lastning
hej! nu har jag å pimthegreat hyrt transport sen igår tills nu… sovit i stallet och haft lastträning…. olika mål för de olika pållarna. jag blev så glad idag så jag grät….., jag har lastat shirley!!!! som var helt galen när jag hämtade henne, framför allt med transport! kan säga att de värmde. jag har lyckats! å pim och gizzmo skulle lära sej att "lasta sej själv" och backa in i transporten och stå lugnt med stängd transport. moye typ redan klar innan men fick också in en gång… med alla, ut och in steg för steg……..
hur lastar ni era hästar???? kram//sofie och linda

sofie påväg me alla pållarna till hagen i morse…… när vi vaknat ur sadelkammaren….

shirley påväg in…

..ja detta var riktigt skoj!!!! Blev så impad för Shirley!! Sån otrolig skillnad på hästen!!! Bra kämpat Linda!!!!!

shirley inne….

jag å shirley i transporten….

nöjd me alla!!!!! så du e hemma nu sofie… vi kan göra nåt sen om du vill…..

jag fick in en snygg reklam för statoil ser jag med…..
….tilllåtet???? smygreklam kan man smått säga….sorry
Jag åker rätt mkt med mina enga hästar och tränar dem en hel del ifrån marken = de är lättlastade och går in av sig själva (jag står bara vid sidan som stöd på rampen och skickar in dem).
/V

#8 så det ska vara, tycker jag. Då går hästen in utan fri vilja och känner inget tvång, utan litar på sin ledare

#6 Det tycker jag vi gör….. måste vara hemma till strax efter 21 bara. Min kollega kommer och diskutera schema då som jag inte kunde igår…. sov hellre hos Pim…..
#0 Så kul att det gick bra för er =D
De få gånger vi har lastat har det gått utan problem. Skulle det vara några tveksamheter från hästarnas sida är det bara att muta med lite godis =) (men med tanke på att de kan tänka sig gå in i ett hus frivilligt, så är det förmodligen inga problem nu heller…..)

många måste kunna svara på detta inlägg… vi e nyfikna…

Linda………när ska vi sticka till stallet?
Min ena går in utan problem men sparkar massa när han åker.
Den andra tar en stund innan han går in, men när han är inne så åker han fint.

Det är olika. Oftast har jag med mig någon som stänger bakom Musse men brukar även lasta själv ibland. Har jag med mig någon så går jag in i transporten och lägger sen ett tryck i Musses grimma, går han framåt så släpper jag. Backar han får han "straff"-backa några meter. När han sen kommer in får han godis. Är han orolig så får han godis och sen går vi ut igen och gör om. Brukar oftast ta max 5 min att lasta. Är jag själv gör jag samma sak men hänger upp hinken med godis framför honom så han får stå och tugga på det meddans jag går bak och stänger.
Finns ju en uppsjö med metoder att lasta på, linor, ögonbindel, tvång osv. Musse va väldigt svårlastad när ha kom och vi testademed linor men det fungerar INTE! Han får små panik om någon är bakom honom när det ska lastas, troligtvis efter banan där dom bli mer eller mindre inslängda i startboxarna…
Har även börjat träna på att han ska gå in själv meddans jag står på sidan men är bara på träningsnivå där än men han går in till hälften och äter godis och går sen ut när jag säger till.
Vet att godis inte är bästa metoden men det fungerar och dte är utan tvång så jag använder det, fungerar bäst för Musse, godis-råtta som han är =)

ja tvinga en häst ska man aldrig göra. det får ta den tid de ta första gången….. sen no problems….

#16 Precis!!
Min ponny var snäll att lasta när han var på ridskola tills en dag då han skulel tävlas av en tjej, han backade in i ett cykelställ och sen dess har han varit rädd, och det tar vääldigt långtid att få in han i transporten :/ Men vi har ju egen transport nu så vi ska träna så han blir snäll, viktigt att ha en snäll häst ifall det skulle hända nått och hästen måste in till djursjukhus.
Min stora häst som är 5 år, lastar sig själv och är hur lugn som helst :D Vääldigt skönt.
Min systers 3 åring lastar också sig självt och är jättelugn till han ska ut då har han ganska brått :P

Min får jag lov att använda lina på. Men de räcker att han ser den, behöver aldrig dra in han eller så. Ser han den så går han in utan problem och åker lungt och finnt i transporten. Lillen går jag bara in med, han tycker att lukan är otäck men så länge jag står på den så går de bra.

Bus kan gå in med mig utanför, el framför om hon har viljan. Funkar inte det så tar vi fram linan som aldrig har nuddat henne, ibland har det räckt att nån bara är på väg att hämta linan. Snacka om att köra med en!…hihi! Men som sagt så länge hon går in utan problem så får det vara så.

Har en gång i hela mitt liv lastat en häst själv och det var min isis som flyttade till fodervärden.
Hon är ju inte helt trafiksäker så jag visste att transporten kunde bli lite suspekt för isisen. Men int visste jag något annat sätt att lasta på än att gå in före och hoppas på att hästen litar på en och följer efter, det gjorde hon också!
Hon var visserligen lite nervös och så men allt gick bra!

Har hästar som går rakt in i transporten, de har aldrig bråkat faktiskt!
# 2 Ett felsteg ner i skottkärran eller i trädgårdsmöblerna som jag ser vid sidan av lemmen och katastrofen hade kunnat vara ett faktum. Ni hade tur att inget hände. Tycker inte själv att denna metod är att "låta det ta sin tid".
Kan tillägga att mina hästar går efter mig in i transporten. Utan problem. Har inget behov av att de lastar sig själva.

dagen innan när vi satt med henne i ca 2h. fanns inget runt omkring. hon fick gå in när hon ville vi satt å fikade där inne. nu va de mitt tryck hon skulle gå in för å lita på me. de var därför vi breddade en gång in. hade hästen visat en tendens att att ej följa mej hade vi inte haft de där!!!!

min shettis sprang in i transporten en gång. vi har aldrig haft problem med henne. hon går in själv. fast jag håller henne så klart.