Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2554 ggr
Veero
0

Borta :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag (nyligen) så gick jag och tog hand om alla djur :) Allt var bra men så gick jag till hästarna. Dom brukar gå lösa på gården och går alltid ihop vart än Musse går så följer Rocky (inte tvärtom)  och så lockade jag dom med en hink havre Musse kom glatt och åt och Rocky syndes inte till :O han brukar alltdi följa äfter Musse men nu var han inte där :/ Tänk om något hänt honnom? :'( Han ska flytta om 2 veckor. Ska ut och leta igen med mamma, syrran sover borta i dag och hon vet inget om det och hon äger han, får ringa henne senare om vi inte hittar han. Men håll tummarna att vi hittar han. Detta är väldans konstigt, för dom har gått lösa på gården i ett år och där Musse  går går Rocky!

Börjar bli mörkt nu :( Och så har han förlorat ena ögat så han kan bli väldans rädd :(

Rock Star <333

Maja
0

Usch, läskigt!

Men jag håller tummarna och hoppas att han är hemma snart igen! =)

Veero
0

#1 tack :)

Kjellman
0

Usch då! Hoppas ni hittar honom!

IdaS-A
0

Går lösa på gården? Men ni har de väl inhängnade så de inte kan komma ut på någon väg?

Hoppas att ni hittar hästen

Lotties
0

OMG! O__O hoppas du hittar han vero <3

Till #4 Dom bor i skogen och det är ca 2 km (?) till närmaste väg och hästarna går inte dit :)

Lindbygarden
0

De har alltså ingen hage??Förvånad

2 km är inget avstånd för en häst..framförallt inte om den blivit skrämd av ngt..

exitingsvillemo
0

#6 håller med, 2 km är väl inte långt! Varför ingen hage???????? Han kan ju vara ute och springa längst motorvägen nu.

Finns det inte lagar om sånt här!!!! Det var det absolut dummaste jag hört

lisette
0

#7 det sista de behöver höra just nu är nog någon som kommenterar på det viset.

Kim
0

Håller med, sämsta tillfället är att kommentera sådär är väl just nu,

hon bestämmer väl själv om hon tycker att det funkar, det har ju funkat i ett år.

Hoppas att allt har gått bra!

MarinaJ
0

Jag håller med *hoppas bara att pålle kommer hem* det är ju det som är det viktiga i det hela.. Sen om dom har hage eller inte hör inte till denna tråd iaf enl mig .. *håller tummen för er*

Maja
0

På min gamla ridskola lät vi alltid gammelmannen gå och beta på gårdsplanen. Han tog aldrig ett steg utanför området utan stannade och när han inte ville beta mer så stod han mest och tittade på oss och sa "Men släpp ut mig i hagen då!" :)

Så det går visst att låta hästen gå utan hage. På bilden har de ju hästen i en hage så jag antar att de bara gick lösa en liten stund.

exitingsvillemo
0

ursäkta om alla blir upprörda, men jag anser att släpper man hästen lös så får man faktiskt skylla sig själv om den drar!!!!

Förhoppningsvis har ägaren lärt sig ngt av det här och väljer att bedriva hästhållning på ett säkert sätt i fortsättningen

Cilla89a
0

det är ju konstigt att den andra hästen inte följt med?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

thilda-
0

Jag vet flera som har sina hästar lösa :) En familj som bor nästan granne vid våran sommarstuga har sin häst lös! :S lite läskigt då man kommer med bilen.. jag är lika rädd varje gång att han ska hoppa fram för bilen

exitingsvillemo
0

oansvarligt tycker jag, hästar är flyktdjur, blir dom rädd så drar dom, det är bara kalla fakta

elin
0

#15 Nu får du väl ändå ge dig??
Hästen är borta och du gör i vilket fall inte bättre av saken genom att gorma om dittan och dattan!
Tror nog dom kommer tänka en extra gång i fortsättningen när de blev såhär galet.

