Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 6503 ggr
Lyrik
0

Lusern - hack eller pellets?

Min häst brukar få lusern i fodret pga att han behöver ha mkt fibrer (problemmage) och det är lätt-tuggat. Han är ju en gammal gubbe (25 år), har visserligen inga problem att tugga ännu.

I höstas och vintras gav jag honom 5 dl Edel Lusern (pellets) varje dag. Fick 10 kg hö/dag, 12 kg de veckor det var svinkallt.

Ska köpa in lusern snart. Så nu fundrar jag på att vilken sort jag ska ha: Edel lusernpellets, Krafft Lusern hack eller strå? Krafft Lusern pellets äter han INTE. Vill bara ge lusern som fibertillskott och lätt-tuggat "hö".

Vet ej vad höet har för näringsvärden för än så länge går han ute om nätterna och äter inget hö. Kan höra med stallägaren om värderna.

Courage.C
0

vi ger hack bara för våra ästar kastar i sig maten och hacket måste dom tugga. sen slipper man lägga det i blöt som med pelletsen.

gejsa
0

Varför inte pröva Krafft Rehab? Det är för hästar som behöver lägga på hullet och få mer grovt i tarmarna också. Lusern strå hade jag annars valt. Ger det själv nu plus Rehab.

Lyrik
0

#2 Han behöver ej lägga på hullet, är lite för rund nu. Skulle behöva gå ner ca 10-15 kg till. Men det är svårt att banta en häst som mest är pensionär.

Ger bara lusern för fibrernas skull, ej för proteinet. Vet ej riktigt vad höet har för värden, det ska bli 2 sorters hö i stallet troligen, ett för "normala", lite lättfödda hästar och ett för avelston, unghästar och svårfödda.

Han tål ej pellets, bara Edel lusern och Minerpellets. Av andra pellets får han diarré.

Har gett Rehab förut när han var konvalecent för griffelbensfrakturen. Svårt att få tag på, GG i Uppsala hade det inte hemma och det var/är DYRT. Vill helst slippa ge pellets alls eftersom han har så känslig mage.

gejsa
0

Va! Är det svårt att få tag på. Verkar konstigt. Det finns ju att köpa på Granngården. Det var kanske precis i början som du köpte det isf. Det är ju inte så många år gammalt.

Det är mindre smrp i Rehab än i lusern. Men tål han inte det så ge lusern strå då.

Lyrik
0

#4 Japp. De fick beställa hem det. Är så fortfarande, iaf i våras när en i gamla stallet skulle ha det till sin sjukling.

Nu har jag lite Edel lusern kvar (ca 6 kg), han får bara några dl om dagen nu tills han går in om nätterna. De får inget hö ännu, finns bete kvar. Men det är väl ingen näring kvar i det, utan bara bukfyllnad?

Ska shoppa hem lite foder när stallet är klart och de kan sova inne om nätterna. Riktigt läängtar tills dess, pållen med. Han brukar sova inne åtminstone from mitten av augusti. Ska bli skönt att få komma igång med mockning igen.Skrattande

Eftersom hö, halm, havre, betfor, korn ingår, behöver jag bara handla hem lusern, foderjäst, Miner (ingår mineraler i hyran, men den sorten kommer inte min kräsna pålle att vilja äta, något på Bio?).

Edel lusern är mkt billigare än Krafft lusern, och godare enligt min pålle. Vet ej om det är samma innehåll i pelletsen, Edel säljs av Johan Hansson AB, finns hemsida.

gejsa
0

Våra har ju gått inne varje natt och sovit. utom när det var så där riktigt varmt. Då fick dom vara ute på natten i stället och inne på dagen. Så mockat det har man tyvärr gjort hela sommaren.

Lustigt att det inte finns på eran Granngård. Men det kan dom nog ta hem isf. Dom tar ju hem det mesta som man ber om. Fast du ska ju inte ha det nu så….

tessa
0

#5: Vet du länken till hemsidan tro?

Lyrik
0

#7 www.johanhansson.se

#6 Min har fått sova ute varje natt sedan 3 juli, då han åkte till sommarbetet. Men nu vill han in och sova, ville hellre gå in i stallet igår än att gå ut i hagen igen.

