Måste man vara
Måste man vara reggad företagare när man "driver" eget litet stall på var av 3 boxar hyrs ut?

Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:
- håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader. T.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
- föder upp 4 eller fler hästar per år.
- upplåter 4 eller fler hästar per år, t ex turridningsverksamhet.
- säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
- säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning. T.ex. en hästhandlare.
- förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar. T.ex. den som hyr ut boxplatser i ett stall. Avsikten måste dock vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, dvs inte bara någon tillfällig inhysning.

Om det t.ex. är en häst- och stallägare som har boxplatser lediga i sitt stall och hyr ut dem till andra hästägare så är det stallägaren som ska ha tillstånd om det handlar om att boxplatser hyrs ut till 4 eller fler hästar.
jo men de e inte tillståndet jag menar nu utan måste jag ha registrerat företag o betala skatt osv ?

förmodligen ja, annars är det ju svarta pengar.

du kan nog ha dem som hobbyverksamhet, beror på hur mkt du tjänar på det, tror det är ett tak på 30 000 för hobbyverksamhet. då deklarerar du det i vanliga deklarationen.
även om man inte tjänar pengar alls utan att allt går till ombesörjning av hästarna?

hobbyverksamhet ska fungera då:)
30 000 om året eller?

Min stallägare får då redovisa varenda krona och hon tjänar verkligen inga pengar på oss. Hos dig betalar man ju dessutom för fullservice, gör du verkligen allt det inkl. boxplatsen för mindre än 833 kronor i månaden? Dessutom så krävs det att du köper allt foder vitt och har kvitto på det!
*** Kärleken övervinner allt ***

#8 ja per år, sen kräver det också att man har ett vanligt jobb också för hobbyverksamhet ska bara vara hobby.
tack jag har fått svar på det jag ville vet.. kan någon vara snäll och ta bort inlägget??
Varför ta bort inlägget? Kan ju finnas andra som har nytta av att veta detta också. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag tycker att det är en intressant diskussion och frågeställning du ställt Jojo =)

100000 kr är det för hobbyverksamhet. Men var noga med att spara alla kvitton. Jag åkte dit på det en gång. Jag tjänade ingeting på min verksamhet. Men eftersom jag inte hade alla kvitton. Kan tillägga att dom kom och tittade och såg allt jag köpt och byggt.Men utan kvitton fick jag ändå restskatt. Inget kul alls

Det finns en speciell blankett du ska fylla i för hobbyverksamet.
#14 100.000 kan inte stämma, eller la du dit en extra nolla?
kolla de här reglerna noga nu, jag vet att regeringen har ändrat reglerna. Men jag vet inte hur de BLEV:

Nej jag la iinte till en extra nolla. Tror att det stämmer. Men jag har en blankett hemma kollar det när jag kommer hem på jobbet. Annars är det bara att gå ut på skatteverket och ladda ner en blankett om hobbyverksamhet
jaså, vad fjantigt så om man har ett lite stall som jag har 5 boxar (stora) 2 ponnyboxar (som ungkor andvänder över vintern) låt säga att jag hyr ut 2-3 boxar för 500kr st ska man behöva vara ett företag gösses vad löjligt, okey nu vet jag inte hur det funkar med försäkring osv det måste ju vara rätt OM det skulle inträffa något. Då kan det iaf vara bra att ha ett kontrakt på detta.

Fråga lite vid sidan av, angående sista punkten i #1:
Om man har 5 hästar hemma, som är ens egna hobbyhästar, krävs det tillstånd då? Eller är det bara om man har 4 eller fler inhyrda hästar?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Du behöver inte vara företag. Men du måste redovisa pengarna som kommer in och ut. Och det gör du på en hobbyverksamhets blankett. Fast så länge skatteverket inte vet om att du hyr ut så händer inget. Men får dom reda på det så är de inget kul om du inte har kvitton på allt.

30000 är det som gäller om jag kan tyda det rätt…
#19 det står ju om man förvarar 4 eller fler..
när jag byggde om min verkstad till stall frågade jag vad som gäller i min kommun.
Här gäller det 4 hästar eller fler. DÅ måste man ha tillstånd iallafall.

#20 "Fast så länge skatteverket inte vet om att du hyr ut så händer inget" - Kanske blir mer spännande att leva då??

#23 lite mer spänning i tillvaron, så man slipper köpa trisslotter;)

#24 Absolut - Skattebrott är nog det sista jag vill åka dit på!!

#23 Det var mest för jag vet att det finns ganska många som har stall och uthyrning som inte anmäler det eller vet att man ska göra det. Och få dom att anmäla att dom hyr ut
. Det var inte som så att jag ville uppmana någon att strunta i det.

#19 krävs tillstånd om du har fler än fyra hästar på gården.

Men vi i vårt stall då? Vi är ju en förening som hyr stallet av kommunen. Alla pengar stallet får in och lägger ut finns det så klart kvitton och sånt på, och en ordentlig bokföring. Men måste vi egentligen ha något särskilt tillstånd för att få ha våra elva hästar?

#28 Läs i Lisettes länk i #1 =)

#28# Men ni måste väl ha tillstånd att ha häst eftersom ni hyr av kommunen?
#19 #27 Det krävs inte tillstånd om du har 4-5 egna hästar. Bara om du tar hand om andras (4 eller fler). Du kan alltså ha upp till 9 egna hästar utan tillstånd och du kan ha 3 inhyrningar och heller inte behöva tillstånd.
Sista punkten är lite felskriven på #1 men mer förklarad på #2.

Eget driver man om man har en omsättning på mer än 30 000 om året, där slutar hobby verksamheten
#32 förut var det 10000 va?

#31 nej just det. det är vid nybyggnation som det krävs förprövning om det är fler än 4 hästar på gården.
#34 Nu förstår jag inte vad du menar. Förprövning vid nybyggnation är väl något helt annat. Antalet hästar på gården har väl inget med det att göra? Det är när man tar emot andras hästar och antalet är fler än 3 som man måste söka tillstånd. eller något annat av det som står i #1 Eller hur?

#35 blandade ihop det.

Ja, det är precis som tusen skriver. Man får ha 3 icke egna hästar utan tillstånd. Har man fler än 3 så måste man ha tillstånd. Man får ha upp till 9 egna hästar osv osv

Skatteregler är en sak när det gäller hobbyverksamhet mm, dessa regler om tillstånd vid ett visst antal hästar är djurskyddslagen och den bryr sig inte riktigt om ifall verksamheten går med plus eller inte utan har ganska klart definerat när tillstånd krävs.