Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2445 ggr
lisette
0

mineraler

tänkte köpa mineraler till gossarna nu.

frågan är bara - vilken sort? har inte tagit analys på höet än, men det kommer när jag har hämtat hem höet.

vilken sort är absolut bäst och mest prisvärd?

emsems
0

brukar köpa miner blå. (krafft)

CBA
0

Kolla in Steel Joint det har jag hört från väldigt många att det är kanon…jag kommer köpa det till Mirabil då det är bra på även andra sett :o)

PS: TJOOOHOO jag lyckades göra en sådan där länk utan att behöva lägga in hela webadressen !!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

emsems
0

bra jobbat =)

CBA
0

#3 Eller hur *skratt*

lisette
0

nu sitter jag o kollar på kraffts hemsida på mineralerna.

egentligen skulle jag då haft grön till brago eftersom han är unghäst, men funkar det lika bra med den vanliga blåa?

finns det inga mineraler i burk? på typ 5-10 kg? tycker det är lite drygt med säckar nämligen.

gejsa
0

Det beror ju på höet vad det innehåller för mineraler.

Det finns hink men det blir ju billgare att köpa säck eftersom du har flera hästar.

Thea
0

Jag lägger också min röst på steel joint. Har gett det till min häst nu i drygt ett år och förändringen i hästen är enorm.

Efter två, tre veckor med steel joint fick hon ett helt annorlunda rörelsemönster. Luftigt, mjukt och ledigt. Det var bra även innan steel joint så hon hade inte några direkta problem men jag såg ändå en klar förbättring.

Nu ett år efter att jag började med steel joint har jag även fått se effekten på hovarna. Hovväggen är DUBBELT på tjock som förut. Hovis uttryckte det som att "nu börjar det likna något". Finns inget i världen som kan få mig att sluta ge Steel Joint!

Rekommenderas VARMT!!!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

lisette
0

sitter o kikar nu på steel joint. om man mäter rent pulvermässigt så verkar det mer ekonomiskt att ha.

vad kostar en säck/hink med krafft ungefär?

en hink med steel joint kostade närmre 450:-

Thea
0

För mig är det helt klart mer ekonomiskt. För mig kostar steel joint dryga hundringen per månad (köper 10 kg och ~3/4 dl/dag) och det slår knappast krafft. Å andra sidan får det gärna kosta lite mer då jag inte får samma effekt med kraffts mineraler. Inte på långa vägar!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Sussi
0

Finns inte det mineralstenar som inehåller typ alla mineraler där hästen slickar i sig efter behov? Eller är jag helt ute o cyklar?

CBA
0

En kompis till mig gav steel joint till sitt sto.
Vid ett tillfälle så fick hästen en riktigt illa spark på ena benet och behövde åka till en klinik.

När röntgenplåtarna var framkallade och vet. tittat på dom hade hon sagt till min kompis att sparken hade tagit så pass illa men att i vanliga fall så skulle benet ha splittrats/gått av. Samt att det syntes på röntgen att benstrukturen var starkare/hårdare.

Vet. sa att det var säkert tack vare steel jointen som benet inte hade gått av utan endast fått en blödning.

MiaMaria
0

Här använder dom flesta Kraffts vita mineraler, då vi har så mkt av något i marken här, kommer inte ihåg vad det är mycket av tyvärr, men så är det runt Storsjöbygden

lisette
0

#9 för mig skulle det gå åt 1,5 dl/dag. då varar en hink ungefär 40 dagar tror jag.

Lyrik
0

Min får Krafft Miner Blå pellets, köper säck eftersom det blir billigare än hink.

Han får 50 g om dagen, på säcken/hemsidan står det att häst/ponny i vila (han skrittas bara 2-4gg/veckan, ibland mindre) ska ha 90-120 g/dag. Ger jag för lite?

lisette
0

vad ger du för en sån säck då lyrik?

LinneaG
0

Hades får 1dl/dagen. Kaffts mineraler i blå säck och pellets form.

Lyrik
0

#15 Kommer inte ihåg exakt. Tror den kostar runt 298 kr för 25 kg, räcker läänge.

tessa
0

Var finns steel joint att få tag på? hur kan det skilja sig så på resultatet mellan detta och t.ex krafft? Låter ju som ett mirakelmedel.. ;)

Lyrik
0

Min kompis gav sina 2 pållar Steel Joint förrut, men har nu slutat med det.

Stoet fick konstiga brunster av det.

lisette
0

#18 kolla på hemsidan tessa. där finns återförsäljare, fanns det inte i närheten så skickade de hem kostnadsfritt.

tessa
0

ok, tack Lisette!

#19: låter ju inget vidare.. svårt att veta hur ens egen häst reagerar, det är ju så individuellt.

lisette
0

inte skoj om man köper ngt för 500 o sen funkar det inte.. *suck*

nej det blir nog krafft för mig, finns på granngården där jag köper andra maten. lättare så. :D

tessa
0

tänker likadant här..

reddie
0

Jag beställde steel joint i går och får det hemskickat. Jag får väl lämna rapport om några månader om jag märker någon skillnad.
Bättre/sämre

tessa
0

Vad blev kostnaden med moms? *nyfiken*

jen
0

jag använder miner blå

gejsa
0

#25# Lägg till 25 % på priset så du ju summan. Finns det inga återförsäljare i din stad så skickas det ju hem gratis.

NinaToy
0

Jag har alltid Vitafor Solid… Den är bäst! :D

Scandi
0

#24 vad tycker du nu om steel-joint? gav det ngn effekt??

Repoort
0

Oj, vilken gammal  tråd
Märkte absolut ingen skillnad. hade det bara tills burken var tom, kommer inte ihåg hur länge den räckte men det var ganska många månader.

