Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3964 ggr
Faxlin
0

Lindrig sommarexem

Om man nu skulle köpa en häst med lindrig sommar exem, hur gör jag bäst med den hästen då?
Enligt ägaren så funkar det nu med att smörja olivolja och använda täcke så klarar den sig fint. Så undran är väl mer, kan ett lindrigt sommar exem bli värre. utsätter jag den för lidande om jag har den i beteshage hela sommaren.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lorita
0

Klart det kan, men hästen kan också bli mycket bättre, helt beroende på om det som utlöser eksemet finns där du bor.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Faxlin
0

Oki, om man inte vet vad som utlöser det då? Hmm, jag vill ju inte göra stackaren sämre för att den kommer till mig liksom.

Audiatur et altera pars

Lorita
0

Hur bor du? Massa mygg och knott och sen en stor hage utan skugga = köp inte hästen. Nästan inga bitande insekter och möjlighet till skugga = hästen kommer att må minst lika bra hos dig som på det gamla stället. Lägg på eksemtäcket och ta jobbet om du vill ha hästen, det är inte så himla jobbigt mer synd att man och svans försvinner, låt också hästen stå inne vid gryning och skymning (övernatten)

Linda
0

Gejsa har tipsat om en bra salva som tydligen är värd att pröva.

-Vet du om tidigare ägare prövat den?

Mvh /linda

Faxlin
0

Tidigare ägare har bara smörjt in med olivolja var tredje/fjärde dag. Och det har räckt. Han har kunnat stå ute hela sommaren där.

hmm, här är mycket bitande insekter, men de har både skugga och sol i hagen. Besväret att pyssla om gör mig inget alls. Det tar jag så gärna så. Men just det att jag inte vill göra något han skulle må dåligt av. Jag mår så dåligt då liksom.

Audiatur et altera pars

1111
0

Ingen olivolja! Aldrig att man sätter olja på en häst som ska ut i solen, olja kan börja koka om det är varmt eller solen bara lyser och kan ge rejäla brännskador.

Eksemhästar som inte tål knott finns det medel och täcken att sätta på för att skydda och likaså finns det för de som inte tål sol.

/V

Linda
0

#6 Ja jag tycker oxå att det låter farligt med olja i värmen, har hört flera använda det och jag har alltid undrat hur det kan komma sig.

Mvh Linda

NinaToy
0

Min ponny har exem, köpte honom innan sommaren. Har inte haft så mkt problem med han än att han kliade svansen och då tvättade jag den med mjällschampoo + tog på en mjukgörande salva och det jättebra.

trex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla har fått eksem,använder horsol enl deras rekomendationer,plus använder olja i man och svans.Funkat kanon bra, ingen klåda allt tagel kvar.Mycket knott & mygg  har det varit. täcket fick jag skicka tillbaka för det passade inte,så hon har varit utan täcke också.Glad

jen
0

#6 jag håller med om det där med olja i värmen! en kompis smörjde in matolja en gång på sin hästs bringa o runt ögonen för att slippa insekter.   Det blev inget bra alls, hästen blev inflammerad i sina insektsbett och oljan blev för tät och varm. resultatet blev en häst med svullen och inflammerad bringa Ledsen

Annette
0

Jag hade inte köpt en sådan häst! Vet av erfarenhet att det är ett litet helsicke. Det finns så många andra ponnyer att köpa. Problem kan kan man få ändå.

Om du ändå köper den, Ekholms problemolja är bra.

Faxlin
0

#11: Här kom det lite andra åsikter. Du anser alltså inte att jag ska köpa den.
Anledningen till att jag överväger den är många.
Den är snäll, och relativt van med små barn, vilket är viktigt hos mig. Den har bott inom samma familj hela livet (född 98), valack. Inkörd och inriden, men inte skolad i ridningen dock.
Så får jag köpa den på avbetalning och jag har möjlighet att pyssla med den hela sommaren med. Vi har beteshagen bredvid huset liksom. Så det är aldrig några problem där.

Men du anser att jag bör söka vidare alltså? Hmm, vad tycker ni andra?

Audiatur et altera pars

1111
0

Är det inte kraftig exem (har du sett hästen under sommaren så du sett hur allvarlig exemen är?) så tycker jag inte att det är något större problem. Men det beror även på dig. Har du tid för de extra pysslet det kräver eller kan ta in hästen/har möjlighet att ha koll på den på betet under sommaren osv…

/V

Faxlin
0

Nej jag har inte sett hästen under sommaren. Tid för att pyssla har jag. Det får ta den tid det tar liksom.

