betessäsongen slut?
Hur många har bete kvar till sina hästar?
Mina gick kvar på dagarna ett tag, men de var jättehungriga när de kom hem fast det fanns gräs kvar, så nu är det bara hö som gäller för mig.

Jag har gott om bete kvar, och det gör inget om dom tappar lite hull innan jag öppnar första balen åt dom.

Bete har vi men hur mycket det är att äta vet jag inte - tänkte näringsmässigt.
På natten går de i en hage där det inte finns så mycket gröngräs men det är bara i den hagen jag har ström så jag vill ha de där nattetid. Men jag har börjat ge några kilo hö till grabbarna på kvällen och de äter upp de sista stråna på morgonen innan de flyttas till "gräshagen". De äter inte av höet på kvällen så jag antar att de äter sig rejält mätta under dagen
daghagen---->
Inget bete här, har inte funnits alls i sommar…
#3 vad tråkigt. Har det inte vuxit som det skulle eller har du inte haft nån beteshage?
jag ser att grannens kor också väljer silaget framför gräset som de har i hagen. Verkar som att det är mest vatten i gräset nu.Så de hinner inte bli mätta.
När mina kommer hem till lilla hagen från betet så äter de jättemycket hö,nästan lika mycket som på vintern
#3 Jo, "beteshage" har jag haft. Men den hagen är använd nu i minst 20 år, aldrig gödslad eller slagit bort sly och annat. "Betet" kanske räcker till 2 väldigt lättfödda hästar/ponnyer men inte då till en tjockis och min svårfödda gubbe.
Förhoppningsvis har vi flyttat till ett annat stall snart, så han kan gå på ett bättre bete nästa sommar.
Våra betar fortfarande och kommer så att få göra fram till november om vädret tillåter. Då ämnesomsättningen ändras under höstarna blir alla våra russ riktigt runda om magen varje höst. Så dem går det ingen nöd på. Ger dock lite kraft som tillägg efter träningarna.
#6 aha, ja då förstår jag varför det inte funnits nått.
mitt bete har väldigt mycket vass som kväver gräset, men grannen ska putsa det i vår, så kanske det växer bättre nästa säsong.
Hoppas du hittar ett annat stall då.
mina går ute bete finns lite dom kräver ju så lite dom här små russen :) o så är det bra för dom att vara ute med.

Både där jag har Stjärnfall och Dite finns det bete kvar :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Vi har bete kvar. Tar inte in dom än, men snart då det börjar bli väldigt kallt visa nätter.

Vi har massor med bete kvar, men det är knappast näringsrikt nu. De står dock fortfarande kvar i betesjagen men får 8 kg hö var/dag.
*** Kärleken övervinner allt ***

Dom går på bete dagtid än. Har en hage till som dom ska gå i ca 1-2 veckor OM vädret tillåter. Blir det en regnperiod offrar jag inte mina sommarhagar. Då får dom gå till vinterhagen där dom inte varit i sedan sista maj.

Japp och Schrek går fortfarande i sommarhagen, men kommer in under nätterna och äter 3 kg hö inne och 1 kg ute, men vi ska börja ge dem 1 kg till runt lunch..
Det finns väl inget direkt "bete" kvar, men dem håller sig runda ändå ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det är ju inte mkt krut i gräset nu, så stödutfodring ges

Nu när betessäsongen är över för många undrar jag hur ni gör med era sommarhagar? Låter ni de bara vara eller putsar ni av dem?
Hos oss kommer grannen med traktor och betesputs och drar av det hästarna har ratat…

våra går ute på bete , utan stödfodring ! :P dom klara sig bra på betet som finns , dock får dom som arbetar kraftfoder .
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Mina ston går kvar ute men stödfodras med hö. De får inte så det räcker av gräset det innehåller nog inte så mkt nu. Har tänkt ha dem ute så länge som vädret håller i sig. När jag tar "hem" dem så blir det lösdrift.
Pojkarna har jag inne på nätterna och de får bara lite hö för de får så lätt mage
.
Våra hästar är fortfarande ute och får hö, det har vuxit ganska dåligt för oss i sommar, men det klart att det märks på hagen från att ha haft två ponnyer i den till en ponny och en häst.

