hur kommer det sej ?
att just den här tekniken inte finns som nosgrimma ? eller det kanske den gör ? i det fallet jag såg den var det bara en Snok-rem som var satt i bettet och över nosryggen, inte under , utan bara över, och min tränare satte den på en häst som bara rusade. jag förstår att den säkert blev stark, men det var väll ganska fiffigt ?
åh, jag ritar så bra :) nej men , ringarna är bettringarna, och det andra svarta är själva snokisen , hur den var satt.
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Det låter mkt snarlikt med funktionen på en kineton nosgrimma. Jag annvänder sådan själv, ser ut så här påsatt ->
Är hakar som bettet vilar i, när man tar i bettet och leder det så tar det även i nosryggen. Är som du säger rätt skarpt.
Jag har valt att rida med det då hästen ännu är väldigt oskolad och lägger sig i handen och drar/tar bettet/pullar. Och då jag inte har nog skolad hand för att rida på kandar och att rida på enbart stång vill jag absolut inte göra utav flertal anledningar så har jag valt att rida med kineton-nosgrimma då det hjälper mig att få kontroll på hästen när han blir stark och inte lyssnar.
#1 hm, ah, det verkar ju likt. m,en i detta fallet var et att ponnyn inte skulle lägga tungan över bettet , och som du säger, ge tryck över nosryggen. samt i munnen :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Låter som en bettlyftare =) Han jag har min häst hos (travtränare) Har alltid en sådan rem på sina hästar när han kör dom för att dom inte ska lägga tungan över bettet.Bilden tagen är på en bettlyftare som används inopm galoppen…."ringarna" sitter som bettplattor sen remmen upp mellan ögonen och sätts fast i nackstycket =) Fungerar antagligen på ett snarlikt sätt =)
#3 aha, så det här är nåt liknande då alltså ;D men finns detta inom ridningen med ? är det tillåtet på tävlingar m.m ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#4 åk till din närmsta travbana och kolla in deras shop så finns det att köpa där.. inom ridningen vet jag ej om det är godkännt.. men du kan ju träna med ett sånt :)

Ingen aning :P Haha. Men det borde fungera på samma sätt ;) Har aldrig använt en bettlyftare (bilden) Men den remmen han har fungerar jättebra på hästar som bara lite halvhjärtat lägger tungan överbettet :P Han har nog bara tagit någon random rem och fäst så. Men den bilden #1 har i sin bild är nog en sådan rem fast "proffesionel" hon vet säkert om man får tävla med en sån :) Slipper man använda tungband. Är så jobbigt och äckligt, skönare för hästen att slippa det också :)
Haha så jobbigt och äckligt är det väl inte att sätta på en tungband ;) möjligtvis om man ska göra det på min grisponny ;)
aha okej :) tack allihopa. :)
bnej, jag funderar inte på att använda det, utan blev bara lite frågane när jag såg honom sätta på en sån på hoppträningen :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#4 Skillnaden är att det din tränare gjorde ger samma effekt som kinetonen bortset ifrån att det låser bettringarna, en bettlyftare däremot lyfter enbart bettet, den hjälper inte dig som ryttare att bli starke genom att ge mer tryck när du tar tygeltag så som kinetonen och snokremen mellan bettringarna gör.