kliar svansen.
mitt föl på 5 månader kliar sig i svansen fastän jag tagit träckprov och avmaskat efter vad analysen visat. hon hade 1100 EPG av lilla blodmasken & även rikligt med fölmask. kan det vara så att maskmedlet inte tog all mask? någon som varit med om samma sak?
berorju helt på vad du har för medel… på apoteket finns en lista om vilka medel som funkar till vad, ta och kolla på den listan när du köper denna gång för att se till att du får emd båda sorterna
Han kliar inte för att han har någon sorts exem? Har haft problem med fler hästar än någonsin som kliar av svansar och manar nu i sommar :S
Har fö varit med om att maskmedel inte tagit all mask, vad för avmaskningsmedel har du använt?
/V

Min treåring börja klia av svansen i början av sommaren. Det gick över med ohyrebehandling

#1 precis vad jag gjort..
#2 hon avmaskades med Noromectin, tror inte det är eksem. svansen är inte sönderkliad men helt klart tuffsig av att hon skubbat sig.
#4, stod på Apotekets hemsida att Noromectin kan som biefekt "Hos hästar kraftigt infekterade med Onchocerca microfilarier har svullnad och klåda uppträtt efter behandling." Eftersom avmaskning inte är mitt favorit ämne så har jag ingen koll på vad Onchocerca microfilarier är för något, men det kanske någon annan har eller orkar slå upp?
/V

#5 onchocerca microfilarier är trådmask men det visade 0 EPG i analysen..

Många hästar har kliat sig i år även dom som inte har mask eller eksem. Beror nog på det konstiga vädret bl a.
#7 ja, det tror jag med. min ena kliar sig överallt, jag trodde först att han har loppor
men det har han inte, jag ska snart bada honom. sen lite linfröolja ska jag testa att ge.

#7 & 8 undrar vad det beror på.. riktigt konstigt är det.. kanske mycket knott? det har då vi här i gagnef (dalarna) iallafall.
#6, nytt täckprov?
annars skulle jag nog tro på att det är någon sorts känslighet till sol, knott eller liknande, är som sagt mkt sådant i år.
/V

# 10 om hon inte slutar klia sig så lä jag nog ta ett nytt prov..

Ja, om hästen är knott allergisk och ni har mycket knott så är det ju därför. Men vi har en islänning som inte har allergi men kliar sig nu på kvällarna mot stenar osv. Manen har slitits lite grand. Så det är nog normalt nu.