täcken nu?
Jag måste bara fråga, hur gör ni med täcke nu? Det är ju bara ett par enstaka plusgrader på natten, medans det kryper uppåt 12-15 grader på dagen..
Som TUR är bor man på gård, så fleece täcke på natten, regntäcke ovanpå på morgonen när dem går ut och sen mitt på dagen brukar jag ta av täckena..
Hur gör ni? Vad har era för täcken nu? Och ni med hästar som har "päls" behöver inte svara ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Nu är det bara 7-9 grader här på dagen :( Foxen har 100g fodring ska dock börja slänga på henne ett fleecetäcke under - blir nog i kallaste laget annars.

Här är det nästan ollan på natten nu, Folly får ha fodrat regntäcke på natten (står fortf. ute) och utan på dagen om det inte regnar förstås :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

Det beror på hur mycket päls du vill att den ska få 
De5t bästa vore om hästarna kunde gå utan täcke hela tiden. Och det kan dom om dom bara har tillräckligt med skydd mot väder och vind.
När det är sagt så kan jag ju säga att mina hästar som rids går med 150g regntäcken ute och 100g stalltäcken.De är också redan klippta en gång.
Unghästarna går utan täcke hela vintern.
Jag ändrar inte täcke på och av under dagen. Om hästen skulle gå utan täcke skulle det ju vara exakt samma skillnader i tempratur iaf.
Men börjar du täcka hästen så måste du fortsätta.
har inte börjat o täcka än!

I vanliga fall hade Pigall gått utan täcke, men jag vill inte att han ska sätta så mycket päls ännu och dessutom har han problem med sin rygg.
Därför går han just nu med fleecetäcke+ fleecefodrat regntäcke. Han går ute dygnet runt.
När jag tränar har jag ländtäcke på honom.

Blacky har ett ca 300 g stalltäcke på nätterna eftersom det med 200g är på kemtvätten, får inte hem det förrän på fredag. annars får han bara ha ett fleecetäcke och det är för kallt. är ibland neråt 3 grader på nätterna.
På dagarna har han nu ett fleecefodrat regntäcke med halvhals. Ca 10 grader.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Mina får ju gå in och ut från stallet som dom vill. Kalle har inget täcke, medans Wambezi har fleecefodrat regntäcke när det är ruggigt väder och på natten

Jag är ingen täckesmänniska men har nog "veknat" lite och har börjat täcka grabbarna på nätterna. Tar på ett tunt vintertäcke vid 20. 00 snåret då jag flyttar dem till "natthagen" och tar av täcket på morgonen efter 7 någon gång.
Det var trots alls minus 2.5 grad en natt förra veckan. Men oftast ligger det på +5-7 grader. Nollställer termometern varje morgon för att hålla lite koll.

aldrig täcke på min om det inte ösregnar och jag ser att hon fryser 
mina går med vinter / regn täcke beror på vädret om dagarna, och står utan täcke i stallet om nätterna :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Ja, vi har ju päls på våra hästar så jag behöver ju inte svara som det stod, men det gör jag iaf! ;P
Våra står ju inne på natten så då är det inga täcken fast de övre dörrarna är öppna tror ja.. Två hästar står i sjukhage så de har ibl fodrade regntäcken men ibland ofodrat.. Annars bara vid regn å rusk. Min lillgrabb skulle man nästan vilja lägga på täcke. Han har eksem och har kliat bort nästan all päls :( fast han verkar ju inte frysa iaf
Har sett att alla dessa täckfantaster i grannstallen (dem som använder tjockaste vintertäcket vid 0grader) har börjat med täcken. Fodrade regntäcken har de på pållarna tror jag..

Dandelion har fleecefodrat regntäcke på dagarna. Står inne på natten och där är det varmt så då är han naken.
Amadeus däremot har ett stalltäcke inne (vet inte vad det är för fyllning men 100g kanske?) och fleecefodrat regntäcke över det ute.
Ska dock köpa ett fleecefodrat regntäcke med hals till Dandelion för jag vill inte att han blir som en nallebjörn i vinter. Han ska ju träna lite mer nu än tidigare år och då blir det så svettigt med mycket päls. Men vill nog inte klippa heller..

hästarna började gå in i måndags, roger får tunnfodrat regntäcke vid regnrisk.
inne så blir det rätt varmt på nätterna, 10 varma hästkroppar inne, nedre halvan av dörren står stängd för att kattungarna inte ska bli överkörda så kylan är halvt utelåst;)
ska köpa ett(eller två?) lite mer fodrade regntäcken tills det blir kallare, han har rev upp sitt fleecefodrade förra säsongen. och blir det vinter så har han 3 vintertäcken, men får ha ett åt gången.

