Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2116 ggr
jumpingqueen
0

Oturs träning!

Jag har varit på träningsläger lör-onsdag…

På tisdagens hopplektion grupp 2 hände det olyckor vil jag lova.

• Först flög Jonna av BAKLÄNGES och studsade först med ryggen på hästens rumpa å sedan ner med nacken först i marken. Blev bara lite rädd
  • Sedan fick Linas häst in en bom mellan frambenen och slog en volt. Fick endast huvudvärk!
  • Sist gick jag omkull i en sväng när min häst blev lite för vild, och landade på min fot, så jag fick en liten spricka. (Ej så farligt eftersom jag idag, onsdag hoppade 5 hästar igen)
Mandysan
0

Ursäkta men hur in i 17 kan du hoppa när du har en spricka i foten? Det låter väldigt oansvarigt i mina öron. Vilken otur ni hade för övrigt. Låter inte som om det var en rolig träning.

/Mandysan

jumpingqueen
0

Den va ju VÄLDIGT liten säger jag ju. Å dessutom lever jag för hoppningen, mitt liv…

Kul var den, men mkt otur hade vi, olyckor som bara berodde på otur

emsems
0

oj, ni kasnke ska ta det lite lugnare i hoppningen..? visst kan olyckor hända, men är det å många så verkar det ju lite onödigt. även om ni inte tycker det är så farligt och är värt det, så får man ju tänka på hästarnas hälsa också..

men som sagt, ibland är man olycksdrabbad

jumpingqueen
0

#3, bara för att tre ramlar av, ska man då avbryta träningen tycker du?

Avfallning nr 1 berodde på att ryttaren inte kunde hålla balansen, när hästen stog av stort på en oxer och flög baklänges… nr 2 på att hästen cvar slarvig och rev, kom ej fel, eller var svårt, endast ett räcke på 1 m. nr 3 på att underlaget var dåligt å att hästen va pigg och inte är så säker på foten…

elin
0

varför hoppar man när underlaget e dåligt?

/Elin

jumpingqueen
0

Med dåligt underlag menar jag halt underlag. För att det var ren otur att jag gick om kull, det kan hända vem som hellst när som hälst. Och på den banan gick det ca 30 hästar den gången, å bara en gick omkull.

elin
0

jaa. men varför väljer man att hoppa när det regnat o är halt?
Skulle jag inte ens tänka tanken o göra..

/Elin

emsems
0

nu ska vi inte vara så hårt inställda, bara jumpingqueen var där, så vi kan inte säga hur det var.

#4, nej men kanske göra lite lättare/andra övningar. och om underlaget var dåligt så bör man ju träna tekniskt istället för högre hinder, om det finns risk för att hästarna snubblar. jag menar inget elakt, så jag vill inte stöta mig med dig på något sätt. men tex så kan man ju tänka att om någon inte kan hålla balansen på hästen om den hoppar stort, så kasnke man skall träna på balans-hoppning, om underlaget är dåligt så bör man inte rida på så hårt om hästen har svårt för det (egentligen inte på någon häst), och att hästen rev anske beror på fel ansats. nu kan ju så klart olyckor hända, som sagt, men ni kanske tränar på fel saker?

hjullan
0

är det bara jag som har en känsla av att jumpingqueen får rätt mkt kritik för det mesta hon skriver?

Sussi
0

Usch då, tur att ingen skada sig något allvarligare! Punkt nr 1 har hänt mig med när jag rättade till håret med båda händerna, hästskrället skrämde sig just då och sprang framåt.

#9 Nej, jag tycker samma sak.

hjullan
0

mjo, med tanke på att hon vet mkt o att hon är såpass ung. men det ingen tänker på att hon har längre hästerfarenhet en många andra här inne som är mkt äldre.. (en tanke bara, om det är därför)

mazze
0

#0 Vad tråkigt, men det är ju skönt att ingen skadade sig värre…

#1 Vet folk som ridit med värre saker än en liten spricka tex bruten fot. Det är upp till var o en, hade jag oxå bara en liten skada så skulle jag oxå rida…

jumpingqueen
0

#8 så kan man ju tycka, men nu hör till saken att just den här dagen tränade vi balansträning:) Men vi avslutade med en bana på (för oss) inte så hög höjd, med alla de "små" olika övningarna i en bana…

Underlaget: Under natten hade det ösregnat, men på dagen hade det varit sol, vi hoppade på kvällen vid 6 eller om det var vid 7… Så underlaget var dåligt, inte uruselt…

jumpingqueen
0

9 Jag har oxå tänkt lite på det, att det är mkt kritik som ges på RidsportIfokus jämt å ständigt. Men jag trodde det var på alla?

jumpingqueen
0

Jag glömde skiva en sak som hände den morgonen.