Väldigt tråkig attityd tycker jag!

/Elin

IdaS-A
0

#15 Jag håller med dig.

Hur snäll häst man än har så får den inte gå runt lös, hästen och människor kan komma till skada. Nu tror jag inte att #0 är ansvarig då hon är så ung men jag reagerar på att man kan gå och sätta sig framför datorn och skriva ett inlägg istället för att leta efter en försvunnen häst.

Nu blir ni säkert upprörda för att jag skrev detta, men som #15 skriver tycker jag också att det är oansvarigt och kalla fakta.

exitingsvillemo
0

men ursäkta mig så mycket om jag tycker att säkerhet är ngt som man inte leker med!!!!

lägger man ut en tråd så lär man väl tåla kritik också och jag tycker att det är oförsvarbart att ha två hästar helt lösa.

Tycker att det är bedrövligt att så få reagerar på detta!

men visst, vi kan väl alla släppa lös våra hästar, det är väl inga problem och alla bilförare i sverige är ju så hederliga och försiktiga…(ironi)

Jag anser att det är bristande hästhållning!!!! Jag måste väl få ha en åsikt?

exitingsvillemo
0

#17 äntligen en vettig människa, tack :)

elin
0

#18 #19 jag tror nog de flesta anser de som normalt att ha hästen i stall/lösdrift och i hage!

Men du gör ju inte precis saken bättre genom att hålla på att hacka…

Och för de sista är vi ovettiga för att vi väljer att inte hacka??

/Elin

Sweelin
0

Vad hemskt att hästen är borta, hoppas ni hittar honom!

Lyckoputt!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
0

#18 Vissa kanske har en sådan pli på sina hästar att dom låter dom vara "fria"

fridak
0

Hoppas ni hittar hästen eller hästen hittar er. Tycker som de tidigare att det är konstigt att bara en villat bort sig. hur gammal/ung är hästen som försvunnit? 

på södra öland, längst ut vid fyren, finns en enorm "hage", den är inhägnad, och bilar tar sig in till fyr mm i inhägnaden genom att köra över en färrist. djuren i inhägnade kan inte ta sig utanför men de kan nog göra skada om de vill på bilar och människor. visserligen är det bara en grusväg och hastigheten är låg för vissa djur har en förkärlek till att stå i vägen. i "hagen" har det funnits hästar när jag varit där, vilket var för ett par år sedan, det går rätt många kossor där också, får däremot vet jag inte om det finns i inhägnaden. Räknas detta som farlig djurhållning?

exitingsvillemo
0

#22 tydligen inte…

fridak
0

hästmannen hade sina hästar lösa, även korna var lösa. iofs så var/är hans djur lite halvvilda också.

exitingsvillemo
0

"23 dom djuren står ju, som du skrev, i en inhängnad! Det är skillnad att ha dom helt lösa.

Sweelin
0

#22 Olycker händer hela tiden, ÄVEN när dom står i hagar.

fridak
0

#26 men den är jäkligt stor! den är ju till för att hålla hjortarna på plats, så det räknas nog inte som en hage.

Anna
0

Jag kan hålla med om att det är riktigt dumt att ha hästarna helt lösa - men tycker inte man ska hacka ner på någon för det.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spiritinthesky
0

mina hästar gpr helt lösa ibland, men oftast har vi en tråd uppsatt runt gården.

lyckoputt, <3 hoppas ni hittar honom snart :) !

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Veero
0

Vi har tråd på dom värsta ställerna, och vi har flera hagar men på dagen så brukar dom gå lösa när vi är hemma! Det finns inga problem at dom går lösa det har dom gjort i ett år och alldrig försvunnit!! Bor på landet utan tafik eller grannar. det är 2 km till närmaste väg och dom går aldrig dit!

Jo och så hittade jag han, han kom vid 23.00 tiden borta vid betes hagen och stog där, så nu är han hemma igen.

