inplastat hö
Vad har ni för erfarenhet av att fodra med inplastat hö?
hur länge håller balen sig öppnad?
vaccinerar ni mot botulism?
andra åsikter?
Är det hösilage du menar?
Sylgja äter hösilage, är inte vaccinerad mot botulism. Hur länge balen håller sig beror ju på omständigheterna lite, vintertid håller den sig ju längre än sommartid. Sen bör man ju sprida ut den så gott det går när den är öppnad också, för att den inte ska börja mögla inifrån. Men en bal som står utomhus skulle jag väl säga kan hålla sig 2-3 dagar sommartid och en vecka vintertid (dock inte helt säker på vintern där, då vi alltid gjort åt med balen snabbare).
Men jag tycker hösilage är kanon, skulle aldrig vilja byta till hö. Dammrisken är ju mindre eftersom det är blötare, och hästarna älskar det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

För mig fungerar det kanonbra med inplastat hö. Jag vill inte få mögligt hö på skullen pga den fuktiga vintern. :)
Har väl haft inplastat i ca 5 vintrar. Nej, jag vågar inte vaccinera.
Det håller sig fräscht lika länge som småbalar. Fast ännu bättre om du har fyrkantsbalar för då öppnar du bara på en sida.
Anledningen att jag frågar är att jag har dåligt med förvaringsmöjligheter för hö.
Och plastat kan man ju ha ute! sen skulle jag få ett bra pris av min kompis gubbe som är bone :)

Jag fascinerar men det håller länge om man fluffer upp det när man öppnat balen
ok, det här är runda balar. och det är nästan helt torrt. (känns som vanligt hö nästan)

Rundbalar skulle jag aldrig köpa. Det tar ju för mycket plats när du ska öppna dom. Men har du ingen som kan komma och handla vid Stora Sundby. Min bonde tar 1.60 kr /kg för fyrkantsbalar.

Vi har inplastade hö-balar, funkar skitbra!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#6 ja, det var ju ganska billigt det med.
hur mycket väger dom då?

Jag har stora rundbalar men fluffar vid öppnandet
min kompis har också bara två hästar. hon ger av det nu. enligt henne håller den sig länge.
är det så, att ju torrare det är så håller det sig längre? och risken för botulism minskar när det är torrare?

#10# Helt riktigt. Det som kan bli problem som alla skriver/säger (fast jag har inte märkt det) är ju om det är mycket torrt så kan det göra hål på balen. Men ser man till att det är minst 12 lager plast som min bonde gör så går det inte sönder så lätt.
ja, det var välplastat sa dom. och han är ju en van bonde.
250kr för en storbal är ju ganska ok det med tycker jag eftersom det är så torrt,, för vatten vill man ju inte betala för ;)

Nej, det är väl bra men rundbalshö är ju oftast billigare. Går åt mindre plast och är lättare att göra. :)
#13 ja, det är ju sant ;)
jag köpte ju hö… och de var så små balar. bara 100kg, och det betalar jag 180kr för. Bara 1.80kr/kg
visst, billigt och bra. Men mina hästar har ju fri tillgång. VIPS så var balen slut på 4dagar!! 7-8st /månad skulle det bli
det var då jag tänkte att jag kanske ska välja något som jag kan förvara lättare då jag inte har någon skulle.

Men hade du tänkt öppna en stor rundbal att sätta in i hagen så är det väl ok. Men ska du bara ta en del är det sämre mot om du hade fyrkantsbalar iaf.
ja, tanken är att e ska ha balen i hagen. som de har nu me höet.

Men när man ställer ut en hel bal i hagen är väl risken större för botulism? Eftersom man då inte märker om det ligger något dött djur eller jordbakterier i balen?

#17# Visst är det så. Därför vågar inte jag göra så. Jag öppnar allt isf och kollar igenom det.

Ett litet tips om du har en bal som det gått hål på, köp plast tejp från tex. nordpost så håller sig balen, förutsatt att du upptäcker hålet när det är nytt..
1.fodrar nästan enbart med plastad hösilage till mina hästar.
2. håller koll på maten, om den inte verkar fräsch byts den ut. Fodrar upp en rundbal på några dagar.
3. vaccinerar inte mot boutlism, har bara en häst som är vaccinerad mot boutlism.

#19# Går lika bra med silvertejp. :)

#20 använde det förut men sen sa han som rullar att silvertejpen löses upp av hösilaget, så det kommer in partiklar i maten som inte är så bra för hästarna och att det inte håller lika tätt som sådan plasttejp.
Men han kan ju ha fel iofs.

