Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1163 ggr
carrrrrooooo
0

Ridpass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla igen:) nu var det länge sen som jag skrev här inne.. hade ett ridpass i lördags på stubben.. det var roligt men hon blir väldigt het i galoppen när man rider där.. slänger in några bilder skulle vara roligt och intressant och veta vad ni tycker.. speciellt om min sits, har så svårt med sitsen tycker jag.. så komentera gärna..=)

carrrrrooooo
0

en till

carrrrrooooo
0

…….

carrrrrooooo
0

…….

carrrrrooooo
0

……..

carrrrrooooo
0

……

carrrrrooooo
0

och denna är den sista:)

carrrrrooooo
0

Jag vet att hon inte är så musklad.. men det skulle vara roligt och bra för mig om ni sa typ olika tips på träningart för att hon ska få vissa muskler på dom ställena som hon inte har så mykt på:)..

VeNyRa
0

Du måste jobba på din lodräta sits, du skjuter fram benen (är det för att hon är piggg och du inte vill stöta henne i sidorna?)  det ser också ut som att du skjuter bak hela dej i sadeln, du ska sitta i mitten och rakt över hästen.

korta tyglarna och vinkla upp händerna så att tummen är högts upp, du kan även höja handen en aning.

carrrrrooooo
0

#8 tack.. jo jag vill inte nudda henne eftersom hon är väldigt skänkel pigg.. jo jag red med långa tyglar och brukar oftast göra det förutom i galoppen.. eftersom jag känner att jag kan ha långa och endå ha kontroll över henne… tack för tipsen:)

VeNyRa
0

#9 rider själv en travare och vet om dedär med skänklarna, men man måste ändå försöka att träna bort det, annars inverkar man inte rätt med sin sits och man komer aldrig kunna bygga dom muskler man vill ha.

förstår inte dedär med tyglarna?! visst man ska inte rida för mkt med händerna men men kan rida med korta tyglar iaf, du kommer nog förmodligen aldrig kunna rida henne i form på långa tyglar.

carrrrrooooo
0

#10 men jag rider inte alltid med långa tyglar.. men jag gjordfe det denna dag… hon fick skritta i lugn tackt för jag pratade med min kompis (som fotade) så tjejen fick gå med långa tyglar jag höll endå på att skritta in henne på dom första bilderna (då jag har långa tyglar..)

och hon börjar att söka sig neråt men hon har inte dom musklerna ännu för att altid ha nacken i ett bra läge.. men jag varierar från dag till dag med min längd på tyglarna.. vill att hon sak gå likadant på långa och på korta tyglar..!

fridak
0

försök slappna av och sitta i sadeln istället för på bakvalvet.

om hästen inte tål minsta lilla snudd längs sidorna så måste man träna bort det, dessutom så brukar det bara vara med ryttare på ryggen. Ingen häst brukar flyga fram eller slänga sig åt sidan om man trycker med handen lite lätt vid skänkelläget när de står i stallet så det är bara en vanesak.

VeNyRa
0

#11 jag kan tycka att man rider hästen på korta tyglar och jobbar fram dom musklerna innan man börjar fundera på att ha hästen på långa tygler och jobba i form.

carrrrrooooo
0

#12 ja precis hon bryr sig inte om när man är på marken.. tack för tipsen båda två:) ska börja vänja henne med skänklarna…=)

ThunderClap
0

Har inget konstruktivt att säga om sitsen som inte blivit sagt redan, men sadeln ser ut att ligga väldigt långt fram, om jag var du skulle jag sadla kanske 5-10cm längre bak.

carrrrrooooo
0

okey.. men tränaren tyckte att den låg bra.. men ska tänka på det nästa gång..:)

Wilma03
0

#13 Fast ang. det där med tyglarna så har jag en liten fråga.. Sitter formen i vad du har för längd på dem?
Jag anser att kan man rida sin häst i en bra och fin form med långa tyglar så kan man det med korta med..
En klok tjej lärde mig en gång att rida med sitsen istället och jäklar vilken fin form hästarna gick i då. På lång tygel kan tilläggas..

carrrrrooooo
0

jo men denna dag som bilderna är tagna ifrån så tränade jag akademiskt med min häst:) då ska man rida med långa tyglar och pillra lite med innertygeln.. nej formen kommer inte när jag rider på korta tyglar bara lite.. för som jag har sagt så har hon inte så mycket muskler för att kunna bära sig i formen.. men jag jobbar på ryggmusklerna genom att klättra och att tömköra mycket..