En som jobbar där kom in i stallet till mej å sa helt kolugnt:

- Kan du ringa ambulans, jag har sågat mej i benet?

Jag SÅG in till benen, å det var bara blod överallt. Efter ca 2 timmar var han tillbaka å jobbade igen. Lite läskigt.. Tror det var 9 stygn eller nåt sånt…

Hipstercia
0

#9 du tog orden ur munnen på mig hjullan!

hjullan
0

#14. mm men det är extremt mkt på vissa medlemmar har jag märkt o du är en av dom.

emsems
0

#13, ok! lät bara så mycket, men som sagt, vissa dagar händer allt på en gång!

Sandra
0

Det lät som om ni inte skulle hoppat upp på hästarna alls den dagen =)

Undrar hur man själv skulle reagerat om nån kom o sa lugnt o sansat att ringa ambulansen… herregud… Ringde du till ambulansen fresten? Bra gjort i såna fall! Själv hade jag väl svimmat eller nåt sånt =)

LinLin
0

Kul lektion ni hade då Förvånad Tänk vad vi som rider är knäppa egentligen.

Och förresten, det där med att rida med spricka i foten är nog lite korkat ändå. Men jag förstår precis, rider säkerligen mindre än dig men jag skulle nog inte kunna hålla mig borta såvida jag inte hade  förbannat ont Räcka ut tungan Men du, ifall du har ont, tänk på att smärta är kroppens sätt att säga att något är fel. Bara så att du inte gör det värre och läkningen tar längre tid Fundersam Men det känner du bäst själv!

jumpingqueen
0

#17 okejj.. Nåt jag kan göra åt det?

#18 Ja iblands bar går ingenting som man tänkt sej… Men vi hade i alla fall tur med vädret;)

#19 Jaa.. nåt annat vågade ja ju inte göra… Men ja kan säga att då va ja inte kaxig!

#20 Jag red faktiskt inget mer den dagen, å det va bra gjort för att var mej:D hihi

Courage.C
0

jumpingqueen. Jag skulle nog också ha fortsatt ridit dagen efter. Förstår inte varför det vore korkat att rida om man känner att man klarar det.. Vet inte riktigt varför folk måste haka upp sig så förskräckligt ibland. Vart har du dina hästar står?

jumpingqueen
0

#22 Tack för stödet. Visserligen så kan ja ju bara ha skor med MINST storlek 43, men men.. Ja klarar det mesta…

Jag bor i mantorp, så hästarna bor precis utanför. Det ligger söder om Linköping i Östergötland…

hjullan
0

håller med emma #22. jag skulle också fortsätta rida. gjorde jag även med hjärnskakning.. men det gick väl sådär ;)

Courage.C
0

haha vi hästfolk är såååå korkade!! Du Jag berättade ja om min elev som slog ut båda framtänderna och skulle fortsätta! HAHA

jumpingqueen
0

Ja vi är ju det. När jag ramlade av en gång hade jag huvud värk i en månad efter, men red gjorde jag i alla fall:)

Courage.C
0

det är bara att skylla sig själv=)

jumpingqueen
0

Jaa.. vad skulle ja göra?Inte rida på en månad för bara lite huvudvärk??? ALDRIG I LIVET!!!! Hellre dör jag…

Courage.C
0

haha nej då blir man ju galen i stället!!

jumpingqueen
0

#29 jaa.. ja blir det i alla fall

Thea
0

Måste bara kasta mig in i diskussionen även om jag försökte låta bli…*biter sig i läppen*

Att rida med spricka i foten är väl ok, så länge man inte måste ta starka smärtstillande tabletter för att öht klara det. Måste man ta starka tabletter talar kroppen om att detta är något den vill slippa och det måste man lyssna på OM inte läkare ger klartecken. Det kanske var så i detta fallet….?

Jag själv "red" (nja, skrittade runt på lång tygel på gejsas fjording) med en spricka i korsbenet. Det gjorde helvetiskt ont och jag gick på starka tabletter! Det var läkarens order att jag bara skulle upp i sadeln så fort det bara gick även om jag hade smärta. Anledningen är att smärtor i bäckenregionen (för de som inte vet sitter korsbenet mellan sista ländkotan och svanskotan. Undvik att få en spricka där för det är ALLT annat än skönt!) kan bli kroniska om man "ger efter" för dom. 

