Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3738 ggr
IdaT
0

Reflexer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när höstmörkret är här så är det viktigt att synas, både häst och ryttare, så jag är lite nyfiken på vad ni använder för reflexer. Skriv gärna sort storlek och inköpsställe, vore kul med färg också, om det är annat än gult.

Zallys reflexer
Tränsreflexer (fyra "band"), one size, ÖB
Ländtäcke, ponny (STORT! Ska sy om) ÖB
Benreflexer 4 st, 21 cm, rosa, Eldhästen

Mina reflexer
Snappreflexer 2 st, one size, ÖB
Jacson vändbar ridväst, 150 cm (tror jag), GeKås i Ullared

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[MartinaPettersson]
0

Jag använder vanliga gula benreflexer och ibland även tränsreflexer.

Till muig själv har jag en orange reflexjacka från Aubiouse, stövlar med reflex samt en pannlampa X)

BTW är det där ländtäcket bra? Såg att dom hade på ÖB (om det nu är samma), men vågade inte köpa. Håller kvalitén? :)

IdaT
0

#1 Jag har använt det en gång på en kort promenad, och det jag reagerade på var att svanssnöret var lååångt!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

[MartinaPettersson]
0

Hmm, jasså.. Men är det värt att köpa ? :/

IdaT
0

Jag tror det. Jag gjorde det i alla fall xD

ThunderClap
0

Gick in på Eldhästen (tips, du skrev eldhästen, inte eldhasten i url-adressen) och de hade blåa reflexer, hur sött är inte det, undra om jag har råd att köpa ett helt sett med blåa reflexer, vore såååå sött :D

Någon som har bilder på mer refler på häst i roliga färger?

IdaT
0

#5 ojdå, det var inte meningen. Det vore riktigt mysigt, att ha allt i samma färg, men dom är inte billiga :/

www.eldhasten.se är rätt.

Ahnna
0

Jag har benreflexer från Boett, såna där med teddyfoder. Alla reflexer jag har är gula, i sånt där mjuk plastmaterial som inte går sönder om t.ex. hästen råkar stryka en brodd mot dem, om man ramlar av, etc.

Har inte ridit/kört i mörker på vääääldigt länge nu (typ 5-6 år?) men har en samling med reflexvästar, reflexbrösta, benreflexer som sagt, svansreflex, stigbygelreflexer m.m., m.m. Dessa användes flitigt förr, när jag gick i skolan på dagarna och nästan enbart red/körde i mörker under höst, vinter och vår. Nu rider/kör jag bara när det är ljust, eftersom jag har den möjligheten nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wewwa
0

Chessa: 4 st benreflexer, tygelreflexer, benreflexer fastsatta i sadeln, svansreflex.

Razz: 4 st benreflexer, svansreflex, ibland i grimman.

Jag: Reflexväst, hjälmreflex, reflex fastsatt på shortchapsen och så finns det lite på jackan mm.

Ska försöka hitta ett reflexländtäcke snart oxå. :)

IdaT
0

#7 Åh, vad skönt att kunna träna Zally när det är ljust varje dag! Ja, drömma kan man väl alltid!

jen
0

jag har 4 benreflexer på hästen plus  reflexbrösta och på mig har jag reflexväst och hjälmreflex.

även pannlampa när det är riktigt mörkt.

funderar på att köpa ländtäcke på ÖB också

joooossan
0

Stjärnfall: 4 st beneflexer, en reflexförbygel, rexlexländtäke, reflexgrimma över uvudlagret, reflex på vagnen.

Dite: 4 st beneflexer, en reflexförbygel, rexlexländtäke, reflexträns.

Jag har reflex på hjälmen, refexväst.

Ser dom oss inte nu ska jag anmäla dom för dålig syn SkrikandesFörvånad

Josefinejumpforjoy.blogg.se

jen
0

Javisst ja. tränsreflexer har jag ju på sidorna också ;)

och likadant som mig har min dotter när hon rider

tezzie
0
  • 4 benreflexer
  • refelxbrösta
  • ländtäcke
  • stigbygelrefelxer
  • tygelreflexer
  • hjälmreflex
  • reflexväst till mig
  • pannlampa

(allt till hästen är gult och av märket jacson)

Använder förstås inte allt om det inte är riktigt mörkt. Hos oss kör de som om de stulit bilen och jag ser hellre ut som en amerikansk julgran än att jag blir påkörd!

*** Kärleken övervinner allt ***

IdaT
0

#13 Bra tänkande! Lite som jag, fast jag är förvånad över hur hänsynsfulla dom flesta bilförare är här. (Kan bero på att dom vill hinna se min ponny på 94 cm, jag ser verkligen i deras ansikten "åååååh vad söt!). Sen är det dessa #¤@&%¤#¤& mopedister, som har som sport att försöka skrämma min ponny. (En eloge till dom som bara åker förbi!)

