Regelbundet!
Hur pass mycket tycker du det är viktigt att hästar får mat regelbundet, går ut regelbundet, går in, rids mm. Med regelbundet menar jag att de gör det vid ungefär samma tid på dygnet varje dag. VAd tycker ni? Hur är era funderingar?
In/utsläpp och maten försöker jag alltid hålla så regelbunden som möjligt, ridningen kan man ju tyvärr inte alltid påverka, men det hade varit skönt att ha den också regelbunden.
Varför? Förklara gärna! Tycker det är kul att se vad andra tycker:D

Regelbundna tider är A och O när man hanterar hästar. Iaf när det gäller mat och utsläpp. Däremot insläpp är lite svårare. Vi har dom ute till en viss tid på kvällen vintertid. Det är kl 21. Men regnar det eller snöar, blåser så släpper vi in tidigare.
Min ena häst har ju slutat att väva tex efter alla regelbundna tider och lång utevistelse i hagen osv. Men ridningen den tar jag efter jag själv har lust och tid. Jag sätter mig aldrig på en häst om jag är stressad,sjuk eller inte känner för det. Då blir det bara fel. Hästen känner sånt direkt.
#3 Bra förklarat gejsa! Kul att veta vad du tycker om det!
Säger som gejsa ;) Fast vi ska försöka tigga till oss två rundbalar och en sällskapshäst till lösdriften denna vintern, hade varit underbart :D Höloftet ligger precis ovanför hallen också, så bara att putta ner hö när det börjar ta slut :)

Jag anser att kraftfoder bör ges på regelbundna tider, men annars har jag ju mina hästar ute med fri tillgång på hö. vilket innebär att de inte har några tider som dom kommer in och ut på, rids på osv. Mina hästar funkar bäst på detta vis men jag tror även att det finns andra hästar som är beroende av lite mer regelbundna dagar för att inte bli stressade mm.
#5 Va smart! De låter ju sköönt!

Vad tycker du själv jumpingqueen? 
Ja, jag skulle också vilja ha det så slo eg. Fri tillgång till mat. VAd härligt för hästarna. Men jag tycker att det blir så nertrampat vid maten och mer lerigt då. Annars skulle jag kunna ha två hästar på lösdrift och öppna bak vid logen. För innanför dörren finns en större box där dom kan gå in. Men jag undrar om inte dom blir oroliga när dom andra får gå in och dom då får stå kvar ute.
#7 japp, jag tror inte jag mockat en box på snart ett år… ;) Hur skönt är inte det?! :D Förutom några få gånger när carcar mutat mig på något sätt :p
#6 Hur menar du med det sista du skrev? Menar du att de kanske vill bli ridna samma tider å så?
#8 betongplatta i ligghallen fixar biffen ;) Och för att inte hästarna ska blanda ner maten i halmen så sitter det höhäckar på väggen :)

Men slo! Även en ligg hall måste ju också mockas. Vem gör det åt er då?
Om vi nu får ligghallen och allt blir som det är tänkt är det ju klart vi mockar ;) Men det är ju inte i närheten av så jobbigt som att mocka boxar, tycker jag iaf! Dessutom är man flera som delar så kan man ju antingen göra det tillsammans, eller ta varsin gång.
hästarna får mat samma tider varje dag. de komemr du mellan 8-9 på morgonen (hade gärna velat tidigare, men de får mat kl 7 så..) å sedan lunch kl 12, em foder kl 14, men de flesta äter det när dom komemr in kl 16. sedan kvällsmat kl ca 19.30-20.
jag hade gärna haft dom ute längre, men alla tar in kl 16 så det är väl bara att finna sig i. ibland fick tova stå ute själv (hon bryde sig itne) så slängde jag in em maten i hagen och hon fick stå ute någon timme till. dom är ju såklart ute längre på sommaren och kostare om det är dåligt väder.
eg hade jag nog itne brytt mig så mycket om in och utsläppstider, bara dom kommer ut innan 9 och in så sent som möjligt. i lilla stallet jag stod innan så var dom ute till sjag slutade mina lektioner och hade stängt ridskolan.. då får jag till lillstallet och tog in/utforade (ca 9).
rider är olika varje dag…
Själv tror jag precis som ni att regelbundna tider är extremt viktigt. Våra hästar har fri tillgång till hö dygnet runt och halm får de fri tillgång till ute. Kraftfoder ger jag alltid vid samma tidpunkt, skjuten max 15 min åt något håll. Ridning kan jag tyvär inte ha regelbunden, skolan å allt sånt ju… Insläpp sker samma tid varje dag om inte det är förjävligt väder eller av annan orsak (?)…
Tyvär tycker de andra i stallet att regelbundna tider är skitsnack. I våran stallhyra ingår fodring morgon och kväll och utsläpp i veckodagarna, sedan är helgerna jämt fördelade. De saker jag nämnt är hur olika som hellst tyvär. Jag kan inget göra åt det. Jag har pratat med de i stallet och hon som äger stallet, men ingn bry sej tyvär!

