Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1813 ggr
hjullan
0

kraftfoder eller inte?

många trådar om kraftfoder nu, men den här handlar inte om vilken sort ni ger, vilka färdigfoder osv.. utan om ni ger kraftfoder, hur mkt isåfall och varför? eller om ni inte gör, varför? den viktigaste frågan är VARFÖR ni gör som ni gör.

det här ämnet är ju rätt aktuellt nu inför hösten. därför jag drar igång ännu en vinkel på det hela även fast det är många trådar om det. (dock inte samma innehåll)

emsems
0

jag gav min häst krafftfoder, för att hon skulle få i sig lika mkt olika byggstenar till kroppen som hon gör av med.

Linda
0

Såklart att många proppar i sina hästar (och andra djur) saker bara "för att".

Själv är jag faktist lite kluven om begreppen som att räkna ut foderstater osv eftersom man glömmer bort att alla hästar är olika och används olika..därför skilljer det otroligt mkt.

-Men kraftfoder får aldrig bli "huvudmålet" grovfoder av bra kvalite samt bra hagar med sysselsättning måste få vara pri 1 tycker jag.

Med alla år med möjlighet att studera egna hästar vad de äter och vad de behöver så är de som fått regelbunden motion, bra huvudfoder samt fått gå i hagar med sysselsättninga (med sysselsättning menar jag höst gräs, grenar och löv att tillgå länge) har varit de hästar som sett finast ut hela vinten med rätt dos kraftfoder för rätt motion mot de hästar som stått i hagar utan sysselsättning samt strömedel som ej varit ätbart.

-Men att säga/påstå att hästen inte behöver enegi tillskott i form av kraftfoder är inte riktigt om hästen ska prestera det vi kräver av vår eventuella sporthäst som motoneas 1 timme/dag.

Men vad vi glömmer ofta är ett fullgod mineral källa, hur många med handen på hjärtat är ordenkligt säkra på att sin häst får i sig det?

Vänligen/Linda

pst tänk på att denna tråd inte får ebba ut till en "jag vet bäst" tråd.

hjullan
0

nu tycker jag du börjar med förutfattade meningar.. bara för att det är min tråd eller?!

jag har öppnat denna tråd för att jag är intresserad av hur andra gör och jag gillar inte alls din attityd som DU börjar med ditt sekttjaffs. 

för det första så har jag inte påstått att hästar inte behöver tillskott, jag har för det andra inte ens sagt min åsikt om det hela eftersom jag vill höra alla andras.! så lite illa att du dömer ut mig sådär. så varför börjar du ens argumentera mot nåt ingen ens har sagt??

Linda
0

Sekt tjaffs??

-Va?

Eftersom jag vet att det kommer bli en tråd som startar mkt känslor, så skrev jag en vädjan redan från start att du valde ta den riktat mot dig var tråkigt och givetvis inte meningen.

Vänligen/Linda

Linda
0

Nä nu går jag och sover ett par timmar..

mvh Linda

hjullan
0

men varför skulle det bli tjaffs?? för att det är jag som startar tråden? jag har inte ens tänkt att det ska bli tjaffs här. det är konstigt att du skriver en sån vädjan på mina trådar .. 

sekt- precis som du skrev i AANHCP-tråden. du tror att den här tråden har med nån sekt att göra "vi vet bäst vi ger inte våra hästar kraftfoder" eftersom du redan tog försvarsställning från början. 

varför skulle det bli känslor i denna tråd men inte i andra foderfrågor? det är sak samma vilket fodertråd det är. alla svar är alltid olika! jag tror att alla här på ridsport har fattat att det inte ens finns ett par st som ger sina hästar samma mat.

Linda
0

Tjaffs har det blivit i trådar som startar mkt känslor, du har rätt kanske var det dumt av mig…ursäkt..

Att det var dina trådar handlade det inte om som svar på fråda 2

3 Ang "sekt" tog du/ni åt er?

Allt som handlar om att överösta sin egen betygelse för tron anser jag är sekt, det handlade faktist åt både "för ochh emotarna" i denna fråga.

Men som jag sa: Lämna jätte gärna in artikel förslag om forsknings baserade svar/frågor samt fakta samansatt från både posetiv/negativ synvinkel så kan debatter som känns viktiga tas upp från det.

Änn en gång: Ha det gott nu ska jag sova gott!

Vänligen/Linda

Morrhoppa
0

Jag ger kraftfoder till min ponny på vintern när jag känner att han behöver mer energi för att orka med ridningen. Han får då havre och kraft groov tre gånger per dag samtidigt som han har fri tillgång till hö.