Audiatur et altera pars

jen
0

överväg det hela noga, det innebär ju lite extrapyssel med en exemhäst. Men om det är verkligen den häst som du vill ha så ska du köpa den.  Känn efter i ditt hjärta Skrattande

Annette
0

#12. Jag hade ändå inte köpt den. Eksemet kan bli bättre, men även sämre. Det kan vara olika mellan åren. Dessutom är preparaten man smörjer med ganska dyra.

Jag tror du kan hitta  en likvärdig ponny utan eksem.

Detta är mina åsikter. Du skall naturligtvis göra som du känner, det vill jag poängtera.

trex
0

Det är extra jobb med en eksemhäst,men hästen i sig är ju inte sämre.Så känn efter vad du tycker om hästen.

Mina erfarenheter av prob schampo + olja är negativa.Schampot höll inte borta varken flugor eller mygg,oljan sved i manen på Trasan + att hon kliade sig.Men alla är ju individuella -det som funkar på en  osv….

gejsa
0

Har du sett hästen nu? För nu kan man se hur mycket eksem hästen har efter hela sommaren. På våren har ju håret växt över vintern. Olja ska man def inte sätta på en häst. Hon måste ljuga där.

Däremot ska du helst ta in varje natt ifall det är mygg och knott hästen inte tål. Att ha eksemtäcke hjälper inte alla gånger. Det är dyra täcken som gärna går sönder lätt. Det räcker att dom kliar baken mot en sten eller ett träd så går det sönder.

Min salva däremot är ju kanon bra. Det håller sår i schack och så. Men jag tar ju in min eksemhäst varje natt men är utan täcke. Just nu är han kanonfin. Han har inga sår nu.

Hur mycket kostar hästen? Antar att det är en shettis vi pratar om?

Faxlin
0

Japp det är en shettis vi pratar om. Priset ligger på 6500:- med utrustning.
Tydligen hade han kliat bort manen och hade nu stubbman. Detta då hon glömt att smörja honom under två veckor vid flytten. Han hade också rätt mycket sår vid manen men de började läka nu sa hon.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, du ser då hjälper ju inte oljan. Men det är mycket jobb med eksemhästar. Tycker inte ens att priset var så nedsatt heller. Det kan man ju få friska hästar för samma pris. Hur gammal är den? Sto eller val. För är det ett sto är det oftast lite dyrare. För man kan ta föl då. Pass, chipmärkt?

Stubbman har inte ens min häst fast han har eksem. Men köper du medlet som jag rekomenderar så kan du få smöjra morgon och kväll och ta in nattetid. Då kanske han har man nästa höst kvar.

Faxlin
0

Det är en valack, född 1998.
Ja jag vet inte, det kanske är dyrt för att köpa en exemhäst. Dessutom är det ju en bit att åka att kolla honom också. Men enligt henne så hade han fått stubbman och dessa sår bara för att hon missat att smörja med olja i fjorton dagar.
Gaahh, det här är jätte svårt, därför jag vänder mig till er. Har aldrig haft någon exemhäst förrut ju.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, jag förstår att det är jobbigt att inte veta. Men jag köpte ju min när jag trodde att han var frisk. Blev ju sjuk ett år senare. Men jag har vant mig vid all passning. Men det är jobbigt. Fråga dom på shettissidan vet jag. Fast det är ju likadant där att flera säger köp och andra säger köp inte. *ler*

Men jag säger så här: är du berädd att ta in hästen på kvällen? Att passa tiderna och inte låta hästen stå ute när knotten kommer? Ev köpa dyra täcken till hästen då och då ifall han behöver det?

Smörja morgon och kväll? Det är kletigt. *fniss* Och man luktar illa om fingrarna om man inte har handskar. OM du köper mitt medel iaf.

Isf bjud 5000 kr. Tror nog att det är mest skäligt pris.

Faxlin
0

Okej, tack för rådet gejsa. Jag ska verkligen tänka på det här.

Audiatur et altera pars

ronja
0

jag skulle nog överväga väldigt noga innan jag köpte en exemhäst.. känner till en kvinna som hade en shettis med exem, det blev bara värre och värre.. det slutade med att hon fick ta bort honom för att han led så hemskt.. nu behöver det ju inte gå så illa och det var ju för ganska många år sedan så det finns kanske mkt bättre salvor och skydd nu.. men jag skulle nog tänka till en extra gång.. tror nog också det finns "likvärdiga" friska hästar för den summan.. tycker mig ha sett det i annonser iaf.. men känns det rätt åsa, så ska du ju självklart gå på den känslan! lycka till!

NinaToy
0

Jag tycker att man ska prioritera som jag gjorde med min ponny.
Alla hästar har sina dåliga och bra sidor. Är hästen bra i psyket så tycker jag att du ska köpa den.

Lorita
0

Eftersom du har mycket knott där du bor så skulle jag tveka, hästen får det nog bättre vid havet.