#10 Jag tänkte mer på foder, för vad jag vet är det få som har fri tillgång.. och ridning till viss del oxå, alltså att de får komma ut och stimuleras varje dag. Mina har ju inga problem med att gå i hagen i en vecka, men att många andra kanske skulle bli galna av det…
Hästar som går på lösdrift med fri tillgång på foder och en stor hage, är inte på samma sätt beroende av människan och rutiner enligt vad jag har sett, förstår du vad jag menar. Dom står inte och väntar på att få mat, dom rör på dig tillräckligt för att tillfredställa sina behov i hagen etc.
#16 Nu förstog jag precis. Våran unghäst går på lösdrift. De får kraftfoder en gång om dagen, de står faktiskt inte å väntar när de ska få mat. Inget jag tänkt på direkt! TAcka:d
Hästar är vanedjur och blir förvirade och oroliga om saker förändras. Dyker något nytt upp i ridhuset så blir de förvirade, deras värld stämmer inte längre. Kommer inte fodret samma tid så blir de förvirade, för förstår ju inte förklaringen till varför matte kan vara försenad…
Ska hästar må bra när de är uppstallade är det som alla tidigare sagt; jätte viktigt med upplagda rutiner.
/V

mina gossar kommer att få mat 6,30 på morgonen, sedan åka ut i hagen o bo där tills ca 7-8 beroende på vädret.
rida, det har jag inte gjort på en vecka nu. har inte varit så pigg den senaste tiden.

In och utsläpp och maten tycker jag är viktigast att den är regelbunden! Ridningen tycker jag inte spelar någon roll om det är samma tid på dygnen men det är väl alltid bättre om ridningen är regelbunden? Men då på antal dagar och inte tider..
#19 är det nåt speciellt…? Eller bara typ förkylning? :p

#21 hösten som kommer, jag blir alltid trött då.. :D

Har jobbat som djurskötare i flera år på gårdar och det är ingen tvekan om att djur mår bäst av rutiner. De blir inte sällan oroliga när något nytt införs i rutinerna. Det har hänt hemma att djuren gått igenom staket när de inte blivit insläppta vanliga tiden.

#9 Har du mockat åt mig^^ Intressant att höra, det har jag inte märkt, men du kan börja idag 
#24 jaha, så mycket betydde det… Tänker aldrig mer göra det :p Var i våras nån gång om jag inte minns fel, när du hade massa i skolan ;)

#25 Mitt minne behövde uppenbarligen friskas upp lite^^ Jag ska inte klaga mer ;)
Kul att höra allas åsikter… Nåt jag ska ta med till stallet kanske?
Våra hästar får krafftfoder 6.00 på morgoen och kommer ut såfort dem ätit upp det och får morgon hö ute i hagen. Sen går dem ute med fri tillgång på hö till kvällen tills det mörknar just nu 19.30 och får krafft + hö. Dem kommer komma in vid 16.30 i vinter då det blir mörkt och då kommer dem få lite krafftfoder och sen kvällsmat vid 21.00.
Ridning blir inte regelbundet samma tider varje dag p.g.a. at jag går i skola :/
#28 Okejj. Varför när de mörknar just?
För dem börjar springa som gaalningar i hagen och vill verkligen in, och det är lika bra att dem kommer in då så dem inte skadar sig.
JA det förstår jag, att ni inte vill att de slår sej alltså! Men jag har aldrig hört talas om hästar som börjar springa vid mörker. Men det finns säkert sånna hästar oxå!:D
Inte jag heller ska jag säga dig :P På sommaren går det bra, då springer dem inte och är hur lugna som helst när dte blir mörkt. Men när dem är installade så drar min unghäst igång det hela och jäävlar vad det rejsar :O Hade gärna haft dem ute längre, men det går inte :/
#32 Ja springer dom så är det ju mycket bättra att de får komma in om de lugnar sej då dessutom:D Toppen!
#33 Jo, dem lugnar sig när dem kommer in, antagligen är det så att min häst vill ha mat, han är ett jääkla matvrak xD
#34 Det kan ju vara det, eftersom de alltid får inne! Mina får kraftfoder ute. Det är bara två utav mina som går ihop med andra( dom går tillsammans) å den som får mest är högst irang…
#35 Jo, det är klart, antagligen har dem lärt sig nu att dem alltid får mat när dem kommer in. Jag skulle ju kunna testa att lägga ut foder i hagen och se om dem håller sig lugna, fast det tror jag för får min häst mat så är han glad och gör vad som helst :P
#36 Ja dom är jämt hungriga hehe…