Sweelin
0

#31 vad skönt att allt ordnade sej :)

saragrennberg
0

Vi brukar ha våran häst lös på gården. Dock aldrig utan bevakning. (Skulle aldrig ha gjort det om vi inte bodde som vi bodde) 4 km till närmsta "trafikerade" väg, och där är det inte mkt bilar kan jag lova. Vi har en granne, och ja, mitt i skogen bor vi. Iaf så funkar det bra.

Bra att det ordnade sej!

Mandysan
0

Skönt att ni hittade hästen!

Förhoppningsvis har ni ju även lärt er att det inte är så bra att ha hästar lösa så..:) Man lär ju av sina misstag ;)

lisette
0

skänt att han är hemma, då får ni ta lärdom av detta och inte ha dem lösa.

Lindbygarden
0

De djur som går på södra öland kontrolleras noga flera gånger dagligen samt det är väl utmarkerat att det finns djur där.. 'SAmt det är ett hägn.. Sen har bilarna fri sikt i stort HELA tiden och det är mkt låg hastighet.. Jag bor här nere så jag vet:o)

Att jämföra det med hästar som går lösa på en gård där det är en bra bit till närmsta väg och där bilförarna är helt omedvetna om att det kan finnas risk för skenade häst ut på vägen.. är väl verkligen inte samma sak..

Vore helt fruktansvärt om en häst som ngn medvetet har släppt lös skulle förorsaka en olycka!

Jag är för att man har sina hästar i hagen både för människor och hästars skull.. Det kan komma hund eller annat som skrämmer och då skenar hästen..

Jag trodde att jag läst/tolkat fel när det stod att de gick lösa därav min smiley….

fridak
0

#36 jag vet också, men risker finns det fortfarande, fast risker går inte att undvika helt med hästar och andra djur heller. Jag tror att Veero kollar sina hästar dagligen också. däremot lär det inte finnas så fri sikt som på södra öland, eller så långsam hastighet på fordonen som är på väg till fyren;)

En häst kan skena i hagen och struntar i trådarna som är i vägen, däremot så är hästar nyfikna och det kanske inte är så kul att hitta hästen halvvägs in i grannens alfa romeo?

Lindbygarden
0

#37 jo det är ju super coolt:o) Det mest dramatiska jag upplevt på udden är djur som vägrar flytta på sig:o)

Skillnaden är väl att går de helt lösa så finns det inget som stoppar vid sken, de kan trampa ner i hålor, gå ner sig i diken, springa på andra människor och djur mm.. På udden är betet väl inspekterat och då det just är ett turistmål så är det extra viktigt..

Lindbygarden
0

givetvis är det jätteskönt att er pålle har kommit hem:o)

Mandysan
0

Måste säga att jag låg och tänkte på den här tråden igår kväll. Jag tänkte såklart på det som hände Mandy, en haggrind som hade glömt att stängas, vips 10 hästar och ponnyer ute, varav en som i ren lycka skuttade runt, för att snubbla och ramla. Ett brutet ben senare var hon borta. 

Foxen är gudasnäll men jag skulle aldrig våga ha henne lös på gården efter det som hände Mandy… Olyckor händer så lätt, är det värt att öka risken?

Alexandra13
0

Skönt att hästen kom tillbaka :D

Veero
0

Jag kommer fortsätta att ha dom lösa för det har alldrig hänt stora problem, dom trifs inte alls i en hage, dom drar sönder pinnarna och tråden och rymmer och betar då utanför , dom går lösa nu och kommer gå lösa till kvällen ;) Alltid någon hemma som kollar till dom och bara man ser en häst så vet man att dom är kvar (=

Det är värre att dom går i en hage som dom inte kan fly ifrån om det kommer ett farligt djur, för då kan dom inte fly så lätt. Det går 5 vargar här och vill inte att dom blir tagna av dom!

tezzie
0

Hur gör ni när ni åker bort då (tex över dagen)? Om de inte kan stå i hage menar jag… För inte kan ni väl ha de lösa då?