Linda
0

Låter ju bra.

Välkommen hit!

Vad har du för ponny?

Vänligen/Linda

hjullan
0

tack för din ursäkt. det var stort av dig linda.! o väldigt uppskattat härifrån.

men för att understryka denna tråd har inget med AANHCP att göra. så den diskussionen kan vi skippa här.

nu åter igen! hur mkt kraftfoder får era hästar?

Förra vintern fick våra hästar ca 1 dl havre om dagen, plus en o en halv dl mineraler. Ingen av de hade fått kraftfoder tidigare hos sina förra ägare, pga att de va så heta (plus jullan som har lätt för att lägga på sig som "alla" ponnyer) så det räckte bra , av just den anledningen att de inte fått nåt tidigare. ottino klarade inte av att få ett enda havrekorn så det projektet la vi ner ganska snabbt.. jullan fick sin deciliter fram till vårkanten.

emsems
0

tova åt 1,5 liter korn om dagen (3 mål), och efter ritt fick hon krafft groov nya och vitlök (under första kylan, får alltid hosta då)och ett tag betfor, men tog bort det, tyckte hon blev knasig av det.

mängder varierade beroende på hur mycket hon reds. so mest var det väl typ 1,5 l groov.

krafft tyckte att hon hellre skulle få havre då det lärrate tas upp av kroppen, men hon blev för pigg av det.

hjullan
0

just ja, glömde nämna att båda våra fick både vitlök o b-vitamin en period.

Morrhoppa
0

#9 Tackar :D

Jag har en New Forst ponny.

[slo]
0

Innan jag lånade min kille i maj så gick han hela vintern på lösdrift med fri tillgång till ensilage, inget kraftfoder… Och nu i sommar har han inte fått något tilläggsfoder, men vi har så mycket bete så hälften kunde lätt räcka. Får se hur det blir till hösten, vet inte riktigt vad som ska hända med honom just nu. Men förhoppningen ligger i lösdrift en vinter till, om han tränas mycket blir det nån form av tilläggsfoder, syrran sköter det där för hon e bättre än mej på det :D

gejsa
0

Först gör vi analys sedan lägger vi till det som passar till höet för att komma upp i den kvot som våra hästar behöver. Vi försöker ge så mycket grovfoder som möjligt först och främst.

Alla hästar behöver olika kvoter. Därför när jag gör foderstater så frågar jag oftast om dom har haft analys tex förra vintern och vad dom då gav hästarna. För att se ung vad dom fått i värden.

Alla hästar behöver visst olika har inte sagt något annat Linda. *ler*

Tex min Gobban får en kvot på nästan 8. En häst som är konvalecent eller rids lite behöver en kvot på 6. Under 6 är inte bra för någon häst.

Min islänning är svårfödd får en kvot på 8ca. Sorro fick ju bara hö pga magen men då upp till 17-18 kg per dygn med en kvot på 6.

Sedan vad det är för kraftfoder är ju alltid olika per äst för att komma upp i kvoten. Men krossad korn, nya groov, musli och betfor, mineraler, morötter tex får ju Gobban.

Havre ger jag inte till mina hästar dom blir för heta av energin som finns i havren.

Tror jag fick med allt nu.

hjullan
0

du fick med rätt mkt där gejsa :D ger inte du dina extra b-vitaminer vid pälssättning/fällning?

gejsa
0

Ibland, ibland inte. Har inga problem med det otroligt nog. Men å ena sidan brukar dom få b-jäst ibland det är samma sak.

hjullan
0

japp det vet jag! men jag menade ju förstås vilken produkt som helst som innehåller b-vitamin. :D  har också använt foderjäst förr i tiden, men tyckte det blev smidigare med shy-feeder.

min isis fick foderjäst hela vintern o han fick en halv meter päls o jag driver inte. undrar om det kan vara pågrund av det i samband med att han gick på lösdrift? riktigt glansig blev pälsen iallafall.

gejsa
0

Det var nog både ock hjullan. Men dom sätter ju oftast päls efter hur kallt det är.

shy-feeder har jag aldrig köpt. Är för dyrt. Man får sovra mellan inköpen och titta på priser när man har 4 hästar. *ler*

Det är nog Kraffts b-vitamin jag har köpt på dunk.

