Förmänskliga sin vän
Vad anser du vara att förmänskliga sin häst?
Vad får man säga o inte säga?
Vad får man göra o inte göra?
Ska hästen ha täcke eller inte?
Ska man få klippa sin häst om vintern?
Är lösdrift ett val för hästens bästa?
Kom med dina åsikter.
Alla får säga sitt om va de tycker, gör gärna en lista va du anser vara rätt o fel.
/Elin
Tycker att överpyssel (tex för många täcken) oftast inte är att förmänskliga hästen.
Oftast brukar jag tänka att någon "förmänskligar" sin häst när den börjar tro att den känner känslor så som vi känner dem eller tror att den har andra behov än vad den har. Någon som sätter på för många täcken kan göra det för att den "förmänskligar" hästen och tror att den fryser så som man själv gör, men den kan ju även vara medveten om att det inte är ett behov hästen har, utan göra det utav andra anlednignar… Alltså: jag tycker det mest av allt sitter i tänkandet i huvudet, inte så mkt i personens handlingar. Hur låter det?
/V
att förmänskliga sin häst är för mig
när man glömmer bort att en häst förstår inte mänskliga beteenden.
när man tror att hästen blir ledsen för att man tex inte gav ett extra äpple.
när man behandlar den som en bäbis.
jag klappas aldrig mina hästar tex. det har många ifrågatsatt varför jag ej gör , jag stryker den med handen istället. en lite hårdare klapp tror inte jag en häst fattar att det är beröm( hästar klappar ej varann), men en strykning med handen blir en avslappnad och skön rörelse från mig.
beröm kan även vara att om jag tränar något tills en häst till slut förstår vad det är jag vill och gör rätt. Då slutar jag som ett "tack det här var rätt"
ang lösdrift så skulle jag välja det framför installning, eftersom hästen mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt.
täcke el ej? det beror på… jag har täcke just nu till natten (de går ute) eftersom min ena pålle har ont i ryggen.
Vad anser du vara att förmänskliga sin häst? När man tror att hästen tänker & känner som en människa.
Vad får man säga o inte säga? Fattar inte frågan!
Vad får man göra o inte göra? Man får inte slå hästarna, utsätta dom för onödigt lidande.,dom får inte vara utan mat och vatten,sett alldeles för mycket av det,det finns andra metoder.Man får behandla dom väl.
Ska hästen ha täcke eller inte? Individuellt.
Ska man få klippa sin häst om vintern? svar som ovan.
Är lösdrift ett val för hästens bästa? Det är naturligare för en häst att röra sig,än att stå still i en box.Så mitt svar är ja.
#2 jag håller med dig ;)

Håller med #2
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.