jag har förstått så har dom kommit fram till att även importerna nedärver eksem

exitingsvillemo
0

forskningsstudie från SLU…

kopierat från www.hippocampus.slu.se

Arv en av orsakerna till eksem hos häst

Svidknottet är den stora boven i dramat när islandshästar utvecklar eksem. Men nu visar ny forskning vid SLU och Uppsala Universitet att risken för utveckling av eksem också är ärftlig. Vissa avelsdjur riskerar att i större utsträckning få avkommor med eksem än andra.

Det är inte alltid det syns på föräldradjuren vilka som riskerar att nedärva eksem. I en knottfri miljö kan även djur med anlag för sommareksem vara helt symptomfria. På sikt kanske ett genetiskt test ge svar om föräldrarna bär på anlag för eksem eller inte. Men ett genetiskt test för sjukdomen kan ligga långt in i framtiden.

Hos islandshästar är förekomsten av eksem ett besvärligt och återkommande problem. Särskilt hästar som är födda på Island och importerade till Sverige tycks drabbas. Upp mot 50 procent av de importerade hästarna får eksem. Hos hästar födda utanför Island är förekomsten betydligt lägre, cirka sju procent.

Man har tidigare antagit att de isländska hästarna är känsligare på grund av dåligt utvecklat immunförsvar mot svidknottarten Culicoides spp. Knottarten förekommer i princip inte alls på Island men finns på många håll i Sverige. Studien visar att de värst drabbade hästarna hålls i västra Götaland.

Louise Lindberg, blivande husdjursagronom vid SLU, har i sitt examensarbete gjort en genetisk studie av sommareksem hos islandshäst. Hennes arbete ingår som en del i ett omfattande forskningsprojekt vid SLU och Uppsala universitet om den genetiska bakgrunden för eksemförekomst hos islandshäst. Projektet samlar totalt sju forskare och har som syfte att hitta genetiska parametrar för, och de gener som reglerar,  egenskapen sommareksem.

Det finns i dag cirka 18 000 registrerade islandshästar i Sverige, 56 procent av dem är födda i landet, resten importerade från främst Island.

Eksem drabbar inte bara islandshästar. Den första observationen gjordes i Frankrike på 1800-talet och man antog till en början att orsaken var foderallergi eller påverkan av solen. På 1950-talet började man misstänka svidknott som "boven i dramat". Svidknott har ett 90-tal olika arter och finns på flera håll i världen. Olika arter biter på olika ställen på djurets kropp. I Sverige är det framför mankammen och svansroten som blir angripna.

För hästen innebär knottbetten ett stort lidande. Hästen får en ihållande klåda som den på alla sätt försöker befria sig ifrån genom att just klia.

• - Man har testat att behandla de här hästarna med anti-histamin men det har haft dålig effekt, säger Louise Lindberg. Det bästa tycks vara att stalla in hästarna under den årstid och tid på dygnet svidknotten är som mest aktiva. Det innebär tidig vår, under sommaren och tidig höst. Hästarna kan hållas ute dagtid men stallas in på natten.
  • - Det skyddar även att sätta på dem speciella eksemtäcken som täcker större delen av kroppen utom benen. Även olika typer av insektsmedel som sprutas eller smörjs på kan ha positiv effekt.

Islandshäst hör till de hästraser som hålls i ganska extensiv uppstallning, ofta i lösdrift med ganska stora flockar. Att då behöva ställa hästen på stall innebär en stor omställning från den hästhållning islandshästen är van vid och anpassad för.

Inom forskningsprojektet har det gjorts en enkätstudie där frågeformulär har skickats ut till ägare av totalt 3 261 hästar. Samtliga hästar är avkommor efter hingstar med flera än 50 avkommor under åren 1991-2001. Totalt omfattades 33 hingstar, varav 23 är födda på Island.

I enkäten har ägarna uppmanats uppge eksemstatus på sina hästar och om de är drabbade, även gradera om eksemet är milt, måttligt eller gravt.

Enkäten har också innehållit frågor om plats och tid för eksemutbrott, samt under vilken årstid hästen kliar sig och var på kroppen. Dessutom om hästen/hästarna har visat andra allergisymptom i form av besvär i luftvägarna eller nässelutslag. Även moderns eksemstatus efterfrågas.

-Tyvärr har endast 27 procent av de tillfrågade svarat på enkäten men vi har ändå kunnat konstatera att det finns en arvbarhet för eksem hos islandshäst som ligger kring 0.20. Det innebär att sjukdomen upp till 20 procent styrs av genetiska faktorer, säger Louise Lindberg.

Inom projektet har det även gjorts en genetisk analys av kandidatgener för allergisk dermatit hos islandshäst. Clara Högström, student vid civilingenjörsprogrammet för system i teknik och samhälle vid Uppsala universitet har gjort detta arbete vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi. Clara har främst granskat två specifika gener, som har valts ut genom att de påverkar immunförsvaret på olika nivåer. En gen ger en defekt hudbarriär och den andra frigör histamin. Clara har i sitt arbete samlat in blodprover och hudbiopsier från både friska och sjuka hästar. Generna kommer att analyseras i syfte att söka skillnader i DNA-strängen mellan de två grupperna.

Hur många islandshästar som har besvär av eksem vet ingen i dag. Det finns ett stort mörkertal vilket bland annat påverkar avelsarbetet. Bland hingstarna kan man tro att det finns ett mörkertal eftersom hingstar med eksem riskerar att tas ur avel. I dagsläget bedrivs inget annat avelsarbete mot eksem än att hingstar som själva utvecklar eksem tas ur avel. Forskargruppen vid SLU och Uppsala universitet skulle gärna se att det sker registrering av alla hästar som har någon form av eksem. I den borde även graden av eksem anges för att få en tydlig bild av problemet. Dessutom skulle man i framtiden kunna räkna ut avelsvärden för egenskapen, vilket skulle vara en hjälp vid avelsarbetet.

Hos avelshingstar kan förekomst av eksem vara en anledning till kastration vilket innebär att de inte får fortsätta att verka inom aveln. Om frekvensen av eksem ska kunna minska bland islandshästar räcker det dock inte bara att välja bort hingstar som bär på anlagen, även moderns egenskaper har stor betydelse.

youtube1
0

jag tycker det är ok.jag har en kompis som har en häst.

hästens mamma o pappa var eksem hästar men fölet har inte exem o nu är de fölet stort cirka (14 år) o han har inga eksem =) rasen är newforest

Maja
0

#40 - Kan ja. Men om hon har fått föl efter föl som inte har utvecklat eksem, betyder det då att hennes kommande föl får eksem för att hon har utvecklat det nu?

Nej, visst, det är klart att man inte vill ha någon som helst sjuk häst. Det gäller alla individer - människor, katter, hundar, hästar, kor, grisar m.m. Tyvärr så kommer man aldrig att kunna uppfylla det, hur mycket man än hoppas. Men om du har en eksemfri hingst med helt eksemfria släktingar och ett eksemsto med helt eksemfria släktingar så kan ju fortfarande fölet få eksem.

Nej, eksem är en svår fråga. Varför drabbas bara vissa? Hur kommer det sig att det drabbar vissa raser mer än andra? Hur ska man förhindra? Tror det kommer dröja läääänge innan man får svar på dessa frågor och alla andra eksemrelaterade frågor. Vissa kommer man nog inte ens att få svar på.

Du chansar ju varje gång du tar föl. Vad som helst kan hända. Som sagt kan eksemfria hästar få eksemföl.

Men okej, om vi ser på islandshästarna som finns på Island då. Av de som importeras till Sverige har man sagt (grovt avrundat) att var fjärde islänning utvecklar eksem. Nu vet jag ju inte riktigt hur sant det är, men jag kan ju i alla fall intyga att det är relativt vanligt. Hade dessa hästar stått kvar på Island så hade de antagligen inte utvecklat eksemet.

