igångsättningsschema
Hej!
Ska precis här i dagarna börja sätta igång mitt 3 åriga eng. fullblod som genomgått en operation i mitten av juli pga lösbenbit. Undrar om någon har ett bra igångsättningsschema att dela med sig till oss? Ett som är skonsamt mot hästen och realistiskt. Jag har ingen ridbana hemma utan bara skog och en massa gärden, kan åka till ridhus/ridbana. Har ni några bra tips?? Snälla svara! =))) Mvh//jessie
när jag sätter igång en häst så skrittar jag ut i skogen minst 10 dagar högst 30 minuter, sen ökar jag lite längre sträckor och succesivt så ökar jag med trav, och sist galopp.
sen efter 3-4veckor rider jag ner till paddocken för att träna lite mer.
sen beror det naturligtvis på hur hästen verkar. så känn efter hur hästen känns vartefter.

Har inga som helst erfarenheter av lösa benbitar, så jag vill inte bli attackerad om jag skriver något fel!!! Men man brukar väl i vanliga fall promenera först både till fots och kortare stunder på häst och lägger sedan in kortare travpass. Hästen är ju ung också så något tuffare ska hon väl inte tränas för nu heller?
har det varit riden innan?
Ja han har varit riden förut. Och Nej han ska inte igång till toppform direkt men ändå till en bra grundkondition så vi kan börja att rida till honom lite mer och hoppa in honom tids nog. =)
tja ta det lungt är ju bara enda tipset. det är så svårt att säga vad man ska och itne ska göra. du känner honom bäst och kan nog svara bäst åxå. men någon slags marginal att hålla sig efter är ju att det ska ta lika lång tid att sätta igång hästen som den har vilat.
Skulle nog skritta ialalfall minst en vecka, sedan börja lägga in traven i kortare sträckor, rakt fram, inga backar och öka på med mer och mer.
Hur långsam igångsättnignen är anpassar jag efter hur snabbt hästen tar sig… Är ju individer och tidigare träning, ålder osv påverkar och gör att det skiljer sig rätt mkt emellan hur fort hästen kommer igång…
/V