#17 våra hästar kommer gå i sommarhagen, tills att det blir regn och rusk varje dag så hästarna trampar upp den, då får dem gå i grushage..
vi mockar hela sommarhagen när hästarna börjar gå i grushagen..

vi har bete kvar i sommarhagen och om det finns möjlighet så får dom gå kvar till första snön..
Vid behov kör vi dit en hösilagebale som dom kan ha stående i hagen! Våra hästar njuter verkligen borta på betet.. Dom är nog bara glada om dom får vara kvar så länge som möjligt! ;)
sommarhagen står som den är tills nästa år…gör inget med den..
våra klarar sig absolut på det beta jag har här hemma i vinterhagen, kom hem i söndags o ser redan ut som julegrisar;-S

Nu har våra hästar flyttat in över natten och fått en hösilagebal… Nu är det kallt och höst på riktigt :(
Men är det inte lag på att stalla in/ställa vid ligghall senast den 1 oktober?
#26 Nej det finns ingen lag på vilken månad de måste ha tillgång till ligghall utan det står något med då betes tillväxten upphör. Det gör den ju vid olika tidpunkter på året beroende på väder och var i landet man bor.
#27 Jag vet en här i området som blev anmäld till kommunen för att hästarna gick på bete efter 1 oktober.
Vart kan man hitta lagtext om det? Har googlat, men inte lyckats. Kan det vara bestämmelser från kommunen?

# 28 Att bli anmäl kan man bli utan att man bryter mot någon föreskrift. Kommunen har oftast inte lokala regeler om detta då föreskrifterna är ganska detaljerade.
Det står i djurskyddslagen rent generellt och sen går man vidare ner till föreskrifterna, L 100 (jordbruksverkets författningssamlig) Den är ändra flera gånger minns inte vad den heter nu men på jordbruksverkets sida hittar du den. Där står det att under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall. Metrologiskt är det höst när medel temp är under 10 grader en vecka i sträck, tror jag.
vet någon hur man får bort ogräs på betet då?
Jag har mycket vass-ruggar som tar bort jätte mycket gräs i hagen. Kan man ha på något? kalk eller?
vi ska putsa det i vår, men jag funderar på att ha på något som hjälper gräset lite på traven.

#30 det bästa är nog att spruta round-up och sen harva och så nytt i vår..
vi har hållt på mycket med putsa, för vi har endel ogräs/nässlor, men det hjälper inte ett dugg..
vi harvade vinterhagen i våras och sådde nytt, men icke, det kom ändå upp ogräs, så grannen sa till oss att spruta round-up, så det verkligen dör och sen plöja upp..
så det ska göras i vår, antingen tar vi allt på en gång och har hästarna på bete någonannanstans eller så tar vi en bit i vår och sen nästa bit nästa år..

#27 I min kommun säger de såhär: "Eftersom det inte finns någon regel för när hästar måste stallas in eller ha ligghall så går vi efter reglerna som gäller för nöt, alltså 1 oktober."
Förra året fick jag påhälsning av kommunen i början av oktober och de ifrågasatte då att hästarna gick på bete fortfarande. Jag påpekade att gräset fortfarande växte, men det spelade tydligen ingen roll, det är 1 oktober som gäller. Fick ingen böter, och det var nog bara tur för kommunen det för jag hade bråkat så in i baljan i så fall, men de bokade nytt besök ett par veckor senare och kom då och inspekterade att hästarna gick hemma. Att jag hade tagit hem hästarna dagen innan behövde jag ju inte tala om för dem… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#31 oj, det blir måånga dunkar round up…

Round-up och andra ogräsmedel är inte särskilt hälsosamt. Gräv upp ogräsplantorna istället - ja, det blir mycket grävande - och fyll igen med ny matjord och så nytt gräs. Det är viktigt att ta med hela rötterna, så grävmaskin kan behövas.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#33 vi har c:a 3 ha att spruta sammanlagt..
men grannen fixar round-up billigt :)
#32 Japp, visste väl det! Då har vi samma regler här!

Blir inte jorden giftig då om man sprutar med round up?
jag har för mig att roundupen försvinner ur jorden efter ett tag.
men hur är det att tex kalka då? tänker på att gräsmattan mår ju bra av kalk. Kanske betet med gör??

#37, 38 det är en övergöding man gör, växten växer till döds, helt enkelt (alla växter även gräs)
#38 - VAR tror du Round-Upen försvinner då?
Här i kommunen har de en schablon som säjer att gräsets tillväxt upphör sista november och fram till dess är det okej att ha pållarna ute utan ligghall - såvida det inte blir en köldknäpp eller kommer en halvmeter snö innan dess….
Mina pållar går ute fortfarande och jag kan avslöja att deras hull talar om att det är MASSOR av näring i gräset just nu. De ser ut som små gödgrisar hela bunten, såväl unghästarna som fölstona som ger di och till och med fullblodssstoet har en vattenränna längs hela ryggraden…
De får lite hö att tugga på - 2 stora + 6 shettisar i olika åldrar delar på 20-25 kg hö/dag - för att det inte är så himla mycket gräs kvar i hagen, men det är ju fortfarande främst gräset de får näringen ifrån.
Vi har massor av gräs kvar, men den 1 oktober flyttas dom till vinterhagarna. Bara pga lagen.