Häst och hundmat
Hej!
Jag har en fråga till ni som har häst och hund. vi är ju noga med att göra ordentliga foderstater till våra hästar, kolla värdet i hö`t mm. Många iallafall. Och vad jag undrar är vad ger ni för mat till era hundar?

Kan tala om att själv ger jag Royal Canin men funderar på att gå över till Advance.

Alla hundar äter Eukanuba, det har dom gjort i ett par år nu, jag bytade till det från Royal canin när jag en gång fick en död mus i en säck.
Jag gör av med ca 100kg hundmat i månaden=0)
mina får Willys egna
dom är jättefina i hull och muskulatur båda två.

#2 Oj hur många hundar har du? Är det en stor ras?

#3 Willys egna . En fråga hur mycket spannmål innehåller den?
Min lilla Doris är en kräsen dam. Gillar ej stora bitar eller hårda bitar.
Äter Royal Canin Yorkshire Terrier, Icas egna Småbitar och kattens torrisar…

#6 Hihi vilken blandning. Vad är hon för ras/raser?
#7 Är en 4-årig Papillon-phalené-tik.

#4 Två newfounland En sankt bernads, en stor blandras och en liten blandras.

#9 Då förstår jag att det går åt mycket mat

#Jag har själv en Papillon hane men han är inte kräsen. Men de beror nog på att han har fler kompisar som gärna tar hans mat om han inte äter upp.
#11 Nu när vi har jourhunden Rufs hemma hos oss, äter hon upp maten. Annars kan den ligga i flera dagar.
#5 Inte mig du fråga men i vår dagstidning så gjorde konsument en undersökning av hundmat och Willys egna fick bästa betyg.
Tyvärr kan jag inte rabbla upp vilka märken som ingick i undersökningen men det var dom vanligaste märkerna ca 10 st olika hade dom gjort undersökningen på.
Själv köper jag Royal Cannins dietfoder eftersom jag har 2 kastrerade hanhundar som lätt blir feta annars.

lagar egen (inte jag, husse). samt endel specific varje dag.

#9 betalar ni gunniess mat fortfarande? hon har ju flyttat hemifrån. ;)
#5 absolut ingen aning om hur mkt spannmål det innehåller, men efter att ha fått bäst i test där flera av de "större" märkena var med, så antar jag att det är ett helt OK foder.
Att det är billigt är bara en bonus :o)
AXESS ( Svensk hundfoder ) Vår ena Collie blev 14 år och åt Axess under de sista 10 åren av sitt liv, var alltid fin i päls och hull. Han användes till vallning av våra får under hela sitt liv.
Har idag en ny collie som växer upp på samma foder och även han ska gå på gården och valla fåren. Han är jättefin i både hull och päls.
Har också en Cavalier som levt på Axess i hela sitt 10 åriga liv, även han är fin i kropp och päls.
Hittade en sida med bäst i test ang hundmat där Willys maten finns med.
Jag ger min hund Royal Canin. Fick till en början Sportsman's Pride, men det var svårt att få tag på här så vi bytte.
#18 Fast i det där testet framgår ju inte hur mycket spannmål resp. kött det innehåller… Vilket för mig är rätt så viktigt… Är egentligen nästan så jag tycker Royal Canin har för mycket spannmål i sina. Fast sen varierar det ju från olika sorter inom samma märke också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Min schäfervalptik på 6 månader får Eukanuba. Dom andra två som är 6 år och är blandraser får Doggy.

#15 Japp mat och försäkring ! Resten får dom stå för 
Vi ger Willys egna åt vår schäfer-korsning, hane på 7 år, han är fin i hullet, litet för överviktig så nu har vi hållt på och banta honom i 2 veckor och nu börjar han se bra ut. Svärmor matade honom med litet allt möjligt.
Katten får Friskies just nu, men ska fråga svärmor vilken kattmat hon köpte eftersom han älskar den…. Köper bara torrfoder till våra djur, så får de burkmat vid speciella tillfällen typ jul, födelsedagar o dyl.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#19 Egentligen är det oviktigt eftersom alla hundar är olika och har olika behov, om hunden mår bra av att äta Willys egna mat så är väl det toppen. Jag gav själv mina Willys mat innan jag började med dietfoder till mina eftersom dom blir feta av att nästan bara titta på maten!

