Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 7094 ggr
Evelinaesbjornsson
0

Fjordingar, hoppning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hört/sett många som komenterat att Fjordingar är mindre bra hoppare. Vill bara påpeka att dom är suveräna hoppare med rätt tränare/ryttare :D. Ska lägga upp litte bilder på mina Fjordhästar. 3st, dock bara 2 av dom på bilderna. Juni = 6år, 140cm mkh (D-ponny) Stårsa = 2år, 140cm mkh (D-ponny). Ni får INTE börja komentera förns jag säger ill :D.

Juni, 30cm. Ryttare: Britta Sterner, Tränare: Jag (Evelina Esbjörnsson)

Evelinaesbjornsson
0

Juni, 60cm. Ryttare: Jag!

Ps. Där det står tränare i #0 menas vem som tränat hästen i hoppning. Och det är JAG som tränat henne sen hon var 4år. Hon kunde EJ hoppa 40cm när pappa köpte henne till mej. Nu hoppar hon… Ni får se på annan bild ;)

Evelinaesbjornsson
0

Mer bilder kmr imorron. Mitt internet är väldigt konstigt just nu. Men bilder kommer iaf imorron.

Ni får INTE komentera än :). Jag säger till när ni får komentera :).

Evelinaesbjornsson
0

Mer bilder kmr imorron. Mitt internet är väldigt konstigt just nu. Men bilder kommer iaf imorron.

Ni får INTE komentera än :). Jag säger till när ni får komentera :).

olympiathurfjell
0

i ett lag som krf tävlar imot har en fjording med. Vad jag kan komma ihåg är han duktig

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Evelinaesbjornsson
0

Juni, 110cm

Evelinaesbjornsson
0

Oki, nu får ni komentera… Orkar inte ladda upp nu när mitt inernet är så cp.. :S.

Zahara
0

min favvo på ridskolan där jag började rida var en Fjording som hette frida och hon hoppade kanon! Var och tittade på min vän som tävlade 110 hoppning för ett tag sedan och där var en fjording med i klassen med och det gick jätter bra för dem! Klart att de kan hoppa!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Ledin
0

jag tycker det e skoj o se fjordingar på tävlingar :) e så himmla kul att folk inte bara ser dom som arbetarhästar o skogsmullar för dom kan lära sig allt. Jag har själv tävlat med ett fjordsto när jag var ungre, nu var hon stor häst 152 om jag inte minns helt fel, o rätt lång med. Så vi var inte så jätte smidiga utan jag fick räkna ut större vändningar men iaf det gick bra för oss. Nu höll jag mig på 110 som max men hoppade enstaka hinder på 135. Jätte kul att du vill visa att fjordingar kan :) jätte fina bilder hoppas du lägger ut flera. Sen ösnkar jag er lycka till jätte fin häst du har.

Evelinaesbjornsson
0

#8 en av mina fjordston är 153,5 i mank höjd :D. Hon är också väldigt lång, men OTROLIGT snabb i mkt korta svängar. Gäller bara att arbeta dom rätt så går det ;)

Mer bilder kommer förmodligen att komma :D

Eve
0

Jag känner en tjej och hennes dotter som har två fjordingar som hoppas, de är riktigt bra faktiskt..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Evelinaesbjornsson
0

#10 Ja, Fjordingar är mkt bra hoppare. Det är bara det att de är så otroligt få som tror på det. Och OTROLIGT många som tkr att Fjordingen bara duger till skogsmulle.. Alltså en Arab och ett Halvblod är minst lika bra skogsmullar dem med!

ylvaah
0

på min ridklubb hade vi en nordsvensk, o han hoppade 120 utan problem. lite kul :)

Alexandra13
0

Tog kort för nån dag sen. Vet inte vad ekipaget heter. Men Fjordingen är den sötaste jag någonsin sett!

Mari
0

Fjordingar är bra hoppare om de vill, de är ju inte alla som är lämpade att hoppa :)

Min fjording han var duktig och gillade verkligen att hoppa. förra ägaren tävlade honom i 90cm men jag hoppade runt 100cm-110cm med han hemma på träning :)

Det enda han inte var bra på var att hoppa över hagen xD Då sprang han rätt igenom ist ;P

Har bara en bild när han hoppar som är jättegammal och inscannad, därav kvaliteten :)

Brukar också se en del fjordingar på hopptävlingarna här hemma :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gejsa
0

Gejsas avkomma som är 9 år nu är också hoppad mycket. Hon har hoppat över 1.10. Tävlat i 1.00 vad jag vet. Kommer inte ihåg om det blev 1.10 också i tävling.

