Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 1993 ggr
Molla
0

Form vid tömkörning

Idag tömkörde jag Poco för första gången efter betäckningssäsongen. Han bara jobbade på och bad om mer, riktigt härlig var han!

Men westernhästar ska ju ha en låg form, men från steg ett gick han i vanlig fin form ( vad det nu heter, gå i lod kanske =P) Någon som har tips på hur jag skulle kunna göra för att få en låg form vid tömkörningen? Lägger till en bild på oss, men där går han inte ihop sig så som han gjorde under nästan hela tiden. Det är lite mer fart och fläkt på bilden…

Molla
0

hjälp nån…

tezzie
0

Vilken snygging :o)

*** Kärleken övervinner allt ***

Ratchaburi
0

Jag vet inte om du vill spänna in den eller inte men gramant fatning på tömmen tycker jag ör det bästa. Antingen sätter du fast själva tämmen som en gramant eller också tar du en lös gramant och fästar den som vanligt men i stället för at ha den lös fäster den i gjorden. Förstår du hur jag tänker.

Hästarna jobbar väldigt bra och du kommer märka stora skillnader i överlinjen och hästen kommer bygga lååånga starka ryggmuskler.

Men OBS håll inte på för länge 15 min max till en början. Och häng inte fast i tömmen eller spänn den för kort.

Molla
0

#2 Tack! =)

#3 Ok, bra tips! Får prova och se om han söker sig nedåt på det!

Peppe
0

Jag skulle sätta en mildare variant än gramanspänningen eftersom han inte jobbat på ett tag (?) och gr. sp. inbjuder ofta till en högre än en lägre form (individuellt för olika individer, men det är vanligast enligt mina erfarenheter).

Jag skulle låta yttertömmen vara som den är och "byta håll" på innertömmen. istället för att den går från hand - gjord - bett  till hand - bett - gjord, och då färsta den lite längre ner på mitten av gjorden. detta inbjuder till att sänka huvudet men tvingar den inte på nåt vis, gramanen drar lätt ihop hästen om man inte är mycket försiktig.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

jag håller med Peppe, med en graman kan du lätt få motsatt effekt.

Låt innertömmen gå från handen-genom bettet-fäst i ring på gjorden, ju lägre ring, desta lägre form.

Var noga med att visa med yttertömmen vart du vill att hästen ska hålla huvudet, så den inte förböjer sig :o)

Jätte fin häst :o)

Ratchaburi
0

All hantering av häst innebär att man vet vad man gör. Om man använder en gramant på rätt sätt är det inga problem. Jag har aldrig hört om eller varit med om att häst blir för hög i formen om man använder en fast gramant när man tömkör. När jag jobbade i Tyskland gjorde "alla" detta och resultaten lät inte vänta på sig.

Men visst, alla har vi olika åsikter.

Molla
0

Tack för svaren, lite olika att prova och se hur han reagerar. Det är rätt att han har stått med damer över sommaren… Se på hans rumpmuskel, han har hållt den igång iaf Tyst

Ahnna
0

Vid tömkörning är det svårt att få hästen att gå i en naturlig, låg form. (Jag använder aldrig inspänning, ser inte något syfte med det varken vid körning eller ridning.) Men jag antar att han rids? Då är det enklare, eftersom tygeltagen kommer rakt ovanifrån och sits och skänklar kan hjälpa till. (Dressyr på töm, med eller utan vagn, är svårt!)

Som vanligt handlar det om att få med sig bakdelen. På bilden i #0 är bakdelen väldigt mångt bak, och i #8 är det svårt att avgöra. Bakdelen måste in under hästens tyngdpunkt, genom drivning bakifrån och ett naturligt stöd på tömmen. Hästen ska aldrig streta emot bettet (det är svårt att uppnå ibland) och den ska veta att där tygeln tar emot är det stopp framåt och därmed kanalisera energin från bakdelen istället för att komma in under tyngdpunkten.

Det tar tid att komma tillrätta med bakdelen, men genom mycket arbete i sluta och öppna i skritt och trav lär sig hästen att sätta bakbenen under tyngdpunkten istället för ifrån den. Det är nya muskler som ska tränas, och har hästen betäckt (?) en hel sommar så har de motsatta musklerna jobbat vilket förlänger arbetet lite.

Min poäng är att genom att "hitta bakdelen" så får hästen en naturlig form i framdelen också, utan inspänning. Oavsett om hästen ska gå lågt med huvudet eller lite högre så måste den ha bakdelen med sig och jobba till tyngdpunkten istället för i motsatt riktning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Molla
0

#9 Tack för tipsen!
Eftersom att det var första träningen efter sommaren ställde jag inga större krav på honom. Vet inte heller om han någonsin blivit tömkörd förut.
Jag måste också hitta nån planare stan att hålla till, inte lätt när det går nedåt och uppåt… =/ Men få han att jobba mer under sig ska vi sträva efter!