Zaphix
0

Du lutar dig framåt på några av bilderna, sätt dig rakare och flytta bak benen så kanske hästen går mindre på bogarna.

Är sadeln för stor för dig?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cilla89a
0

Du sitter låånt bak på sadeln, den ligger inte i bakvikt?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

carrrrrooooo
0

okey tack:D jo den är lite stor för mig kanske men tycker att den är bekväm iaf..

Neh tror inte den ligger i bakvikt..!

Ahnna
0

Akademisk ridning går inte ut på att rida på långa tyglar, du har nog blandat ihop begreppen lite tror jag. "Pillra" med innerygeln (med långa tyglar i övrigt) gör man när man rider på kandar. Det har inte samma effekt när man rider på tränsbett, och oavsett tygelns längd så kommer formen ALLTID bakifrån, inte framifrån. (Men visst går det utmärkt att rida i form på långa tyglar, det handlar som sagt inte om tygelns längd.)

Läng stiglädrena och öppna bäckenet, så att du kommer ner i sadeln, istället för uppe på bakvalvet. Räta upp dig med magmusklerna.

I galoppen (sista bilden) måste du räta upp överlivet och slappna av i benen så att de inte dras bakåt. Andas djupt med hela magstödet, slappna av i axlarna.

Fokusera inte så mycket på var huvudet och halsen är, utan jobba med hästens bakdel. Hon ska trampa in under tungdpunkten och lägga sin tyngd bakåt så att hennes främre halva "reser sig" litegrann. Först då bär hon sin ryttare med musklerna istället för på skelettet. Det tar TID och man måste träna mot samma mål varje dag, inte bara ibland. Rid för instruktör, förklara vad du vill lära sig och läs mycket.

Om du är intresserad av akademisk ridning så rekommenderar jag Bent Branderups bok "Akademisk Ridkonst", men börja inte med övningarna förrän du har förstått dem till fullo. Och börja från början, inte mitt i. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

En sak till - ta kontroll över dina skänklar. Bara för att hästen reagerar om du nuddar henne i sidorna så ska du inte skjuta fram fötterna så att du hamnar i stolsits. Det mår varken du, hästen eller sadeln bra av. Som jag skrev ovan, öppna bäckenet så att du kommer ner ordentligt i sadeln och ta kontroll över dina underben så att du kan ha fötterna rakt ner utan att dunsa hästen i sidorna. Övning ger färdighet! Och träna mycket med skänkelövningar så att hästen slutar rusa för minsta lilla.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

carrrrrooooo
0

okey tack:) ska tänka på det nästa gång:D..

Tack för alla tips! Glad har ju bara haft min dam i högst 2 månader, så vi känner inte varandra så väl ännu.. men ska ta till en tränare:)

Zabbio
0

#18; jag skriver under på #22 och #23 :P

Springer hon för skänkeln så stanna henne mjukt igen, utan att ta bort skänkeln.

Närr du sitter sådär skjuter du fram hästen under dig och manar faktiskt på henne att springa mer med hela din sits…samtidigt trycker du ner länden/ryggen på henne med sadelkanten och det blir jättesvårt för henne att få upp ryggen och arbeta i form. :3

Rid ut i skogen så hon får promenera över stock och sten och lyfta fötterna, och håll dig till skritt tills din sits har blivit bättre och tills hon går avslapnat med både huvudet och hela kroppen. Låter säkert jättetråkigt, men det är för viktigt för att strunta i. Och det behöver inte ta så lång tid heller :) Slappna av i sadeln och följ bara med hästen när du suttit upp (det kan vara bra om någon leder henne tills hon lärt sig att inte rusa på om du råkar röra henne, utan går avslappnat med dig där uppe). När du är avslappnad (andas uuuut), känner att du följer med hästens gång i skritten, då kan du frsöka flytta henne lite med dina lår och sittben (kom ihåg att inte vika dig i sidan :P)

En tränare behövs nog :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

carrrrrooooo
0

okey.. tack..!