Jag säger inte att eksem inte existerar på Island för det gör det. Skillnaden mellan Island och Sverige är att islänningar "lättare" skickar sina hästar till slakt. Alltså att de skickar iväg hästar med sjukdomar, fel, taskigt psyke m.m. vilket många svenskar säkert inte skulle göra. Många svenskar försöker ju göra så mycket de kan i vissa fall, trots att en avlivning skulle vara bästa utväg.

Men okej, lite OT det där. För att återgå:

Säg att du har en häst som heter Blesa. Blesa är ett mycket fint islandssto. Hon ger mycket fina avkommor och är mycket eftertraktad. I Sverige utvecklar hon eksem efter 10 år och då anser du att hon ska plockas ut ur aveln.

Hade då Blesa stått kvar på Island så hade hon inte utvecklat eksemet. Då hade hon fortsatt få föl efter föl. Fina, trevliga individer som är minst lika eftertraktade som sin mor.

Chansar man då i det fallet? Hennes föl är ju fortfarande samma som skulle ha kommit till världen på Island. Enda skillnaden är att de föds i ett annat land. Blesas DNA förändras inte när hon exporteras. Hon förblir samma häst som innan. Samma färg, samma gång, samma kött och blod. Chanserna att hon skulle nedärva eksem ökar ju alltså inte. Hennes eksem blossar upp eftersom hon kanske kommer till en okunnig ägare som inte täcker henne? Stressen? Otroligt mycket knott?

AnnaLundin
0

#32 - jag skriver bara vad jag har för avsikt att göra med MIN EGEN eksemponny, om hon blir sämre än hon är nu. Vad andra gör lägger jag mig inte i. Men ja, jag tycker att hästar med grava eksemproblem bör avlivas, men jag VET också att de kan må ganska bra med rätt behandling.

Och det jag OCKSÅ vet är att jag inte tänker låta en ung shetlandsponny gå resten av sitt liv med heltäckande täcke dygnet runt under den varma årstiden, för jag anser inte att det är ett värdigt liv. Kan hon inte leva ett hyfsat normalt hästliv i flock tillsammans med sina kompisar så får det vara.

Jag lägger inga värderingar i hur andra gör, det är upp till dem. Men så här tänker jag göra, oavsett hur idiotförklarad jag blir för det.

jen
0

#42  Då hade nog just det fölet tur. Men varför chansa?

Lorita
0

#42 eksem då ska hingsten tas ur avel, gäller alla raser. Ett sto med eksem skulle jag inte heller avla på, i ditt fal så är hästen en 25% are, dom 75% andra fölen hade fått ett annat liv….för mig är denna avel oansvarig.

youtube1
0

#45. jag vill inte starta ett bråk men varför tur moste inte alltid vara tur o om man tänker erter vad aä tur igentligen.

Lorita
0

#47 25% är tur, 25% risk och jag väljer bort risken i min avel. Denna NF hade 75% risk och tur hon var en 25% are

Maja
0

#41 - Tyvärr fungerar inte länken för mig, är du säker på att den är korrekt? :)

För det första undrar jag hur gammal den är. Har ett svagt minne av att jag har läst den innan, men kommer inte ihåg exakt.

Däremot har jag lite att sätta emot den artikeln.. Kopierar inte in hela stycket, bara små meningar:

1. "Upp mot 50 procent av de importerade hästarna får eksem."

50%? Nej, det har jag oerhört svårt att tänka mig. Låter alldeles för mycket. Jag har stött på oerhört många islandshästar genom åren och då har jag träffat betydligt fler eksemfria än med eksem. Då kan jag även räkna med hästannonser, tävlingsstall, bekanta och deras bekanta, ridskolor, uppfödare osv. Så jag är ytterst skeptisk till den punkten..

2. "….Det innebär att sjukdomen upp till 20 procent styrs av genetiska faktorer.."

Det är just sådant här som jag är allergisk mot i undersökningar. Det finns väldigt många renrasiga islandshästar i Sverige och de flesta har känd härstammning (annars blir det problem med att regga kusen, men det är en annan historia). De hade skickat iväg enkäten till 3261 hästägare och fått svar från 27% vilket alltså är ungefär 880 svar. Att grunda en forskarrapport på 880 svar när det finns långt över 500% fler av samma sort i landet så blir det svårt..

Visst, det kunde inte de göra någonting åt men att säga "Det innebär att.." när man bara har några ynka procentenheter att grunda sig på kan man inte räkna med att svaret blir korrekt..

Aja, nog om OT, bara en sak jag stör mig på i underskökningar, samma sak gäller när man gör mätningar över hur många procent de olika partierna har mellan valen..

3. "Bland hingstarna kan man tro att det finns ett mörkertal eftersom hingstar med eksem riskerar att tas ur avel."

Ja, visst finns det ett stort mörkertal. Men nu pratar jag om serriös avel och om du som hingstägare är serriös är det bara ren idioti att dölja att din hingst har eksem. De flesta stoägare som vill ha en stark avkomma väljer just en av de starka hingstarna. Är man serriös vill man ju inte ha eksem på sina hästar, det vill i och för sig inte de oserriösa heller för den delen. :)

Men om man skule dra upp några av de mest kända hingstarna i landet så kan jag ju säga att de garanterat inte skulle kunna ha eksem som döljs av ägaren. Jag betvivlar starkt att någon av dem har eksem över huvud taget. Visst kliar de sig säkert, men det är inte eksem. Alla hästar kliar sig..

Men det finns ju alltså över 100 godkända islandshingstar (har tyävrr ingen exakt siffra, tror Alex (annan medlem) vet mer om det) i Sverige. De är födda på Island, i Sverige och ett antal andra länder. Eftersom det finns svenskfödda islandshästar som utvecklar eksem - ska man då plocka ur hingsten från aveln eftersom han gav en eksemavkomma trots att 98% av hans avkommor inte har det? Hur vet man att det är stoet eller hingsten som "ärver ner" eksemet? Om nu både mamma och pappa häst är eksemfria och har eksemfria föräldrar som har eksemfria föräldrar som har.. Ja, det kan fortsätta i all evighet. ;)

Usch, jag känner att jag är seg just nu, har inte sovit mycket denna veckan så jag ber om ursäkt om jag skriver luddigt. :)

Spiritinthesky
0

I denna tråden kan jag ju passa på att fråga, vad tkr ni om att avla med hästar med karp rygg ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Maja
0

#50 - Vad är karprygg? :)

Caspianowner
0

#50 Har du någon bild på en sån häst som har karprygg ?

jen
0

karprygg, är samma som Kissing spines va ?

exitingsvillemo
0

#49 kan förstå dig lite grannFlört eftersom man fortfarande inte har kommit fram till HUR det nedärvs, så är det svårt veta vilka avkommor som ligger i riskzonen och vilka som inte gör det.

Säg att du har en häst som heter Blesa. Blesa är ett mycket fint islandssto. Hon ger mycket fina avkommor och är mycket eftertraktad. I Sverige utvecklar hon eksem efter 10 år och då anser du att hon ska plockas ut ur aveln.

Ja, jag skulle plocka ut henne ur aveln, eftersom eksem-anlaget kan ligga dold under många år för att sen blossa upp pga stress, knott mm. Då har man ju nu fått reda på att Blesa verkligen bär på anlaget, trots att hon inte visat det på 10 år. Hon bär fortfarande på anlaget, dolt eller ej.

Hade då Blesa stått kvar på Island så hade hon inte utvecklat eksemet. Då hade hon fortsatt få föl efter föl. Fina, trevliga individer som är minst lika eftertraktade som sin mor.

nej hon hade inte utvecklat eksemet, men hon hade fortfarande burit på anlaget och är alltså, i mina ögon en sjuk häst i en frisk hästs skepnad… Det man inte vet, kan man inte göra ngt åt.

Maja
0

#54 - Shysst! Nu fungerar det! Tack! :)

2006? Hmm, okej, då är den två år.. Okej..

