Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1590 ggr
Lyrik
0

Stallägare!

Har ni råkat ut för knäppa/konstiga stallägare?

Jag har "råkat" för ett flertal. =(

CBA
0

Oooohh ja….DET har jag!!
Hon var totalt extrem och manodepresiv, det var en plåga för både människa och häst att vara där *skakar på huvudet*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lyrik
0

#1 Haft ett stallägarepar där karln hade altshamers (stavning?, senilsjukan) och frun var schizofren (stavning?).

CBA
0

WOW…kul kombination…NOT !

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lyrik
0

#3 Skitkul!…

Frun var/är hovslagare oxå, sekretare eller kassör i Svenska hovslagareförening. Inget kul att få hästen skodd av henne…

Slog hammaren/raspen i magen eller på benen om hästen inte stod blickstilla.

Jag jobbade på Ultunas hästavdelning INNAN jag flyttade dit till hennes stall. En dag kom det in en häst med inslaget pannben, hennes verk… =(

emsems
0

har fasktiskt bara haft bra stallägare.. =)

LinneaG
0

En konstig har jag haft, men stod bara i det stallet i några månader.

gejsa
0

Det kanske inte alltid är stallägaren som är konstig. Ni må tro att det finns konstiga hästägare som kommer till mig också.Flört

Lyrik
0

# Det med. Har stått många, konstiga stallägare i de stall jag har haft mina pållar i.

gejsa
0

Man blir nog rätt så trött på inackorderingar när dom har olika synsätt att sköta sina hästar på. En del bra och en del dåliga. Ofta har jag sagt till om dom varit dåliga. Numera försöker jag bita ihop fast jag tycker att det är fel.

lisette
0

där jag red när jag var liten var ett bra stall faktiskt. men ägaren har gett mig lite tvång sen jag var där.

jag MÅSTE sopa stallet helt rent när jag varit i stallet. hade jag haft en gödselstack hade det inte funnits en hög efter rullebören, utan den hade varit utspridd. inget skit kvar i rullebören, den sopas av innan den ställs vid väggen…

helt sjukt. hade man inte sopat gången ordentligt fick man skäll, hade man inte spritt gödselhögen efter sig fick man skäll.. o likaså om man inte sopat ur rullebören.

men det är ju bra saker man fått skäll för faktiskt, det ser trevligare ut… :D

gejsa
0

Ja, jag var nog ännu mer noga i stallet i början. Man orkar inte tjata och tjata på inackorderingarna. Jag har satt upp trivselregler på väggen som alla får läsa. Där står det mesta som jag tycker är viktigt för allas trivsel och för att det ska vara fräscht.

jen
1

nej, inte så farligt knäppa!!  men en gång hyrde jag och en person ett tomt stall ihop, och det gick inte så bra eftersom hon var lite FÖR dominant….

hjullan
0

#11. alla förstår inte självklarheter som att det ska vara fräscht.. o såna simpla grejer.

tror det är mer problem med inackorderingarna än med stallägarna.. stallägarna gör ju (oftast) sitt bästa och har ett stort ansvar på sig. kommer det idioter som förstör o man måste förklara gång på gång på gång så äter det själen. vem som helst kan bli knäpp av mindre :D

gejsa
0

Tack hjullan precis så är det. I början har man massor av energi. Gör allting i stallet. Sedan börjar man känna sig utnyttjad. Vill ha mer hjälp och dom gnäller osv. Herregud det är ju även deras hästar som skiter i hagen osv.