*** Kärleken övervinner allt ***

Ahnna
0

#42 Du säger ju emot dig själv nu… Du säger att de tar sönder hagarna och går ut i alla fall, men samtidigt säger du att de inte kan komma ut om de blir attackerade av vargar i hagen…?

Tur att det löste sig, men tänk efter en gång till, okej? Att ni inte tycker att det är ett problem med lösa hästar får stå för er, men den som får sin trädgård upptrampad eller sin beteshage påhälsad av era hästar på rymmen blir kanske inte lika from i sinnet? Min granne fick sina beteshästar störda häromdagen för att en annan grannes båda hästar rymde in i deras hage och orsakade bråk. Det hade kunnat gå precis hur illa som helst med avlivning som följd - är det värt det? Sätter man el i trådarna eller bygger trästaket så går inte hästarna ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#42 hästarna ska vara i inhängnad!!!! du skriver: Alltid någon hemma som kollar till dom och bara man ser en häst så vet man att dom är kvar (=

menar du allvar, en av dina hästar har ju precis varit på rymmen även fast den andra stod kvar!!!!

Som jag skrev i tidigare inlägg: Finns det inte lagar för sånt här????????

Bedrövligt tycker jag och fruktansvärt oansvarigt. Nu får jag väl skit igen för at jag skriver så här men jag blir ju så AAAARG

Fridalej
0

Precis. Du skriver precis som jag tänker.
Vad är det för dumheter att ha hästarna (FLYKTDJUR?!!) lösa utan tillsyn, där det finns en väg 2 km ifrån!?
Alltså.. Jag tror jag smäller av. Fruktansvärt oansvarigt. Min är lös i stallet, men aldrig i mitt liv att han får gå lös på gårdsplanen!

Bah! Nu måste jag gå och hämta popcornskålen - det här blir kvällens nöje.

Trojaa
0

Jag tycker åxå att hästarna ska ha en hage! men jag hoppas att du hittar din stackars häst! men självklart får hon väl ha sina hästar lösa, jag kan ju inte bestämma de. Låt henne göra som hon vill hennes hästar ju. Brukar ha löst mitt varmblod nån timme under uppsyn såklart! Men vi har staket runt ungfär halva gården så :) Men som sagt hoppas att du hittar din häst!

Denna kommentar har tagits bort.
exitingsvillemo
0

hon HAR redan hittat sin häst!!!! Men nu ska hon släppa den lös IGEN!!!!

IdaS-A
0

Jag vet inte vad jag ska skriva, tycker att det är helt obegripligt att släppa sina djur lösa. Du motsäger dig själv på flera ställen i din egen text dessutom. Den ena hästen stack ju iväg rots att den andra var där och ni var hemma.

Tänk på billister och annat som kan komma till skada!

exitingsvillemo
0

är det ingen som vet om det finns lagar för sånt här?

Jag tycker personligen att det är en skam för oss hästägare att vissa inte tänker sig för eller förstår hur en häst ska hållas…

AARRRRGGH…Blir så arg ju

lisette
0

jag har faktiskt ingenaning. kan kolla lite o se vad jag hittar.

lisette
0

jag har faktiskt ingenaning. kan kolla lite o se vad jag hittar.

lisette
0

jag hittade detta:

2 §

Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.

Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning

istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

IdaS-A
0

jordbruksverket

"Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna inte skadas under normala förhållanden"

Sehvrin
0

#42 Det bästa skyddet mot vargar är att ha staket, och då speciellt rovdjursavvisande staket. Man gjorde en utvärdering [pdf] av vilket staket som var bäst mot rovdjur (iofs med ett rätt litet statistiskt underlag) som visade på detta. Så om du är rädd om dina djur: Hägna in dem!

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

exitingsvillemo
0

äntligen börjar folk reagera…  *suck* vi får väl bara hoppas att båda hästarna fortfarande finns kvar.

