hjälp med foderstat
behöver hjälp med att räkna ut foderstat till min häst halvblod vägern väll ca 550 kg, behöver en ordentlig foderstat då jag behöver bygga upp ryggmuskler m.m på henne .
höensilag analysen är :
torrsubstans 65 %
smältbar råprotein 48 g/kg
foderenergi foder 7.0 MJ/kg
Foder kalcium Ca 3.3 g/kg
foder fosfor p 2.0 g/kg
foder magnesium mg 1.0 g/kg
kalcium k 17.6 g/kg foder
råprotein 112 g/kg
torrsubstans 74 g/kg
foderenergi foder 10.8 MJ/kg
foder kalcium ca 5.0 g/kg
foder fosfor p 3.0 g/kg
foder magnesium mg 1.6 g/kg
kalcium k 27.2 g/kg
hoppas det är rätt nu :)

gå in på www.hippocampus.slu.se och gå in på fliken "hästens foder" . Och så om man skriver in foderanalysen så gör dom en bra foderstat till din häst (man skriver in uppgifter om hästen såklart) . Har inte testat det själv men har läst om det & många tycker att det är bra :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
försökte men försod inte mkt av detta, är kanske allmänt trög tänkt

jag förstod inget heller

Jag kan försöka räkna, men har inte riktigt tiden (eller lusten) nu em lördagkväll :)
Jag återkommer!
*** Kärleken övervinner allt ***
Det är ett grovfoder med tillräckligt bra proteininnehåll för att duga som ENDA foderslag. Till och med balansen mellan Ca/P är bra.
Hade jag haft detta hösilage så hade jag glatt fodrat "med ögonen", eftersom analysen har talat om för mig att det har tillräckligt bra värden för detta. Ge så mycket som behövs för att hästen ska hålla hullet bra och orka med det arbete du kräver av den.
Sen kan du även kika lite i de utfodringsartiklar jag har lagt ut den senaste veckan. De finns fortfarande att finna på startsidan…
ja täkte ge henne 3 kg hösilage morgon 5 kväll (halv killo havre, och lite mineraler på det speciellt efter träning) vad tror du om det?
sen har jag en fråga allmänt, min häst haltade fredag kväll på vänster fram precis som att hon inte kunde hålla balansen riktigt, jag tog in henne kännde igenom henne hon var inte svullen någon stans, men hon fick stå inne lite tidigare, dagen efter gick hon som vanligt, både i trav och skritt sprang med henne i paddocken!
KAN DETTA bero på att hon inte varit skodd på ett år och att hon blev nyskodd nydligen , eller något i den vägen, hon är samt hög i trakten och lite snedställd vilket ja tycker att hon behövs skos om att inte hovslagaren var någo vidare bra,
ja ska skritta henne i morgon, se om hon fortfarande är bra,
tycker ni jag kan gå på träningen i dressyr på måndagen om hon fortfarande inte visar av något.
hon kan ju ha sträckt sig med, hon har jävlit fina steg i ökat trav och hon har som sagt stått ett bra tag så jag har precis satt igång henne igen men jag har tagit det välldigt lungt och skrittar fram ordentligt och värmer upp rider heller inte för länge,
vad tror / tycker ni
Det låter som alldeles för lite hösilage.
Jag hade börjat med MINST 10 kg av det. Kom ihåg att en stor del av hösilaget är bara vatten! 10 kg ger bara 6,5 kg torrsubstans och mindre än så ska din häst inte ha.
OM du ska ge ½ kilo havre så ska du göra det varje dag, man ska inte ändra foderstaten från dag till dag efter hur mkt de arbetar, utan samma mat varje dag även om träningen varierar.
"lite mineraler" är lite diffust. Hur mycket och av vilken sort tänker du ge? Du behöver inte ge några stora mängder alls, med det mineralinnehåll grovfodret har.
Vad baserar du gissningen på vikten på, förresten? Hur stor är hästen och hur ser hon ut i modellen?
Min halvblodsgrabb som förvisso är 170 men långbent och inte särskilt tung i modellen, vägde 615 kg när han var i ordentligt underhull…. Jag brukar räkna på 600 kg som "normalvikt" på ett medelstort halvblod.

#6# Det blir för lite grovfoder för så stor häst. Ge minst 12 kg. Om du skulle ge 8 kg bara så blir det ungefär 5 kg helt torrt hö. Och rekomendationerna är iaf 1,5-2 kg per 100 kg häst minst.
Havre behöver du inte ge heller. Det är mest energi. Ge isf något med mer protein i om du vill ge något. Fast kvoten ligger på 6,9 så det är jättebra.

Opps där svarade vi visst nästan samtidigt. :)