Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 13045 ggr
Jappeloup
2

hur mycket kostar erat hö?

jag ska kanske hyra en häst nu i vinter och undrar hur mycket ni betalar per fyrkantsbal(hö), och hur mycket en fjording som rids varje dag behöver äta (hö)…

bara så att jag kan jämföra, är van vid gotlandsruss Oskyldig

gejsa
0

Det beror ju på höets värde. Jag menar hur mycket hästen behöver äta osv. Hur gammal den är, om det står på stall eller lösdrift, hur mycket du rider tex lullar i skogen eller hoppar och rider dressyr.

jen
0

jag har förut köpt hö för 1.20/kg oanalyserat.(småbalar)

I år har jag bokat storbalar från samma gärde, och kommer att betala 1.80kr/kg och vill analysera det. Jag ska dela analysen me höbonden.

så för mig kommer kostnaden bli för 2 hästar som får fri tillgång (de äter nog minst ca 10kg var/dag)

ca 1080kr för båda

Zabbio
0

Grundreglen är 1kg torrsubstans per hundra kilo häst, minst. Brukar bli runt 1,3kg hö. (eller halm). En annan grundregel är att hästen ska få all näring från höet, om dt är möjligt. Har höet väldigt lågt näringsinnehåll kanske det blir orimligt att hästen ska hinna äta tillräckligt mycket per dag, eller om det är en svårfödd häst och då måste man naturligtvis ge kraftfoder som tillskott.

Du behöver analys på höet och gör en foderstat. Håll sen koll på hästens vikt, det är inte alltyid våra fyrbenta vänner passar in i ramarna för hur mycket de behöver äta :P Men en foderstat är en bra start.

Ang. priset; köper rundbalar hösilage a 250kg ca, betalar 8500kr för 20 st. Det räcker ett år för nordsvensken och travaren.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Aribigga
0

Jag köpte höbalar för 25 kr styck då vägde balarna i snitt 13 kg.

Till de lite större pållarna i stallet så har de räknat 75 kg hö för hela vintern. Då är det en stor liten häst och en rejäl islänning.

lurvponnyn.vimeddjur.se

RubHel
1

Vi köper analyserat hö för 3 kr/kg

AusaBausa
0

oanalyserat storbalshö för 500kr. (250kg per bal).

gejsa
0

Vårt hö ligger på 1.60 kg i fyrkantsstorbalar. Men då analyserar vi själva. Normalt har jag betalat 2 kr/kg.

Vi fick även fin halm. Han plastade in den bara för mig. I stora fyrkantsbalar för 1 kr/kg.

Kimpa
1

Köper hö just nu i småbal för 2.80 + moms och till vintern storbal (400kg) hösilage för 1.90+moms (analyserat)

Salo
0

Köper storbal hösilage för 175kr. 100 småbalar hö för 1200, de väger ca 8-11kg. Är det billigt eller dyrt (osäker)? Obestämd

Manda29
0

#9 Det är billigt för småbalar tycker jag. Köper du 100 balar för 1200 och tar ett snitt på 9 kg så blir det ca 1.30 kg.

Jag betalar 2.50 kg för hö i småbal. 25 kr balen. Ca 10 kg +- per bal.

gejsa
0

Väger höet 8 kg per bal och du köper in 100 st så blir det ju 800 kg. pris 1,50 kg om du betalar 1200 kr för dom.

Väger dom 11 kg och du köper 100 balar så blir det 1100 kg

då får du betala 1.09 kg

Så det är billigt för småbalarna tycker iaf jag.

Hösilaget skriver du inte hur mycket det är i.

mazze
0

Jag ger ca 1-1.25 kr/kg rundbalshö oanalyserat. Analys skall lämnas in.

gejsa
0

#12# Du ska då alltid vara värst! :)

mazze
0

#13 Det handlar bara om tur ;) Förhoppningsvis är det även bra värden i det, ska skicka in på måndag. Det är taget 2 veckor före midsommar och är riktigt grönt, så grönt har jag nog aldrig varit med om.

Repoort
0

0 kr för torrhö (eller ja, 200 :- för balsnören) + massor av svett och träningsvärk

Kommer att köpa silagebalar att ställa i hagen under dec-febr och de köper jag för 250:- och de väger ca 550 kg ca 45 öre/kg

gejsa
0

#14# Finns det mer att köpa till mig alltså? Det måste ju vara kanonvärden i. Mitt är jättedåligt. 31,3 i smrp och 7,8 mj.

youtube1
0

De beror okso oftast var man bor nonstans ut  i landet.De är oftast biligare på landet en i stan men det är vad jag vet,jag kan ha fel.

Lindbygarden
0
jen
0

ja, här är inte höpriserna lika höga som i storstan iallafall-

Nitro
0

Vi betalar 1.30kr/kg. Småbalshö i 20kg balar.

Salo
0

#11 Jag vet inte vad hösilagebalen väger. Men det är en vanlig stor rundbal.

Jappeloup
0

min kompis köpar hö för 10 kr per fyrkants bal, är det billigt, jag vet inte någon om näringsvärdet, men det är nog helt ok Oskyldig

gejsa
0

#22# Jag trodde också att det "nog" var ok tills jag fick se analysen av höet.

mazze
0

#16 Tyvärr har han inget mer. Jag beställde för några balar men har jag tur så har han några till, men det kunde han inte svara på då. Tanken var ju att vi skulle köra hösilage de kalla månaderna men jag vill bara ha det här höet, det är så otroligt fint. Dessutom har inte Bus hostat någonting sedan vi flyttade ner hit.

Analys är ivägskickad idag, vet någon hur lång tid det brukar ta att få svar? Är ju bortskämd då analys tidigare funnits…

gejsa
0

#24# Analys tar några dagar upp till en vecka. Ge dom din mejl så mejlar dom svar. Ja, jag har ju köpt till mig för hela vintern. Har ju inte plats för rundbalar heller eg.

Står du hos Camilla i lilla stallet nu? Du skriver nere. Hälsa henne isf från mig.