Är det någon näring kvar i betet nu? Hagarna är inte använda sedan i våras, inga hästar har gått där. Funderar på om jag ska öka på maten lite, de får inget hö ännu. Tror det är bara min som får kraftfoder än så länge, får det 1gg/dag tills han sover inne. Får 5 dl betfor, ca 5-10 dl havre, 3 dl lusern, ½ dl Miner + hans pulver. Ska nog få vila tills han kommer in om nätterna, är trött av att sova ute+ hans höfter har börjat "knäppa" igen.

Nu hoppas jag att de sätter fart och bygger stallet klart, eller snarare "innehållet". De rev ut allting i det gamla stallet, även taket upp till skullen, var för lågt. Nu är det boxdörrar, galler, vattenkoppar, krubbor, diskhon, skulltrappan, skull-luckan mm kvar att fixa.

1111
0

Jag tycker inte om att ge blött foder och gillar heller inte lusern i pelleterad form, blir naturligt att alla hästar som får lusern får den hackad därför.

Ska du däremot ha det till en gamal häst som börjar få dåliga tänder och har svårare att få upp näringen i det så skulle jag trots allt ta blötlagda pellets. 

/V

gejsa
0

Tror inte att det är så himla mycket näring i betet nu. Blir det en frostknäpp så är det ju risk för fång också. Jag har gett kraftfoder bra länge nu.

Lyrik
0

#9 Han har INGA problem med tänderna ännu. Kollas/raspas 1gg/år av min vet som jag har haft 8 år. Så det är inte därför jag vill ge lusern, utan att hans knasiga mage ska få mkt fibrer.

Tror ej att han har några problem ännu att ta upp näringen i maten, ännu. Är rund och fin, lite för rund faktiskt.

De enda pellets han tål är ju Edel lusern eller Miner-pellets. Så han får ju bara havre, betfor, lusern (Edel eller Strå/Hack), Miner Blå och foderjäst.

1111
0

Har han inga problem ännu skulle jag isåfall helt klart ta hackat strå. Är ju bra att hålla igång tänder, tarmar osv så länge som möjligt om de fortfarande fungerar :)

/V

tessa
0

Nu kommer jag med en liten egen fråga mitt i tråden, hoppas det är ok.. - Yrla får ca 2/3 av sin krubba fylld med lusern hackad strå varje dag, cirka ett kilo - är det mycket för att vara lusern till en häst (vbl.travare) som fortfarande går på bete??

gejsa
0

Nej då, det är inte farligt att ge lusern. Det är som att ge hö.

tessa
0

#14: Vad skönt… =)

fick förresten kommentar igår av en nisse att Yrla lagt på sig.. och inte kan det då vara det magra betet som fått henne att gå upp. Men å andra sidan så syftade kvinnan på hennes mage/buk och om jag förstått det hela rätt kan den se stor ut, utan att hästen på så vis är "tjock"?!

1111
0

Ett bra hull över hela kroppen går inte hand i hand med en hö-buk, så hon kan vara för smal och bukig om magen osv…

/V

jen
0

#13,15   hö/betes bukighet brukar försvinna bara på ett par dagar. är hästen bukig, men tunn på överlinjen så kan det vara proteinbrist har jag fått lära mig.

jag skulle fortsätta med lusern om jag var du. betesmagen kommer nog snart att försvinna.

RussPower
0

Min pappa användar lusern som hö..  Pappa odlar det själv.. torkar det och packer det.. ^^ Det går jättefint:)

Lyrik
0

#10 Det påstår stallägaren. Inga av hästarna (4 stora + 1 föl) får hö än så länge.

Min får kraftfoder, får det året runt. Nu får han 1gång/dag, när jag är där. De andra hästarna får inget eller bara lite.

Är det lagom att ge honom 3 dl Edel lusern (vet ej vikt) nu tills de får hö (antagligen först när de sover inne Ledsen) per dag + havre, betfor, Miner + hans "pulver"?

Igår var han hungrig, åt upp allt han fick, skulle nog inte säga nej till mera. Var lite lös i magen oxå, antagligen är det för lite fibrer för hans mage med bara gräs. Är trött och hängig, vill nog komma in om nätterna nu.