Lite OT i min egen tråd, men ändå, ocså ett viktigt ämne, delvis kopplat till reflexer.

Zabbio
0

Lite off topic:

Tänk på att byta reflexer iaf vartannat år! De håller inte så länge. Ofta när jag är ute och kör ser jag folk som tagit på sig ordentligt med reflexer och spökat ut hela hästen.. men tyvärr är reflexerna så gamla att det hade varit effektivare med vitt tyg. :/ På nära håll ser de ut att lysa,men då är det lite sent…

Har reflextäcke, brösta, benreflexer med mera som knappt är använda eftersom jag bara rider hemma på åkrarna och ängana.. men nu när jag har ordentigt ridbar häst ska de användas:P Och nästa år blir det nytt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

joooossan
0

#13-14 Kan bara hålla med, endel kör som bara den ! Skrikandes

ETT TIPS! För att de iallafall ska köra långsamt förbi stallet (de flesta kör inte direkt långsammade av "varning lekande barn och djur m.m")
Vi har en sväng innan stallet, i densvängen har vi en rätt stor plastdocka med stor overål/hjälm och reflexer på sig, kör an SNABBT och inte tar ut kurvan kan jag medela att de stannar! Och det är ett antal bilar som faktiskt kört på vår lilla docka och de får sig en tankeställare!

Faktiskt funkat suveränt ^^ Får ta ett kort på den någon dag:)

IdaT
0

#15 Jag visste att dom tappar lyskraft med tiden, men inte att dom gjorde det så snabbt, det blir missesanteckning och nya reflexer -10 (vad konstigt det var att skriva Förvånad) Tack för upplysningen!

IdaT
0

#16 Så smart egentligen, att tänka på när man får eget stall (den dagen, den drömmen :>)

exitingsvillemo
0

#16 haha, det ska jag göra.

ang. reflexer så använder jag boetts benreflexer med teddyludd, vanliga gula, brösta, svans-reflex, väst på mig

och är hundarna med så har dom reflextäcke på med namn och tel.nrGlad

Zabbio
0

#17 En del av bättre kvalitet håller kanske 4-5 år. Man kan ju kolla rätt enkelt om man har tillgång till en otrafikerad väg; häng upp reflexen och kör mot den med bilen, prova både med hel och halvljus och se hur bra den syns och på vilket avstånd :)

Repoort
0

Rider när det är ljust än så länge men snart stallas han in så då blir det kvällsridning för hela slanten.
Använder reflexväst, pannlampa, Reddie har 4 benreflexer.

jen
0

mina reflexer är typ 4-5 år gamla, och vi har testat dom i vintras, och min gubbe såg mig jättebra när han kom åkandes med bilen.

men det kan ju skilja på olika kvalite. Men alla mina reflexer utom västen är köpt på börjes iallafall.

Ang bilister, så har vi också några jäkla fartdårar som blåser förbi. Igår blev min granne trött på dåren. Så när  dåren kom åkande så backade han ut bilen… Ja, dåren hann förståss inte bromsa eftersom han körde så jäkla fort. Så han hamnade ut på gärdet bland hösilagebalarna.

ups! ska bli intressant att se hur fort han kör nästa gång

MissLady
0

Följande reflexer används:

Hästen - ben, brösta, ländtäcke, stigbyglar, svansreflex och tränset.

Jag: jacka och hjälm

J-Parnebo
0

Kanel: Fyra benreflexer, en reflex i svansen, tre tränsreflexer,reflexländtäcke och sadelreflex.

jag: reflexväst om jag inte använder ,i´min reflexjacka,hjälmreflex,pannlampa om det är jätte mörkt ute.

agnes_S
0

Hästen har 4 st benreflexer, svansreflex, tränsreflexer och reflexbrösta. (om jag rider har han även stigbygel reflexer.)

Jag har reflexjacka och pannlampa.

Självklart har även vagnen reflexer.

Det jag saknar är ett reflextäcke.

lisette
0

#16 skulle bilisten råka ut för en olycka pga din docka är det du som åker för det.