Linfröolja från skåne beställer jag hem i 5 litersdunkar också till Fille. Men vitaminer i.

hjullan
0

mjo, men det konstiga va ju att hans mamma inte alls fick samma päls. (klart den va fet som fan också) men inte lika lång! tänk en halv meter!  ne, tror nog att jag ska handla lite foderjäst till jullan också o se vad som händer med hennes taniga päls :P

gejsa
0

Nej, men det är ju olika från individ till individ. Vi har ju också olika hår. Tex tunnt hår och tjocka hårstrån osv osv

hjullan
0

joo det förstås.. men det konstiga va att han fick det just den vintern (längre än vanligt) kanske var kallare då också? ingen aning. kommer alltid vara ett mysterium :P

[slo]
0

En halvmeter?! Vet du hur långt det är egentligen? :P

hjullan
0

JAAA jag mätte ju för guds skull hans päls för jag kunde tro mina ögon! han såg ut som shettis för pälsen hängde i backen!!

Mandysan
0

Foxen får för att hon har svårt att hålla sig i hull. Corall får för han behöver den lilla extra energin. Dom får havrekross och betfor. Själklart fårdom mineraler och etc oxå men det räknar inte jag som kraftfoder.

Thea
0

Jag ger analyserat grovfoder och anpassar kraftfodret därefter. Jag ger alltid kraftfoder, därför att det behövs i mitt fall.
Min häst behöver ungefär 7-8 kg ts (ca 8-10 kg hö) för att må bra. Detta räcker inte för att tillgodose hennes behov av energi och protein. Detta här en häst som förbrukar ganska mycket och är rätt svårfödd. Jag har även märkt en positiv verkan av att ge protein från olika fodermedel, dvs jag vill ge minst ett kraftfoder som innehåller rätt hög andel protein. I vårat fall blir det ofta Krafft Groov 125, men det beror ju på vad analysen visar.

Förra säsongen gick hon på:
13 kg hösilage
1 kg Krafft Groov 125
0,5-1 kg Krafft Sport (beroende på hur mycket hon arbetade)
0,3 kg betfor (torrvikt)

Kanske ska lägga till att det gäller ett halvblodssto med rätt stort fullblodsinslag som tränas och tävlas hoppning. 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Lilla_My
0

Förra säsongen gick My på:

• 4-5 kg hösilage
  • 2 dl hel havre
  • 1 dl betfor
  • ca 2 msk hippo vitlöksmineraler

Tycker det funkade alldeles utmärkt, hon var i bra hull, o lika pigg och glad som alltid :P funderar på att öka på havren lite nu till hösten, eftersom hon nu kommer hållas igång hela vintern och så… Hon stod rättså mkt förra vintern p.g.a att det var så halt och hårt och hon gick barfota och blev ömfotad då… i år vblir det förmodligen skor runt om på! :)

Lilla_My
0
Lilla_My
0
Peppe
0

hörde för några dagar sedan ett rykte om att man inte ska blanda havre och pelleterat foder. stämmer?? alltså, i samma giva, inte havre morgon och pellets kväll eller liknande utan samtidigt. blev lite fundersam då det ju faktiskt ofta är havre i färdigfodret…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

#26 usch är det inte jobbigt att stå och väga upp kraftfodret också?

emsems
0

#30. har inte hört det, kolla upp det med krafft! däremot har jag hört att man aldrig ska ge mer korn än havre, men jag struntade i det rent utav… man hör så mycket nu förtiden att man får vara "halv-intolerant"

gejsa
0

#31# Det är inte jobbigt. Vet man att hästen mår bra så är det ju kul att sköta om hästen på bästa sätt. Vi väger en gång sedan tar man ett mått och ser hur mycket det blir. Inte jobbigare än att ta bara rätt av från påsen. *ler*

gejsa
0

#30# Den som sa det är helt ute och cyklar. Varför skulle det vara farligt? *ler* Jag som bara ger korn och groov. Inget havre. Han har inte dött än. *ler*

Thea här har gett havre och groov också vill jag minnas. Hon lever också än.

NinaToy
0

Min D-ponny får nu:

• 6 kg hösilage
  • 2 liter havre
  • 2 liter nötarps havremix müsli
  • salt
  • b-vitaminer
  • vitafor solid
Luthien89
0

Krafft.se gör foderstaterna till mig utifrån mina hösilageanalys.. Litar på dem till punkt och pricka.

gejsa
0

#36# Jag lät Krafft göra min ena foderstat förra hösten också. Det blev ung som jag gjorde den.