#55 - Hihi, tack! Jag som var rädd för att folk skulle börja undra vad jag gick på eller något.. ;) Men nu har jag laddat upp med kaffe och nya tager! :D

Okej. Blesa bär på anlaget. Men om inte en enda av Blesas avkommor har utvecklat eksem då?

Vi utvecklar Blesas histora. Låt oss säga så här:
Blesa föds på Island år 1988. Som fyraåring betäcks hon för fösta gången. Ett fint föl. Ägaren betäcker henne igen nästa år och ja, lika fint föl. Så fortsätter det år efter år efter år fram tills en dag.
"Oj, vilket sto jag har!" tänker ägaren och bestämmer sig för att sälja sitt sto och tjäna sig en hacka.

I Sverige sitter då Anna och tittar på hästannonser. Hon vill ha en ny häst som ska gå som avelssto i hennes flock. Hon hittar annonsen på Blesa och tänker "Henne ska jag ha!" Köp klart. Import klar. Anna är jätteduktig på att sköta sin nya häst. Hon lägger på eksemtäcke, smörjer och skyddar sin häst på bästa möjliga sätt. Sommar efter sommar. Varje år tar hon även ett föl. Dessa föl blir minst lika fina som Blesas avkommor på Island. Ingen visar minsta lilla symptom på eksem. Hur bra som helst ju!

Men ja, så kommer sommaren 2008. Oj, så mycket knott det kom till Annas gård. Hästarna irriteras och Blesa börjar klia sig. Mer och mer. Eksemet har slagit till. Även tre av de andra stona i hagen utvecklar eksem. De är svenskfödda med eksemfria föräldrar. Det är alltså otroligt ovanligt mycket knott.

Blesa är alltså 20 år nu. Hon har fått 15 föl. Inte ett enda av dem har eksem, ingen har ens visat symptom. Ett av hennes föl har dessutom vuxit upp och blivit avelshingst och inte lämnat ett enda eksemföl.

Anlaget för eksemet måste alltså ha legat djupt inne i Blesa. Dolt som bara den, om man vill uttrycka det så! :) Då funderar man ju på om det är så att anlaget är mer dolt hos vissa, tydligare hos andra. Kanske rent ut sagt alla islandshästar bär på det?

Ska man även ta ut Blesas son ur avlen? Den där avelshingsten som inte har fått en enda eksemavkomma. För om Blesa bär på genen lär hon ju ha fört vidare den till sina avkommor. Även om den kanske ligger lika djupt hos honom som hos henne. Han kanske kommer att få eksem om 10 år?

Haha, måste bara säga hur överförtjust jag är i mina små historier. ;)

Nu ska jag ju tillägga att jag är låååååångt ifrån expert inom ämnet, men kan ändå hävda att jag har träffat så pass många individer under mitt 18-åriga liv att jag har lärt mig en del om hur de reagerar och fungerar. =)

exitingsvillemo
0

Men ja, så kommer sommaren 2008. Oj, så mycket knott det kom till Annas gård. Hästarna irriteras och Blesa börjar klia sig. Mer och mer. Eksemet har slagit till. Även tre av de andra stona i hagen utvecklar eksem. De är svenskfödda med eksemfria föräldrar. Det är alltså otroligt ovanligt mycket knott.

Om eksemet är konstaterad eksem och inte bara knottbett, så ja hon ska då tas ur avel :o)

Kanske rent ut sagt alla islandshästar bär på det?

så kanske det är, det får framtiden utvisa, när dom kommit på ngt sätt att testa för anlaget

Ska man även ta ut Blesas son ur avlen? Den där avelshingsten som inte har fått en enda eksemavkomma. För om Blesa bär på genen lär hon ju ha fört vidare den till sina avkommor. Även om den kanske ligger lika djupt hos honom som hos henne. Han kanske kommer att få eksem om 10 år?

nej, han behöver inte tas ur avel om han ej har fått avkommor som uppvisat symptom, bara för att Blesa är bärare av anlaget, behöver det inte betyda att hon nedärver det till alla sina avkommor.

Får han däremot en avkomma med eksem om 10 år, då ska han tas ur avel.

Tycker att SLU kommit på en bra idé, att alla hästar (oavsett ras) som har konstaterad eksem, ska föras in i ett register. Tex kan man kräva att eksem ska anmälas och tillskrivas i passen, på såsätt kan man komma åt alla eksemhästar och säkerligen blir det lättare att forska vidare inom detta

Maja
0

#57 - "så kanske det är, det får framtiden utvisa, när dom kommit på ngt sätt att testa för anlaget"

Ska man då sluta avla på rasen helt och hållet?

"nej, han behöver inte tas ur avel om han ej har fått avkommor som uppvisat symptom, bara för att Blesa är bärare av anlaget, behöver det inte betyda att hon nedärver det till alla sina avkommor."

Nä, okej, men du vet ju inte om han bär på anlaget. Här kommer ju den där hela "Ska vi chansa på att han inte bär på det"-principen in i varje betäckning. :) För om hon bär på anlaget är ju chansen ändå så pass stor att han bär på den att kan föra den vidare och målet är väl att få bort eksem helt och hållet?

Mille
0

# 57 Får han däremot en avkomma med eksem om 10 år, då ska han tas ur avel.

Fast det där är ju lite fel. Har han fått så många avkommor, säg 10 varje år 10 år, det blir minst 100 avkommor utan exem, så är det väl troligare att om ett enstaka föl får det så kommer det från mamman. Behöver ju inte vara hingstens fel.

Maja
0

#59 - Jag antar att hon skrev fel och menade att om han får eksem eftersom det var det som jag utgick ifrån i min fråga. :)

exitingsvillemo
0

#60 ja precis, lite fel blev detFlört

exitingsvillemo
0

Ska man då sluta avla på rasen helt och hållet?

Ja, i värsta fall. Åtminstonne utanför Island

Är rasen såpass "skör" att den inte klarar av klimat utanför island, så ska den nog stanna på ön.

[FiaDodis]
0

Lär nu inflika!! Islandshästar som lämnar Island får ALDRIG komma tillbaka!?

Maja
0

#62 - Island har ett unikt klimat, det är en sak som är säker! =)

Fast usch vilken tråkig värld om det inte finns islandshästar. :P Då flyttar jag dit! ;)

#63 - Stämmer helt och hållet! :)

gejsa
0

Precis det som jag har tänkt på mycket. Att alla bär på anlaget att få eksem. Det räcker med att den individen blir utsatt för mycket och då utvecklar det.

#62# Ja, det lär aldrig bli så iaf.

Min islänning är ju född i Sverige. Har inga föräldrar som har eksem osv. Men ändå fick han eksem när han var lite över 1 år. Det ända jag gjorde var att flytta honom på bete ca 1 mil bort sedan hem på hösten. DET utvecklade eksemet. Men så mycket som forskare har forskat i detta och dom har ännu inte funnit svaret. OM dom någonsin kommer att göra det.

Maja
0

#65 - Nu ska vi se om jag minns fel eller inte..

Men visst var det så att gården du köpte Fille från även hade en jämnårig halvbror (syster?) till honom också? Samma pappa? Vet du om den hästen också fick eksem?

Eller så har jag bara drömt det här.. :P

exitingsvillemo
0

#64 tråkigt kanske för oss, ryttare, men vad är bäst för hästen? Och för rasen?

Maja
0

#67 - Jo, jo, men jag sade det med glimten i ögat. ;)

exitingsvillemo
0

Flört du får väl ta och bli islänning då

Maja
0

Hihi, jaaa, varför inte? ;)

gejsa
0

Nu blev det lite fel. Signalen försvann och jag trodde inte att det kom fram något svar. Så jag klickade igen förstås.

Jo, Fille och hans halvsyster köptes tillsammans med min granne och mig. Hon var aldrig borta på betet som Fille utan var hemma på gården. Hon har inte eksem men det har fille. Hennes mamma har inte eksem heller. Filles mamma har fått fler föl efter Fille och har inte utvecklat eksem.

Ahnna
0

Hennes eksem blossar upp eftersom hon kanske kommer till en okunnig ägare som inte täcker henne?

