Gallor
Varför får hästen gallor? Och hur får man bort dom? Jag har hört att man antingen kan ha is-gel på eller linda benen…?? är det sant?

Finns massa anledningar.
Några:
- Gräs
- Proteinöverskott
- överansträngning
- dålig hovvård
- stått stilla för länge
- dåligt underlag
osv.
Ta bort anledningen till gallorna och linda benen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Som Peppe sagt finns det många anledningar.. Men vääldigt många hästar har gallor.. Speciellt när dem stått inne över natten, men brukar lägga sig så fort dem gått ute i hage någon timme..
Gallor brukar inte vara någon fara sålänge det är 2 stycken, är det därimot bara en galla, så är det inte bra..
Det finns en lera som hjälper mot gallor och svullnader, väntar på den, då vi har en häst med en galla.. Jag kan rappotera sedan om den hjälper eller ej ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Min fjording får gallor av korn en del kan få det av havre med tex.

#2 hade för mig att det var tvärt om, är det bara en galla "längst bak" på kotan så är det ingen fara, men har dom ledgalla så är det inte så bra ("i mitten") ?

#4 jag menar nog inte så :P jag menar att om hästen har galla i båda kotorna, är bättre än om den bara har en galla på en av kotorna..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#5 jahaa du menar att det är bättre att ha gallor på båda bak än bara ett bakben t ex? då håller jag med =)
gallorna minskar om man promenerar hästen på hårt underlag, tex asfalt. Men som sagt, ta reda på orsaken till gallorna.

Okeej tack för alla svar :) änsålänge är hans ben lindade på natten ska se om det blir någon skillnad! Han har en rät så stor på kotan bak och en lite mindre på andra bak vid kotan med…
Hög ålder är väl en riskfaktor med

Linda med back on track. Hur bra som helst.
magnet skydd , suveräna !!! verdus använder jag, lätta att sätta på och att tvätta
Gallor kan även uppkomma av maskangrepp.

jag är kanske dum men vad är gallor or hurser de ut o var brukar de sitta
Gallor är absolut inget farligt…Gallor är en vätskefyllnad som kan läggas sig vid ex. nere vid kotan. När hästen rör på sig brukar oftast gallorna försvinna då cirkulationen ökar…
Lyrik har gallor pga att han har kotledsartroser båda bak. Sedan bröt han griffelbenet hb -03, så den kotan är något tjockare och gallig.
Det benet lever sitt egna lilla liv - kan ändras i tjocklek lite hur som helst.
Kan vara tjock efter utevistelse, sedan bli mindre när han står inne eller tvärtom. Samma gäller motion - tjock innan, "smal" efteråt, eller tvärtom. Använder linement, arnika eller kyllera efter motion. Ibland även BoT-bandage.

Gallorna har inte försvunnit än… han står inne på natten med lindade ben och går ute på dagen och blir riden 6 dagar i veckan… Har rör ju på sig….

Är han inte överansträngd då?

#16 det enda det inte kan vara då är väl att han rör sig för lite. Men alla andra punkter i #1 finns kvar, utom möjligtvis gräsgallor om han går i grushage

Hans hovar är fina också så det kan inte vara det… kanske gräsgallor då… jag tror inte att han är överansträngd, jag rider honom 5 dagar i veckan och promenerar eller longerar hoom 1 dag, han vilar 1 dag… jag rider honom inte speciellt hårt..

Vill lägga till en sak på Peppes #1 lista över anledningar till att ha gallor: Kroppsfel.
#0, Har din häst ALLTID gallor, eller har den bara gallor varje natt/efter varje ridtur/gallor som kommer och går? Blir gallorna bättre på sommaren eller vintern kanske? Blir sämre eller bättre med vila? - Har du sett något mönster i förändringar alls? Kan nämligen ge ledtråd till varför din häst har gallor och vad du kan göra åt det.
Jag tycker inte det låter positivt att han är ojämnt gallig på olika ben… Tyder på att det är något mer fel på ett ben än de andra…
#3 Jag har läst det där om att de kan få gallor av korn, hur stor risk är det?
Hur mkt är för mkt?

#20 Han har aldrig haft gallor någon annan gång jag har haft honom och jag har haft honom i 1 år snart, (på foder) ägaren har inte sagt något om att han brukar vara "gallig" en viss period på året eller någon liknande… ??
#21 Han äter korn… ca 2½-3½ dl/dag
vad beror gräsgallor på? för mkt protein i gräset ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
# 22 har du ändrat något i foderstaten sedan han fick gallorna då?
Men så länge det är "mjuka" svampiga gallor, vilket är det vanligaste, så är de iaf oftast ofarliga.
Skulle de vara hårda gallor är det inte lika bra.
putt om min fråga om gräsgallor (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#21# och #22# Min fjording fick gallor av bara 1-2 dl korn. Det är så mycket stärkelse i det.
Om din häst har gallor och du ger korn, så sluta att ge det ett tag. Kan vara det.
Ta reda på varför den är gallig. Är det inget "farligt" så kan man linda och kyla t.ex. Jag använder Back on Track, är hur nöjd som helst. Så fort hästen blir lite "vätskig" eller lite gallig så är benen jättetorra och fina som helst sen.
ingen som ve varför hästen får gräsgallor ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#28 kan ju vara proteinet?
Min ena häst får också lätt gallor. Men de är bättre nu när de går på lösdrift, plus att jag inte ger korn längre

Eftersom många får det när de står på box länge kan ju ett tips vara att ha hästen på lösdrift
#26 Ojdå, usch usch.. :/ Bra att veta iaf.

Har hört att en häst kan få gallor om de har dålig blodcirkulation i kroppeb. Vilket gör att om man masserar hästen så ska det bli bättre.

#32# Det är därför som hästar har gallor när dom står på box. dom står mer still i box mot om dom är på lösdrift bl a.
#29 om det är proteinet så är ju gräsgallor och proteingallor samma sak ? :O
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#34 Ja, eller som en del tror.. kolhydrater eller fruktanet
så dom får gräsgallor av kolhydrater eller fruktanet ? x9
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#36 vet inte, men en del hävdar så…
hm, jag tkr det låter mest troligt att dom får det av fär mkt protein i gräset… men isf är det ju sama sak, förutom att dom kan få proteingallor av annat än gräs också? nån som vet ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Min häst brukar också få gallor. Jag brukar lägga på liniment efter jag ridit, det brukar hjälpa :)
Ka påpeka att gallor inte är farlig. Har en Fjording på 22 år som haft gallor (bakbenen vid kotan) hela sitt liv. Dem går aldrig bort. Har iaf aldrig gjort det.

#40 det beror på om det är hårda elelr mjuka gallor, samt om dom sitter på t ex båda bakbenen eller bara ett bakben, och om det är ledgallor. men vanligtvis är det inte farligt
peppe, du skrev där uppe att hästen kunde få gallor pågrund av gräs :D varför ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

sen ska man nästan vara glad åt gallor om de kommer pga överansträngning el. liknande för det visar att kroppens försvar fungerar som det ska.