Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3212 ggr
Lyrik
0

Lusern vikt?

Har nu köpt hem en säck Krafft Lusernhack till pållen. Tänkte han skulle få det nu i början innan han kommer in om nätterna. Dyrt var det, 125 kg/säcken på GG. =(

Han har fått tills nu 5 dl Edel Lusern (pellets), har lite kvar som han han kan få äta upp först.

Tänkte sedan börja ge honom Hack, ½ kg per dag i början, kanske öka på mer om det behövs.

Vet någon hur mkt ½ kg Hack är i liter? Har ingen bra våg i stallet just nu.

Thea
0

Har du köpt hack bör du väga varje gång du fodrar, precis på samma sätt som du väger upp hö! 1/2 kg hack kan vara allt från 1 liter till 5 liter, beroende på hur hårt du packar den i måttet.Flört

En hövåg finns väl i stallet? Häng en hink vågen och väg upp ½ kg lusern hack! *tips* Så gör jag….fungerar jättebra!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Lyrik
0

Ok. Finns ingen hövåg i stallet, det ser mest ut som en byggnadsarbetsplats nu =(

Stallägaren sa det skulle vara klart till den 3/9 (flyttade dit då), men det var det inte. Nu är det BARA galler mellan boxarna, fönstergallerna, vattenkoppar, krubbor, skull-taket ska fixas, skull-trampan mm kvar…

Ska leta rätt på min gamla hövåg. Vet ej var den tog vägen i flytten… Fick först flytta alla mina och hästens prylar till min ena kompis stall över sommaren (fick vara på hennes skulle) eftersom jag sa upp den gamla stallplatsen i juli, och sedan nu den 1:e, köra alltihop till stallet där allting har legat i stallägarens garage. Ska bli skönt när stallet är klart, så man kan komma iordning med allt!

emsems
0

så gör vi med.. eller köp en köksvåg… den är bra på väga lättare vikter… har en sån när jag mäter upp all mat..

Lyrik
0

#3 Ska väga upp all mat han får när stallet är iordning. Brukar mäta om det i DL och Liter sen.

Thea
0

ems: Då är vi två som är lika knäppa! Flört Jag väger också upp all mat, varje gång, i köksvåg. Har märkt att ger jag tex 1 liter pellets och mäter 1 liter, är det ibland 800 g, ibland 900g, ibland 700g osv. Får säkrast mått om jag väger. Det tar inte speciellt mkt längre tid (för mig går det fortare att väga än måtta!!).
Visst, 100 g skillnad är ju inte mycket eg, men det ger ju hela tiden ett fel i foderstaten. Och eftersom det går fortare att väga än mäta för mig fortsätter jag…..

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Lorita
0

Gör så här, skaffa ett kvastskaft och markera mitten på den, fyll en ballong (eller i flera om dom är små) med en halv liter vatten. Sen behöver du två matkassar. Ena läger du ballongen(na) och i den andra fyller du lusen, lägg kvastskaftet över något på mitten och häng en matkasse i vardera sidan när det väger jämt så har du ett halvtkilo, noggrannare behöver man inte vara.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jen
0

jag köpte en begagnad hushållsvåg på loppis för 30kr som jag använder Skrattande

gejsa
0

#6# Ha, ha vad krångligt lorita.

Jag väger det bara en gång. Sedan tar ung lika mycket varje gång. Nog för att jag är noga men sååå noga är jag inte. *ler*

emsems
0

#5, jag brukar mest väga upp för att se att det blir rätt… tex skulle jag ge Xgram av ngt så väger jag upp å ser att det är 1 dl, så vet jag det.. väger inte vaaarje gång… det lät jobbigt! =)

tessa
0

#8: gör likadant, vägde en hink med lusern och kollade hur mycket detta var i volym i hinken - sedan lägger jag i ungefär lika mycket varje gång, och det tycker jag funkar bra - så länge man använder en och samma hink och lägger i lusernet på samma sätt - alltså inte trycker i det ena gången och slänger i det luftigt en annan.. men det förstår väl säkert alla =)

Lorita
0

#8 det var tänkt som en gång utan våg sen vet man ju hur mycket det är på ett ungefär Flört att hästen ska ha ett halvt kilo var ju ingen vetenskap det hellerOskyldig

Lorita
0

Ett annat sätt kunde ju vara att ta 25 påsar och dela lusernen jämt i dom så färdigt och klart för 25 dagar fram.

Lyrik
0

Ska börja blanda i lite lusernhack i hans mat nu. Börjar nog med ½ liter i början, ifall kräsne herrn inte vill ha…

Brukar väga upp den mängd han får i dl och liter på våg, varje gång jag öppnar en ny säck. Sen mäter jag bara upp det i dl och liter.

Höet väger jag varje gång, har hönät till honom inne.