EddaM
0

Jag har en nordsvensk brukshäst o om jag skulle ge henne kraft foder ja hon lägger på sig lätt så att säga. Däremot får hon lite korn med vitaminer o mineraler. Sedan så får hon just nu när hon är ung (2år) hur mycket hö hon vill. Gräset har ju torkat bort tyvärr. Naturligtvis ändrar jag fodret när jag börjar att köra henne mera. Men det kan var krångligt att veta hur mycket man skall ge dom men titta på din häst o titta på avföringen så ser man vad man kanske skall ändra på.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

emsems
0

#34. har för mig att krafft sa det??

gejsa
0

Ja, dom vill ju sälja sitt sortiment alltså bara Krafft.*ler*

Wiemona
0

Jag håller med Gejsa. Man ska vara kritisk mot som i det här fallet fodertillverkare som säger en sak som gynnar dem. VARFÖR är det inte bra?Kan de komma med bra förklaring som stöds av konkurrenter eller "obundna" foderrådgivare?

Peppe
0

kraft har ju egen havre så fattar inte varför dom skulle säga så isf…

en i stallet ringde om foderrådgivning och dom räknade upp 2 sorter som inte fanns i deras sortiment som dom tyckte hon skulle ha.

gejsa
0

När jag anlitade dom så frågade dom vad jag ville ge helst. Sedan kom dom med förslag. Så det kanske var så? Men oftast är det ju deras märken som dom skriver. Och det är ju inget konstigt i det eg. Det är ju klart att dom vill sälja. *ler*

Jag köper nästan bara Krafft själv så….tycker dom är bra.

gejsa
0

Den gula havren, guldhavre eller vad den heter. Den har jag ju köpt på granngården. Är det Kraffts märke? Har inte tänkt på vilket märke det är faktist.

emsems
0

ang KRAFFT, jag tror att dom absolut vill sälja sina produkter, däremot så är det ju åxå den vanligast sorten, jag har då aldrig köpt något som inte är krafft (förutom soya och vitaminer). men det är klart, det är behändigt att  ge ett klart foder som innehåller typ allt hästen behöver.

peppe, dom ville ju att man skulle ge havre istället för korn, har dom korn?

Peppe
0

asså, jag vill inte ge havre till min häst. absolut inte då jag har hört att det är jättefarligt om balansen inte är perfekt, jag undrade bara om det var sant att man inte skulle kombinera havre och pelleterat.

vet inte riktigt vad du menar men kraft har iaf havre i gula säckar.

hon gav dom fria händer och dom föreslog 2 andra sorter än dom hade. kan ju tillägga att det gick åt pipan med den foderstaten, hästen blev tokhet, gick inte rida den.

gejsa
0

#46# Kanske beror på att höet inte var analyserat.

Peppe
0

haha, vilka undanflykter du har. höet var analyserat, hon gav dem uppgifterna. hon svarade exakt på alla deras frågor, köpte allt dom sa och gav exakt så mycket.

gejsa
0

Undanflykter?? Tyckte att det var du som skrev att dom gjorde en foderstat utan analys.

Orkar inte skrolla och kolla vem det var som skrev det. Tar för mycket tid nu. Ska strax gå ner till hästarna.

Men om man säger så här. Ingen vet ju hur hästen är i temprament som inte har träffat den. Så det är ju rätt så svårt att säga vad den hästen  behöver i smrp och mj.

Peppe
0

jag har då aldrig sagt att det inte var analyserat. ja precis, jag sa bara att det gick åt pipan med den foderstaten. sen är det inte mer med det.

gejsa
0

Man kan ju inte alltid lyckas. Inte ens experterna. *ler*

Undantag finns det alltid. Suck! Så får man alltid skriva på bukefalos.

[slo]
0

#33 det jag var ute efter var att dom 1kg-måtten som det oftast står krafft eller liknande på, är bara 1kg till just den sorten, 1kg havre till exempel är mer ;)

För att förklara vad jag menar, vilken hög blir störst, den som innehåller 1kg bomull eller den som innehåller 1kg bly? :P

gejsa
0

Ja, men som jag sa vi väger alltid allt foder för att se hur mycket det ryms i ett särskilt mått. Så man behöver bara väga det en gång.