Veero- snälla du, förstå att vi vill dig och hästarna erat bästa, stängsla en hage!!!!

exitingsvillemo
0

#0 tips!!!! läs på jordbruksverkets hemsida själv, där står ganska tydligt vad som gäller när man håller häst

tezzie
0

#58 jag tror nog att TS har förstått vad du tycker nu!

*** Kärleken övervinner allt ***

Lotties
0

Dom bor mitt ute i skogen 2 km tgill närmaste väg som är en liten väg ingen stor motorväg hästarna håller sig på gården runt huset vid den 2 km långa vägen är det bara en "liten" öppning och sen är det sånt staket som är gjort av pinnar(?) sen är det skog och hagarbna är runt gården typ hästarna är lugna och går bara och äter..  och det är oftast nån ute på gården och hästarna är i närheten av den som är ute

Thimbla
0

Hoppas ni hittar hästen.

Lycka till!

exitingsvillemo
0

#59 hon kan inte ha förstått vad jag menar etersom hon kommer fortsätta låta hästarna gå lösa… Skriv inte och beklaga nästa gång det händer…

[FiaDodis]
0

#42 Seriöst!! Du kan väl inte mena att du har dina hästar lösa p g a att du är rädd för att vargarna ska ta dom. Som du tidigare skrivit så "går" dina hästar igenom trådar när dom "känner" för det och om det då skulle komma en varg tror du inte att dom skulle springa igenom trådarna då!!?? Dom är flyktdjur!!!!

Din häst har varit på "rymmen" och varit borta ett tag och du har varit orolig för din häst att du inte skulle hitta på den! Men det det jag skulle vara orolig för om min häst skulle komma lös är att den kan ju bli påkörd av bil, eller andra fordon!!!!! Även om det nu i ditt fall inte finns i direkt närhet så vet du ju aldrig hur långt bort hästen går!!!

elin
0

Tror inte precis hon ändrar på hur de håller sina hästar bara för att ni skäller på henne.

Tråkig attityd!
USCH!

/Elin

exitingsvillemo
0

skäller och skäller… allt beror ju på hur man uppfattar saker och ting, måste faktiskt hålla med#63 i denna fråga, har man hästarna lösa, så behöver man heller inte lägga ut en snyfttråd när hästen försvinner.

Det är ju bara en tidsfråga innan ngn häst går utanför tomtgränsen…

elin
0

#65 Hur du tolkar !!!!! och ?????? vet jag inte men de tolkar jag med en arg och tråkig attityd.
Tycker du kan spara på krutet lite.
Stör du dig på hennes "snyft trådar" behöver du inte ens lägga ner ngn energi på att skriva i den heller!

/Elin

Yessica
0

Om TS nu inte vill fixa hagar som hästarna kan gå i, kan man väl hägna in gården i alla fall, så att dom håller sig innanför tomtgränsen? Då kan dom inte komma ut på en väg och dom får gå "lösa" på tomten runt huset som vanligt.. eller? Kan inte det vara en bra idé?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

exitingsvillemo
0

#66 ursäkta? Om du menar !!!! och ???? i inlägg #63 så ge dig inte på mig är du snäll!

Jag stör mig inte på "snyft-trådar" om det inte är så att författaren själv, genom oförsiktighet eller brist på kunskap, har gjort "snyft-historien" möjlig.

Nu vet hon att hästarna, visst kan vandra iväg, varför gör maninget åt saken då, man borde ju lära sig av sina misstag, kan jag tyckaObestämd

#67 Tyckte det var en bra idé, hängna in hela gården så kan ju hästarna ströva fritt på gården, då har man iallafall minskat risken att dom ska vandra till närmsta trafikerade väg

Yessica
0

#68 Så tänkte jag med :) Bra att du tyckte den idén var bra :) Så jag inte är ute och cyklar helt ;D haha

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

lisette
0

#67 så gjrode man ju förr i världen. bra idé!

elin och exitings… snälla, ta det lite lugnt.