Fast jag vet inte vad jag förväntade mig för resultat. Reddie har bra kvalité på både päls, man och hovar

gejsa
0

haha vad ni hittar gamla trådar. Men jag tycker man ska analysera först och köpa mineraler sedan.

lisette
0

vad är det för skillnad på krafft blå och vita mineraler?

tezzie
0

vita mineraler är väl för hästar som går på kalciumrikt grovfoder om jag inte minns fel…

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

allrighty. fick det rekommenderat av krafft nämligen, men vi hark var av de blå så de får ätas upp först. =)

tezzie
0

Okej, de blå är väl bas-mineralerna tror jag och de vita balanserar upp kalciumet. Har ni kalciumrikt grovfoder i år?

lisette
0

ts = 67%
smrp = 67 g/kg
energi 6.9 mj/kg

----

råprotein 140 g/kg ts
smrp 100 g/kg ts
energi 10,0 mj/kg ts

tezzie
0

Men har du ingen analys på mineralerna så undrar jag varför de rekomenderar vita mineraler… Men nu är ju inte jag någon haj på foderstater förstås ;)

lisette
0

ingenaning. kanske värdena på resten av analysen?

gejsa
0

Tog du analys på mineralerna då? Vita mineraler gav jag när Soya behövde extra mycket enl foderstaten. Aldrig det har behövts vita till normalpresterande hästar. Iaf inte med mitt hö.

pippa__
0

Hmm konstigt dom gör så…inte bra me överskott ju

tezzie
0

Dessutom så är de mycket dyrare så jag förstår ju varför de rekomenderar dom ;)

pippa__
0

är de vita dyrare?

lisette
0

#39 nej ingen analys på det. bonden tog till oss och det som var på analysen var det som jag skrev ovan.

lisette
0

så här står det i foderstaten från krafft till merry:

Hösilage 9-10 kg

Miner vit 80 g

Hösilaget är näringsrikt, vilket innebär att hästen täcker sitt protein och energibehov siffermässigt med bara grovfoder.

Om kraftfoder ändå skulle behöva ges kan KRAFFT Groov 60 passa.

Grovfodergivan är räknad på ca 1,3-1,5 kg Ts per 100 kg kroppsvikt. Om hästarna skulle bli för runda går det bra att byta ut delar av hösilaget mot halm. Då sänker man intaget på protein, men bibehåller strå mängden.

Ge ev. salt vid svettiga arbeten och vid behov B-vitamin vid pälsfällning/pälssättning.

gejsa
0

Vita mineraler är svindyra. Har för mig över dubbelt så dyra mot blå eller om det var röda som var det. Nu har jag fått minnesrubbning.

Men dom chansar ju bara eftersom du inte har analys på mineralerna. Vet inte bonden tex vad han brukar ha för värden på höet. För det brukar ju inte vara så förfärligt stor skillnad. Isf borde du ta blå det är ju mest vanligt.

tezzie
0

#42 Fast samma sekund som jag skivit detta blev jag tveksam… Obestämd

lisette
0

#45 har inte fått årets höanalys. men jag kan kolla det när jag får den.

#46 för säck eller hink?

tezzie
0

#47 Jag redigerade mitt inlägg lite, det skulle varra #42 och inte 342 Flört

Lyrik
0

#47 Köpte hem en säck Krafft Miner Grön pellets för någon vecka sedan. Den kostar 335 kr, är 25 kg eller om det är 20 kg?Obestämd

Lyrik får en dl om dagen, 100 g.

jn84
0

Är steel joint granulat?

Låter som att jag skulle behöva byta från krafft till steel joint, men han vägrar ju äta granulat =/

Lyrik
0

#50 Pulver

Jag provade att ge SJ till Lyrik för några år sedan, han vägrade äta det. Sedan när jag hörde av flera, bland annat av min kompis, att SJ kan ge konstiga brunster mm, så gick jag över till Krafft Miner Grön pellets.

Repoort
0

Det är pulver, fast inte småkorn utan mer som mjöl. I alla fall det jag hade

jn84
0

Pulver som i mjöl typ? Då kan han ju inte pilla ur det ur maten.

#51 Tror inte han kommer börja brunsta ;)

tezzie
0

351 Jag tvivlar på att varken din eller jn84´s häst brunstar av SJ;)

jen
0

en gammal tråd :)

Jag har miner blå. I vinter vet jag inte vad jag ska ha, för jag har inte bestämt mig vilket grovfoder jag ska ha, så jag anpassar mig då efter grovfodrets analys vad jag ska ha.

kör slut på miner blå tills dess…

Lyrik
0

#53 +54 Nä, men de kan få andra konstiga "biverkningar" av SJ. Hennes valack blev dunderhingstig av SJ, utan SJ är han helt normal. Skrattande

Sen måste man ha väldigt stor koll på grovfodret och kraftfodret man ger.

Mkt dyrare än andra mineralfoder som krafft, mustang mm.

Min matvägrade helt när jag gav SJ, inte ens en tsk SJ ger ner.

Scandi
0

#56 men sedan är det jätte många som säger att SJ har hjälpt deras hästar, jag skulle vilja prova till min…Men ska först se vad analysen säger!

Lyrik
0

#57 Ja, min kompisars hästar fick fina hovar och leder när de åt SJ. Men hon slutade eftersom stoet blev brunstig - jämt. Och valacken dunderhingstig. De slutade direkt med det sedan SJ togs bort ur deras foderstat.

Nä, jag ger hellre Krafft Miner Grön pellets som jag vet att Lyrik äter, är inte dyr och att han inte förvandlas till en hingst…Skrattande