Vad menar du nu? Ska man täcka ALLA hästar IFALL ATT de får eksem? Ska alla hästar alltså gå med täcke hela sommarhalvåret för att det är enda sättet att helt undvika eksem?

Nej, bättre urskiljning där man omedelbart slutar avla på eksemindivider - oavsett hur bra och eftertraktade deras avkommor är - torde vara det enda sättet att helt utrota en ärftlig defekt som denna. (Defekt därför att den påverkar hästens liv negativt.)

Att många importerade islänningar utvecklar klåda är nog inte så konstigt om man tänker efter. De är, sedan urminnes tider, avlade på samma stammar och ingen har någonsin varit utanför Island, förrän hundratals år tillbaka i tiden. De är således avlade helt och hållet till att klara isländskt klimat och ingenting annat. Det är naturens gång, eftersom Island är en ö och inget nytt blod kommer in. När dessa individer sedan flyttar åtskilliga hundra mil till Sverige, Danmark, Norge etc., så utsätts dem för ett nytt klimat som de inte är förberedda på genetiskt. Solen har en annan styrka här än på Island, insekterna är flera till antalet och helt annorlunda än på Island. Att hästarna reagerar är inte så konstigt. Finns det då redan en fallenhet för klåda/eksem/whatever så bryter den ut när deras kroppar försöker anpassa sig efter det nya klimatet.

Precis på samma sätt, fast oftast inte genom eksem, påverkas människor som flyttar från ett visst klimat till ett annat. Det behöver inte vara så stora skillnader heller för att vissas kroppar ska reagera väldigt negativt och häftigt. Sen kan man naturligtvis gå in på hur motståndskraftiga människor är i olika delar av världen och hur man övsätter det till hästar, men det är en vetenskap som jag inte är tillräckligt insatt i.

Min poäng är att det inte är så konstigt att vissa individer reagerar när de byter klimat, men det är ingen ursäkt för att avla på dem. Det spelar ingen roll om det finns andra föl utan eksem, för sannolikheten är nyckfull och en eksemhäst kan få 10 föl utan eksem även om den globala sannolikheten säger att minst 4-5 av dem borde ha fått eksem. Och om de har fått eksem eller inte vet man inte förrän de har levt hela sina liv och dött. Då först kan man sammanställa statistiken på hur många eksemföl som eksemhästen fått.

Att bortse från en allvarlig defekt för att en häst har fått fina föl utan defekter förut är förkastligt och kommer inte på något sätt föra rasen framåt. Jag gillar islänningar, men eksem skulle jag aldrig utsätta en häst för oavsett hur högt bedömd den är. Avel på eksemhästar, oavsett ras, är inget annat än oansvarigt mot rasen.

www.stuteriprecious.se

pippa__
0

#63 Inte ens för att tävla??

Ahnna
0

#73 De som åker utanför Island för att tävla säljs och/eller stannar utomlands. Många islandshästryttare (som tävlar mycket) har hästar både på Island och utanför.

www.stuteriprecious.se

pippa__
0

Men man får inte åka me sin isis till Island för att tävla?

Ahnna
0

#75 Nej.

www.stuteriprecious.se

Maja
0

#72 - Kan ju börja med att säga att jag fortfarande pratar om islandshästar eftersom jag inte har en susning om hur andra raser reagerar när de kommer hit.

Det är väl upp till var och en vad man vill göra, men jag kan säga att jag personligen i alla fall skulle slänga på min nyimport ett eksemtäcke. Tänk dig själv om du flyttar en häst från Island där klimatet är si och så, du är van vid det här och det där osv. Sedan kommer du till Sverige och där är det ett helt annat klimat, andra knott som inte finns på Island, ett helt nytt ställe. Stress, oroligheter m.m. Många faktorer som kan hjälpa till att få ett eksem att bryta ut.

Eftersom en stor anledning till att en islandshäst får eksem är att den inte är van vid de svenska knotten så inser man att ett täcke hjälper otroligt mycket. Har du inte stött på dessa knott under ditt låt oss säga 10-åriga liv så säger det sig självt att risken att få en chock är relativt stor. De har ett "gift" som du inte är van vid, det kliar. Du hinner liksom inte ställa om dig till det svenska klimatet till 100% utan allt kommer bara Pang-Bom! Det blir så mycket att ta in och ställa om sig till och om du då lägger på en helt ny typ av knott som svider och kliar så blir det ju inte så bra..

"Nej, bättre urskiljning där man omedelbart slutar avla på eksemindivider.."

Men då menar du alltså att man helt och hållet ska sluta avla på rasen? Ingen mer islandshäst får importeras. Ingen islandsavel får ske någonstans på jorden. För det finns eksemhästar på Island också.

Om vi säger att man skulle ta varenda islandshäst från Island till Sverige (omöjligt, jag vet, men vi säger om) så säger vi för enklelhetens skull att 50% av dem skulle utvecka eksem. Då borde alltså 50% av alla islännigar på Island bara skrotas totalt ur aveln.

Men de övriga 50% då? De kanske bär på eksemet dolt, djupt inom sig? Då vore det kanske lika bra att sluta avla på rasen helt och hållet för man vet ju inte. De kanske kan bära på det? Då är det dumt att "chansa"? För en eksemfri islänning kanske inte är 100% eksemfri trots allt?

Nej, så tycker jag inte att man kan säga, men alla är vi ju olika! :)

exitingsvillemo
0

Men då menar du alltså att man helt och hållet ska sluta avla på rasen? Ingen mer islandshäst får importeras. Ingen islandsavel får ske någonstans på jorden. För det finns eksemhästar på Island också.

man ska sluta avla på de individer som har konstaterad eksem!

Om vi säger att man skulle ta varenda islandshäst från Island till Sverige (omöjligt, jag vet, men vi säger om) så säger vi för enklelhetens skull att 50% av dem skulle utvecka eksem. Då borde alltså 50% av alla islännigar på Island bara skrotas totalt ur aveln.

Ja, dom ska skrotas ur aveln, eftersom dom bär på defekta anlag, seriösa uppfödare vill INTE avla på defekta anlag

Men de övriga 50% då? De kanske bär på eksemet dolt, djupt inom sig? Då vore det kanske lika bra att sluta avla på rasen helt och hållet för man vet ju inte. De kanske kan bära på det? Då är det dumt att "chansa"? För en eksemfri islänning kanske inte är 100% eksemfri trots allt?

I de fall då eksemet brytit ut, så VET man att hästen bär på anlaget, då ska den inte avlas på.

De hästar som inte uppvisat symptom, måste man ju i dagsläget "tro" att de inte är bärare…

exitingsvillemo
0

Jag förstår inte riktigt varför många hästägare, med eksemhästar, håller det "hemligt" är det skamligt på något vis?

Nä, fram för att konstaterad eksem, ska finnas med i ex passet, samt i ngn sorts lista där var och än kan se om just DEN hästen är drabbad…

Maja
0

#78 - Ja, men de 50% som inte fick eksem kan ju fortfarande bära på anlaget och då är tillbaka till det där "Ska man chansa?"

För de kan ju mycket väl bära på det utan att man vet om det.. ;)

Nä, nu är det körlektion, fortsätter när jag kommer hem! :)

Ahnna
0

#77 Varför ska man fortsätt avla på en ras som bär på defekter, om det nu skulle vara så illa att ALLA islänningar har eksem latent? Samma om det kom fram att alla shetlandsponnyer, som jag har, har en latent defekt. Skitsynd, men det är inte rätt att utsätta individer för lidande oavsett vad det innebär för rasens fortlevnad. Naturen har egna sätt att ta hand om sjukdomar, men det innebär att vissa arter och raser faktiskt utrotas ibland, helt naturligt. Nu tror jag inte att det är riktigt så illa ställt för islänningarna, för jag har träffat många, både svenskfödda och importer, som inte har eksem trots att de är till åren komna. Om man helt slutar avla på individer som man vet har eksem eller som har nedärvt eksem så kommer rasen säkert att minska i bestånd, ja. Men de individer som är kvar blir förhoppninsgvis friskare än de som tagits ur aveln, och på sikt kanske dessa starkare och friskare individer kan bygga upp rasen igen, utan eksem…? Avel är att tänka långsiktigt.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#80 chansningar måste man ta som uppfödare, det finns inga garantier för hur avkomman blir.

de hästar som inte uppvisar symptom kan, enligt mig fortsätta i avel.

