vaccinering?
ska vaccinera min häst på fredag, hon ska ha kombi+bot (alltså influensa, stelkramp och botulism) och jag har hoppträning på söndag, kan jag vara med på den? eller ska hon vila?

jag har alltid fått höra att hästarna ska vila tre dar efter sprutan, men när jag frågade vet senast sa han att det är nya vacciner som inte påverkar kroppen på det sättet. Att det med vila är förlegat och onödigt.
Hade det varit min häst som vaccinerades på fredag hade jag inte tränat på söndagen, oavsett vad veterinären säger.

Jag hade tränat, min vet säger precis som jn´s att de inte behöver vila. Sen känner man sin egen häst, och är det så att man märker att den stumnar eller blir trött så lägger man väl av?
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag hade oxå tränat om hästen hade varit sig själv, i värsta fall känner du ju direkt när du värmer upp att allt inte är okej…
men vi hoppar inte så högt ca 60cm, för har inte riktigt kommit igång än efter hennes fölning, + att det är 2 till som är med så man får ju en liten paus medans dom hoppar o så. och vi rider max 60min. så jag borde väll kunna va med om jag inte hoppar så mkt o låter henne vila mellan övningarna?
Det jag har hört är inte att det påverkar hästen direkt så, utan snarare att vaccinet kan följa med svetten ut. Så att rida är inga problem, så länge hästen inte blir svettig. Alltså bara lugna pass.
Sen så är det ju om hästen reagerar på vaccinet, så visas det oftast efter 3-5 dagar. Så det är också en anledning till att inte anstränga hästen för mycket. Det jag har hört det senaste i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ja, jag tycker du ska träna på som vanligt. Du får väl höra vad din vet säger förstås :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag tycker du skall vänta. Eller jag hade väntat. Min ena häst har tidigare reagerat på vaccin och reaktionerna kommer ungefär 3 dar efter vaccinet.
Reaktionerna kan bli större om man anstränger hästen. Du får väl helt enkelt göra upp med dig själv vad som känns bäst.
#5 Tycker att det fysiologiskt låter konstigt om vaccin kan följa med svett ut, tror inte det funkar så.

Vänder på frågan lite. Att vaccinera precis efter en träning då? Någon som hört något om det ?

#9 jag har noll koll på vaccinering men när man vaccinerar finns det två olika typer av vaccin, det ena med försvagade bakterier som man själv fixar antikroppar mot och den andre typen är när man sprutar in antikroppar direkt.
jag tror vaccin till hästar är antikroppar direkt och då borde det inte vara någon större fara att träna innan.
däremot om det skulle vara försvagade bakterier så kanske kroppen inte orkar fixa antikroppar med en gång efter träning eftersom kroppen håller på att återhämta sig från träningen då.

Jag har som regel att pållan får ta det lugnt i minst 3 dagar efter vaccinering i alla fall.
Har fått lära mig att man ska ta det lugnt i 7 dagar efter vaccination. Att man inte ska rida hästen svettig.
Lyrik vilar i en vecka, eftersom han blir svettig av en skritt-tur…
jag brukar ta det lugnt med hästen i 2 dagar.
en vanlig ridtur är ok, men jag skulle inte träna honom då…

Kan du avboka lektionen eller måste du gå om du anmäler dig? För du kan ju alltid kolla hur han verkar må och bestämma dig efter vaccinationen.

Jag rider som vanligt. Det var förr som dom skulle stå enl min veterinär. Nu behövs det inte längre. Dom har kommit på något bättre som dom får i sprutan om jag förstått det rätt.

En del kan få feber och då ska man inte träna.

Jag fick höra av vetten idag att hästen kan gott ta det lugnt dagen man vacc. Sen behöver man inte köra värsta hårda passet dan efter heller