Sweelin
0

Kan ni snälla sluta att bry er om att hon har dem lösa? sköt er själva! Det är deras problem och deras hästhållning angår inte oss egentligen.

Storvreten
0

Jag tycker det är riktigt duktigt att ha hästarna lösa :D Jag blir helt lycklig, om man alltså har den relationen till sin häst. Jag vet en som har sina hästar lösa.
Dessutom har jag varit ute och gått med en islänning helt lös :) Fast då var ägaren med och det hur bra som helst ^^ När jag är ute och rider på min nordis har jag min ardenner lös, fast har henne i grimskaft när man går förbi t ex åkrar och hus där hon inte får springa.

Brukar dessutom gå runt med min ardenner lös, hon är hur snäll som helst. Fast ibland vill hon gå iväg, då tar man bara tag i grimman.

Tur att hästen kom tillbaka :) Har själv jagat häst häst i går kväll och i morse, inte min häst dock.

Due-Boje
0

Jag håller till 100% med exitingvillemo! Hästar är flyktdjur och kan springa till benen viker sig om dom blir tillräckligt rädda för något.  Och att vi inte har med detta att göra är såklar delvis sant, men detta är ett disskussionsforum och vill man inte ha vad man skriver/gör diskuterat bör man kanske inte skriva om det här?

[Teddy]
0

Att läsa den här tråden får mig att starkt tvivla på kunskapen hos vissa människor. Duktigt att ha hästarna lösa, rider på en och har en lös bredvid. Herre jösses!!!
På det viset fick jag en häst i min hage för några år sedan. En människa red sin häst, hade en handhäst OCH en stor schäfer med sig. Lös naturligtvis. Handhästen slet sig, för människan (vill inte kalla henne ryttare) satt barbacka, när de kom förbi min hage. Handhästen HOPPADE in till mina som fick en j-a fart, och då tände schäfern som kastade sig in i hagen och vilt skällande jagade hela flocken. Till slut sprang handhästen ut, rätt igenom staketet, men som tur var stannade mina kvar. Det gick sönder 4 stolpar, och det var mitt i vintern med tjäle i backen och jättesvårt att få i nya stolpar.

Jag höll på att fåhjärnblödning. Människan med hästen fick gå hem, för hästen hon satt på hade sprungit hem för länge sedan, schäfern blev sparkad och låg och gnällde, handhästen sprang åt ett helt annat håll. Mina hästar var helt upprörda, men tackolov oskadda.

Om hon lärde sig något? Nej ett par dagar senare kom hon på samma vis, men då  fick hon en utskällning efter noter och sedan har hon inte visat sig här i alla fall.

exitingsvillemo
0

#74 HAHA, ursäkta att jag skrattar, håller med till 110% att man inte gör så, men jag ser dig framför mig när du sliter ditt hår, knallröd i fejjan och vrålar åt människan… Skrattande

#73 håller med dig om att detta faktiskt är ett diskussionsforum, ger man sig in i leken får man leken tåla…

Och jag vet att jag kan blossa upp ibland och ta i enda från tårna, men jag blir ju nästan mörkrädd när jag läser sånt här. Trodde allvarligt talat att det var ett skämt från början, trodde inte att NGN släpper sin hästar helt fritt på gården, speciellt inte 5 minuter efter att den kommit hem efter att ha varit på rymmen.

Men eftersom trådskaparen inte är i vuxen ålder, kanske vi ska ta det lite pedagogiskt och inte bli halvt hysteriska, utan istället förklara i vänlig ton, varför man inte ska ha sina hästar lösa och varför vi tycker så (vi som nu tycker så)

lisette
0

#74 oh herregud! vad sa människan då när det hände?

ojojoj jag hade blivit totalt vansinnig.

