Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1160 ggr
steffy
0

hur hästen reagerar

jag undrar om man avlivar ett djur(häst) så är man ju jätteledsen och upp och ner . det måste ju påverka hästen. någon som vet exakt hur?

bara undrar.

emsems
0

beror nog på vilket kontakt du och hästen har. den kanske märker att du är konstig, men jag tror inte dom har såå bra koll

emsems
0

men dom känner nog att något är på gång.. när tova skulle säljas och skulle lastas så väääääägrade hon gå in i transporten, hon som aldrig någonsin tvekat.. hon vägrade och vi fick verkligen ta in henne med våld.. så nog märkte nog att något var på g alltid nog!

Wiemona
0

Jag tror också att de har ganska så bra koll. Har också varit med om lättlastade hästar som blivit svårlastade inför flytt till ny fodervärd etc

jen
0

jag tror också att dom känner att vi  människor är annorlunda. min häst ville inte heller in i transporten när jag köpte honom. säljarna grät och han var väldigt orolig vilket han aldrig var/är annars.

och min arab som jag tog bort bet min mamma när vi tog farväl. Mig var hon också lite osäker på. hon har aldrig ens nafsat eller varit sur av sig en enda gång under de 7år som jag hade henne.

men då var något fel, det kände hon.

1111
0

Hästar är mkt duktiga på att läsa av vårat kroppsspråk och röster, de ser oftast om ägaren är arg, ledsen eller glad.

Hur/om din häst reagerar på det sedan beror på eran relation och hur din häst är som individ. 

/V

Alex
0

Jag tror nog de känner sånt rätt bra.. Var en höst/vinter som Þerna var ovanligt seg, inte alls så pigg, glad och framåt som hon brukade. Men då hade jag inte en tanke på att det kunde bero på mig, att jag var nere pga höstdepression.. Det kom jag på senare, när allt hade vänt och hon blev sitt gamla vanliga jag igen, precis när min valp hade kommit hem. Då blev jag glad igen. :) Så jo, jag tror att de känner. Vi kan nog påverka dem rätt mycket när det gäller humör, inställningar och tankar..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jumpingqueen
0

Hästarna kan ju inte prata som vi människor så de är väldigt duktiga på kroppsspråk. Vi människor pratar ju med kroppen utan att vi märker det hela tiden. Hästarna känner ju även vibbrationerna i luften när vi pratar å hör på tonfallet hur vi är. Jag tror det påverkar hästarna mycket.Jag har ju sålt å lämnat tillbaka ganskemånga hästar som varit på tillridning/försäljning å så. När de ska åka är de alltid annorlunda, tycker jag. Sedan kan jag inte veta om de är glada, nervösa, spända, arga, lessna eller längtar efter något nytt…

gejsa
0

Just det, därför rider jag aldrig om jag har bråttom. Dom känner sånt direkt. Klart dom märker om man är annorlunda mot annars. Det gör ju både katter och hundar med.

shirley
0

klart dom märker när toppen skulle tas bort fick man (jag el nån annan) ej gå dit om man ej kunde visa och känna sej glad den stunden över att umgås med honom. försökte att han skulle slippa känna……

emsems
0

ja faktiskt så märkte jag att om jag pratar i mobil när jag skrittar fram/av så är hon mycket lugnare.. hon hade ju en tendens att vara busig å hoppig..