Isländshästfråga
Hej!
Har ridit islandshäst hela våren nu och börjar förstå ganska mycket, men jag har inte lyckats få en övergång från tölt till trav annat än av en slump. Hur gör man en sån övergång? :)
Hej! Jag brukar lätta lite i handen, driva lite mer samtidigt som jag ev. lutar mig lite framåt beroende på häst. Vet inte om det är enligt regelboken men det funkar för mig.
I tölten håller jag hästen mer samlad och i traven friare.

#1 Okej, tack :) Ska pröva det nästa gång.
När jag ska göra övergång från tölt till trav trycker jag händerna lätt mot hästens manke. Fungerar oftast smidigt.

Har inte så stor erfarnhet av island, men där jag red islandshäst så sa dem att jag skulle stå upp i fältsits och ge lite fria tyglar. Kanske är jag helt ute och cyklar? :S

håller med #1 så gjorde jag också med mina förra ;)

Okej tack för alla svar :)

Jag gör som de andra, lättar ev. på sitsen och ger efter en smula.. Funkar inte det så gör jag en volt :)
Halvhalt först. Sen ge efter och ev. lätta på sitsen lite/luta dig framåt och driv lite. Beror lite på vad det är för häst också vad som krävs.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Okej Tack :)

Jag bara gör en halvhalt och sänker handen när jag rider min islänning, men det beror lite på hur hästarna är lärda kan jag tänka mej.
Och om hästen grisepassar gör man samma sak på ett ungefär men man får driva lite kraftigare. Disa brukar alltid ta ett galoppsteg från grisepass till trav så att hon kommer in i rätt takt.

Okej tack :)