Att rida med hjärnskakning är väl det absolut mest idiotiska man kan göra!!!!! Hjärnskakning är just vad det är! Hjärnan har studsat runt innanför skallbenet. Hjärnskakning ska man vara försiktig med.

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

lisette
0

min granne bröt (!) sin fot och hon red ändå. hon kände inte det… snacka om att ha hög smärttröskel… :D

kan inte mer än att hålla med thea. dumt att rida med hjärnskakning…

hjullan
0

japp. det är dumt. men man vet inte speciellt mkt när man väl fått hjärnskakning. då är det inte läge för logiska beslut.

lisette
0

alla är ju olika, men min svägerska visste inte ett jota när hon trillade av calippo utan hjälm, sadel, träns eller grimma… så smart var hon.

hjullan
0

jag mena på att när man väl har FÅTT hjärnskakning så vet man varken ut eller in. jag visste inte ens vart jag bodde eller vad jag hette.

jumpingqueen
0

#31 KAsta dej in, det e okejj!! :D MEn det va ju bara samma dag å dagen efter jag behövde ta några Ipren, sen behöver ja ju inte det nåt mer…

#32 & #33 Men vad ska jag göra? Jag ramlade av på söndagen när jag tävlade, red INTE förrens på fredagen igen, då jag tävlade EM kval… Så jag red faktiskt inte på fyra dar. Kunde ju inte ens stå upp då så inte så konstigt… Men när det gått så lång tid kunde jag ju inte hålla mej längre… Men efter 5 veckor släppte huvudvärken!

gejsa
0

#35# Hi hi har du konstant hjärnskakning hjullan?

hjullan
0

aah jag tror det gejsa. men det är svårt att svara sådär på rak arm, jag har tappat mitt minne

gejsa
0

Va, minne! Vad är det? Har jag skrivit något? hehe

hjullan
0

hahahahaha jag vet inte! :D:D kommer inte ihåg.

PimTheGreat
0

#9 Också märkt att vissa får mkt kritik här inne för det dem skriver därför jag inte skriver så många inlägg själv… tråkit att det ska vara så….

Att rida med hjärnskakning = dumt…absolut. Men känner man ingen värk så kan jag förstår att man har svårt att hålla sig från något man lever för….

Det där med dåligt underlag….. när jag var yngre och red på ridskola tävlade jag i några klubbtävlingar i hoppning..idag fattar jag ej hur jag vågade….men men…blivit lite fegare med åren….. då gick jag också omkull under en tävling pg a att det var lite halt efter regn. Men det var ridskolan som ansåg att det fanns ingen anledning att ställa in för det regnat. Om nu en ridskola anser så, där många av ridskolans egna hästar deltar, så borde de ju veta vad de gör, sen att alla kan ha otursdagar, det hade kunnat hända även om det inte varit halt.

Upplevde det hela lite tråkigt då jag läste svaren på inlägget där jag förstod på jumpinggueen som att hon bara ville berätta av sig av en så otursdrabbad dag och sen bara överröses med kritik…. lite tråkigt som sagt tycker jag.

jumpingqueen
0

#41 TackTack en förstående människa!  Ibland har man mkt otur.. Ja verkar vara extrem, då jag fick en ny hjärnskakning igår…

Courage.C
0

JAg tycker också att det är svårt att skriva utan att alla hoppar på en som hökar. Det är tråkigt.

Wiemona
0

Jumpingqueen!Du har bara en hjärna och ett huvud, var rädd om den! Jag har haft hjärnskakning en gång och fick då höra att huvudvärk kan drabba en mer efter det. Det är inte alls kul så tänk på dig själv och försök utveckla lite mer "självbevarelsedrift"…

jumpingqueen
0

#44 Ja e sån att ja jämt har haft ont i huvudet. Men sen senaste gången (innan denna) har ja inte haft ont i huvudet en enda gång! Men ärligt talat… Ja kan ju inte rå för att ja blir nockad, eller?

Wiemona
0

Nej, det kan du inte rå för. Men du verkar vara glad för fart och fläkt ;) Vill väl bara säga att man har bara ett liv och att man ibland måste tänka lite mer på att vara rädd om det!

jumpingqueen
0

#46 Jaa… FAst ja rider rätt mkt markarbet;) Heheh JA vet. MEn ja vill helldre leva ett kort, men lyckligt liv. En långt å försiktigt… En dag så dör man ju ändå:D Min filosofi

Wiemona
0

Då hoppas jag du tänker om. Som med många andra kommer det förhoppningsvis med åldern, säger jag och hoppas du inte tar det fel ;)

jumpingqueen
0

#48 Ja de kanske de gör. Men ja kan ju bli överfallen på väg henm från skolan… Eller att vi krockar me bilen. Eller vad som hellst. De spelar ingen roll hur försiktig man än är.

