Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1215 ggr
emsems
0

järn

jag vet från någonstans att järn inte skall tillsättas i hästens foder, att det förgiftar hästen. och det är jag med på, men hur kan det komma sig att hästar inte tål järn, men vi ska äta spenat m.m för att få i oss järn? någon som har koll?

Lorita
0

Vi ska väll bara äta järn om vi har järnbrist och det nog samma med hästar har jag för mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[slo]
0

Det är i huvudsak ni tjejer som kan drabbas av järnbrist… ;)

Lorita
0

#2 Jag prövade på det första graviditeten, inget kulGråterbara såååååååååååååå tröttLedsen

[slo]
0

Järnbrist eller järntillskott? :p

Lorita
0

Ja Skrattande

[slo]
0

Vadå ja?! :p det var en antingen eller-fråga ju!

Midlingur
0

Hästar tål det om de fattas järn. Har aldrig hört talas om att de ska bli förgiftade av järn speciellt. Alla mineraler kan leda till förgiftning om man överdoserar rejält.

emsems
0

hm.. läste det i krafft… men hittar itne åt det nu… får söka mer… återkommer med resultat

emsems
0

hittade nu: "ett kraftigt tillskott av järn… - …och kan medföra allvarliga hälsorisker" hm.. kan iofs som ni säger, om det blir föööör mycket..

undra om jag läste om det på fler ställen… kändes inte som att det var i detta sammanhang..

Linda
0

Bara om ex blodbrist/ tappning eller efter operation.

Lorita
0

#6 jag knaprade järntabletter så jag var magnetisk, men järnvärdet var långt under 100 i alla fall och med lågt järnvärde blir man tröttFörvånad

Järn ska bara ätas vi järnbrist.

Luthien89
0

Oj, då kanske jag har järnbrist, jag är alltid trött! Om jag fick hade jag görna sovit dygnet runt..

Lorita
0

smakar det blod i munen?

Sandra
0

#12 Du kan va trött även om du inte har järnbrist. Jag har perfekta järnvärden, men är alltid trött. Har provat allt… ibland får man helt enkelt leva med =) Men tänk såhär… är man trött jämt. Så sover man ju gott vart som helst (iaf jag). har somnat cyklandes en gång…

Luthien89
0

#14 Oj, det är illa om man somnar cyklandes :P

Ja, precis, jag somnar var som helst och när som helst, det är rätt skönt ;) Min syster tar det typ 3 timmar för att somna, det måste ju bli lite långrandigt :P

[slo]
0

#14 eller så är man för onykter, då kan man också sova överallt ;)

Luthien89
0

#16 Onykter det är jag då inte ;)

[slo]
0

#15 hehe ;) jag somnar sällan förrän frammåt tidig morgon… Och ska man upp och göra nåt den dagen blir det gärna lite jobbigt. Men det är bara att sova senare på dagen igen :)

jen
0

#2 killar får också en annan form av hjärn brist Flört hehe.

vi människor kan få järnbrist om vi har anemi(blodbrist) vilket man kan få om man har vitamin  b12 brist bl.a

vet inte hur det är hos hästar. Jag har för mig att de bildar järn på ett annat sätt än vi?  någon som vet exakt?

emsems
0

ang sova… jag är hellre tvärt om… är upp till typ 3 på nätterna och stiger upp igen typ 8.. är alltid trött/seg men kan inte sova.. förut åt jag magnesium i mängder, då kunde jag sova, men det blev såååå mycket (man kunde ta 1-2 vid brist, jag åt ca 4 st) å så har jag käkat valerina natt (ca 6 st per kväll gör susen)

[slo]
0

Valerina, vad är det för något? Tror jag skulle kunna tigga till mig sömntabletter, men tycker det är ganska obehagligt att använda så tänkte försöka undvika det…

emsems
0

det är receptfritt från apoteket.. känns som vitaminer eller nåt ;)

gejsa
0

Om man blör näsblod ofta så kan det var järnbrist också. Man får inte järnbrist av det. Min dotter kan göra det ibland. Och blör hon ofta så börjar hon äta järntabletter en vecka eller två. Då slutar hon att blöda så ofta.

jen
0

jag dricker ibland kamomill the, då sover jag bättreGlad

emsems
0

jag får näsblod av att sova så lite.. om jag åker hem till mamma några dagar så slutar det direkt.. hmm…

jen
0

#25 hmm, latar du dig hos mamma? Glad

gejsa
0

Ja, ems det har vi märkt med Elin också. Är man trött så blör man näsblod.

emsems
0

#26, givetvis =)

#27, ja det är nog så!