För mig är det viktigt hur mycket spannmål det är i maten. Jag tycker att Royal har för mycket spannmål därför ska jag byta.Det sen vill jag att det ska finnas omega fettsyror i och glucosamin och kondroitin i. Ju mer spannmål desto mindre kan kroppen ta upp . Mer kommer ut bakvägen.

mina får friskies, de fick royal till en början för att få bukt med pälsproblemen - vilket hjälpte!
#21 då står ni ju för det mesta ändå. =)

#23 Tycker du att det är oviktigt.Tänker du likadant när det gäller maten till hästar?
#26 Man behöver väl inte tolka orden ordagrannt! Läs allt jag skrivit så förstår du vad jag menar men jag förtydligar: om man ser att ens hund mår bra av att äta ex Willys hundmat ja vad är det för fel då? Då passar uppenbarligen den maten den hunden!! Det finns inget som säger att alla dom DYRA sorterna är bättre mat, därav min länk.
Jag är väldigt mån om mina hundar som det oxå framgår eftersom jag bytte till annan mat för jag vill inte ha feta "valrossar"! En fet hund mår inte lika bra som en narmalhullad hund.
Sen att hoppa på mina hästar! Vad är du ute efter? Klanka ner på folk när DU har fått fel uppfattning! Det är för mig en självklarhet att ta hand om sina djur på absolut bästa sätt!!

#27 lugna ner dig lite. dra inte igång på alla hästar direkt…
men åter igen håller jag med dig. ser inget fel i att använda billig mat till hundarna, bara man ser att de mår bra. vad är det som säger att man är dålig djurägare bara för att man är ekonomisk?
bara en fråga! vad har igentligen denna diskussion på ridport att göra
varför inte lägga ut frågan på hundarifokus istället?
Mina hundar mår hur bra som helst av Willys maten, bra hull och bra energi och inte bajsar dom onormalt mkt heller
Ibland får dom Friskies också mest för att JAG tycker att det ser godare ut

#29 finns ju många frågor här som handlar om annat…

#18 I den testen så är inte Willys bäst i test…. Däremot står det Bra och Prisvärd på den!
Jag har gett min hund olika. Däremot så märker jag extrem skillnad på hans pälsfällning beroende på vad han får för mat! Jag brukade köpa på Pedegree på slutet (han har nyss flyttat) vilket innebar ca 3 ggr så mycket mer dammsugning, men färskfoder (klass) så fäller han ingenting!
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag har ingen hund, men jag är lika nogrann med kaninerna och kattens mat som med hästarnas.

#29 om du inte tycker detta hör hemma här, varför ens svara i tråden ???
Om min häst mår bra på ett foder, varför byta o krångla? Nu har jag tur, min kuse är lättfödd, han blir itne fet bara han tittar på mat som hunden härhemma.
Hunden käkar Willys kyckling, men vägrar röra Willys kött. Så han får kyckling. Det passar oss utmärkt, dels för att ekonomin är ansträngd o dels för att han äter inte dyrare märken mer än när han har haft sin svältdag i veckan, då äter han vad man än ger honom. (jag är uppvuxen med hundar som har svältdag, det är bra för deras magsystem, katten har också svältdag en dag i veckan. de är rovdjur)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#27 Jag hoppade väl inte på dina hästar och klankade ner på dig. Men du skrev att det var oviktigt vad man gav hunden att äta. Och det kan jag inte hålla med om. För mig är det viktigt att försöka så långt det går att ge så naturlig mat som möjligt till mina djur. Och en hund är till största delen köttätare och därför försöker jag att ge mina hundar mat med så lite spannmål som möjligt. Självklart kan hunden äta mat med mycket spannmål i och den kommer säkert ha fint hull och päls. Men fortfarande så är det inte naturligt för hunden. Du får ge dina hundar vad du vill. Det säger jag ingenting om det var just det om att det var oviktigt som jag reagerade på. Jag missförstog dig kanske och då ber jag om ursäkt.

har ingen hund, men skulle jag ha så skulle jag köpa det hunden äter.
Vi har en väldigt kräsen katt hemma som ratar det mesta, förutom något märke som heter gourmet gold. passar inte maten hon får så går hon ut och jagar. torrfodret kan stå länge tills hon är helt ensam i ett dygn eller så för då verkar hon tröstäta.
stallkatterna går på euroshoppers torrfoder, de ratade något annat märke när euroshopper försvann tillfälligt i butiken. blötmat verkar de äta vad som.