JA är inte sån som många skriver. Ja tar inte så hårt på saker, OM nu inte du skulle skriva att ja va dålig å hittar på. Men de gör du ju inte!

Wiemona
0

Bra!

jumpingqueen
0

#50 Skulle inte du bli sur om nån sa så till dej? De blir ja i alla fall

hjullan
0

#47. haha. så säger jag också jämt, hellre kort o lyckligt än långt o tråkigt. så får man ta sina smällar för det också :D

jumpingqueen
0

#52 Ja eller hur? De e ju inget kul om man jämt är försiktig.- Då kan man ju inte göra någonting alls! Men de kanske ändras med åldern?

Wiemona
0

Får man ett långt och tråkigt liv om man är försiktig? Jag är hyfsat försiktig och jag upplever verkligen inte mitt liv som långtråkigt. Tvärtom, jag är jäkligt nöjd med tillvaron och mitt liv. Så döm inte ut oss "fegisar":)

jumpingqueen
0

#54 Självklart inte! Men ja menar aTT OMMAN HAR PÅ SEJ SKYDDSVÄST Å CYKELHJÄLM NÄR MAN SKA SLÄNGA SOPOR. då KANSKE MAN SKA TÄNKA OM? 

Inte meningen att skriva med stora bokstäver, men kom åt "chaps Lock" knappen å orkar inte skriva om!

Wiemona
0

Säg inte det! Sop-polisen sitter kanske där med batongen redo och ser att du inte källsorterat…Skämt åsido, jag tror vi förstår vad vi menar ;)

jumpingqueen
0

#56 Hehehe, ja man vet ju aldrig;)

Ja va bra!! :D

NinaToy
0

Jag ramlade av min häst en gång rakt in i hindret och fick hinderskållan i ryggen. (Förritiden när man hade metallskållor! :D) Jag satt upp igen och hade skitont i ryggen, fortsatte hoppa resten av lektionen men hade väldigt ont. Senare på kvällen kunde jag inte gå så ont jag hade så jag fick åka in på akuten och de röntgade mig och sa att jag hade en kotförflyttning i ryggraden. :P

tiggertjejen
0

Jag hade väl min otursträning igår.

Hoppade först fullblodet gick bra de första gångerna men sen fick han bommen mellan frambenen med sig och snubblade till, jag tappade balansen och flög av.

Sen så skulle jag sitta på min 2åring för första gången, i ett av hans 4 rodeobockshower flög jag av.
Visserligen skötte han sig fint efteråt

geea
0

Jag håller med dom som skrivit förut, om just det här att jumpingqueen blivit påhoppad flera gånger. Jag har varit medlem här i bara några dagar och ändå har jag sett flera såna inlägg!Fundersam Men jag tror att det kan bottna i nån slags avundsjuka kanske eftersom att hon är så duktig och tävlar på sån nivå som hon gör! Stå på dig jumingqueen!!    Flört  /S

jumpingqueen
0

geea!! Tack så mycket!! Det hjälper mycket att få stöd!!!

[slo]
0

jumpingqueen och hjullan, jag håller med er! Vad är meningen med att inte testa allt och tänja varenda gräns som finns? Man har ju bara ett liv, det ska levas till max :D

jumpingqueen
0

#62 eller hur! Fast jag kan säga att bungyjump och luftbalong. det kommer jag ALDRIG prova!!!

[slo]
0

Fegis ;) Jag funderar på båda delarna, faktiskt… Fast luftballong har jag för mig är förbannat dyrt :/

jumpingqueen
0

#64 Höjder är inte min grej om jag säger så… Men det har jag fått av mamma… Tycker det är högt att hoppa från 1m till vatten. Då har vi ändå pool med trampolin så att jag kan öva varje dag…

gejsa
0

Pool har vi med men ingen trampolin. Höjdskräck har jag med. Törs inte gå ut på en balkong knappt. Men det beror nog på att man alltid har bott i villa.

gejsa
0

Pool har vi med men ingen trampolin. Höjdskräck har jag med. Törs inte gå ut på en balkong knappt. Men det beror nog på att man alltid har bott i villa.

jumpingqueen
0

#66 Är jag på hög höjd känns det som om någonting försöker dra mej över kanten. BLÄ!!!!