Man kan väl alltid hoppas att det en dag finns ngt enkelt sätt att kolla alla hästar om de är bärare, men idagsläget så finns inte det och då måste man ju gå efter sina egna instinkter.

Skrotar man ALLA som uppvisar eksem så har man iaf minskat riskerna med att föda upp sjuka individer och gjort sitt bästa som seriös uppfödare.

En uppfödares största intresse borde ju vara att få fram friska, sunda, användbara individer.

Detta kan göras genom långsiktigt avelsarbete, med friska föräldradjur.

Att avla på en häst med eksem är i mina ögon väldigt oseriöst och borde, enligt mig, vara straffbart

Maja
0

#81 - Nu har det ju aldrig bevisats att det är så att alla islänningar bär på någon ärftlig eksemgen eller vad man nu skulle kalla det och ska jag vara ärlig tror jag inte att vi kommer att få reda på det under de närmsta årtiondena som kommer. Så därför ser jag absolut ingen anledning til att lägga ned någon islandsavel alls.

Som jag så många gånger har sagt så behöver ju inte ett eksemsto få en eksemavkomma. Kan ju ta ett exempel. Jag har bott i Uppsala ända fram till augusti månad i år då jag flyttade till annan ort. De sista 16 månaderna var jag medryttare på två islandsston. Det var just mor och dotter häst, där modern importerades till Sverige när hon var 8-9 månader. Idag är hon 19 år och har eksem, tyvärr. Nu kommer jag inte ihåg exakt när hon fick sitt eksem, men det var under hennes yngre år.

När hon var nio år betäcktes hon med en islandsfödd, eksemfri hingst. Avkomman (dottern som står i samma stall) har inte eksem. Hon kan klia sig mot ett träd, huskant eller annat, men hon har inte eksem.

Var detta tur eller var det så att modern helt enkelt inte förde vidare någonting?

Jag har sett foton från när dottern var några timmar gammal. Då kan du inte ens se på mammahäst att hon har eksem eftersom de tog hand om henne på ett jättebra sätt - täcke, installning, medel osv. Visste jag inte om att hon hade eksem hade jag aldrig gissat på det ens och då har jag ändå varit i kontakt med islandshästar i över 10 år och stött på alla möjliga grader av eksem.

Men om vi nu säger att det skulle vara så illa att alla faktiskt bär på någon gen som förs vidare då? Då kan man ju inte fortsätta avla på rasen. Då måste den utrotas helt, eller vad säger du?

Jag har ju som sagt varit i kontakt med islandshästar i mer eller mindre utsträckning under drygt 10 år, men ja, jag kan ju inte direkt påstå att jag förstod vidare mycket om eksem mer än att hästarna såg ut som utomjordingar i sina täcken när jag var 8 år. Det var först efter mitt avbrott från hästvärlden som jag hade under ett fåtal år som jag började sätta mig in i islandshästen till 100%. Innan hade det liksom varit stallet - rida - hem.

Nu blev det så mycket mer. Eksem - vad är det egentligen? Varför får dem det? Varför får inte alla det?

Jag är ju ingen forskare men har ändå läst på och som många andra sett sambandet mellan dålig skötsel -> eksem. Du kan ju på många olika sätt förebygga eksem. Inte få bort chanserna helt och hållet, men förebygga. Detta genom att bland annat:
- Täcka hästen de första 3-4 somrarna som den kommer till Sverige.
- Smörja in hästen med eksemmedel, även om den inte har utvecklat eksem.
- Importera på hösten istället för på våren. Visst, det är inte bevisat att det fungerar, men jag tror att det ligger något i detta med att hästen då ändå får ett antal månader på sig att ställa om sig innan knotten vaknar till liv, till skillnad från om du tar in hästen till landet när knotten är som värst.

Hellre för försiktig än att utmana ödet, helt enkelt! Listan kan göras lååååång.

Jag har inte någon större erfarenhet av någon annan ras skulle jag vilja påstå, men har ändå en känsla av att shetlandsponnyn är drabbad av eksem till viss del. Hur stor del vet jag inte, men det kanske du vet? :)

Om vi då återgår till det där med att alla islandshästar bär på en eksemgen. Då borde det ju rimligtvis vara så att alla shetlandsponnyer också bär på någon liknande gen eftersom eksem är eksem. Även om det inte är samma form av eksem (tror jag?) så borde det ju ändå "smitta" på samma sätt, alltså genetiskt. Då är det ju en chansning att ta föl på en shettis eftersom avkomman kan få eksem. Samma sak om man betäcker eksemfria (eller ja, med djupt dolda eksem) islänningar.

Nu vet jag inte om det är så, eftersom jag inte är shetlandsmänniska då, men det borde kunna vara så, eller har jag fel?

Haha, usch, det börjar kännas luddigt det här. ;) Men när jag väl börjar prata på så svänger jag i många olika banor, fram och tillbaka. Ber om ursäkt för det! :)

#82 - Mjaa, skrotar man alla som uppvisar eksem så är det inte 100% säkert att man har minskat riskerna. Eksem kan ju uppkomma ändå.

För att visa det lite tydligt kan jag dra några exempel som jag har stött på:

Eksemsto + eksemfri hingst = eksemfri avkomma
Eksemfritt sto + eksemfri hingst = eksemavkomma

Och detta är inte något som jag enbart har stött på en gång. Det har jag sett gång på gång på gång.

Men hingsten som jag nämnde i #33 hann betäcka ett stort antal ston här i Sverige innan hans eksem bröt ut. Han har alltså många avkommor och jag vet ju givetvis inte hur alla de blev, men jag känner till både eksemfria och eksemavkommor till honom. Så även där har du fått:

Eksemhingst + eksemfritt sto = eksemavkomma
och
Eksemhingst + eksemfritt sto = eksemfri avkomma

Så du vet ju aldrig. Så är det inom all avel. Det finns risker, precis som du säger! :)

gejsa
0

Kanske lika bra att skjuta av alla hästar då. För jag vet både fjording, russ, shettis och halvblod som har något sorts eksemliknande som även islänningar har. Tungan ute

Finns säkert inom alla sorters hästar fast islänningar har mest av det kanske. Man ska kanske inte skylla på att hästen inte är inhemsk eftersom dom flesta raser är väl inplanterade här. Alltstå inte svenska från början.

Maja
0

#84 - Hihi.. ;)

Nej, men visst. Islänningarna är den ras som är mest utsatt. Det erkänner jag. Men jag tycker inte att man kan säga att rasen helt och hållet (eller till stora delar då) borde tas bort p.g.a. eksemet. Det är ju bevisat att bara för att man är eksemsto så får inte avkommorna eksem.

Skulle vara intressant att se hur det ligger till bland avkommorna till eksemston. Alltså se i procenttal hur det ser ut med eksem - eksemfrihet bland dem. :)

jen
0

min arab får klåda av knotten ;)

Maja
0

#86 - Fast det lär nog inte bli någon avel på honom ändå. ;)

jen
0

#87  hehe, näe det är tekniskt omöjligt ;)

det skulle vara en kommentar på #84

gejsa
0

Dom flesta hästar kliar sig nog i höst på svans och man pga det stora antal både mygg och knott som kom på bara ett dygn. Iaf hemma hos oss. Hade mina hästar stått ute på bete dygnet runt vet jag att alla hade varit sönderbitna och kliat sig mycket.

Caspianowner
0

Bara en liten fråga.

Om ni visste att en hästs båda föräldar har eksem. Hästen är nu en vacker avkomma och kanske skulle kunna placera sig högt på utställningar.

