Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 873 ggr
Repoort
0

beställt emballage, sen då...

Nu har jag fått hem emballage för att skicka in hö för analysering. Antar att höet inte ska ligga löst i emballagepåsen men vad ska jag lägga det i? En vanlig plastpåse?

Hittar ingen info. på hemsidan om detta men det är ju många här som analyserar så hjälp mig. Gärna snabba svar så jag kan skicka iväg det i tid idag.

lisette
0

du ska väl ha fått med en plastpåse?

lisette
0

Hö i småbal
Öppna flera balar, minst fyra-fem stycken, tag ut några nävar på ett par ställen i varje bal och lägg en ren plastpåse eller kasse. Förslut påsen noga. Om balarna förefaller att vara av mycket ojämn kvalité blanda ej prov från de olika balarna med varandra utan att kontakta oss på Analycen.

Märkning och hantering av prov
Sänd med så mycket uppgifter som möjligt om provet. Följande bör finnas med:

-

Hur provet är uttaget

-

Hur gammalt fodret är

-

Om tillsatsmedel har använts och i så fall vilket samt ange dosering.

-

Vilken är orsaken till analysen (synligt dåligt ensilage, djurhälsoproblem mm).

Proverna kan skickas med posten eller med organiserad transport, t.ex via husdjursföreningarna eller lantmännen föreningar. Skicka proverna så att de kommer fram dagen efter, undvik alltså fredagar och andra dagar i anslutning till helger. Emballge kan beställas från oss. Det är en fördel om provet förvaras kylt.

detta står på analycen

Repoort
0

Tack lisette. Det är analycen jag använder men fick inte med någon påse. Måste ha varit blind då jag var inne och läste där.

Men då är det bara att ta en påse och bege sig till hölogen.

Lyrik
0

Ta dubbel plastpåse.

Repoort
0

ok, tack för tipset

Repoort
0

så, då var det inskickat och klart, nu är det bara att invänta domen.

Ska lusläsa Annas foderartiklar och håller tummarna för att del tre kommer lagomt till att jag får analyssvaren