Och ett påpekande hästar med eksem ska inte användas i avel, nu är ju detta en valack.

Annette
0

#19. Om det ser ut som du beskriver tycker jag inte man kan kalla det lätt sommareksem. Om de besvär han har nu är lätta, hur ser det då ut om de skulle bli ännu värre?

Alex
0

ÅsaF: Där skulle jag tänka efter en gång till. En häst med lätt eksem är inte överdrivet jobbigt om man verkligen tycker om hästen (men det krävs mer tid och pengar, så själv skulle jag aldrig köpa en eksemhäst). Men som du beskrev det i inlägg #19 så låter det inte som lätt eksem.. Om hästen har rätt så mycket man till en början så har jag väldigt svårt att tro att den lyckas klia av sig hela manen på två veckor. Gör den det så är det nog inte så lindrigt.. Och jag har också svårt att se hur man kan glömma smörja in sin häst under två veckor, faktiskt. Tänk på att risken finns att hästen alltid kliar av sig manen under sommaren, trots behandlingen. Men hon säger som hon gör för att kunna sälja den.. Alla människor är ju tyvärr inte pålitliga.

Men ska du köpa den så säger jag som de flesta andra; eksemtäcke och box under kvällen/natten (att ta in runt 4 kan jag rekommendera). Och så fort hästen kommer in så smörjer du med klåddämpande salva, t.ex AVS. Och som #6 sa, absolut ingen olivolja. Då är det bättre att låta hästen ha täcke, komma in tidigt och sen stoppa klådan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emsems
0

köp den här istället : http://www.blocket.se/vi/9337324.htm?ca=2_s

=)

NinaToy
0

#29# "Men hon säger som hon gör för att kunna sälja den.. Alla människor är ju tyvärr inte pålitliga." Anklaga inte försäljaren för nått när du inte är fullt insatt i det!

#29# Fy f*n vad söööt! :)

gejsa
0

Alex nu var den ju bara 3 år och hingst dessutom så det tror jag nog inte att Åsa vill ha till sina barn. Hon vill ju kunna använda den direkt sas.

Ja, lindrig eksem är utan täcke och ev kunna stå ute på nätterna då och då. Så kan jag ju med min islänning.

Och även om han nu har lindrig eksem så är det mycket jobb. Fråga på shettissidan om dom inte har någon. Tex en som ska sluta som avlessto eller så.

Faxlin
0

Jag tackar för alla era åsikter här inne, och nu funderar jag massor som ni kanske förstår. Då jag inte är insatt i detta vände jag mig till er. Och varför fråga om man inte tar åt sig. Jag fortsätter sökandet efter "rätt" shettis. ;-)

Tack än en gång allihopa.

Audiatur et altera pars

lisette
0

som jag skrev till dig åsa, man ska inte köpa sig problem… :p

Annette
0

…det får man ändå.Flört

gejsa
0

Ja, tyvärr är det ju så. En eksemhäst behöver mycket passning. Jag törs ju inte ens sälja honom längre för jag vet hur mycket jobb det är med honom.

Faxlin
0

Ja, jag får väl vänta. Ska det vara så svårt att hitta någon som inte är emot att sälja sin shettis på avbetalning mot att den blir bortskämd och ompysslad till max. ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Du får sätta ut en egen annons med dina krav och så..Då är det ju du som får välja vad du vill ha eller inte. *ler*

Faxlin
0

Fast jag har gjort det ,-) Går inget bra ändå.
Antingen får jag tag på en massa skummisar som inte har papper. Eller sådana som vägrar veterinrundesökningar, eller de som anser att det är djurplågeri att släppa ut hästarna på morgonen och ta in dem på kvällen så länge vädret inte är snöstorm eller ösregn. Men, men , jag får söka vidare.

Audiatur et altera pars

lisette
0

#34 *garv* jo man får det… :D

lisette
0

#34 *garv* jo man får det… :D

Lyrik
0

En av Lyriks sommarkompisar (korsningsponny, 30-31 år gammal) har sommarexem.

Hon har exemtäcke med hals och huva på sig dygnet runt i sommarhagen. Smörjs in varje dag.

Alex
0

#30 Jag kanske var lite otydlig, men allt det skulle hänga ihop med "Tänk på att risken finns.." Jag menar alltså inte att säljaren ljuger, och jag vill inte hänga ut någon. Allt jag vill säga var att man inte ska lita på någon man inte känner till 100% innan man har tänkt på vilka andra möjligheter det finns. :)

#31 Det var inte jag som la in länken. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#42# Förlåt så mycket! Jag var tydligen för snabb att läsa där. Sorry!

Alex
0

#43 Ingen fara, jag tog det inte så hårt. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#44# Tur var väl det. *ler*

NinaToy
0

#42# Okej. :)