Kommer ihåg den där frågan i skolan. Men då var det 1 ton bomull eller 1000 kg bly. Vilket väger mest. he he

[slo]
0

#53 Jo, men jag har förstått att alla inte gör så eller förstår sambandet, det var egentligen inte ens till dej jag skrev det :P

gejsa
0

#54# Nej, jag vet att det inte var till mig som du skrev. Men jag svarade ändå. För det var till Thea min inackordering. *ler*

hjullan
0

en undran.. varför låter man krafft göra foderstater , som ni fått fram här.. När de inte kan avgöra hur mkt hästen behöver utan att ha sett hästen? då är det väl dömt att misslyckas? med tanke på att man antagligen följer rådet till punkt o pricka (vilket inte kan vara rätt) eller så experimenterar man lite med det själv (alltså kunde man redan gjort det från början och sparat sina pengar)

gejsa
0

Jag gjorde det för att kolla vad dom fick fram. Det var ju likvärdigt min egna. Och gör man analys så får man gratis foderstat åt hästen. Det ingår i priset.

Men visst är det farligt att inte ha sett hästen. Därför är det bra att fråga vad hästen har ätit förut och ev analys. Då får man ju ett hum om vad hästen har ätit och mått bra av förr. Eller om hästen då tunnade ut så ökar man ju på smpr och mj.

hjullan
0

jaha okej! då förstår jag.  jo förstog ju såklart att du jämförde med ditt eget som du skrev tidigare.. men det är väl inte så många som gör det som beställer foderstat därifrån? det va min tanke.

gejsa
0

Nej, många förlitar sig på just dom. Och ibland kan det nog bli jäkligt fel. Man kan låta någon göra foderstat men sedan kommer det berömda ögat fram. Man måste titta på sin häst och känna. Ofta.

gejsa
0

Men å ena sidan så är det ju bättre än ingenting. Finns ju dom som inte vet ett dyft vad en häst behöver i matväg. Kanske ger 2 kg hö till ett halvblod etc..

Hörde att det var någon som köpte en häst och gav den potatisskal och köksrester som om den var en gris. Dom trodde att den kunde leva på det. När veterinären kom dit så frågde han varför hästen var så smal. Så det var rent oförstånd.

hjullan
0

mjoo det har du ju rätt i.. men man bör ju ställa sig frågan isåfall varför den personen har häst överhuvudtaget? sånt bör man ta redan på INNAN man skaffar häst. och om man bryr sig om sin häst, ta reda på grundbehovet för den storleken/ arbetet..

klart det är bättre än ingenting.. men sånt tycker jag inte man ska följa slaviskt ändå .. utan måste ha lite sunt förnuft också när man ser sin häst själv hur det formar sig.

gejsa
0

Men dom trodde att hästen skulle äta det och bli mätt och tjock. Det var rent oförstånd. Det finns faktist sådana människor också hjullan. Dom tyckte inte att dom behövde fråga förra ägaren vad hästen åt eftersom dom trodde att dom visste.

Vem följer det slaviskt? Men man måste få ett hum först. Man kan inte gissa sig till allt. Och bara ge och kolla om någon månad hur hästen ser ut. Oj, du är för tunn du måste få mer hö osv. Det mår inte en häst bra av. Vet att många säger att på våren så tunnar min häst ut. Den ska inte tunna ut om den får en bra foderstat som passar hästen.

hjullan
0

ja jag vet att det finns såna människor, men ärligt talat, vet man inte skillnad på häst o gris, varför köper man häst då?

det har du alldeles rätt i! men nu missförstog du mig :D jag VET att det finns folk som följer kraffts foderstater slaviskt som de rekommenderat.  o där menade jag att man bör tänka till SJÄLV ändå, istället för att bara göra som dom säger.

vi menar ju samma sak :D

gejsa
0

Ok, trodde du menade tvärtom. Varför man gör en foderstat när man ändå inte ska följa den. sorry!

hjullan
0

he he. nee så menade jag ju förstås inte. :D man måste ge utrymme för lite förnuft också, även fast man beställer foderstat.

gejsa
0

Ja, förnuft förmodar jag finns hos alla hästägare. hehe Fast ibland undrar man ju.

hjullan
0

ibland saknas det ett o annat :D

emsems
0

ja precis som ni säger, det går inte räkna ut precis. men det beror ju åxå på hur mycket uppgifter man ger, alltså om jag har alla värden, vikten, höjden, hur den ska gå, hur mycket ofta, hagar osv.så är det nog lättare. men givetvis är det en uppskattning som ges, ofta långt ifrån sanningen.

ang okunniga hästägare å hittade jag den värsta. det var ett försäljningsstall/ridskola i norra sverige, jag kom dit för att köpa en tävlingshäst. när jag kom, var den inte riden på ett halv år, inte skodd på ett halvår, spe som attans och hade smitit ur hagen. jag hade blivit lovad att hoppa den i manege, men när jag kom så ville man ju knappt sitta på den, och dessutom säger dom då, när jag kört bil flera flera timmar, att deras transport är trasig, så jag fick rida i en hage. dom sa att den hästen var lös i magen, så den fick bara äta äpplen och hö (!!), men att den inte gillade höt (mögligt) så den åt inte det, alltså åt den bara äpplen, eller vaddå?

