Äntligen igångsättning!
I morgon är det den stora dagen!
Då är det äntligen dags att sätta igång min dam efter sommarens hälta. 
Hon har tyvärr varit halt mer eller mindre hela sommaren då hon fick, i juni månad, konstaterat en inflammation i kotan+ hovleden hö. fram. 
Har vilat och behandlats och för 2 veckor sen förklarades hon äntligen hältfri!
Hade egentligen tänkt sätta igång henne på en gång efter hon friskförklarats, men när inte hovslagaren kommer o skor i tid så är det inte så lätt….
Nu är hon iaf skodd(idag) och imorgon sker den första skritturen på 2,5 månad…. Gissa om det ska bli kul 
Hur ska jag rida/köra henne i början (och senare) för att inte problemet ska komma tillbaka? Är även glad för skötselråd m.m….
Förlåt om det blev rörigt men jag behövde få skriva av mig det hela! 
Hur har d ridit och kött henne innan? :)
Börja långsamt med allt. Skrita bara nån halvtimme och även senare är det bästa att hålla träningspassen till en halvtimme. (Naturligtvis kan man rida ut i skogen på en vältränad häst mycket längre om man inte ber om direkt arbete. En havtimme är mest för att hästen ska orka vara fräsch i huvudet, men i skogen brukar det vara roligare).
Promenera med henne i skog och mark ''off road'' så hon får lyfta på benen och se var hon sätter fötterna. Försök göra en öppna eller sluta vid handen:P
Arbete vid hand är kul och nyttigt, om du kan hitta någon som kan lära dig det.
Vid träningspassen så håll dig till skritt länge. Öva på att öka och korta stegen, länga yttersidan (på stoor volt för att inte belasta kotorna), var noga med att bogen inte faller in; stoppa den med inner läret/knät. När hon lärt sig att söka neråt så be om öppna och sluta några steg i taget, inte alls mycket, det bygger upp men är väldigt ansrängande.
Börja trava så smått när detta funkar, gör sama saker i trav.
Nu vet jag inte hur duktig du är, men sätt igång hene som en unghäst. Det är ju vad travare generellt sätt är i ridning, och har hon varit sjuk så länge är hon inte stark nog för mer avancerad ridning.
Se till att sadeln passar :)
Jag insåg att jag inte klarade av detta jobbet själv med min häst, så han är på tillridning för att bygga upp styrkan och så att jag kan lära mig att hålla igång den. :)
Vad kul att du kan rida igen!
(även om detta inlägget är lite sent :P Tålamod är en dygd!)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.