Skulle ni kunna tänka er att köpa den iallafall, för den saken  ?

Maja
0

#90 - Det beror på. Förutsätter att det är en islandshäst, då det är den enda rasen jag vill ha nu då.. ;)

Är mamma och pappa importer och har fått eksem här i Sverige så ja, då skulle jag kunna köpa avkomman.

Är mamma och pappa svenskfödda med eksem så skulle jag inte köpa avkomman.

exitingsvillemo
0

är det ngn här som har påstått att alla isisar ska skjutas?Obestämd

En shetlandsponny med konstaterad eksem, ska inte heller avlas på, eftersom forskning har kommit fram till att eksem är ärftligt.

Tror inte att ngn seriös uppfödare inom shetland avlar på eksem-anlaget. Jag skulle inte göra det iaf.

Likadant för isisar, skulle aldrig avla på föräldradjur som har eksem där heller.

Att två föräldradjur som har eksem kan få en eksemfri avkomma, är väl inte så konstigt… Anlag måste inte nedärvas till alla avkommor, men är det värt att riskera?

Isishingstar tas ju ur avel (i bästa fall) om de uppvisar eksem, varför tror ni? Jo, därför att det är en ärftlig defekt.

Det kanske helt enkelt är så att islänningen, som ju funnits på island i många herrans år, inte borde exporteras från ön, den kanske är såpass inbiten i det isländska klimatet att den helt enkelt inte klarar av klimtet här.

Eksem är ju en allergi och allergier nedärvs, samma för alla arter.

Att klia pga knott eller myggbett är ju inte riktigt samma sak som att utveckla eksem…

Ahnna
0

Jag har inte påstått att någon ras ska utrotas genom avlivning, men jag tycker inte att man bör avla på ekesemhästar. Jag förstår att islandshästarna har såna problem med eksem när det resoneras som det gör i den här tråden - "Det är inte alla eksemhästar som får eksemavkommor, så vi fortsätter chansa." Det är så att jag måste säga "skyll er själva", faktiskt. Inom shetlandsrasen har man lyckats få problemet under hyfsad kontroll genom att inte avla på individer som har eksem och genom att undvika att göra samma kombinationer mellan sto och hingst som fått en eksemavkomma förut. Ska det vara så svårt att uppnå inom islandshästrasen? Av födsel och gammal vana verkar det inte finnas något intresse för förändring och då kan jag inte tycka synd om rasen längre, bara om de drabbade hästarna.

Islänningar åsidosatt - det forskas fortfarande på eksem och hur det nedärvs, men alla kan nog hålla med om att det inte verkar vara någon 100-procentig nedärvning. Det betyder ju inte att man bör chansa bara för att, säg, 50 eller 25 procent av avkommorna löper risk att få eksem. Jag är helt för att man slutar avla direkt om man ser att ett föräldradjur får en eksemavkomma.

Det finns andra defekter som man aktivt försöker avla bort inom flera raser, genom att utesluta och kassera individer som har nedärvt det. Men, som vanligt, så finns det rötägg som mörkar och håller saker hemliga och fortsätter avla på individer som de vet har en defekt som de kan nedärva. (Det är väl det enda man kan applådera islandshästavlarna för, att de öppet erkänner att de avlar på eksemindivider…) Ett sätt att behålla t.ex. en hingst i aveln är att exportera den till ett annat land, vilket har hänt inom flera raser. Allt som importeras till Sverige är inte exportlandets bästa, som många vill tro. Ofta är det på gränsen till precis tvärt om. En snygg hingst behöver inte vara bra för aveln, och särskilt inte om han har en ärftlig defekt.

www.stuteriprecious.se

Bobby
0

Har för många år sedan haft ett new forest sto som var mycket framgångsrik i utställningsringen. Under de 13 år som vi hade henne fick hon 7 föl. Första fölungen var efter Gandhi. Helt frisk.

Efter det fick hon 3 fölungar på 4 år efter Casmirsborgs Avocado. ALLA 3 fick mycket svår solexem och fick avlivas. De var 1, 3, och 4 år. De åkte till slakt samtidigt.

Därefter fick hon ytterligare 3 föl. Denna gång efter Rollöke Swallow. De blev friska alla 3.

Har hört många Avocado avkommor som har solexem. Kanske berodde det på kombinationen sto och hingst?

gejsa
0

#92# och #93# Har ni hört talas om ironi!!!

Fast å ena sidan ska man sluta avla på dom så lär dom ju bli utrotade ändå.

Ahnna
0

#95 Avlar man på de som inte har eksem så blir väl inte hela rasen utrotad? Så få icke-eksem hästar är det inte.

www.stuteriprecious.se

Maja
0

#96 - Nej, men å andra sidan så vet man ju inte om alla kanske trots allt bär på eksemet? Då kommer det ju att dyka upp ständigt ändå.

exitingsvillemo
0

#97 det problemet får man väl ta när det problemet dyker upp.

det är väl ingen som vet att alla bär på anlaget och om uppfödarna runt omkring tror att det är så, då förstår jag inte alls varför dom fortsätter.

som sagt så finns det tillräckligt med eksemfria individer att fortsätta avla på, så varför använda sjuka?

Och om nu importerna ofta utvecklar defekten, varför fortsätta importera från Island? Finns väl ganska mycket blod i sverige nu och i andra länder där klimatet är likvärdigt med det svenska?!!

Nä, fel inställning till sund avel tycker jag många har

gejsa
0

Nu var det faktist i samma andetag som vi skrev att vi inte vet om tex alla islänningar bär på anlaget. Då skrev jag mitt inlägg.

Jag tycker att denna tråd har varit så innehållsrik och lärorik. Varför inte fortsätta i samma våglängd i stället för att hoppa på andra vad man skriver helt plöstsligt. Jag var bara ironisk som sagt. För detta är så stort och dom lär inte komma på något på bra länge säkerligen.

exitingsvillemo
0

är de ngn som hoppar på ngn här då?

Vad är det du väntar på, ska komma fram? Att eksem är en ärftlig defekt vet man ju redan, därav fundering om det är rätt att avla på dessa defekter och sjuka individer

gejsa
0

#100# Man vet inte alls om det är en ärftlig defekt.  Den kan dyka upp när man minst anar det osv.

Ahnna
0

#101 De som har gjort studier på eksem har ju redan kommit fram till att det är ärftligt…? Men inte i vilken grad, hur det nedärvs, etc.

www.stuteriprecious.se

Maja
0

Om vi nu säger att man gör så här (and as always - jag pratar islandshästar här):

Alla eksemhästar avlivas så är de borta ur världen. Kvar finns då eksemfria hästar. Eller ja, "eksemfria" kan vi väl säga. Inte en enda kuse från Island får sätta en enda hov utanför landet. Eller jo, som livsmedel, men det är en annan sak.

I Sverige har vi då kvar alla svenskfödda, norskfödda, danskfödda, tyskfödda, finskfödda osv. Ställen som vi har mer gemensamt med än Island. Alla dessa hästar är - ja, precis. "Eksemfria".

Problemet löst?

Knappast.. Eftersom eksemfria hästar, helt utan minsta lilla symptom kan få en avkomma med eksem kan man aldrig garantera sig med att ha tagit död på defekten. Den finns kvar. Dold, men ändock. Den finns. Djupt gömd. Dyker upp när den vill, helt utan förvarning. Som att dra på sig en förkylning som inte släpper. Nog för att en förkylning är rena barnleken jämför med eksem, men ja, ni fattar grejjen..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men för att förklara mig helt och hållet, så ingen misstolkar mig, tror att jag är för eksem eller nått annat helskumt då:

Jag vill utrota eksem helt och hållet. Eksemet medför ingenting positivt. Jag vill utrota varenda äckligt litet knott som finns på hela denna jord. Jag lider med eksemhästarna, försöker göra allt jag kan för att pyssla om dem som jag är i kontakt med på bästa sätt.

