Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 896 ggr
Zahara
0

förlorade nästan henne.

i går var min gammla dam jätte sjuk. gick ut och skulle titta till hästarna men såg bara en, närjag kom närmre såg jag att zara stog och luktade på en svart sten… då kom rädslan, det var ju dionne som låg där! 41  grader feber tung andning oc svettades ville inte resa sig! min kompis kom och jag ringde jour vet. efter mycket om och men fick vi upp tanten på mycket ringliga ben men hon ville inte gå! var inte öm alls någonstanns! som tur är e hon så snäll och lydig så hon gick efter ett tag efter mig bort mot ingången mycket sakta… har e n mini backe vid ingången och den klarade hon knappt av… av vet fick hon smärtstillande och behandling mot erlichia och är bättre i dag som tur e! men fy vd dyrt det blir! 4200 för vet i går sen 1000 för proverna + att hon ska sprutas i 5 dagar! hur ska man ha råd?är ju dessutom mammaledig så man har ju minde än innan! men hon är bättre idag.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

elin
0

Oh fy vad otäckt! Tur att hon blir bättre.
Hur gammal e hon?

/Elin

AnnaLundin
0

Jag undrar hur ni vet att det är just erlichia ni ska behandla emot?

Min spontana tanke när jag läste ditt inlägg var "Har hon ätit ekollon?"

Ahnna
0

Har du ingen försäkring?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

gejsa
0

Ja, usch vad otäckt det är att hitta sin häst sjuk i hagen.

Lyrik
0

#4 Eller i boxen. Hittade Lyrik i svår kolik i boxen när jag skulle morgonfodra. Höll på att förlora honom då…

gejsa
0

Ok, jag skriver hitta sin häst sjuk då. :)

LinaN
0

Dionne är gammal som gatan, hon är väl gott o väl över 20 iaf. Så där är väl knappast nått försäkringsbolag som håller hästen försäkrad vid den åldern. Jag ahde ju min travare försäkrad o det enda jag kunde få tillbaka var livvärdet på 4000 som hon var försäkrad till. Men det tog inte mediciner eller vetrinärvård eller något, Kanske Zahara har ngt liknande?

Tråkigt med tanten, men samtidigt bra att hon är bättre….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lyrik
0

#6 Har ff lite "skräck" över att morgonfodra, fast det har gått nu 8 mån sedan.

AnnaLundin
0

#7 - veterinärvårdsförsäkring kan man ha kvar på livstid numera, åtminstone i det bolag jag har.

Zahara
0

hon var 18 och oförsäkrad när jag fich henne och inget bolag ville ta in henne.

vet inte om det är erlichias men vi sattsar på det, provsvaren kommer i morgon

tanten är nu 24 1/2 år  ung :)

hon ser bättre ut idag. går bättre ska tempa henne sen

har inga ekollon i hagen :)

AusaBausa
0

tror försäkringsbolagen bara tar emot nya hästar tills de blir 17 år eller ngt sånt!!

Håller tummarna för att provorna visar på det men verkar ju troligt då hon svarat på behandling…:-)

Gissa vilken panik jag fick när jag kom till hagen o hittade Ludde alldeles uppsvullen när han fått en allergisk reaktion..trodde han skulle dö på kuppen..usch!

Lyrik
0

#11 15 år är det på Agria iaf. Fick in Lyrik precis, han var 15 år då. Men han hade varit försäkrad där förut. Gamla ägarna sket i att betala in försäkringen så han blev oförsäkrad…

Zahara
0

ja15-16 är det på de olika bolagen annars hade jag självklart haft henne försäkrad! den andra är ju det självklart! Blir en fattig höst och vinter i år :( Men är feberfri och går bättre nu men man blir nojig så fort man ser att hon ligger ner!

Gick ut till henne i dag när hon låg ner resultatet var att hon först kliade huvudet mot benen sen kliade hon huvud och hals i gräset innan hon rullade sig och gick upp :)