Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1313 ggr
Maja
0

Alla dessa analyser..

Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att analyser är rena grekiskan, eller?

Skulle inte någon vänlig själ vilja översätta det hela till svenska så att man skulle kunna ha ett hum om vad ni pratar om i alla dessa trådar om TS, MJ, SMRP och allt vad det heter? :) Vad betyder alla de där förkortningarna? Var går gränserna för bra resp. sämre resultat? Bör man ha högre MJ om man har stor häst? Jag har noll koll. :P

Det vore kul att lära sig lite, så länge jag inte har egen häst behöver jag ju inte tänka på sådant, men så småningom så.. :P

gejsa
0

För länge sedan så förklarade jag hur man räknade osv och vad allt betydde.

Men enklast är väl att köpa hem häftet

Hästen Näringsbehov och Fodermedel av Christina Planck mfl

Finns att köpa hos SLU Sveriges Lantbruksuniversitet

tezzie
0

Eller så skriver Gejsa en artikel om det :)

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Ha, ha nej tack det har Lisette frågat mig förut.

Men däremot kanske Anna vill göra det? Hon är mycket duktigare och kan förklara bättre i ord. Jag har så svårt att förklara så folk förstår mig. Jag skulle aldrig kunna bli lärare tex. haha

bubbelbubbel
0

jag skulle också gärna vela ha en förklaring till detta.
är ren latin för mig.

Mandysan
0

TS = torrsubstans (84% och högre är hö, lägre är hösilage och är det riktigt lågt är det ensilage).

MJ = megajoule, energivärdet.

SMRP = smältbart råprotein, det anger hur många gram per kilo foder som är protein som hästen kan tillgodogöra sig.

Man ska ha en bra kvot i sitt hö och vad som är en bra kvot beror på vad det är för någon häst. Det jag började med att göra själv är att läsa runt lite och använda ett internetprogram och leka i, sen kan man börja räkna själv. :D

tezzie
0

Jag efterlyser någon som kan skriva en lättläst artikel om detta.

Hur man räknar, hur man får ut en kvot, vad ska man tänka på mm mm

*** Kärleken övervinner allt ***

Maja
0

#5 -Jamen jaha! :D Då fattar jag lite bättre i alla fall (även om inte allt ;))! Du skulle möjligtvis inte vilja skriva en artikel om detta? =)

Mandysan
0

#7 Tror inte jag kan tillräckligt för att skriva artikel, lär mig själv just nu Flört

Maja
0

Hihi, fast den behöver ju inte vara så komplicerad, mest lite lättare, grundläggande! =)

Mandysan
0

Här står det lite intressant =)

Står fast vid att jag kan för lite för att våga mig på en artikel ;)

bubbelbubbel
0

du kan sammarbeta med gejsa ;)

gejsa
0

#11# Snällt sagt! :) Men det finns nog andra här som är bättre att skriva så folk förstår. Nu tänkte jag bara på mig själv. Inte Mandysan.

Mandysan
0

#12 Finns helt säkert folk som är bättre än mig med ;o)

AnnaLundin
0

#1 - det häftet är utbytt numera och heter i stället Utfodringsrekommendatiuoner för häst.

Utbytt på gott och ont, det är inte riktigt lika lättbegripligt för en nybörjare i nya häftet som det var i det gamla.

#3 - var det mig du menade? Jag har skrivit några artiklar om utfodring som finns på ponnytrav iFokus (min egen sajt) - de kanske rätar ut några frågetecken?

Utfodringens grunder

Att räkna foderstater

Hästens näringsbehov

Hur mycket väger hästen?

gejsa
0

http://www.bokus.com/b/9789147042173.html?pt=search_result

Denna boken kan man kanske införskaffa. Den har inte jag men den är nog väldigt bra.

Klart jag menar dig AnnaLundin. Du är ju alltid med och svarar när vi pratar foder. Du kan ju sånt här. :)

lisette
0

#14 vill du publicera de artiklarna här så kan jag lägga upp dig som artikelförfattare.

gejsa
0

Dom där artiklarna kan väl vi få sätta in här med då? Ser ju jättebra ut.

AnnaLundin
0

#16 - har de fått det att fungera?

Jag får kanske modifiera lite eftersom de artiklarna i vissa stycken är väldigt anpassade efter A- och B-ponnyer. Men visst, kör på.

Maja
0

#14 - Nämen se där, där började man ju fatta saker! :D Tack!

Säger som lisette i #16 - vill du publicera dem här vore det underbart! =)

lisette
0

#18 jadå. vi har en författare redan så. det enda är ju att vi inte kan förhandsgranska dem. men du vet ju vad du gör ändå på iFokus så.. ;)

lägger till dig direkt.

tack anna!

AnnaLundin
0

#20 - ja du har ju redan kunnat förhandsgranska dessutom.

Jag lägger in dem med lite mellanrum och så skriver jag en liten fotnot bara att de är ursprungligen författade för ponnytrav där det känns som det behövs, orkar inte modifiera dem.

lisette
0

ja det låter kanon anna. tack så mycket!

jeanette
0

Nja, att 84% är hö är sant. Men allt som är lägre heter faktiskt ensilage oavsett om det är 40% ts eller typ 60%. hösilage är ett påhittat namn.