min kräsna dam äter Standart torrfoder o Bravo(rått kött typ, m mage i
) funkar bra för henne..
vet inte om det räknas till ngn dyr mat.. en 2kg säck kostar 135kr(2 i mån ca)en förpackning "hamburgare" kostar 34kr o i den är d 8st, hon får 2 om dan..
men det spelar eg ingen större roll för mej vad det kostar lr inte.. viktigast är ju att hon äter o mår bra :)

#34 usch det där hade mina hundar aldrig fixat. vesslan steppar rundor om han inte får sin mat när han ska ha den.
Ante äter Magnussons Meat & Biscuit Light.
Njae, han får Pedigree Lamm & Ris, mest för att han inte tål annat.
Förra hunden fick Coop Xtras egna foder. Fick många kommentarer om hur otroligt fin han var av folk som ställde ut och frågade hur han kunde vara så fin och blank i pälsen. Vad ger ni honom för foder? frågade dem.. Haha, ingen trodde. :P

#34 Varför har du svältdag på dina djur? På vilket sätt är det bra för deras magsystem?

# 37 Standard finns ju i 15kg säck. Det blir billigare om du köper det. Men det tar ju mer plats
#35 Det jag menade med oviktigt var: om ens hund mår bra av en sorts mat ex Willys så menar jag att det är oviktigt vilken frabrikör som gör maten. "Lågprisfoder" eller "dyrarefoder"
#35 Det jag menade med oviktigt var: om ens hund mår bra av en sorts mat ex Willys så menar jag att det är oviktigt vilken frabrikör som gör maten. "Lågprisfoder" eller "dyrarefoder"
Det är inte priset som avgör om ett foder är bra eller inte. Men för mycket spannmål är inget vidare, eftersom hundar är köttätare, och inte kan ta upp spannmålet. Så betalar man för spannmål betalar man för skit ungefär…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#45 - Neros mage är duktig på att avgöra gränsen bra mat-sämre mat. Får han i sig något skitfoder blir det bara diaré som resultat. Men mat med mycket "kött" ska det vara. Eller ostsmörgåsar. ;)
#46 Precis, spannmål går ju rakt igenom. Det är ju det som ofta gör lightfoder. Mer spannmål, och mindre för kroppen att ta upp.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag ger High energy proffesional. dyrt men verkar bra…
tyvärr svårt att få tag på verkar det som. Hitills har jag köpt av uppfödaren
#33 la bara ut en fundering! Ingen behöver ta illa upp för det? Tyckte bara att frågan kanske skulle passa bättre inne på hund…
Willys innehåller spannmål, hur mkt vet jag inte, men ingen av hundarna har problem med magen (varkän diareé, eller onormala mängder) så det verkar ju fungera.
När min tik var dräktig åt hon bara Willys, köpte dyrt foder med mkt protein, som var till dräktiga och digivande tikar, men det ratade hon fullständigt, Friskies ratade hon, Doggy ratade hon, det enda som funka under dräktigheten var Willys

#49 Oj klarade hon och valparna sig på det ? Behövdes det inte extra vitaminer och kalk som tex är så viktigt för valparna och den dräktiga modern ?
hon klarade sig hur bra som helst! 8 friska, krya valpar kom ut på 63e dygnet
Ibland är det enklaste det bästa

Min otroligt matglade Golden, tro det eller ej, är väldigt kräsen när det gäller just torrfoder. Hade Royal Canin de första 3 åren då uppfödaren hade o rekommenderade det. Just nu har vi Revir Bas.
#49 Spannmål är det väl i allt torrfoder. Men mer eller mindre.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cuzco får Robur. Dyrt men bra. :)
som jag skrev så ger jag high energy proffesional…
fast jag märker att de lessnat på maten nu. När vi var hundvakt till en kompis hund så ville de ha hans mat heela tiden :)
Dags att byta.
Har ni nån erfarenhet av Carrier? Pedigree pal? de har fått smakat dessa o verkar tycka om det

Jag har gett min bägge sorterna och han gillade pedigree bäst =)
#53 det finns torrfoder utan spannmål, min cocker åt det, då vet trodde att hans eksem berodde på allergi… Undrar om det inte var ett av Doggy-fodren… Doggy Light tror jag, vet inte om det finns längre
Hans eksem berodde dock inte på fodret.
Vi började ge honom Alger och alla eksem, som vi kämpat med i 4 år, bara försvann

#57 Jag tror inte att det var Doggy foder du hade. Jag tror att det enda inte veterinär foder som är helt utan spannmål (torrfoder) Är Orijen. I det finns det bara kött och grönsaker. Fast det är jätte dyrt