Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2064 ggr
Fiona
0

När avmaska ?

Hej ,

när brukar ni avmaska era hästar på hösten ? Mot stygnflugelarver . //Jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

gejsa
0

När det har varit ett par upp till en veckas frostnätter.

wewwa
0

samma som #1

Primee
0

Vi tar träckprov istället, och har inte avmaskat sedan vi började med det, alltså de senaste fyra åren ;-)

Lyrik
0

Tar träckprov 2 gg om året, och har inte behövt avmaskat sedan nov-06.

carrrrrooooo
0

ska ta täckprov:D

thilda-
0

Ska ta täckprov :)

AnnaLundin
0

Man kan avmaska mot styngflugelarverna redan nu om man vill.

Styngflugelarver syns inte på träckprov, utan där får man gå efter om man vet att man har styngflugor eller inte, dvs om hästen har en massa gula flugägg på sig eller inte. Inga eller väldigt få flugägg = man behöver inte avmaska mot styngflugelarver…

Det man bör komma ihåg är att inte vänta för länge med denna avmaskning, så att blodmasklarverna börjar kapsla in sig. Har de gjort det så kan de aktiveras av avmaskningen och då får man motsatt effekt… Senast 1 november brukar vara ett bra riktmärke.

Skulle man vänta in frostnätterna i södra delen av landet så är det nog för sent att avmaska, med tanke på blodmasklarverna….

Lyrik
0

#7 Har aldrig sett någon styngflugelarv, varken på Lyrik eller min förra tant.

AnnaLundin
0

#8 - har du sett några flugägg då?

Wiemona
0

Att vänta in frosten är gamla rön sa min veterinär häromveckan. Avmaska i sept/okt efter ett träckprov

gejsa
0

Jag har sett ägg på benen i somras. Annars hade jag tagit träckprov och kollat om dom behövts avmaskas. Men vet ju att dom behöver det i höst. Det tar inte lång tid förrens det har varit frostnätter några nätter här. I natt tex hade vi -1,7 redan.

Lyrik
0

#9 Nej, Varken ägg eller larver. Aldrig på de 17 år jag har haft egen häst.

AnnaLundin
0

#12 - då har ni sannolikt inte styngflugor där du bor och därmed behöver du inte fundera på den avmaskningen alls. Utan bara ta dina träckprov och använda det preparat som är bäst för tillfället.

mazze
0

Jag ska avmaska snart men endast pga att fölis hade blodmask tidigare. Har inte sett några ägg på benen el så på mina.

Madick
0

#10 - att vänta in frostnatten är för att vara säker på att styngflugan gett sig för året så hästen inte blir återsmittad.

Fiona
0

tack för svaren :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg