Att fatta beslut
Har precis kommit hem efter återbesök på kliniken. Där konstaterades det att Astra fortfarande är halt, men nu sitter det i vänster bak istället för höger bak, samt vänster fram. Hon vill inte riktigt lägga tyngd på vänster fram och det ser ut som om hon ska ramla iväg åt vänster när hon travar.
Nu kommer det svåra - att fatta ett beslut. Hur ska framtiden bli för denna häst? :'( Vi kan ju alltid fortsätta att försöka behandla på samma sätt (vilket känns lönlöst eftersom vi försökt med samma sak sedan februari utan resultat). Eller så kan vi låta henne stå helt och hållet under kanske ett halvår (har hon ju nästan bara gjort ändå).. eller leta alternativa behandlingar (men jag är inte gjort av pengar och alt.behandlingar KOSTAR!). Sen finns ju alternativet att triangelmärka. Promenad/skogshäst kommer hon funka som, ut och skritta på och veterinären menar även att det är inga problem för Astra att gå med föl. Frågan är bara - är det ärftligt?
Hon har ganska trånga glidleder i bak, vilket hon kan nedärva till sina avkommor. Hon har två (eller tre?) tidigare avkommor, men jag vet ingenting om dom, så det blir till att leka lite detektiv i sånna fall för att kunna ta reda på om de har påverkats något av det.
Dessutom har jag en till grej att försöka snoka reda på - Är skadan något hon dragits med sedan föl? För jag har fått reda på, visserligen genom min hovslagare som inte är direkt den säkraste källan, att han fick höra från en tjej som känner/kände Astras uppfödare, att när Astra var föl/unghäst sa man att hon aldrig skulle kunna bli en ridhäst (pga en skada, kommer inte ihåg om hovis sa att den var medfödd eller om hon dragit på sig den).
Det kan ju vara ett skäl till varför hon blev inriden så sent, som 6-åring (vilket jag fick reda på 1 år efter jag köpt henne………)
Om det visar sig att Astra blev så gott som utdömd som unghäst och att förra ägaren visste om det, ja då är det inte långt bort att jag stämmer henne….. Ända sedan jag köpte astra har det varit problem.
Ja, hon gick igenom besiktningen. Men då var hon inte igång. Det var när jag började rida henne kontinuerligt som det började dyka upp både det ena och det andra.. Så jag börjar undra..
Men som sagt.. här ska det göras lite efterforskningar…
Är så oerhört ledsen över det här.. :( Min första häst och allt går bara åt skogen :'(
Kan ju tillägga att Astra är ingen häst som mår dåligt av att bara gå i hagen. Hon trivs jättebra med det så länge hon går tillsammans med sina kompisar.

Sådant här är jättesvårt.. Jag hade börjat med att ta reda på fakta om det som du har berättat om här.
Är det något du behöver hjälp med att söka upp på internet tex hennes avkommor så säg till.. PM:a den info du har isf.. Jag har som hobby att söka upp hästar :)
Sedan när jag hade fått reda på lite mer hade jag tagit beslut.. Känns som att man vill veta lite mer innan man eventuellt säljer henne som avelssto eller liknande.. Har hon stam?

Hon har ju varit dålig sen du köpte henne, vad jag förstår finns inge stam som kan ge någon ledtråd. Jag skulle ändå kunna tänka mig att någon med en godkänd knabstrupperhingst skulle kunna tänka sig att vara intresserad av ett sto på lån ett år för att kunna ta ett föl, eller om du säljer henne för första fölet.
här är dom hingstar som finns att välja på Länk Phaustino SKN 17 står i Finland så han ska du nog inte tänka på.
Om du ska stämma förra ägaren så måste du veta att hon visste och vad jag förstått så köpte hon hästen som vuxen och hade henne inte så länge.