Köper nog hem lusernhack när lusernpelletsen tar slut.

Thinka
0

vad är det för skillnad på hack och strå, dessa är inte i pellets form över huvudtaget?

Lyrik
0

#20 De ser som hackat hö, inget pellets. Skillnaden mellan Hack och Strå vet jag ej. Näringsvärdet?

Thinka
0

#21 skall även strå och hack blötläggas för att risken för foderstrupsförstoppning inte skall finnas?

Lyrik
0

#22 Tror ej att behövs.

När min fick det sist, fick han det torrt ihop med kornet. Han fick mkt då, var svårfödd på den tiden, vilket han inte är nu.

Funkade även för min pålle att ta en stadig hink (typ Miner-hink), hänga upp den i lagom höjd i ett hörn av boxen, och där hälla i dagens ranson av lusern. Då kunde han själv bestämma hur mkt han ville äta varje dag. Fyllde på med mera lusern när det behövdes.

Han fick Alfa-kuber oxå, suveräna att ge till svårfödda/smala hästar. Men de finns inte längre att få tag på, iaf inte i Uppsala. =(

jen
0

#19   3dl lusern  är inte så mycket alls. det kan du ge mer av nu.

kan dom inte få hö ute? låter som att det fattas det eftersom han är hungrig.

Lyrik
0

#24 Vet ej varför de inte får hö. Hon tycker väl att betet räcker till hästarna. Det är hyfsat mkt bete kvar i Lyriks hage, han har bara en kompis (hblval modell större). Men det är ingen näring i det, mest bukfyllnad.

Nu får han 5 dl betfor, 10 dl havre, 3 dl lusernpellets, Miner + hans pulver. Han äter upp ALLT, vill gärna ha mer!

Ska jag höja upp pelletsen (hur mkt?) eller ska jag köpa hem lusernhack och ge i stället? Det blir ju mer att äta då.

gejsa
0

Jag vet inte hur mycket lusern pellets är i vikt. Jag menar hur mycket det är som strå.

Om stallägaren gödslade i mitten på sommaren så kan det ju vara högre. Vi gjorde det en gång i våras bara. Är det inte gödslat alls så är det inte heller så mycket i värden. Men visst är det fortfarande något men jag kan inte säga hur mycket.

Lyrik
0

#26 Pellets väger väl mer än strå? Edel lusern har mindre pellets än Krafft lusernpellets. Kan väga om jag hittar på min våg.Fundersam

Enligt henne har inga hästar gått där, troligen tidigt i våras. Tror ej att hon har gödslat hagarna heller. Hon hade bara sitt sto+föl då.

Sommarhagen har hon slagit en gång nu i augusti. Där går ett dräktigt sto (ska föla i april) + stoet med fölet (hennes). Lyrik går i vinterhagen med en kompis. Den andra vinterhagen ska stolpas upp mm senare, just nu är mest viktigast få iordning stallet, så de kan få komma in om nätterna.Ledsen

Tror jag ska åka till GG och inhandla en säck hack/strå och ge av. Hur mkt kan jag ge till honom per dag, en giva om dagen? Hack eller strå?

gejsa
0

Du kan väl ge strå. Ge ett halvt till ett kg om dagen. Om lyrik går i vinterhagen och det inte har gått någon där så antar jag att det är väldigt långt gräs. Det finns inget näring i detta. Men under är det mer grönt isf. Nu så här på hösten så kan det ju inte vara så mycket näring i. Men denna sommar och vår har ju varit knasig så varför inte hösten med. *ler*

Lyrik
0

Då inhandlar jag en säck strå så fort jag kan. Hoppas att den kräsne gubben gillar det!

Han får äta upp lusernpelletsen så länge, kan ju öka på det mer.

Det är blandat i hagen, både högt gräs och grönt gräs.

Lyrik
0

#28 Nu har jag köpt hem en säck hackstrå till pållen. Tänkte börja ge av den när han har ätit lusernpellets. Får nu 5 dl lusernpellets, vilket han tuggar i sig allt.

Vet du hur mkt ½ kg strå är liter? Har ingen våg i stallet just nu, ser ut som en byggnadsarbetsplats =(