#75 visst är det så. håller med första o sista stycket…

Sweelin
0

#74 Nej men gud vad hemskt! Gick det bra för alla då?Förvånad

gejsa
0

#74# Haha hade det varit jag hade sagt åt människan att komma tillbaka och slå i pinnarna. Fy fasiken vilken knäpp människa.

Fast jag skulle velat sett hela schenariot. Fast eg är det ju inte kul. Det lät bara kul.

[Teddy]
0

He he, kul att ni reagerat!! Jo människan kom tillbaka dagen därpå och erbjöd sig betala för stolparna, men jag sa att det behövde hon inte bara jag slapp se henne med alla djur på en gång. Men det slapp jag alltså inte…

Mina hästar klarade sig som sagt utan en skråma, tackolov, schäfern tror jag att hon bar en bit, hade inte riktigt full fokus just då.
Hennes ena häst sprang hem, den andra åt ett helt annat håll, men jag såg dom i sin hage dagen efter så det gick nog bra.
Till saken hör att det här var en vuxen människa, som man TROR ska fatta något. En 13åring (ursäkta alla 13åringar) kanske tycker det är häftigt att rida barbacka med handhäst, men den här människan är omkring 30.

När det hände sa människan inte så mycket, hon sprang åt alla håll på en gång, och hade några ljud för sig som skulle verka lugnande på djuren. Jag däremot skrek DRA ÅT H-E på ren svenska!

gejsa
0

#79# Ha, ha DET hade jag verkligen velat sett. Att hon sprang åt flera håll på en gång. *fniss*

exitingsvillemo
0

#72 Duktigt att ha hästarna lösa??Obestämd

[FiaDodis]
0

#71 Du skriver sköt Er själv, så vitt jag vet så är det här ett forum där man får yppa sina åsikter iaf dom åsikterna som går ut på att man håller med skaparen av tråden. Vi är alla olika och tycker olika varför ska då inte dom som inte håller med inte få säga vad som tycker utan då ska "vi" sköta oss själva.

Sverige är ett demokratiskt samhälle där var och än får tycka som man vill, men uppenbart på detta forum så hamnar man i "blåsväder" om man skriver något som går emot någon annans åsikt.

I och med att jag skrivit detta inlägg så "åker väl jag ut härifrån" men men jag står för min åsikt och respekterar andras varav jag är villig att diskutera frågor.

lisette
0

#82 vem hamnar i blåsväder? tråkigt du fått uppfattningen att det är så.

man får ha sin åsikt, men man kan ju tänka på hur man framför den och hur andra kan tolka inläggen man skriver.

[FiaDodis]
0

#83 Jag är inte en flitig skrivare, men är med i dom flesta trådar och läser och kan sammanfatta på det här viset att är det någon som "sticker" ut lite åt "andra håller" så blir OFTAST den personen påhåppad av andra. Samtidigt så är vi alla olika och har olika sätt att framföra saker och ting men om man lägger ut en tråd så måste man räkna med att andra personer svarar och kanske inte på det sättet man har räknat med men som man däremot måste kunna ta och acceptera.

Givetvis håller jag med att man inte behöver gå fram som en "bulldozer" men jag anser inte att jag gjort det.

lisette
0

#84 absolut, jag håller helt o hållet med dig i det du skriver.

men påhoppad vet jag itne om jag är med på dock. det finns ju alltid folk som är av andra åsikter. det är sorligt inte de respekteras.

[FiaDodis]
0

#85 Ok skönt att du förstår vad jag menar!Skrattande Det med påhoppad kanske inte framgår uppenbart utan mer "bakom kulisserna". Rynkar på näsan

Storvreten
0

#81 Ja, att hästen litar så pass mycket på sin flockledare = oss. Att om vi inte blir rädda så blir inte dem det. Jo de kanske hoppar till och travare några steg - instinkt. Men att den lugnar sig och litar på att det inte var farligt. DET kallar jag tufft och tillit :)

Bild: Mitt ardennersto lös i galopp :), tyvärr kan jag inte ladda upp bidl just nu.