TeddyLove
0

jag har en fjording. han är c-ponny och har tävlat LA! ( 130cm ) :)

Evelinaesbjornsson
0

#16 Det tvivlar jag inte en sekund på ^^. Fjordingar är otroliga hoppare om dem får rätt träning och om dem har rätt inställning ^^.

En kompis till mej hade en Fjording som ej kunde hoppa 40cm. Han såldes och hade otroligt mkt fett på sej. Efter ett halvår var han en trimmad Fjording som hoppade 170cm med ryttare. Fick se bild bevis på detta. När jag fick höra detta så dök denna tanke upp DIREKT: Det där är en häst som kommer att bli rejält halt inom en snar tid.

Fjordingen var en 10åring, nybliven vallack, nyliogen inriden och efter detta så hade han nästa inte blivit riden alls. Tills då han kom till sin nya ägare.

Mari
0

#17 Du har inte bildbeviset kvar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

joooossan
0

#18 Tänkte detsamma, hade varit intressant att se(;

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Spiritinthesky
0

#16 fattar inte hur LA kan vara 130 för en C-ponny ? :P

jag vet en otrolig fjordning som tävlar LB-LA (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Evelinaesbjornsson
0

#18 näe, hon skickade en bild på mobilen och sen råka min bror radera allt i mobilen :S

Evelinaesbjornsson
0

#20 kul :D. Älskjar verkligen Fjordingar, dem e så söta när dem hoppar ^^

Ahnna
0

Min gamla tävlingshäst, ett fjordsto på 140 cm, löshoppade 1.40-hinder och tävlades upp till 1.20 tror jag. Hennes mamma, som var ca 145 cm, tävlade upp till 1.30.

#20 Om ryttaren är över ponnyåldern så räknas fjordhästen som häst, inte som C- eller D-ponny.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Spiritinthesky
0

#23 men då heter det inte LA ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mari
0

#23 Det visste jag ej :) Är det nått som man slipper ansöka om utan det blir automatiskt?
För jag har för mig att man måste ju ansöka om att få tävla ponny som stor häst annars?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ahnna
0

#24 Vad det blir för bokstav lägger jag mig inte i, jag har aldrig lyckats memorera det där systemet. Men jag har tävlat fjordhäst bland stora hästar på samma villkor som dem.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#25 Nu är det några år sen jag var insatt i det där, men har det inte med licensen att göra? Du kan läsa ponnylicens eller hästlicens för hästen, men om den är reggad som häst så får du bara byta till ponny EN gång, inte tillbaka till häst för att du har ångrat dig. Så var det förut i alla fall.

När jag har tävlat fjordhäst bland stora hästar så har jag inte gjort något särskilt med anmälan, jag har bara anmält mig rakt av. Ingen som har påpekat nåt om det.

www.stuteriprecious.se

LinaOhlsson
0

Tävlade Dockan som stor häst när jag blev för gammal för att hoppa ponny, fick en del placeringar.

Hoppat enstaka hinder på 1.30 med henne..

Hon va grym när vi va i form =)

http://www.pixbox.se/pic_show_id2509581.html

Spiritinthesky
0

#26 nej, det enda jag tänkte på var att det finns ingen LA som är 130 cm :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

jen
0

när jag var i 12 års-åldern så var jag med i en mindre tävling med min fjording. Det var några tjrjer som frågade om jag verkligen skulle tävla med honom, för han ser ju så lat ut..

De blev lite snopna när vi vann distansen och kom tvåa i hoppningen!!

Jag hade den enda fjordingen, de andra hade new forest, welsh och andra ponnyer…

visst såg han lat ut, men han var inte lat. Han var LUGN ;)

gissa om jag mådde bra efteråt? fniss

Evelinaesbjornsson
0

#30 kan förstå det ;). Det är en hel del som frågat mej om ja verkligen ska tävla med Juni eftersom att hon ser mega lat och fet ut. Men alla blir lika imponerade och snopna när vi vinner första pris i hoppning :). Omhoppning är nog det bästa jag och Juni vet, snabba och OTROLIGT korta svängar ^^. Men de e ju grymt härligt att ha deras slopna blickar i ryggen sen efteråt ^^.

Spiritinthesky
0

#31 jag vill se filmer när nni hoppaaar :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Evelinaesbjornsson
0

#32 Haha ^^. Om du går in på youtube.com och söker på Jag & Juni så får du upp filmer på oss ^^. Dock så är det 1 hopptävling där som jag var med på för att träna inför dem litte större hopptävlingarna :)

jen
0

#31  visst känns det bra då ;)

Evelinaesbjornsson
0

#34 De känns grymt skönt ^^ :D