#1 har samma ländtäcke. lite lustigt det är samma storlek ponn/full på alla täcken. på hästen som är 156 passar det precis.

joooossan
0

#26 Kanske lade upp det fel, för det första är det inte min docka utan dom jag har hästen hos. För det andra står den inte mitt i vägen utan nästan i ett dike så om en bilist nu ska göra som illa på den måste den köra ner i ett dike först. Det är mest reaktionen man vill få fram, man ser klart och tydligt dockan om man kommer i normal hastighet, inte i 100 kryck möjligtvis..

thilda-
0

Jag köper nya reflexer varje år just för att vara 100% säker på att dom funkar! och då kan ingen komma och gnälla på att dom INTE såg mig! :)

jag har benreflerxer till alla 4 ben..
Reflexbrösta
ländtäcke
och reflexer till tränset (men har just nu inte hunnit köpa nya..)
Reflexgrimma..
svansreflex
och lite reflex på rockarden :)
och på mig själv har jag en såndär reflex jacka typ :)
och jag ska köpa ett reflex band till hjälmen med :)

Vart mycke reflex skrivande nu haha

E_hjo
0

Har oftast bara hjälmreflex, benreflexer, svansreflex och brösta.
Ibland har jag västen på mig.

IdaT
0

#29 Bara och bara, inga reflexer alls är väl bara. Bättre det än inget, som min pappa säger "köp benreflexer, det räcker för att jag ska se att det är en häst"

Zabbio
0

Uplever ofta att det är bättre att vara otydlig..

Ser bilisten bara nåt som rör sig (hjälmreflex + benreflex tex) så blir det ''vad är det?!" *saktar o kollar* men är det jättetydligt kan det lätt bli ''äsch, det är bara en häst.."*skiter i vilket för självklart kan en liten människa kontrollera en stor häst i alla lägen, och är hästen inte trafiksäker har den inget att göra på nån väg alls.. (hur den någonsin kan bli trafiksker utan att vistas på en väg har jag inte klurat ut än..)

bubbelbubbel
0

#27, en nackdel med en sån docka är att många bilister är vaneförare. och lär sig efter ett tag att det finns en docka där och saktar inte in. och det blir ju riktigt farligt den dagen det står en riktig människa där, medans bilföraren tror att det är en docka…

lisette
0

#27 handlar ju inte om att köra på dockan utan reaktionen. kör man bil och något kommer från höger så väjer man automatiskt till vänster.

joooossan
0

#32 Jo, ifs, inte tänkt på det men jag bestämmer som sagt inte över dockan men kan ju alltid farmföra det till dom jag har hästen hos.

#33 Tur att det är ett fält där dåOskyldig

lisette
0

i min reflexlåda:

• benreflexer till alla fyra ben

• täcke

• brösta

• stigbygelreflex (en, den andra har gått sönder)

• reflexväst (text unghäst på ryggen)

• blinkande röda reflexer

thilda-
0

är man smart så kan man ju flytta runt dockan lite :P om dom har lärt sig.. "aha det är ju bara en docka.." *gasar på*

joooossan
0

#36 Smart smart :)

thilda-
0

#37 ;) yes :D och kanske skifta lite på reflexerna? ;)

Lyrik
0

Lyrik har benreflexer runt om.

Jag har reflexväst och pannlampa.

Letar efter reflexer som passar XL-hästar - till ridtäcket och benen.

Köpte en svansreflex - gick inte ens runt 1/4 av svansen…Skrattande

bubbelbubbel
0

#36, vet inte om det är bättre heller egentligen.
jag personligen blir livrädd för sånna dockor, finns en sån på ett sånt ställe här med, fast i storlek med ett barn.
jag tycker dom är farliga. för faktum är ju att en olycka kan ju hända om jag ställer mig på bromsen för att jag tror att det är ett barn eller en vuxen människa på eller intill vägen, och bakomliggande bil inte är med på min inbromsning.

thilda-
0

#39 skojar du med oss ang svansreflexen? :P oh my god! :P jag kan snurra den nästan 2 varv runt min ponnys svans ^^

Linaah
0

jag har beställt en svansrexlex och en reflexbrösta från börjes!

fridak
0

håller med bubbel och lisette i dock-grejjen. det är ju likadant med folk som ställer ut en trehjuling precis i vägkanten för att de tycker att bilarna ska sakta in och smyga förbi. väldigt tråkigt om det skulle ske en olycka för att någon väjer eller panikbromsar för en fejkfara. det är inte bara bilisterna som ska ha koll även om det är dem som åker dit vid en olycka.

jag har hjälmreflex, snapreflexer, reflexväst och hästen har reflexländtäcke, benreflexer, tygelreflexer och reflexbrösta. alla i tråkig gul färg. har dessutom tre reflexländtäcken ifall något blir blött och inte hinner torka.

Lyrik
0

#41 Nix, gick precis runt 1/4 av Lyriks svans. Men så är han en XL-häst oxå…Skrattande

Köpte den på Hööks.

[MartinaPettersson]
0

Hähä, fick ländtäcket från ÖB idag i födelsedagspresent! ^^ Ska ut i stallet sen och se hur det sitter! :D:D:DDD