Har de inte kunnat lokalisera felat alls? Vad har de gjort på dina besök hittills (vilka undersökningar)?
Får man fråga vilken klinik du var på?
Ofta är vandrande och mer diffusa fel svåra och det gäller att hamna på Rätt klinik och hos Rätt vetrinär och ibland så gäller det som hästägare att värkligen tvinga egenom undersökningar :( Och det brukar vara kostsamt desutom…
Jag tycker du låter smart som är tveksam till att sätta henne till avel utan att veta vad som är fel, kan ju vara smärtsamt för både Astra och i framtiden för hennes avkommor.
Är fundersam till hur vetrinären ställer sig till att säga att hon är ok som promenadhäst när han inte ens kan hitta vad som är fel på henne och det vandrar och inte har blivit bättre utav att hon i stort sett stått i ett halvår..?
#2 Jo precis, jag ska ta reda på fakta först innan jag bestämmer mig till 100% för hur jag ska göra.
Astra pappa är okänd, det enda jag vet är att han heter Musse. Mamma heter Edwina. Morfar vet jag inget om men mormor heter Sussen.
#3 Ja, klart jag ska ta reda på om förra ägaren visste något om detta. Annars är det ju lite onödigt för då är det ju inte hennes fel eftersom hon inte visste det.
Men tack för tipset!
#4 Första gången vi var inne, i februari, konstaterades artros i båda bakhaserna samt kotledsinflammation i höger bak och vänster fram. Har varit en hel del inne med Astra, har skrivit om besöken i denna tråd.
Vi har haft 2-3 olika veterinärer men de 3 senaste gångerna är det samma tjej som har kollat på hästen och hon såg även Astra första gången vi var inne så hon vet hur det har varit ända sedan början.
Den sista frågan har jag dock inget svar på…

här finns hennes mormor då iaf :)
http://www.mariebergsgard.se/index.php?year=2008&month=09&open[]=11&content=31
[
](http://www.mariebergsgard.se/index.php?year=2008&month=09&open[]=11&content=31) href="http://www.mariebergsgard.se/index.php?year=2008&month=09&open[]=11&content=31" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

Är ryggen röntgad? - Jag tycker det låter som ryggfel!
Jag håller på din kompis pappa och prova att åka till Strömsholm (inte Ultuna, men hellre Ultuna än att åka tillbaka till Mälarkliniken).

#5 undra om du inte kan få fram en stam på henne, jag tycker både Musse och Edwina klingar bekant. Sussen är ju nog den Sussen, det är inge dum början.
#7 Tack, det är rätt ^^
#8 Ja, ryggen är röntgad. Kiropraktorn på kliniken tyckte hon hade lindrig skleros, men det tyckte inne veterinären när hon kollade.
Jo, ett besök på en annan klinik har jag också varit inställd på. Ska ringa och höra med antingen Strömsholm eller Ultuna (beror på pappa, det är han som måste köra..)
#9 Det går väl om man är envis :P

Ledsen att behöva säga det här men du vet ju att det är en hästhandlare som fött upp henne. Tror inte att hon var så noga med rätt foderstat åt henne varken när hon låg i magen hos mamman eller när hon växte upp. Har ju hört flera fall som hon är anmäld för. Det är mycket vanskötsel där tyvärr.
Jag lider med dig. För är det som du har hört så är det ju för jäkligt.
#11 Va? Hade jag ingen aning om!

#12# Vet du inte att det är därifrån som Soya står nu? Hon som är anmäld för vanvård 11 ggr eller vad nu är.

#11 i så fall är det inte ärftligt, för det är inte vanvård, då borde avelsboxen vara en bra utväg.
Sussen 15-86-0002 så har du hennes registreringsnummer

#14# Kan vara så ja. Du kanske är intresserad. haha
#13 Har inte hört ett ord om det! :S Visste inte ens att Soya stod där.
#14 Ifall jag säljer henne så är det helst avelssto jag vill sälja henne som. Så det lät bra.
Tack :)

#15 nej, hon är för stor, tyvärr… men jag tycker hon ser bra ut på det få bilder jag sett på henne. Men jag skulle kolla ryggen noga innan jag skulle sätta henne i avelsboxen.

#16# Måste sticka ner till stallet. Men du får gärna pm:a mig och berätta vad hon sagt till dig. Så berättar jag för dig. Kanske inte ska ta allt här.
#18 Har skickat PM,
Men varför vill du sälja som avelhäst när man inte själv har för avsikt att ha fölet? om det inte är en toppen häst. Och om den nu haft problem med olika skador finns det ju stor risk att även fölet iaf får lätt för att få skador.
Om jag skulle varit du skulle jag låtit hästen gå som promenadhäst el sälskapshäst.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#20 För jag kan inget om föl eller unghästar hur man ska hantera dom. Däremot finns det andra som kan och som kanske vill använda henne.
Men självklart ska det ju granskas om skadorna är något som fölen kan få men av.

#10 Har tyvärr inga fler förslag mer än röntga hela kroppen kvar isåfall, håller tummarna för att besök på en annan klink kan komma fram till vad som är fel på henne :)

#22 ryggen är det viktigast om hon ska gå i knabstrupper avel, vi har en hingst som tagits ur avel för ryggproblem.

#23 Fast ryggen var redan röntgad (sedan är väll frågan hur mkt utav ryggen). Jag hade fortfarande velat hitta exakt vad för något det är som ger diffusa vandrande hältor på henne innan hon sätts in i avel som hästägare, både för stoets och avkommornas skull.

