Täcke eller ej?
Nu har jag huvudbry med Harry, på onsdag stallas han in. Han har gått utan täcke fram till nu men nu har vi minus om nätterna och han fryser troligtvis då vinterpälsen inte är tjock nog, han har gott om mat och område att röra sig på. Men pälsen räcker inte till.
Men dagtid om jag tar in honom i stallet för rykt och daglig hantering så börjar han svettas bara på en 3-5 minuter och är sjöblöt om han står inne en halvtimme. Det är alltså för varmt i stallet som håller stadiga 8-8½ grad året om.
Som sagt, på onsdag stallas han in och jag har ett fasligt huvudbry, inne ska han ju verkligen inte ha nått täcke på men han kommer ändå svettas. Och jag vill ju inte släppa ut honom naken på morgonen om han är alldeles plaskvåt av svett, då är det bara en tidsfråga innan han får en förkylning eller lunginflammation.
Jag kommer i början att fodra med extra salt i fodret då han redan står och tokäter saltsten (som ha ngjort de senaste två åren vid installning på hösten) Så han inte får saltbrist också.
Hur skulle ni göra i min sits? Att helklippa känns ju rätt onödigt på en unghäst som ännu inte är inriden och i träning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.