när jag sa att jag itne ville ha den så försökte dom sälja en annan till mig, den hade ett sår på benet, han sa att det stack ut en pinne där en dag, och efter någon vecka så hade dom testat dra ut den, då var den jättelångt in i benet! (kan ju tillägga att jag inte köpte någon av dem, trots att jag ville ta hem alla, och att jag anmälde stallet till polisen, veterinär och miljöskyddet.då sa kvinnan att det var ju inte första gången.)

gejsa
0

Herregud ems! Stackars hästar.

bebbe
0

Mina hästar som är "naturbarn" går på lösdrift med fri tillgång på ensilage, ca 2½ liter blandsäd, 4 bröd och mineraler / dag, dom går ju bara och "dräller" inget hårt arbete, och jag har alltid fått beröm för att dom är så välmående

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

emsems
0

ja det var fruktansvärt.. det var spikar so stack ner från taket och just under där ställde dom hästarna.. när som skulle kolla hästen jag såg, av veterinär en gång, då hade han kastat sig bakåtoch salgit i huvudet i spikarna… dom hade inget spån eller dyl. alla tod i itt eget skit sedan flera dagar.. urs..

gejsa
0

Nej, men sluta. Man tror ju inte att det är sant. Herregud vad folk kan vara elaka mot våra stackars djur. Dom kan ju inte göra någonting för att bli fria från oss heller. Vi hade också en riktigt tokig hästplågare. SHV var där flera ggr. Det var för övrigt dom hästarna jag väntade på att få hit då när jag var akuthem. Men hoppade av i sista stund tyvärr pga smitta osv.

Han gav mögligt hö. Hade en hingst som aldrig fick gå ut. Ca 10-15 hästar hade han. Dom fick stå i en ridpaddock allihop och trängas. Fast han hade andra hagar. Ja, inne i stallet såg det för bedrövligt ut. Sista gången SHV var där och polisen för att dom skulle beslagta hans hästar fick han en hjärtatack och dog.

Synd om honom men skönt för hästarna iaf.

Wiemona
0

Hjätattack och dog?Herregud…

gejsa
0

Ja, han blev så arg troligvis så att hjärtat inte pallade med.

Wiemona
0

Det är tur det finns människor som organiserar sig i SHV. Det enda tråkiga är allt internt bråk man läst om i medlemstidningen.

emsems
0

jag har dålig koll på SHV, men jag anmälde detta till dem med, tycker det är konstigt att dom inte ens hör av sig för att ens verifiera att dom fått mailet eller nåt.. känns som att man pratar ut i tomma luften då

gejsa
0

Ja, läste också om det. Det var ung då som jag var medlem för 7 år sedan. Eller håller dom på än?

Wiemona
0

Det har nog lugnat ner sig lite. Tror de bytat ordförande i år, men det var ett tag sen tidningen kom nu, så jag har glömt

gejsa
0

Jasså. Ja, jag är inte medlem längre. Tittar ibland på deras hemsida. Men det kommer inga nya hästar som behöver fodervärd och ingen tas bort heller. Har varit ett halvblod som dom kallar för Athena jättelänge där ju.

Wiemona
0

Ja, och några yngre travhästar har också funnits med länge. Själv hatar jag att bråka med folk, så då får en fegis som jag stödja dem som orkar ekonomiskt istället ;)

gejsa
0

Jag hade eg velat hjälpa till. Men det tar ju rätt så mycket tid också och tårar. Orkar inte med när hästar måste avlivas vilket är vanligt eftersom dom är så vanskötta.

Wiemona
0

Det är sant. När de väl gått igenom sitt helvete och blir räddade så är det för sent. Tur någon annan vill ta tag i det

Sussi
0

Hm, vågar jag säga detta?

Jag vet inte vad min finnhäst behöver, hon ser ut att må bra och har fri tillgång på grovfoder. Så jag ger, bara för att ge, havra och mineraler. Det ger jag faktiskt mest för att jag tycker synd om henne om hon måste stå och höra på när isisen slafsar i sig sin mat och hon står utan.

Isisen får havra, vet int varför, har alltid fått det, Build-Up för att hjälpa henne komma upp i normal hull igen (vilket hon nu gjort) samt hjälpa henne bygga muskler (de innehåller mycket protein och olja mm), kiselgur & B-vitamin (eksemet) samt mineraler.