Yazmine
0

Vi häst mäniskor kan ju vara lite speciela,av nån anledning brukar det alltid bli avundsjuka som kan förstöra i ett stall,och detta eviga skitsnack om att hon gjorde det och han gjorde ditten,varför Ledsen

Tycker att man ska ställa upp för varandra alla har vi ju nåt gemensamt,HÄSTARNA.Men det bästa är ju trots allt att ha ett eget stall som en del av oss är lyckligt lottade med,då har man bara sig själv och ens hästar att bry sig om.Glad

hjullan
0

#14. javisst. många förstår ju inte det o då blir stallägaren sjuk i huvet helt plötsligt.. man får ju plocka upp efter sin häst o anpassa sig efter reglerna i stallet som finns. har man som regel att alla ska sopa efter sig då kan man inte skita i det o räkna med att nån annan gör det.. det är som upplagt för krig. nej, tar alla ansvar för att sköta sig o gör sitt bästa för att det ska bli bra stämning så blir det bra. men väldigt sällan är det så, för det finns alltid nån bortskämd / besserwisser / eller bara nån som inte bryr sig . 

vad förväntar ni er av stallägaren egentligen ?

sen finns det ju riktiga psykfall också.. eller såna som inte bryr sig om hästar eller som inte passar ens egna krav på hur det ska vara i stall. men då ska man inte stå i det stallet, eftersom det fortfarande är stallägaren som äger stallet .

gejsa
0

Fasiken hjullan det verkar nästan som om du varit en stallägare med många inackorderingar i ditt förra liv. Flört

hjullan
0

ha ha. nejdå.. men man måste ju kunna sätta sig in i folks situationer innan man börjar anklaga folk för att vara knäppa. det finns ALLTID anledning till varför man beter sig på ett visst sätt.

gejsa
0

Helt klart finns det det. Många tänker som så att dom betalar ju ändå för att stå här så…..bl a.

hjullan
0

mjo.. men det finns nåt som heter sunt förnuft och villkoren får man reda på innan man flyttar in.

gejsa
0

Japp, så är det. Nej, nu ska jag gå och koja lite. Både gubben och dottern sover redan.

hjullan
0

det har väl aldrig hindrat dig förut gejsa ;) natten är ung!

hjullan
0

precis som du lilla flicka :P

gejsa
0

Nej, visst men jag har varit ute för många timmar redan. Blir för dyrt. Men vi har ansökt om någon sorts bredband. Får se om vi får det om ca en månad. Då jäklar kan man vara ute hur länge som helst utan en merkostnad. Jag är ju ute för mer än 800 kr i månaden nu ska du tänka på. Det blir för dyrt.

Flicka lilla!!! Vad är du då isf? Kyss

hjullan
0

jag är tolvåringen. men det är du som ser ut som den där snälla grannflickan.

adsl eller?  när vi hade modem på stenåldern så gick räkningen på 6 000 i månaden.. det är inte o leka med :P då kan du tänka dig vad pappa lacka ur.. fick vi gömma oss några dagar. haha

gejsa
0

Ha, ha vad du är rolig du.

Tyfon heter företaget. Man betalar för hur snabbt man vill ha det. Det är ju långt ifrån bredband i stan men för oss är det snabbt i jämförelse som nu. Vi får se om vi kan få det. För då kan man även ringa om man är ute på internet. Det vore bra. Många som ringer när man är ute här. Då går det ju ännu saktare.

Hehe förstår att eran pappa blev arg. Herregud det är ju nästan en månadslön ju.

hjullan
0

yxtokig blev han. han gömde nån sladd till datorn så vi inte kunde starta den.. men snirkliga ungar som vi är, så vände vi upp o ner på huset och hittade sladden.. sen va det bara o koppla in den i smyg ;)

Lyrik
0

Stall 1: "normal" stallägare, 1 konstig hästägare som stal hö och halm av de andra. Ingick en liten halmbal till varje häst. Stallägaren slängde ner varje morgon den mängd som behövdes, när jag kom till stallet, var min bal borta, samma gällde höet.

Stall 2: Par där gubben hade alzhamier och gumman schrizofren (stavning ?). Inget kul alls. Kärring var snål på höet, hon räknade in spillet från när hon fodrade i hömängden, så alla hästarna fick minst 2 kg mindre än de skulle. Slog min häst när han var orolig. Lämnade min häst UTE, helt ENSAM, en natt när jag hade varit där tidigare på dagen och lagt in middagsmaten. Fick stå då ute utan mat en hel natt när det var -10 och snöade. Kom dit på morgonen dagen efter och får se en genomblött (hade ett tunt utetäcke på sig) och frusen häst ute helt ensam. Springer och tar in honom, byter täcke och tar tempen, 39.2 grader! Ringer ut vet som kommer behandlar honom. Är sedan dess lätt frusen herre, har blivit dammkänslig av den lindriga lunginflammation han fick då.

gejsa
0

Kan nog bero på  dåligt hö om han fick det med. Usch säger jag bara.