Men ja, jag tror inte på det där med att sluta avla på alla individer som har eksem så att det försvinner. Speciellt inte när det gäller importer.

Ska klargöra det ännu mer:

Häst A är en islandsfödd häst. A kommer till Sverige och allt verkar bra till en början. Tyvärr utvecklar A eksem efter några år på grund av alla dessa knott som fanns runt As område just detta året. Jättetråkigt, verkligen. Men på Island har A fått 12 föl. Alla dessa föl har kommit till Sverige. Inte ett enda av dessa har utvecklat eksem. Detta på grund av att de blev bättre skötta än A själv. Fölen är underbart trevliga på alla sätt - gångartsmässigt, psyket är fin-fint, exteriören slår många med hästlängder.

Häst B är en svenskfödd islandshäst. När B är tre år gammal utvecklar hon eksem vilket är oerhört ledsamt. Men Bs ägare väljer ändå att betäcka henne. År efter år. Fölen blir ju faktiskt jättetrevliga individer med fina gångarter, fin exteriör och jättetrevligt psyke. Däremot får 6 st av Bs 10 föl eksem. Alltså 60% - inte alls bra.

Jag skulle kunna tänka mig att ta föl på A. Helt klart. Jag anser att eftersom A är importerad och inte har utvecklat eksem förrän hon kom till ett oerhört knottberikat (fel ord, kommer inte på något annat för tillfället) område. Hon klarade - låt oss säga fem år - i Sverige innan eksemet kom. Det kom i samband med just den sommaren då knotten hade ökat enormt mycket. Vad beror det på då? Jo, sämre skötsel av ägaren kankse? Vi säger det.

Inte ett enda av As 12 föl som har kommit till Sverige har fått eksem. Två av As söner är dessutom avelshingstar som har fått en bråkdel med eksemavkommor. Knappt så att det har märkts, det kanske var från avkommornas moders sida rent utsagt?

Om vi går över till B då? Nej, henne skulle jag inte betäcka. Inte ens om jag fick pengar och en dejt med Brad Pitt för det. Om hon för det första är svenskfödd eksemhäst så blinkar varningssignalen redan där. För det andra har hela 60% av hennes avkommor eksem. Alltså svensk-svenskfödda. Varningssignalen blinkar ännu mer. Så nej, tyvärr häst, det blir inga fler möten med hingsten för din del. Punkt slut.

gejsa
0

#102# Kan du visa källan där det står att det ÄR ärftligt? Jag har bara läst att det kan vara ärftligt men ingen är säker.

Min islänning har föräldrar som inte har eksem så vem ärvde han det ifrån då. Och det Juve skrev nyss att den inte var omskött stämmer inte heller. För mina djur sköter jag om. Vad finns mer?

Maja
0

#104 - Hejdundrans massa äckelknott som borde utrotas! Skrattande

exitingsvillemo
0

#104 länk finns i inlägg #54

#103 orkar inte riktigt läsa igenom hela novellen… Men, eftersom dom slagit fast att eksem är ärftligt, så är risken större för eksemhästar att få eksemavkommor.

Eksem räknar jag som ngt som återkommer år efter år efter år, alltså inte bara ngt som sker de extrema knott-åren

Caspianowner
0

Själv har jag ett sto undan ett Eksemsto. ( Detta visste jag inte vid köpet.) Själv var hon och ärså fortfarande eksemfri. Men Jag tog ett föl på henne för många år sen, den avkomman fick eksem som 3 åring. Det blev värre och värre och vi tog bort henne. Har även en bekant som driver på med Isisar, hon själv har importerat från Island och de har fått eksem samtliga 4 st. en av de stona har hon avlat vidare på och barnbarnen till henne har visat sig få eksem. Det kan alltså hoppa över en generation och poppa upp igen.

Caspianowner
0

När det gäller hingstsidan har jag flera exempel. Jag vet om en hingst vars mor är eksemhäst. Hingsten själv är eksembefriad, men av 6 avkommor  efter honom jag känner till är två av de idag plågade av eksem. bla. Ett sto och en valack. Stoavkomman själv har producerat 3 avkommor och en av dem har jag sett själv med eksem.

AnnaLundin
0

Eftersom man fortfarande inte vet hur eksemet nedärvs - bara att det är ärftligt och att mer än en gen är inblandad - så är det inte så konstigt att man ser överhoppade generationer och sådant.

Det är ju ändå ganska enkelt att ta individer ur avel om det visar sig att de har eksem själva.

Sen finns det exempel på individer som nedärver eksem trots att det inte finns någon känd eksemhäst i deras stamtavlor - jag vet ett eksemfritt sto som fick 8 avkommor, varav 4 har fått eksem. Dessa 4 har alla olika fäder som är obesläktade med varandra! (2 av eksemavkommorna har helsyskon som sluppit) Nu dog detta stoet innan de två sista hunnit börja klia sig, men annars skulle man nog tagit henne ur avel i vilket fall som helst, med detta facit.

När man sen ser på min egen ponny som kliar sig så har jag själv ägt mamma och mormor till den och vet att mormors mor också är eksemfri. Pappan har jag också ägt och känner till morfar+mormor. Samtliga helt eksemfria. Så i detta fallet är det väl ganska troligt en "olycklig omständighet" att hon börjat klia sig. Men jag tänker inte chansa på att det inte är ärftligt av det skälet, utan - som sagt - hur fin hon än är så kommer hon aldrig få några föl.

Lorita
0

Det är som fux det kan komma efter felera generationer, tar man systematiskt bort alla fuxar (ur aveln) så försvinner färgen men det tar tid.

Sen finns det hästar som har eksemanlag men aldrig möte knott och då inte heller utvecklar eksemet.

Det är enkelt avlar man på sjuka gener så kommer dom att dyka upp igen, en seriös uppfödare ta en sjuk häst ur avel.

exitingsvillemo
0

kan bara hålla med i båda ovanstående inlägg.

Att bryta en "ond kedja" går inte över än natt, men ngnstans måste man börja och enklast då är ju att ta bort alla individer med eksem ur aveln. Annars lär man ju aldrig se ngn förbättring heller.

Alex
0

De håller ju på med studier om svenskfödda eksemhästar. Forskar i det för att se vart det kan komma ifrån och vad som orsakar det osv. Har väl hållt på ett par år, men har väl ett par kvar fortfarande. Att de tar just svenskfödda är ju för att då vet man att det var av ärftlig variant.

Sen så har ju procenten sjunkit rejält när det gäller importerade hästar som får eksem. Just för att man skyddar dem i förebyggande syfte och låter de vänja sig "lugnt" med vårat klimat. Det är väl ca 25% av importerna som utvecklar eksem förr eller senare. Förr var det runt 50%… Och då var det ju "ut från Island, in i Sverige" och gå som vilken häst som helst. Blir ju en chock för hästen och inte så konstigt om det bli reaktion.

Så att just förebyggande behandling och långsam invänjning skyddar mot eksem talar ju för att allt inte är ärftligt. Utan att en del handlar om ovana. Även det faktum att en yngre häst löper mindre risk att få eksem än en äldre (ålder vid import) talar ju för det.

Men ja, jag kan ju säga såhär, att ett sto som importerats till Sverige och fått (bra) förebyggande behandling de första åren och trots det utvecklade eksem, skulle jag inte avla på.

Islandshingstar med eksem tas ur avel. De får inte avlas på. Och att många islandshingstar fribetäcker är ju en rätt så bra garanti på att de flesta också är eksemfria.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaLundin
0

#112 - Mjä, det är ju faktist så numera att det ÄR tillåtet att använda eksemhingstar i avel numera, sedan jordbruksverket ändrat reglerna och tagit bort den s.k defektlistan - listan över veterinära defekter som gav avelsförbud enligt djurskyddslagen. Numera är det hästägarna som ska ta ansvar för att inte sprida några defekter. Det har ju också gjort att det finns (minst en, som jag vet) islandshingstar som ägarna inte ens döljer att de har eksem, som används i allmän avel numera.

