OT mobbing
Nu e de så att jag har vart mobbad ganska hårt i ca 8år. Jag går nu i 9an och har vart mobbad sen förskolan upp til 7an och halva terminen in i 8an. Alltså 8,5år. Trots att pappa har ringt och pratat om de på mötet osv, så har inte skolan brytt sig ett dugg! Dem har inte gjort ett skvatt för att hjälpa mig det minsta.
Jag blev: trakasserad, slagen och hotad. Mobbad psykiskt och fysiskt.
Detta blundade skolan för!
Och nu undrar jag: Kan jag få ut skadestånd av skolan eftersom att dem totalt blundade för allt? Dem har ju trots allt skyldighet att hjälpa!
Jag tycker att ni ska anmäla skolan! De ska förhindra sådant här. Ni kan kräva skadestånd men om ni får det är en annan femma. Men förhoppningsvis bättrar skolan på sina rutiner vid mobbning så någon annan inte behöver råka ut för det.
Jag blev mobbad hela låg- och mellanstadiet, skolan gjorde vad de kunde men det hjälpte inte. Valde ett annat högstadie än det jag egentligen hör till (går egentligen inte att göra men det jag valde har specialklass för ma/no intresserade elever dit alla i hela kommunen kan söka) och blev på så sätt "fri".
Mitt självförtroende har växt och min blyghet har försvunnit. Oroar mig dock över när vi ska börja på gymnasie att jag hamnar med dem, men numer är jag ju inte "den blyga, tjocka blondinen som knappt vågade säga hej och bara hade hästar på hjärnan". Nu kan jag argumentera för min sak och är väldigt frispråkig. Sen att jag fortfarande har några extra kilon spelar ingen roll - jag är stolt över vem jag är!
Keep on fighting girl!
/Amanda
Anmäl skolan och de som har mobbad dej!
Har ni inga 'Kamratstödjare' på eran skola? jag är en sånn på min!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Först vill jag bara beklaga det tragiska du gått igenom, fruktansvärt…
Jag tycker att dina föräldrar ska lämna in en anmälan mot skolan.
Undrar samma som Elin om ni inte har kamratstödjare på skolan, hur har de agerat isåfall?
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag beklagar oxå det som hänt, hemskt :(.
Jag tycker att ni ska anmäla och kräva skadestånd tycker jag oxå att ni ska göra. Skolan ska se till att mobbing inte förekommer.

Det finns ju dom som fått skadestånd pga mobbing. Men hur dom gick tillväga vet jag tyvärr inte. Vet hur det känns att bli mobbad. Jag blev det också en tid i skolan. :(

Får jag säga att jag oroar mig mer över hur du mår och om du kanske inte kan byta skola än att få ut skadestånd..?
Är dina föräldrar insatta i det hela?
Blev oxå mobbad hela grundskolan från 1:an tills jag slutade 9:an.
Fick ingen hjälp alls, varken av skolan eller något annat.
Fick hoppa av de sista månaderna på vårterminen av 9:an eftersom jag mådde så dåligt då. Blev då inlagd på BUP…
Mår ff dåligt av den tiden.
#1 Har skrivit där med, men de e typ ingen som e inne på den sidan så ja ha inte fått svar.. 2st ungefär..
#2 De tycker jag med. Har dock aldrig pratat med pappa om att anmäla, har pratat om de med en kompis hon tkr samma sak.
#3 Nej, vi har inget sånt där "anitmobbningsråd" eller "kamratstödjare". Har haft (anitmobbningsråd), men den gick utan resultat.
#4 När jag tänkte igenom vad som egentligen hänt kom allt som en backutspark i ansiktet, det tog verkligen hårt.
#5 Att kräva skadestånd ska jag försöka med. Det får inte behöva gå längre än ett halvår för skolan att fatta nått. Det ska åtgärdas direkt!
#6 Som jag förstått det så är det mkt svårt att få ut skadestånd :S. Det är felet, gör inte skolan nått så MÅSTE man ju kunna få skadestånd av skolan jue :O?!
#7 Jag mår skit. Jag är jätte rädd att gå till skolan nu (trots att mibbningen slutat) för att ja är så sjukt rädd att det ska hända igen att dem böärjar gå på. Dock vägrade jag byta skola. Jag vägrade låta mobbarna vinna trots att jag mådde så otroligt dåligt, det gör jag även än.
#8 De e ju hemskt hur skolan kan låta de gå.
Jag går på BUP men dock inte med detta. Eftersom att jag blundat för allt tills nu. Ska prata om det nu.
#
#9 Fick aldrig någon hjälp, inte ens på BUP…
Mina sk klasskompisar jagade mig en gång, hela vägen hem.
De terroriserade mig på telefon, tills vi skaffade ett hemligt telenr. Då skickade de brev i stället… Vi polisanmälde dem då, men då fick jag utskällning av deras mamma, för "deras pojke/flicka har aldrig gjort något dum, är helgon"…
Sen fick jag hoppa av skolan och bli inlagd på BUP. Mina betyg gick ner från 5:or (gamla systemet då) till 1:or…