#21# Aha, men jag har torrt hö. Kanske inte löses upp då. Men sånt vet man ju
#20 nope. Vi anvönde silvertejp direkt (eller pappa gjorde), de råkade ta hål på balen vid flyttning och tejpade rejält och direkt.
Det var den enda balen som var dålig den vintern, och mesta möglet satt mitt för silvertejpen ;)
Har två hästar, en rundbal (250kg, rätt torrt) går åt på 2-3 veckor. Sprider ut det helt på pallar så att det kommer luft från alla håll och torkar, och det är helt ok. Ser fint ut, luktar fint, hästarna håller sig friska osv. Sommar som vinter.
Men det gäller att det sprids ut ordentligt och är rätt torrt från början.. och kanske intefunkar i alla miljöer. Vet inte om hösilage kan vara behandlat (syrat?) men detta är det inte.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
jag har hö i rundbal som är inplastat tycker det funkar kanon.. billigt oxå

Just nu finns det ett antal aktuella trådar om inplastat hö på Buke, där det finns fakta om varför man bör undvika att fodra med inplastat foder som har högre än 70% TS. Jag har inte allt i huvudet, men det är intressant (och viktig) läsning, så leta på foder-forumet.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#25 ok, knallar dit och läser..
tack

Har saxat lite ur ett inlägg av Equi i en utav trådarna på Buke, tycker att det sammanfattar rätt bra vad diskussionen handlar om:
…skadliga microsvampar gynnas av miljön i balar med hög TS-halt. Således kan det vara så att dina torra balar innehåller sådana som du faktiskt inte kan se med blotta ögat.
Tråden heter: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage.
Hela kontentan av diskussionen är alltså att balar med en TS-halt över 70% ofta är skadliga att fodra med, för att de innehåller mögel som inte syns. Det kommer oftast utav att höet är så torrt att det inte blir någon ensileringsprocess eller vad det heter, och istället bildar fukten i höet en kondens mot plasten.
Jag tar inte ställning för eller emot, jag har inte tillräckligt med kunskaper, utan försöker bara lära mig nåt och klappar mig själv på axeln för att jag alltid har använt hösilage med en TS-halt mellan 55% och 65%.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#23# Det har nog inte med silvertejpen att göra utan att det var hål för länge bara. Vi använder det och vi har inget mögel.

…eller att man använt för lite tejp så det kommit in luft ändå.
#28 som jag sa; de tejpade direkt.. är 5 min för länge? O_o; tejpade rejält också, x antl lager och gott och väl över kanterna..
#27 intressant.. fast vi har skickat vårt till analys någon gång mitt i vintern/senvintern för att kolla upp näring etc igen och de anmärkte inte på något hygieniskt, trots att balen legat öppen i två veckor och plastats torr.. låg väl precis på 70% iofs, så.. :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#30# Det är väl ett särskilt prov om du ska kolla kvaliten på höet. Dom talar ju bara om det du kryssar i när du skicka in för analys.

Här hos Anky fodrar dom med inplastat hö hemma, och med vanligt på tävling (tar mindre plats och ingen risk att få en dålig bal med sig). Men jag har eget hö här nere just nu, då min 7åring inte är vaccinerad mot botulism. Brownie var däremot det så efter veckor av försiktig övergång åt hon av deras hö. Men här nere vaccinerar dom tydligen inte sina hästar mot botulism så när ja frågade veterinären tittade han på mig som att ja va helt korkad :P
min kompis sa till mig att en veterinär sagt att det är onödigt att vaccinera mot botulism då man måste veta exakt mot VAD för sorts botulism man ska vaccinera.
hon fatta inte riktigt vad han mena med det, men kanske det blir olika sorters botulism om det är nån död fågel eller hare??
eller om det är jord med?
nån som hört nått om detta?
den veterinären har jobbat länge, och är ansedd som duktig häromkring (ingen distriktsvet alltså)
#33 Det finns massa olika botulismbakterier. Vaccinet täcker väl en, vilket är en väldigt liten del. Dock har jag fått höra det att det är den enda sorten hästar kan få… Men vet inte sanningen i det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag vaccinerar, skulle aldrig förlåta mig själv om mina hästar blev sjuka och dog.

Om man vaccinerar, gör man det varje år då?

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Botulism/
här finns allt att läsa.
eller sve.se - sökord
risken för botulism är väl störst om det kommer in jord antar jag.
alltså, det är vanligast med jord.
Väldigt få som sett döda djur i balen verkar det som.
Men man vet ju aldrig…

jag har gett hösilage till foderhästen som inte vaccinerad. ägaren hade gett honom det innan så därför fick han lite hösilage och lite hö när vi hade hösilage i stallet. så länge man ser till att balen är helt okej så minskar risken för botulism som i sig är väldigt sällsynt.

#38 förutom en orm och en död katt
men vet kallar det för snigelvaccin
#40 blä!
snigelvaccin?
#38 Sett båda döda ormar, döda kaniner, döda råttor och delar rådjur i hösilaget.
#42 huh vad äckligt.
det bästa är ju om någon kollar gräset ordenligt när det ligger slaget på gärdet. för om man kollar efter varje vändning så bör man ju se de döda djuren.
men oftast så har inte en bonde tid med sånt
#43 Därför är en av orsakerna till att jag aldrig skulle fodra Lyrik med hösilage. Sen tål han ju inte det…
Jag pratade med veterinären om detta imorse.
Och han sa också som min kompis veterinär sa.
Att visst kan man vaccinera. Men det finns olika sorters botulism bakterier, och det är inte säkert att det är just DEN som jag vaccinerar mot finns i ev. en bal. Så risken är nästan lika stor iallafall om man har otur.
Sen är det mera risk för att en häst bryter benet i hagen på stenar,grenar och gropar än att den skulle drabbas av botulism