#24 jo, jag måste hålla med om att det bästa är om man vet. Sen sätts hästar med sämre exteriör och helt utan stam i avel utan att någon frågar om det är vettigt.

Såg att en efterlyste Edvina i knabstrupperföreningens gästbok för att de har en avkomma efter henne.. Hon kanske har fått reda på något om henne…

Oj vilket kaos.. :( Hoppas du får reda på mera om henne och avkommor m.m.!! Håller tummarna ska du veta! Tröstkram!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#0 - Jätte tråkigt att det blivit så! Verkligen! Jag kan bara säga att när jag pratat med förra ägaren och uppfödaren fanns det inga som helst antydningar på att hon inte skulle kunna bli ridhäst. Jag var med när förra ägaren var och kollade på Astra innan köpet, alltså första gången hon såg hästen och träffade uppfödaren.
Då var det endast tal om ärret hon har på vänster? bak.
#3 - Hon såldes av uppfödaren vid 6års ålder. Och tror hon var hos förra ägaren i nästan ett år.
#12 - Det visste inte ens jag, att det var samma uppfödare. Trodde de bara har knabstupper, fanns iaf bara prickiga pållar när jag var där.

#28# Vad visste du inte? Du var med, skriver du när hon kollade på Astra. Förstod du inte att hon var uppfödaren eller vad menar du?
Du skriver ju själv: att du var där hos uppfödaren till Astra!!
Astras uppfödare är denna Eva som är anklagad flera ggr för djurvanvård. Henne har vi ju skrivit om i en annan tråd. Där står även soya och kanske hennes avkomma sulliwan med. Om hon inte lyckats sälja honom förstås. Men sista gången vi pratade i februari så fanns han iaf där.
#29 OT men vad gör soya och sulliwan där??
Köper ni vuxen häst som är avställd så röntga hästarna på vetbesiktning av säkerhetsskäl om inte annat. skönt både för köpare och säljare..
Om hon reds in som 6-åring sen reds knappt ett år, ställdes av och sen kom till dig för att nu vara halt.. Då skulle jag inte avla på henne. Klarar hon inte ens av den belastningen så finns risken att hon inte får hållbara föl..

#30# Hon skänkte henne till människan pga flytt från landet. Skulle få gå där som avelsmärr. :( Sonen följde med för att säljas senare. Men eftersom människan knappt svarar i telefon så har hon inte kunnat sälja honom. Iaf inte då jag pratade med henne sist. Nu håller hon sig ju undan från iFokus så jag har ingen aning om hur det ligger till nu. Vet att människan är anmäld för vanvård så har vi tur så kanske myndigheterna tar hästarna för henne. Och dom vita stackars schärarna som hon föder upp under all kritik. :(
Det var inte alls så här som jag hade tänkt mig att hon skulle få ha det dom sista åren. Ni kanske förstår varför jag är noga med mina andra djur när jag säljer?!
#31 nu hänger jag inte med.. är de som har Soya nu fd ifokusar eller är jag lite trög nu?
Det går inte att få köpa tillbaka Soya från dem då, så att hon får det gott?

#32# Jag pmar dig!

#29 - Jag visste inte att Soya var hos Astras uppfödare…

#5 kan musse vara ett sto?
Musse
KNN 1223 KN DK
Kåret II.KL.B
6800832 KN DK
f.1968
151 cm
Svart tigrerad melerad schabrak

#34# Trodde du visste det mesta. Men det verkar inte vara så mycket om detta iaf. Har du ingen kontakt längre med henne?
Nu testar vi homeopatmedicin till Astra. Fick tre olika sorter igår på posten varav två stycken går hon på nu. Ett jättelitet pillar om dagen (den ena sorten varannan dag och den andra sorten varannan dag). Den ena sorten ska hjälpa hela hästen i välbefinnande, energi m.m. och den andra sorten ska vara bra för ben, leder osv. Den tredje sorten ska ges när de andra två sorterna är slut i samråd med homeopaten.
Om det hjälper eller inte har jag ingen aning om, men det är värt ett försök.
Han har iaf hjälpt några hästar förut, och så hjälper han min mamma :)
#35 Enligt passet så heter pappan Musse.

#37, jag tycker du ska ta kontakt med dom i länken i #7 för dom vet mycket och någonstans långt bak, så låter Musse väldigt bekant. Jag undrat om inte dom vet ganska mycket mer.

#36 - kontakt med?

#39# Vill inte nämna namn förstår du väl. Men Soyas förra ägare. :) Som flyttat.