Och detta är VÄLDIGT sorgligt, men inget vi kan göra något åt på laglig väg, en rad överklaganden har gjort att EU lagt sig i och ställt dessa krav.

exitingsvillemo
0

#112 spelar ju ingen roll att hingstarna tas ur avel, när folk fortsätter betäcka sina eksem-ston…

Både hingstar och ston bör tas ur avel, det är ett ansvar man tar på sig som uppfödare, att INTE avla på defekta föräldradjur.

Tyvärr tar många int det ansvaret på allvar.

Har stött på flertalet ston med eksem som går med föl vid sidan och många hingsthållare godkänner att betäcka eksem-ston, DET är inte seriös avel.

Alex
0

#113 Jaså? Det har jag missat. Trodde att det enligt SIF inte var tillåtet med eksemhingstar i aveln…

#114 Men eftersom en islandshingst måste vara godkänd för att avkomman ska få registreras som islandshäst så går ju i alla fall den delen att kontrollera, till skillnad från stona där folk kan betäcka precis vad som helst… Så det är väl klart att det är bättre än inget?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
0

Inom den rasen jag driver på med har vi eksem. Man avlar t.o.m eksemhingst på eksemston. Säljer de avkommorna till mindre vetande.

Lorita
0

#116 ja det är tydligen skillnad på ras och ras när det gäller moral. Jag sätter min egen och skulle några av mina ston utveckla eksem så tar jag dom ur avel.

Jag tycker man ska som rasförening göra som tinkerhästen som också har problem med eksem Tinkerhästen är ett föredöme

Jobbar man inte inom en rasförening för kvalité och sundhet, då är man ju väldigt fel ute.

exitingsvillemo
0

#115 bättre än inget? Tycker du att det är OK att hingstägare med godkända hingstar, betäcker ston med eksem då?Obestämd

Skulle ngn av mina ponnysar få eksem, så INTE skulle jag avla på dom då! Det är en ärftlig defekt, som vilken annan ärftlig defekt som helst.

jen
0

många hingstägare vill ju inte betäcka med ston som ej är friska..

DET tycker jag är jättebra! fler borde tänka som dom för att främja den framtida aveln.

hur skulle det annars bli till slut? Obestämd

jen
0

#116 vilken ras är det då?

AnnaLundin
0

#120 - användaren i #116 heter "caspianowner", det är nog kaspisk häst hon har….

Kratern
0

Har tyvärr inte orkat läsa igenom alla inlägg, men vill säga följande.

Om man inte ska avla på eksemhästar så måste aveln på Island stoppas omedelbart! Flört

Det eksem som Islandshästarna bär på anlaget för bryter ju inte ut förrän de lämnar Island. Det betyder att man för säkerhets skull inte borde avla på någon häst alls på Island.

Observera att ovanstående är skrivet med stor ironi. Hoppas ni förstår mitt budskap!

[sl-80]
0

"Vad tycker Ni om att avla på eksemhästar?"

Jag tycker inte att man ska avla på hästar som har eksem. Risken att eksemet ska nedärvas är ju stor och det är ett lidande.

Så, det är vad jag tycker, men inte hur jag har gjort.

Jag har ett islandssto (Perla) med eksem i man och svans, född i Sverige efter friska föräldrar. Hennes eksemgen (om det nu finns sådana) kommer längre tillbaka ifrån. Morfars far sägs nedärva eksemet (om jag inte minns fel). Nu finns morfars far med i var och varannan stamtavla och långt ifrån alla har fått eksem.

Av ren och skär egoism, så har jag låtit henne få ett föl. "Fölet" är nu 3 år och har tack och lov inte visat några tecken på eksem ännu. Fast det kan ju dyka upp när som helst i livet, då får jag ta beslutet om avlivning och ha det på mitt samvete.

Om jag hade ägnat mig åt uppfödning och försäljning, så hade inte Perla varit ett av avelsstona. Jag kommer aldrig köpa en eksemhäst, eller om jag vet att föräldrarna har eksem.

Perla går med täcke på sommaren. Jag gör alltid samma tabbe och plockar av täcket för tidigt… då ryker en del av manen, men hon får inga sår. När hon var yngre var det värre, ibland riktigt illa. Sedan jag slutade med alla hokuspokuskrämer och salvor, enbart täckade henne mot insekterna, så är det riktigt bra.

Den dagen det inte räcker med täcke längre, eller om hon får eksem på andra ställen än man och svans… då får hon vandra vidare. Jag vill inte vara utan henne, men inte till vilket pris som helst. En häst med stora sår som står under ett träd och kliar sig dygnet runt har inte ett värdigt liv. Detsamma gäller hennes dotter (om hon skulle utveckla eksem), då blir det heller inga avkommor efter henne, man lär sig av sina misstag.

Men… som någon skrev här i tråden, att det är plågeri med täcke sommartid, kan jag inte hålla med om. Så mycket varmare blir det inte, det skyddar mot bitande insekter.

Och att det är synd om hästarna att stå inne under vissa delar av dygnet (då det är mest knott)… håller inte med om det heller.

Våra hästar (alla, inte bara eksemstoet) går gärna in i ligghallen för att slippa flygfäna, om de får välja. 

Jag vet hästar som under de kallare årstiderna, står med dubbla fodrade täcken och "hackar tänder" vid grinden och vill in efter ett par timmars utevistelse. Varför skulle det vara värre på sommaren än på vintern att skydda sina hästar?

Idealet vore ju hästar som kan leva ute året om, utan nå´n som helst inblandning av oss tvåbentingar… men så funkar det ju inte.

Till ursprungsfrågan, eksem är ett lidande som man inte ska avla vidare på. Det finns en och annan egoist som vill att ens favorithäst ska "leva vidare" (jag) och så finns det uppfödare som tror att dom kan tjäna pengar och struntar i avelsmaterialet och avkommorna. Serösa uppfödare vet dock att man får ut betydligt mindre för en eksemhäst och de kostar mer än man får tillbaka. Man vill väl sälja sunda, friska hästar och få ett bra rykte?

Oj, det blev visst en hel novell det här.

Caspianowner
0

Tyvärr har vi fått lämna rasföreningen för att upprätthålla kvalitet och sundhet.

Föreningen är för övrigt så liten idag att dem knappt får ihop till en styrelse av personer som aktivt jobbar med uppfödning. Sen har man en liten svans med supporters så att man kan säkra att sitta kvar.

Vi andra ( som inte heller är så många ) har idag sammarbete utomlands istället.

I England som vi betraktar som rasens andra hemland, förefaller det för övrigt att man har upptäckt att det finns en grupp i Sverige som man kan skicka på det material som man inte längre vill ha. I något fall t.o.m ett eksemsto som skulle ha avlivats annars. Men det tog en svensk uppfödare glatt hit och har sedan dess dessutom betäckt henne med en hingst som själv har eksem. En hingst som den svenska rasföreningen för övrigt själva har godkänt för allmän avel.

Lorita
0

#124 det där är ju en parodi på rasförening, starta en parallell rasförening med riktig krav på avel, så som andra rasföreningar har. Och inbilla dig inte att alla raser ar inkopitent ledning bara för att din har det.

#122 att inte ta tag i ett problem för att det är stort och man djur är sjuka, det är helt sjukt.

Ett bevis för att det är ärftligt är att det är olika frekvent i olika raser, vill man få en sund ras med sunda individer så får man avla sunt också

Caspianowner
0

# 125

Just exakt de här problemen är vi förhoppningsvis ganska ensamma om. Dock har jag till nästan 25 års erfarenhet av ett flertal och dess föreningar. Visst fungerar väl mkt på det hela taget ganska bra, men från tid till annan har nog de flesta gjort sig skyldiga till korkade övertramp. De värsta problemen rör nog ändå rasrepresentaters agerande, i samband med utställningar och premieringar, på sådant sätt att det inte gynnat rases utvecklling, utan mer syftat till att gynna enskildas uppfödares utveckling.

Caspianowner
0

# 125

SJV godkänner bara en registerförande förening.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.