Sussi
0

Bungyjump och fallskärmshopp ska definitivt prövas av mig nångång i livet när jag får tillfälle! Är inte rädd för någoting som inte kan döda. Räcka ut tungan

gejsa
0

Vad då som inte kan döda!! Klart du kan dö om det går snett där. Jag skulle aldrig våga hoppa något av det. Jag tordes inte ens åka fritt fall i somras på Gröna Lund. Jag stod och tittade när min dotter gjorde det. usch vad äckligt.

Sussi
0

#70 Ja men sannolikheten att man sku råka vara en av dem som repet brister åt i hoppet är minimal. Det är bara att sätta ögona fast, hoppa och tro att det går braSkrattande

gejsa
0

Ja, det vet man ju aldrig. Varför och när man ska dö får man inte veta i förväg som tur är. Nej, jag vågar inte pröva ens. Fy bubblan.

gejsa
0

Hur är det annars sussi? Trivs du i lägenheten och i skolan. Har du hittat någon kompis att vara med? Går det bra med hästarna fortfarande?

Sussi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#73 Trivs ganska bra här faktiskt, har en liten lägenhet men det går bra ändå. Skolan är som den är, rörig, har ännu inte fattat hur allting går till men det kommer med tiden antar jag.

Hästarna har det så bra så, isisens fodervärd har gjort upp ett schema för att bygga muskler. Hon hade i början problem med isisen, de kom inte överrens och isisen min gjorde som hon ville, envis som hon är. Men det går bra nu vad jag förstått.

Finnen blir bara bättre och bättre. Hon har blivit mycket lugn i sin nya flock och är inte lika nervös som hon var tidigare. Tror att flocken och alla hästar somfinns omkring henne gör henne trygg. Hon har lärt sig att hästarna kommer och går från hagen utan att något "farligt" händer. Det klarade hon inte hos mig, sprängde tråden om hon blev ensam i hagen.

Lite problem har gubben haft att leda henne och ta henne ensam från hagen men de tränar på den saken också. Men hon har gjort stora framsteg gumman min, funderar faktiskt på att ha dem där på sommaren också om det går.

HAn som har finnen är också otroligt bra på att handskas med hästar, han är lugn i sig själv vilket smittar över till hästarna. HAr ridigt henne tre gånger på nya platsen och hon är hemskt lugn och fin att rida, hon går orädd fram överallt där de andra hästarna fånar. Underbart!

De har också enorma hagar åt hästarna, hagen fortsätter lång in i skogen man ser på bilden.

gejsa
0

Vad kul att höra att det går bra. Många hästar som flyttar kan ju ändra attityd mot mycket. Dom kan bli personlighetsförändrade eller hur man nu ska säga, har jag hört. Fast för dig och hästarna blev det en bättring.

Det går nog bra i skolan snart med ska du se. Jag håller tummarna att allt går bra. Flört

Sussi
0

JA min ändrade till det bättre, helt otroligt! Har själv många gånger när jag sett på henne undrat varför jag tyckte att avlivning var bäst, har nästan glömt varför för hon beteer sig så bra nu.

Han som har finne "på foder" gillar att rida henne i terräng också eftersom hon är så orädd. Äntligen får man vara stolt över henne.

Tack tack! Har ju bara gått i skolan 1½ veckan ännu så, har 5½ år på mig att komma in i systemet, blir matt av bara tanken.

gejsa
0

Hi, hi ja tiden den går fort ska du se.

Ang hästen, kul att du törs erkänna att du hade fel. Det hade inte många kunnat göra så här öppet. Tur för finnen också. *ler*

Ibland står turen bakom hörnet och väntar på en.

Sussi
0

JA när man väl kommit igång så rullar det på och vips har åren gått utan att man märkt det, sen kan jag skaffa mig en egen hästgård *längtar*

Ja verkligen tur för finnen, hon vet inte hur nära döden hon var. Brr!

gejsa
0

Ja, precis. Ni hade tur båda två. Nej, nu ska jag koja. natti natti kul att prata med dig. Var ett tag sedan. *ler* Men det kommer väl fler tillfällen. Jag har galopperat på min fille förresten. Det gick kanonbra. Han har vuxit till sig denna sommar i kroppen och även i huvudet.

Sussi
0

Vad kul! Det går framåt, kommer fortfarande ihåg när du skrev för en tid senast att ni hade börjar sätta er upp på honom. Som sagt tiden spinger iväg! Sku vara roligt att se bilder på honom!!

Ska själv och sova nu, morgondagen väntar på en! God natt!

gejsa
0

Ja, man är dålig på att fota. Ska be Elin göra det när jag sitter på honom så får du/ni se. Jag ska även fota Sorro när Elin rider lite. Men han har lite mer humör. Men det är ju efter sin mamma Soya så…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.