Hö, gammalt eller nytt?
Har ett litet dilemma. Ska köpa småbalar hö nu första månaden efter sommarbetet. Men ska jag beställa hö från förra året eller nytt från i år? Det blir lite billigare. Försvinner mycket näring från höet om det är ett år gammalt?
Jag har ju inackorderingar, så det gäller inte bara mina egna hästar.

Årshö, definitivt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
jag tycker oxå man ska ha åretsskörd dels så var det ju rätt så mycket fukt där med så är det ofta angripet av mögel från förra året. Men skulle man hitta fint hö o har knubbiga hästar/ponnys funkar det säkert bra med förra åretsskörd. Du har ju inakorderingar så jag skulle köpa åretsskörd.
Årshö, helst med analys.
Har kvar 600 hö balar från i fjol. ( inget ovanligt hos oss, då vi tar in mer än vi har åtgång på ) Det är fortfarande av fin kvalite. Det hö´t brukar vi idag på de lättfödda äldre småhästarna, med ca 0,5 kg Kraftponny intill. + morötter betfor, fri tillgång på mineraler. halv kork Multivitaminer på toppen. Detta har vi gjort under många år. Det har gått hur bra som helst.
Förutsatt att hö´t är för övrigt av god kvalite.
Men inte till ex till växande hästar eller dräktiga eller digivande. eller tävlande. Det fattas då allt för mkt näring för det behov de tränger i det äldre hö´t.

Om vi säger såhär… Hade jag varit inhyrd i ett stall så hade jag aldrig accepterat att stallvärden hade köpt fjolårshö för att spara några kronor. Om jag som hyresgäst betalar för min höförbrukning så förväntar jag mig bra, nyskördat hö med analys.
www.stuteriprecious.se

men det beror väl helt o hållet på vad analysen säger?
med tanke på hur höga värden det varit i höet i år (nu talar jag för det höet jag vet ngt om) så kanske det inte är fel att ha fjolårets? om det är ok vill säga.

#6 Ju längre höet ligger, desto högre risk för mögel och damm. Jag har inte accepterat det.
Har ni höga värden där du bor, förresten? Här verkar det vara tvärt om.
www.stuteriprecious.se
#4 jag har ju 2 tjockisar så ett vettigt hö från förra året skulle passa dom jätte bra som du ger dina allså.
Detta med analys e ju lite ja vad ska jag säga överreklamerat man ser ju dels om hästen går ner lr upp i vikt, man får väll anpasa sin fodergiva. sen mineraler o vitaminer så får dom i sig allt dom behöver. Har man ett luktsinne så känner iaf jag att detta är dåligt hö= skräp så ger jag ju inte hästarna det å äta. Med vanliga hästägare menar jag om man har ett litet stall med få hästar men tar sitt eget hö lr köper av grannen.
# 8
Absolut att du kan ha till dina shetlandsponnyer som du ser är lättfödda.
Är hö´ t bara i god hygien, så är det bara att fodra med lite tillskott vid sidan om.
# 7 Själva har vi två torkar, så vi får vårt hö riktigt fint från starten, där ligger det sedan till fram på våren. Det som är kvar åker upp på en nystädad skulle. Torkarna fylls på med nytt årshö och så går det runt år efter år.
Ett dåligt torkat hö blir angripet av mögel även som nytt, det kan gå så fort som på bara ett par veckor. Allt beror på hur du har torkat och lagrat det och hur det sen lagrats vidare.
Bara understrykat igen Som jag sa tidigare, inget fjolårshö till växande, digivande, dräktiga eller tävlande.

#7 du kan ju ta analys på mögelsporer.

analysen på hösilaget. har inte fått på årskörden av höet. stället där farsans travare står har tre ggr så högt protein som det bör vara till tävlingshästar.
67% torrsubstans
smrp 67 g/kg
energi 6,9 MJ/kg
--------
råprotein 140 g/kg ts
smrp 100 g/kg ts
energi 10.0 MJ7kg ts

Tack för era svar! Detta gäller först och främst den första månaden. Och det är inte mycket bete kvar här hemma. Småbalar håller sig ju finare än storbalar iaf om man tänker på mögel och så.
Har inte gjort nån analys så jag vet inte hur bra höet är men det har varit fint och luktar gott. Hästarna klagar inte heller. Sen brukar vi ha storbalar med hösilage annars under vintern och de brukar också vara fina, nästan som vanligt hö och grönt och fint.
Men det kanske är bäst att köra på årets på en gång. Det skiljer ju inte så mycket i kostnad.

#12# Är det inplastat torrt hö i storbalar är det ingen fara. Det är bara vitaminer som försvinner om du har småbalar. Men som andra sagt blir det ju gärna mögelsporer i småbalar med vår fuktiga vinter. Och sånt är inte alltid man ser att det finns i.
Får jag välja så tar jag hellre årets skörd än fjolårets (förutsatt att det är bra).