De har båda fri tillgång på hö/hösilage.

emsems
0

dags att börja fundera över detta nu då kanske =)

rids finnen?

Sussi
0

#84 Det har jag också tänkt speciellt när hon nu kommer till en ny plats.

Ja hon både rids och körs ca 4 dagar i veckan. Så hon har det ganska lungt om man säger så. Lika mycket kommer hon att ridas/köras i sitt nya hem också.

tessa
0

60# angående att ge hästen potatisskal, så gjorde jag det när jag hade en ponny på foder för många år sedan! Hon fick givetvis hö, mineraler, havre och annat också men jag hade hört eller läst att potatisskual skulle vara bra.. i rimlig mängd naturligtvis. Kommer däremot inte ihåg varför det var bra för hästen Fundersam - det är väl stärkelse i potatis - hmm.. något som vet??

ÄR det nyttigt eller bra att ge lite potatisskal till sin häst ibland, eller är det något som ni avråder? - som komplement till övrig, komplett sammansatt foderstat naturligtvis - skalen ska ju inte ersätta något annat =)

gejsa
0

Stärkelse är ju inte fel i rimliga mängder. Jag gav tex min fjording potatismjöl varje dag pga lös i magen. Har för mig att det var ca ½-1 dl per dag i någon månad. Hon blev ju bättre av det. Det binder ju vätskan i tarmarna bl a.

Jill_Niss
0

Min häst är väldigt tunn, så jag bör ge honom grov pellets med fri tillgång till hö om nätterna, samt vetekli. Jag ger honom vetekli, för att jag har hört att det är bra för tunna hästar. Han får ca. 4-5 kg pellets och 4 dl vetekli om dagen. Allt för att göra min häst lite rundare om magen :)

gejsa
0

Vad har du för häst då? Jag menar eftersom du bara ger 4-5 kg hö och så mycket kli.

Peppe
0

oh shit, så mkt pellets skulle jag aldrig ge min häst, då skulle jag kolla upp tänder och sånt för det verkar ju inte normalt…..lusern brukar travarna i stallet få för hullet samt matolja tror jag det var…

gejsa
0

Ja, pellets var det ju. Jag läste hö. Vad för pellets ger du då? Och vad för häst har du? Är det nya groov 125?

Lyrik
0

Min får i höst:

10-12 kg hö

1½ liter helhavre, 1 liter betfor (torr mängd), 5 dl Lusern (pellets eller hack), 50 g Krafft Miner Blå pellets, 2 dl foderjäst + Flexijoint, Biotin, Kiselgur, Bakteribalans, B-vitamin, Linfrö, Tokosel (om det behövs). Har analyserat hö.

Detta mår min gamling bra på, är pigg och glad.

Jill_Niss
0

Jag har ett varmblod, men jag delar ju upp pelletsen under dagen och ja, det är groov 125 jag ger honom…men när jag skrev in hans foderstat till en hemsida(kommer inte ihåg vad den hette) men då stod det att han fick en giftig mängd av någonting…men om nån har ett varmblod….vad brukar ni ge för att få dom i gott hull?

gejsa
0

#93# Skriv exakt vad du ger ditt varmblod? hö och allt annat? Är det analyserat så skriv värdena.

1111
0

Jag orkade inte läsa allt nu, men kan berätta min syn på det hela.

Jag utgår ifrån att hästen bara ska ha grovfodret. Allt annat är för att kompensettera upp vad grovfodret saknar eller att hästen tränas så pass mkt att den behöver mer.

Ett bra grovfoder betyder hemskt mkt.

/V

gejsa
0

#95# Ja, ett bra grovfoder är ju A och O. Men eftersom hästen går ner i vikt så räcker inte grovfodret.

1111
0

#96, så som jag ser det så räcker inte grovfodret för att man isåfall har dåligt grovfoder. Självfallet så stödfodrar man med bla kraftfoder när inte grovfodret räcker till. Mitt inlägg var ett allmänt om min syn på kraftfoder, inte något personligt svar till en fråga i tråden…

/V

gejsa
0

Ursäkta om jag svarade i ditt inlägg. Trodde att du ville ha svar när du skrev.