[Teddy]
0

#87 Jag tackar någon däruppe för att du inte bor granne med mig!

exitingsvillemo
0

#87 vad har det med att ha sina hästar lösa utan hage, att göra?

Mina hästar litar på mig med, men jag skulle aldrig ens tänka tanken att släppa dom lösa!

Det har INGET med tillit att göra, det har med dålig hästhållning att göra.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Hur i hela friden kan man jubla över att ngn har släppt sina hästar lösa och den ena rymmer…Obestämd

Storvreten
0

#88 Det kan du göra. Jag bor där jag bor och är nöjd med de grannar jag har. Men vad spelar det för roll om vi har olika åsikter? Man får väl säga sitt utan att någon ska tracka ner på en för det…

[Teddy]
0

#90 Jo det var precis det jag gjorde - skrev/sa mitt.

elin
0

Vore de inte de bästa att låsa denna tråd?
den leder ju ingenstans!

/Elin

[FiaDodis]
0

#92 Varför låsa tråden? För att den inte leder dit du vill! Om den för dig är meninslös så varför vara och läsa i den?

Det diskuteras fortfarande om lösa hästar eller inte det är väl bra att olika tänkande får byta meningar!?

elin
0

#93 Tror inte att hon ändrar sättet hon håller sina hästar pga det ni säger ändå… Så nej den leder inte ngn vart tycker jag.
Alla vet väl att man normalt sätt har sina hästar i hage, men vill hon de så kan vi inte göra så mkt åt det.
Känns som de bara ältas samma saker hela tiden och det är ingen särskilt trevlig ton på många inlägg.
Dessutom verkar trådskaparen lämnat sidan. Hoppas ni e nöjda nu!

/Elin

Ahnna
0

#94 Lägger man ut information om vad man gör, trots att det både är emot djyurskyddslagen och rent ut sagt dumt, så får man nog tåla att det diskuteras en del. Vill man sen inte ta konsekvenserna av det och försvara sitt agerande så kan man låta bli, men får då acceptera att man faller ännu lägre i respekt hos de som diskuterar.

Detta är och förblir ett diskussionsforum, där diskuterar man. Om alla tyckte lika skulle ingen diskussion uppstå.

www.stuteriprecious.se

elin
0

#95 Jo men visst, jag tycker också att man ska ha sina hästar i hage. Självklart! Men man kan väl ändå säga de i en trevlig ton.
Hon är ju förfan inte gammal. De är de jag reagerar på att man inte kan diskutera lugnt utan att de blir ett förbannat hackande!

/Elin

exitingsvillemo
0

#96 vem är det som hackar mest just nu tycker du?

Ahnna
0

Det borde vara sajtvärdens sak att rycka in om det behövs.

Got takt och ton hör väl till allmänt uppförande, men det är också lätt att misstolka saker i skrift. Annars är Gordon Ramsay inne på ett annat spår: "If you intimidate them, they don't forget." ("Skrämmer man dem så glömmer de inte", enkelt översatt.) Det är faktiskt en väldigt välbeprövad metod världen över och det funkar. Bara som parentes…

www.stuteriprecious.se

[FiaDodis]
0

#96 Hallå det är ju du som har otrevlig ton nu!! Denna diskusition har lämnat det personliga från trådskaparen utan nu diskuteras det mellan andra. Som jag uppfattat det så har ingen annan tagit den tonen som du just gjorde!!

elin
0

#97 Ser inte att ngn hackar nu?!

/Elin

lisette
0

låser tråden då den bara skapat irritation hos flera parter. skapa ny tråd om intresse i frågan finns.

exitingsvillemo
0

#100 den som har den mest aggresiva tonen här just nu, är faktiskt du!

Diskutera gärna ang hagar och lägg gärna in din åsikt vad du själv tycker ang att släppa hästarna lösa, det är det vi gör här… Diskuterar och delar med oss av våra åsikter.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer