Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1030 ggr
jn84
0

Hjälp mig hitta täcke!

Jag håller på att bli fullkomligt galen!

Letade täcken på nätet fram till halv tre i natt och hittade ändå inget jag vill ha!

Vill ha ett regntäcke med hals, storlek 155. Fleecefodrat eller 100-150 gram fyllning. Vill ha lite fyllning eller fleece i halsdelen också. Behöver inte sitta ihop från början, utan kan mycket väl tänka mig att köpa två delar separat.

Det får ju gärna vara snyggt också och bör väl inte kosta mer än 1500. Kan tänka mig begagnat också.

Har tittat på Shires täcken och känns som att jag kan hitta nåt snyggt där, men det är alltid nåt som är fel. Oftast är det alldeles för mycket fyllning eller så har dom inte storleken jag vill ha. Det här vill jag ha, men vill ju se hur det ser ut först =/

Vad betyder förresten alla fyllningsangivningar? Om det står 200 g fyllning, vad betyder egentligen det? Det måste ju vara mått på en viss yta, för ett täcke i strl 115 kan ju inte ha lika många gram fyllning som ett täcke i 155? Då blir det ju det i 115 jättetjockt. Hur menar dom egentligen?

pippa__
0

Inget på tradera?

jn84
0

Nä, alla envisas med att sälja täcken i strl 145 Skrikandes

tezzie
0

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

har du kollat på haglunds? fodringen anges gram/m^2, så ett litet täcke blir inte tjockare än ett större:)

ang. shires typhoon så har ett sådant vintertäcke och det är jättebra:)

fridak
0

www.hastprodukter.se

regntäcke med helhals för 675 med fleeceklädd insida, även halsen:)

gejsa
0

#5# Vilket billigt vintertäcke!! Någon som vet om dom har bra täcken där och speciellt det billiga?

lisette
0

#5 anej inte per kvadratmeter? det är väl ändå kvadratcentimeter?

Mandysan
0

#7 Om det vore per cm^2 skulle täckena väga väldigt mkt. Själv tror jag att det är per dm^2 ^^

fridak
0

#6 jag tror lyrik har något därifrån och är nöjd med det. Några i stallet har regntäcken därifrån men en häst har lyckats mangla sönder sitt och på de andras så har spännena gått sönder men de verkar inte ha dem modellerna kvar på sidan.

#7, #8 jag är nästan säker på att det är per kvadratmeter.

fridak
0

#7&#8 nu hittade jag lite om täcken på agria där står det g/kvm så det så;)

jn84
0

#5 Det är väl det jag tänkte köpa egentligen. Har kollat på det i månader.. Men det känns så trångt och orörligt vid halsen. Dessutom är det tråkigt ;)

#3 Tack! Blir kanske ett sånt om ingen annan kommer med något bättre förslag :)

fridak
0

#11 det är bara en häst i stallet som har täcken med helhals, vet inte vart det kommer ifrån, men hon har iaf världens biffigaste hals och får plats med den hur bra som helst. däremot så blir det ett litet hål mellan täcke och halsdel framme på bringan, men hon är bred som bara den så det är nog bara för det.

fridak
0

hööks har täcke m fleecefoder och ett halstäcke med 100g foder

fridak
0

TM autumn 899:-
Halstäcke premium neckrug 399:-

Surviver
0

Har nyligen köpt det här -> http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024 till min fryslort och jag är jättenöjd med det, snyggt är det ju också.

Surviver
0

Länken fungerar inte… hmmm… TM premium autumn heter det iallafall, lilarutigt.

Surviver
0

såg nu att du redan fått tips om det, tror jag redan hade börjat skriva då, jag var iväg en sväng imellan, sorry. Skitbra tycker jag att det är ialafall.

jn84
0

Hööks-täcket är fint! Men då matchar ju inte halstäcket.. Jag är kräsen jag ;)

Silenos
0

Har tyvärr inget bra tips på regntäcke. Men behövs det fleecetäcke kan jag tipsa om Norpost Outlet i Enköping. De säljer olika modeller ( finns även i 155 ) för endast 99 kr.

fridak
0

om du tittar på ryttargarden.com då? där finns ett rejält slitstarkt täcke med fleecefoder för 999:- och en halskrage med fleecefoder för 339:-

lisette
0

#8,9,10 jag ger mig =)

Lyrik
0

#6 Lyrik har både regntäcken och flugtäcket från Haglunds.

Regntäcket är fleecefodrat, har ett även utan foder. Använder enbart det fodrade.

Flugtäcken funkar bra, är lagom i storlek.

Har även deras transportskydd som är stora, passar bra och skyddar bra.

[chriistina]
0

Flera hästar i stallet har täcken från Haglunds och alla ägare är nöjda med dem vad jag vet :)
Sitter bra på de flesta hästar också, även om dem är olika byggda.

ThunderClap
0

Fyllningen fungerar som så att tillerkarna anger hur mkt fyllning det är per m2 (kvardatmeter).
Tyvärr säger det rätt lite om hur pass varmt täcket är ibland… Då olika material (och hur det är sammanvävda, luftutrymme är viktigt i det hela) värmer och håller kvar värmen olika bra och har olika tyngd så betyder ju inte vikten alltid samma värme ifrån olika tillverkare.
Ett 280g fleece täcke är ju inte när lika värmande som ett 200g Horseware thermobondedfibre fodrat täcke tex.

Scandi
0

domanis täcken är bra :)

LinneaG
0

Har ett med halvhals i stallet, stl. 155 med fleecefoder. Aldrig använt då jag har två likadana.