Wiemona
0

Stallägarna är mina föräldrar…Så jag får väl säga att jag är lyckligt lottad. Blev tillsammans med min sambo ägare till en gård för några veckor sedan. Om tre veckor får vi nycklarna och har då eget stall!NICE!!! En sak är säker, några inackorderingar blir det nog inte tal om. Har en tillfällig inneboende i vårt hus, och det går mig på nerverna. Kan ju bara föreställa mig hur jag skulle "störa" mig på hästägare i mitt stall som inte var schyssta etc mot sina djur. Dessutom har jag hört för många sannhistorier om folk som inte betalar för sig. Så för oss finns det flera anledningar till att inackorderingar inte ska bli aktuellt…

Lyrik
0

# 29 Sen det hände och tills jag flyttade därifrån, såg jag alltid till att ta in honom själv på em.

Dåligt hö fanns det nog oxå i det stallet. Både näringsmässigt och hygienmässigt.

Paret hade 3 hbl och ett gäng travhästar. 2 av travarna (1 sto och 1 hingst) fick ha täcke på sig jämt, för att dölja att de var magra. Stoet såg ut som en 1-åring fast hon var 3-4 år då.

Gubben tyckte att jag skulle ge mindre hö och mer havre till min häst, då blir han inte så pigg!

gejsa
0

Ja, det är verkligen skrämmande med en del hästfolk som tror dom kan och vet allt.

lisette
0

#30 grattis till gårdköpet! :D

lisette
0

#30 igen, var har ni köpt gård? såg att du bodde i skåne.. :D

Wiemona
0

Tack! Längtar…

Wiemona
0

Gården ligger mellan Kävlinge och Marieholm…

jen
0

som jag skrev har jag ett bra stall med bra männskor i, fast helst skulle jag bygga eget hemma. Det skulle vara det skönaste…

vårat hus from 15 juni)

jennie-w
0

Nej, men "konstiga" hästägare…..eftersom jag är stallägaren, men jag har slutat hyra in hästar nu.

Tigrou
0

Vi hade inhyrningar förut och jag fattar bara inte hur svårt det kan vara att släcka uppe på loftet stänga dörrarna så att vattnet inte fryser grejor utspridda överallt mm mm. det finns hur mycket som helst att störa sig på. När jag till slut inte kunde hålla käften längre så tålde hon inte detta utan sa att det var ett personligt angrepp och att jag hittade på för att jag ville att hon skulle flytta självmant, tolka det som du vill sa jag sedan dröjde det inte länge innan hon flyttade ut. Sedan har jag hört att hon flyttat flertal gånger efter det.

Så helt klart finns det "konstiga" stallägare men också "konstiga" hästägare.

jen
0

jadå, visst finns det knepiga hästägare med!

i de flesta inackorderingsstall finns det alltid en el fler som är lite udda.som tex en i ett stall jag vet aldrig vill hjälpa till med något. Alla andra fixar och hjälps åt med olika saker. men inte hon minsann, för då vill hon ha avdrag på hyran hävdar hon.

det är löjligt, för vi har en rätt så billig hyra där mycket redan ingår.Fundersam

Paparazzi
0

Har inte sådana problem..har hästarna hemma! :)  Men där jag skötte om fyra hästar i ett stall (ägaren gjorde inte det själv) så var hon nog riktigt..galen.. så att säga.. Men något har jag henne att tacka för, det var hon som hittade min Smári på internet! ^^ Men de där hästarnas boxar blev aldrig mockad, deras sto kunde föla vilken dag som helst och det var 6lager med skit & piss! Det tog ca 3-4h att få det rent! Gissa om man var sur, 10-11 år och få mocka alla d där boxarna… Vanvård ju.