Varför vägra byta skola? Skulle du inte må bättre bland nya människor som förhoppningsvis har annan syn på dig och framförallt där du kan starta nytt och slippa gamla minnen? Blir ju jätte tufft att klara av skolan när man mår dåligt av att gå dit :( Vet det själv även om jag mådde dåligt utav andra anledningar än dig. Handlar ju inte om att låta dem vinna, utan att du ska må bra, bara Glad och orka med att gå till skolan och kanske kunna prestrera något.
Kan säga att varken jag eller någon jag känner som varit på behandling hos BUP har tyckt att det hjälp mer än för att få ventliera sig själv. Kan dina föräldrar tänka sig att betala för det rekommenderar jag varmt att se om du inte kan få din behandling på remiss och gå hos en privat psykolog istället, det är väldigt stor kvalités skillnad ofta. Önskar jag hade vetat vad jag vet nu då så jag hade kunnat få den hjälp jag behövde för ett antal år sedan och kunnat slippa en hel del framtida problem jag fått nu :(

Måste faktiskt hålla med i allt #11 skriver. Jag har varit i kontakt med BUP mycket och även med privata psykologer (genom mitt jobb) och det är en extremt stor skillnad tycker jag!
Det är modigt att stå på sig och inte låta sig bli överkörd, men det är ännu modigare att våga tänka på sig själv!
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag kan även varmt rekommendera Kognitiv behandling/psykologi om man har möjlighet att välja psykolog eller behandlingsmetod.
De enda gångerna hos psykologer jag fått någon hjälp och något som gett mig något mer än att få lätta på hjärtat har varit med psykologer som jobbat med den metoden.
#11 & 12. Jo ja vet, men jag ville som sagt inte låta dem vinna.
#14 Hur många är det som mobbar dej? killar/tjejer - båda könerna?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Ass ANMÄL för sjutton. Dom är juh helt dumma i huvet. Har också blivit mobbad. Finns på MSN Haukur_In_My_Heart@hotmail.com. Uch jag blir så lessen på dom som är så dumma i huvet
#15 det är just nu inga då det slutat. Men då var det flera gäng. så runt 20st kunde de va ibland på en dag. Både tjejer och killar.
#16 funderar starkt på att göra det. Vet de e helt sjukt hur dem kan.
#17 a jag vet. Det är sjukt att man kan ha hjärta till att såra någon annan person så djupt
Känner igen mig.. har blvit mobbad och stenad under mellanstadiet..Till slut tappade jag humöret och slog ner en av de jobbigare killarna.. lite näsblod och höll de sig på respektfullt avstånd. Blev väl aldrig omtyckt men det dlutade iaf med det värsta. Sen flyttade vi (av andra anledningar) och jag kom in i en annan skola.. var väl inte jättepopulär men hade ett par ganska nära vänner och det gick bra. Bytte skola igen i gymnasiet, där fanns ett internat och plötsligt var jag nästan omtyckt:P
Hade lite problem med ryktesspridning (att bli kallad djurplågare när man går på hästgymnasie är inte kul.. anledningen var att en shettis följde med mig utan att jag höll i grimskaftet, han måste ju ha blivit hjärntvättad.. *angel*) men efter ett halvår insåg de att det inte fanns sanning i ryktena. Jag är väl inte helt social än, gillar inte fester och har inte lärt mig att trivas med en del av det sociala spelet, speciellt det här med att hålla god ton och verka intresserad och så även om man inte är det.. jag är ärlig och kör mitt eget rejs, så får folk tycka att jag är tråkig om de vill :P Men jag var omtyckt iaf. Och är fortfarande.
Det blev långt.. vad jag vill säga är att även om det känns tungt och jobbigt så kommer en dag då du plötsligt märker att det har slutat. Och att flytta till en ny start kan vara bra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#19 Oj, de va inte kul :S. Vem vill bli kallad de egentligen? Väldigt coolt och modigt at dej att bara slå till så där. Mkt bra.
Själv har jag märkt att allt slutat. Men jag vill fortfarande ej tbx till skolan då jag är mycket rädd att det ska bli igen och komma tillbaka. Men som du säger, man ska köra sitt egna race. Själv blev jag så förbannad på en kille som alltid retade mig på ett mycket dumt sätt (kallade mig fetto osv) och slog ner honom och använde honom som en sop. Jag drog han i marken (de va vinter) och när han sa förlåt, som att han verkligen menade det, så släppte jag. Och efter det har han slutat. Dock började allt igen i 5an (detta var i 4an) då HELA klassen frös ut mig. Detta pågick ända till 7an och halva terminen i 8an.
Men nu e de slut på allt. Är dock väldigt förbannad då skolan inte ens ville veta av vad som pågick.

Du är en oerhört stark person som inte valt att byta skola.
Men icke att dom skall gå fria från detta nog borde det väl finnas någon möjlighet till att dom skall kunna få sig en rejäl tankeställare över hur dom blundat för detta?
Såg att det finns visst ett iFokus om mobbning. Visste du det? kolla med dom om hur man hanterar detta.
Marsvin 4-ever
.
#21 Ja dom som vet om hur jag haft det säger också att det är starkt att stanna kvar. Samtidigt som det skulle vara bra att byta.
Jag har berättat om detta på mobbing.ifokus och där har jag inte fått några svar alls nästan.
En fråga till er alla som läsr? VART ska man vända sig om man vill kräva skadestånd av skolan?
#22 Tror att det är en polisanmälan som gäller då och senare kontakta en jurist.
Tycker dock att du ska koncentrera dig på att börja må bra själv i första hand, skadestånd är en lång process och det är inget jag själv tänker på, inte ens flera år efter. Förstår inte varför du så gärna vill ha det?!
#23 Oki.
Jo jag håller på med det. Men dem ja berättat för tkr ja ska försöka med skadestånd. och då har det bara blivit.