Peppe
0

För övrigt har Blacky och jag nu kommit överens om hur man utför skolorna på töm! Funkar väldigt bra i skritten, har inte testat i trav än. Går ju i sjukhage nu så kan inte testa heller. Men det är väldigt kul när man kan gå vidare och inte bara stå och stampa på stället. Detta utför vi än så länge på sån tömsättning som i #0

Peppe gjorde jag faktiskt galoppombyten med på töm, då också samma tömsättning som #0 eftersom det ju bytte varv och det annars blir knasigt med ytter och innersida.

Molla
0

Jag blev lite paff när jag provade honom på töm. Han gjorde slide stop, backade som han gjorde på tävling och gav allt i alla gångarter. Ska bli kul att fortsätta och se hur långt vi kommer!

Inspererande Peppe, tack!! =)

lisette
0

molla, var har du fått tag i schabraket? =)

Molla
0

#13 Hööks art.nr: 400317 =)

lisette
0

ah så det är ett underlägg och inget schabrak? har sett ngr schabrak o undrar var man hittar dem nämligen. =) tack!

Peppe
0

#15 TROR att det kan finnas sånna underlägg på www.selar.se , eller så var det kanske www.driveout.se

Molla
0

I den sista länken hittade jag denna, kanske sån du menar lisette?

thilda-
0

Oj vilka dyra selunderlägg ni köper! :O
på Royalhästsport finns de från 99 kr till 200 ;)
http://www.royalhastsport.se/ProductPopup.aspx?filename=2079_125.jpg

Dom på bilden kostar 99 kr :)

lisette
0

#17 ja det är ju ett sånt. men inte så rolig färg.  =)

Molla
0

#18 hööks, den jag har, kostar 99!

sunglasses
0

Jag skulle råda dig att sluta tänka på vart huvudet är, titta på resten av kroppen istället. Alltihop måste börja med bakbensaktivitet.

Och Du vill inte att han sänker huvudet för mkt innan han orkar bära sig ordentligt, blir inget bra utav det.

Sen när han bär sig korrekt och är lugn och trygg i vad ni gör kommer han hitta sin bästa ställning, vilket kanske inte är en jättelåg form för just honom.

Lycka till, han ser trevlig ut=)

Evelinaesbjornsson
0

#9 jag har alldeles nyss intressera mig för att rida dressyr, har bara hållit på med hoppning innan, och ja kan inge mkt alls av vad allt heter och är. Min fråga är, vad är öppna och sluta?

Molla
0

#21 Jo, jag tittar vart huvudet är, för när jag håller kontakt med munnen krullar ihop sig och det vill jag komma ifrån. Men det kan ju vara så enkelt att han inte är van vid konstant stöd i munnen, då han är westernriden på hög nivå.
Vet att stångbett och westerntygel ger ett stöd i sig, men kanske inte på samma sätt som direktverkande tömtag.
Det var bara en fundering, men jag får se hur han är när jag börjar rida.

(Startade tråden för att höra om det fanns nåt smart sätt att sätta tömmarna genom gjord och bett för att på ett milt sätt få ner en ihop krullad hals)

Ahnna
0

#22 Öppna och sluta är sidvärtsrörelser, men kan också göras på rakt spår och på volt. Svårt att förklara utan bilder, men rörelserna går ut på att hästen ska gå på fler spår än när man rider rakt fram, och som ryttare "hämtar" man det ena bakbenet med skänkeln. (Nu börjar jag låta som Bent Branderup!) Hästen ska alltid trampa under tyngdpunkten med bakbenen, och öppnor och slutor är helt enkelt ett sätt att öva det och samtidigt få en samlad och genomböjd häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Evelinaesbjornsson
0

#24 Okej, tack så mkt :)

sunglasses
0

#23 Om han har gått på så hög nivå som du säger så kanske du inte behöver stödet i munnen alls, utan kan jobba med honom på lång tygel. För då borde han ha så befästa gångarter att han kan behålla samlingen själv…bara ett förslag, kan ju vara bettet som stör honom. Fel bett kanske eller att det blir en aningen ryckigt i hans mun när du tömkör honom..

Har du sett honom bli riden av förra ryttaren, ifall han gick i låg form då?

Molla
0

#26 Jag var med och såg när han kvalade in till EM i reining, så ja han går i låg form.
Vi har just nu ingen padock, så vi har ingen naturlig vilt att hålla oss på. Vi är på en äng, och då måste jag hålla han på spåret med tömtag. Men allt löser sig när padocken är ordnad, det är jag säker på!!

sunglasses
0

Det löser sig säkert ja!

Lycka till med honom=)