Bitsår! snabba svar tack
hej ,
Min Dodde har fått ett huggsår av en annan häst lite snett ovanför bogbladet. Sårskorpan har lossnat och de har börjat läka. Men måste jag vänta med att rida han till det hat läkt helt (för att undvika att det skavs upp igen) eller kan jag läga i mellan något så länge ? Tacksam för snabba svar //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Är det så att det är i sadelläge eller annan risk för att det går upp så tycker jag att du ska vänta någon dag till. Att lägga något emellan tror inte jag på, men det beror ju som på vart det sitter :)
*** Kärleken övervinner allt ***

#1 okej , mja sadeln kommer ju ligga emot , så då är det väl lika bra att jag väntar några dagar då :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Be veterinären om pencillinsalva! Riktigt mirakelmedel! Har själv hästar som leker oehört i hagen och därmed ofta rejäla sår…

#3 hum är det verkligen nödvändigt med pencillinsalva ? :S det har redan börjat läka bra och så .
Jenny

har det börjat läka så ska väl inte det vara nödvändigt…
Fast det finns en pencillinsalva som verkligen är super att ha hemma mot allt! Har tyvärr glömt bort vad den heter men det blis som en skorpa, perfekt till bitsår osv. Nu på hösten blir de ju lätt infekterade…
Jag skulle ha väntat ett par dagar till.
Har det redan börjat läka är det ingen mening med pencillin salva. Men när det är nytt är det toppen!
#7 Vad heter den du menar? Har verkligen glömt bort vad den heter…
En liten rund tub med pip i änden. Som en avmaskningsspruta ungefär. Vit med blå text. Ska kolla i morgon vad den heter.
#9 Precis den jag menar med, jättesnällt om du kollar upp vad den heter. =)

Är penicillin detsamma som antibiotika?

#11 penicillin är väl ett sorts antibiotika

Salvan som det pratas om, är den receptfri?
#13 Nej, den är receptbelagd.

det är väl socatyl ni pratar om?
#15 Tack lisette! Klart det är ;) Funderade som tusan utan att komma på vad den hette..

Vi har sådant socatyl hemma , men nu när det redan har börjat läka är det väl bara att vänta ! tack för svaren :)
Jenny

Hmm vi har ju socatyl hemma, så jag funderar på att stryka på sånt ?! Det har börjat komma lite ytterst lite hårstrån /fjun) i såret nu men det kommer ju ta en evighet att läka det , och jag vill ju komma igång med ridningen! Fast hjälper socatylen om man lägger på den nu ? :P
Jenny

Så här ser såret ut nu , så lär väl ta ett tag tills jag kan rida :/
Jenny
Det är inget sår längre…

#20 nej , men anatr att jag inte kan rida än på ett tag det va det jag mena ! kanske inte sår , men har vart ;P
Jenny
Jag skulle ha börjat rida nu om såret ser ut sådär, de ser ju läkt ut :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ser ut som ett ärr inte ett sår…
det där är inget sår, varför skulle du inte kunna rida?
Jag trodde det var värsta öppna såret, med blod och var och geggamojja…
Om du nu inte vill använda sadel ännu, varför inte rida barbacka lite innan du använder sadel? Det är grymt bra balansträning… xD
Man ska inte använda penicillin i onödan (!)
Helena

Hmm jag har inte vågat börja rida han ön för jag tänkte att det skulle "flå" upp det igen , men kanske inte då :P då kan jag ju rida i mrn wiho :D
Jenny

Haha, ja det där liknar mer ett ärr :)

fast det beror ju faktiskt på lite. är såret i stadiumet där det är lätt att dra av skinn? då hade jag nog väntat lite till.
Haha, men rid barbacka då! xD Dina ben kan väl inte skava så mycket mot hästen? :P
det var inget sår ju :D men jag håller med dom här uppe, rid barbacka (Y) :d
Isa Aronsson
www.stallequino.se

aja blev ingen ridning idag iaf .. hmm det där med barbacka red på han fllrut när det va lite nyare och det skavde upp så det blev skinnflått :P men jag ska ta en närmare titt i mrn så blitre aksnek ridning då :)
Jenny