en dum fråga
Jag undrar om sjukdomen blåtunga (som härjar på kor just nu) kan smittas till hästar.
en dum fråga, men hoppas någon vet svaret

Blåtunga är en sjukdom som drabbar idisslare.
Man kan tom äta köttet utan att bli drabbad själv ;P
Det FINNS inga dumma frågor!
Hur ska man kunna lära sig saker man inte vet, om man inte frågar om dem??

#0 jag funderade på det häromdagen, eftersom grannen har kor ;) men mamma sa då att det bara är idisslare det drabbar ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Håller med #2
*** Kärleken övervinner allt ***

tack för era svar. då kan man vara lugn att det ej drabbar hästar.
kan det vara så att du bor i närheten av pärup då den härjar där :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det finns inga dumma frågor! :)
Ännu dummare är det isf att jag inte ens visste om att det finns en idisselsjukdom som heter blåtunga. Hur uppstår den då?

#7 Hur har du lyckats missa den?
Det har upptäckts fall i sverige i skåne och halland ffa. den kommer utifram europa, hur den har uppstått där vet jag inte. Den sprids med svidknott har jag för mig.
Runt de drabbade gårdarna massvaccineras djuren och de har förflyttningsrestriktionen. Djuren får inte säljas men får däremot slaktas.
Vet inte de exakta symptomen mer än att det är en mkt smärtsam sjukdom, dock är det ingen zoonos så det lär inte få lika stora rubriker som H5N1.
Blåtunga är en så pass känd sjukdom så att man kan googla och hitta hur mycket som helst om man nu är orolig. Bara för att det inte smittar till häst ska man fortfarande vara försiktig när man går mellan olika stallar och djurslag och alltid byta kläder och duscha.
blåtunga är vanligast på får, men som ni skrivit tidigare kan det smitta idisslare som nöt,getter och även hjortar

#9 kameler o elefanter med läste jag på en sida…
sjukdomen finns tydligen på en gård en bit ifrån mig. utanför kristianstad. min veterinär sprang på en besättning med sjukdomen i förra veckan.

Har kommit till Fjälkinge nu!!!