Men ett dåligt grovfoder i mina ögon är dammigt och mögligt. För mig är det inte låga värden. Det är min syn ang grovfoder. Sedan är det ju bara så att många får ta det höet även om det är låga värden i. Det är ju inte många som får välja. Man får helt enkelt gilla läget. Det är ju inte i mina ögon någon katastrof eftersom man kan höja upp värdena enkelt. Tycker det är värre om värden i grovfodret är för höga och man tex bara har små ponnyies. Flört

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han får 3-4 vit krafftskopor (ca 1kg i varje), fri tillgång till hö, och 3- 4  dl mått med vetekli.

gejsa
0

Om han får fri tillgång till hö och 3-4 kg krafft groov så borde han verkligen gå upp i vikt. Hur länge har han fått det? Du borde nog analysera höet. Så är det mycket lättare att hjälpa dig med en foderstat. Det kan ju bli väldigt dyrt i längden att ge så mycket kraftfoder.

Jill_Niss
0

Han har väl fått så i tre veckor nu kanske…men vart analyserar man höet och kostar det någonting?

gejsa
0

Du kan gå till www.analycen.se

där kan du beställa en påse. På påsen står det hur du gör. Pris med mineraler, mj och smrp ca 630 kr. Är ni flera i stallet så kan ni ju gå ihop om det om ni har samma hö allihop.

Jill_Niss
0

okej

Ottino
0

Inget kraftfoder här inte. För morötter räknas väl inte som kraftfoder? hihi

gejsa
0

#104# Undrar hur era hästar ser ut i årskiftet.

Ottino
0

105- Vilket påhopp. Syrran och jag köper eget.

gejsa
0

Påhopp?! Det är ju sant.

gejsa
0

Tycker inte att jag har varit elak. Har inte skrivit något namn eller så. Vill bara att ni ska veta det.

Ottino
0

Du får tycka precis som du vill gejsa. Men oavsett.. så köper jag och Elina eget hö. Som är jättefint. Så du behöver inte vara orolig för hur våra hästar kommer se ut i årskiftet. Kyss

gejsa
0

Ja, jag såg det på hennes annons. Vilket var ju tur. Men ni ska ju ha hästarna i samma hage vintertid. Och hur går det då? Jag menar den som är högst i rang tar ju självklart det godaste och bästa höet. Är det era hästar eller hennes? Skulle aldrig ha hästar i samma hage som får olika hö. Det kan sluta med att dom bråkar t o m. Tänkte bara på era hästar. Skrattande

Ottino
0

Ottino är högst i rang, tätt följt av Jullan hihi..

gejsa
0

Än så länge. Men vem vet hur det blir i vinter. Kanske något att tänka på.

Ottino
0

Nu får du ge dig.

ElinaK
0

OMG gejsa. Så du tycker att vi sköter våra hästar dåligt och tror att dom kommer se trasiga ut efter vintern för att vi inte ger dom kraftfoder? Angående hennes hö, så är det ängshö, dvs inte odlad vall och innehåller många olika örter och växter som är bra för hästar. Hon slår höet själv så nog handlar det inte om att hon köper in gammalt.. Skulle gärna ta hennes hö om hon hade tillräckligt i år så jag hoppas att jullan kommer välja hennes högar!

Bara för att du inte gillar personen i fråga, betyder det inte att våra hästar blir misskötta. Dessutom kan du skippa förtalet om henne här, eftersom hon inte har en chans att försvara sig..

Är du bitter på nåt vis eller?

gejsa
0

Oj, vilka bittra miner det var här då. Tyvärr så känner jag henne än så länge mer än ni. Namn har vi inte skrivit så förtal är det inte på långa vägar. Jag bara varnade er att man inte ska ha olika hö i samma hage. Det kan bli bråk. Men ni gör ju givetvis precis som ni vill. Det är ju era hästar.

Jo då, jag vet att hon tar eget hö. Men det året hade hon inte det. Dom skulle köpa till alla hästar. Skitsamma, som sagt jag bryr mig inte. Ni gör som ni vill.

lisette
0

nu får ni försöka ta och lugna ner er lite töser… dumt att låsa ytterligare en tråd.

gejsa
0

Ja, lisette jag har lugnat mig för länge sedan. Om jag ens blev upprörd. *fniss*

Ottino
0

#115. jahaja. så nu handlar det bara om ett år? Då tycker du älunda har dåligt hö också, eftersom det är därifrån det kommer när inte det egna räcker till.

Lägg dig inte i mer gejsa. Sköt ditt eget nu.

gejsa
0

#118# Oroa dig inte! Som jag skrev förut jag bryr mig inte om era hästar. Skiter totalt i hur ni gör eller inte.

Är så trött på era påhopp så hälften vore nog. Ledsen

ElinaK
0

vadå för påhopp gejsa?

MiaMaria
0
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.