Jo, min har ju "päls" det är ju det bästa. Men jag har så många fina täcken så ibland slänger jag på ett om det är extra kallt eller blött så att de iaf blir använda. Tycker det är så synd att de bara ligger. 
Tycker faktiskt synd om de stackars hästar som det daltas alldeles för mycket med och som jämt har täcke. Som de stackare som får täcke på sig så fort det är en lite svalare sommardag.
Jag har ett ofodrat regntäcke på min tjej vid dåligt väder.. sen när det blir lite kallare ska jag ha fodrat regntäcke på henne eftersom jag inte vill att hon ska sätta för mykt päls eftersom jag ska träna henne mer i vinter och jag vill inte klippa henne.. och om jag ser att hon fryser så åker fleestäcket på under det fodrade regntäcket..=)

#14 fast ibland är det inte av anledningen att hästen skulle frysa som den täckas. Blacky har täcke året runt om det inte är för varmt för täcke (då går han istället in en sväng på dagen) eftersom han inte tål insekterna… han kliar sig inte men ser dock ut som en svullen salami när han kommer in…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Inga täcken ännu på ett bra tag!
Har precis stallat in och täcke brukar åka på i november, undantag är om det blir riktigt skitväder.

#16 Nej jag förstår att många har täcken på för insekternas skull, det har jag ingenting emot. Vet hur jobbigt det kan vara. Men jag syftade på dem som pälsar på hästarna vid minsta lilla kyla.
#18 Då skulle du antagligen tycka att jag var löjlig och klemade bort min häst. Hon måste ha täcke vid minsta lilla temperaturminskning (även mitt i sommaren) pga sin bronkit och nedsatta immunförsvar. Annars blir hon supersjuk direkt. Så dra inte alla över en kant.
#18 det är ju många som täckar tidigt för att slippa vinterpälsen och för att slippa klippa… Mitt fullblodsto började jag täcka när det kröp under +5, annars såg hon ut som en teddybjörn, vilket inte är så kul när man vill arbta dom lite…
Mina shettisar har inte täcke, men skulle det bli ihållande regn, en hel dag, så lägger jag på ett regntäcke, eller om dom är blöta när de kommer in, då kan jag slänga på ett fleecetäcke eller våffeltäcke 2-3 timmar för att dom ska få en chans att torka ordentligt.
#19 att hästen behöver täcke vid minsta temp.förändring, låter extremt, mitt fullblod hade också bronkit, men temperatur gjorde ingen skillnad för det, det kvittar om hon hade haft täcke eller inte.
Men din kasnke har andra sjukdomar också?
#18 jag har täcke på min ena häst eftersom han får ont i ryggen om han blir kall, sen skyddar det mot knotten som han är känslig mot
#21 jag hade täcke till mitt halvblod, med Back on track inlägg… Också av den anledningen att han fick ont i ryggen när det blev för kallt

Mina nallar har päls 

#19 Nej, självklart finns det undantag, menade inte alla. Jag menar att det finns de som gör så helt utan bra anledning och att många överdriver.
#20 Ok, tränar och tävlar man mycket på vintern så förstår jag ju att det är smidigt att göra så. Min häst får rätt mycket vinterpäls och inte är det vackert men jag kan arbeta rätt bra med honom ändå, visst blir han snabbare svettig men.
#21 Det är ju en bra anledning så det tycker jag inte är fånigt.

Troya har fodrat regntäcke på sig nu, byter till ofodrat om det är varmare än 10-12grader. Blir drygt 4-5grader på natten nu.

Inga hästar hos mig har täcken nu. Däremot om det regnar så får Gobban regntäcke på sig. För regnar det och blåser så får han ont i ryggen. Dom andra får vara utan.

"min" häst har just nu 300 gram dygnet runt, hon är fortfarande på betet. Fast täcket är nog inte 300 gram längre, det är gammalt och har säkert tappat lite värme. Hon hade 100 gram fram till i måndags när hon fick skav av frontspännena på det, så vi bytte, samt att det blivit mycket kallare nu. Hon fryser utan täcke och går ner i vikt samt öm i ryggen, så pyjamas till henne är nödvändigt

Fjordingen och shettisen går praktiskt taget utan täcke hela vintern, om det inte är mer är -18 grader. Men nyhästen har regntäcke nu, han är inte riktigt kry i ryggen ännu.
#20 Hon har haft anemi även och har ett urkasst immunförsvar.
Lyrik har fleecefodrat regntäcke på sig nu, både ute och inne. Inne pga lata stallkompisar…
Är klippt och gammal.
Vissa dagar har han även ett tunt fleecetäcke under regntäcket.

Min har fleece/bomulls täcke på natten, regntäcke på dagen. Ska byta snart till lätt fodrat stalltäcke på natten då vårat stall är ungefär samma temp. som ute nu eftesom det står vidöppet och vi har rätt mkt tomma boxar.

Min dam har regntäcke på sig dygnet runt. Går ute fortfarande men på fredag åker hon in. Tycker det börjar bli lite för kallt nu..