Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3668 ggr
ronja
0

äter spån..

har kutterspån i boxen till min unghäst.. men såg nu ikväll hur hon mumsade i sig flera tuggor spån..Förvånad har inte sett henne göra det förrut.. funderar på om hon kan ha brist på ngt.. eller om det bara var en tillfällighet.. tror inte hon tyckte det var sådär jättegott, då hon sedan spottade ut en del..Fundersam vad kan det bero på?

Faxlin
0

Har hon något att sysselsätta sig med i boxen. Kan ju vara så enkelt att hon är uttråkad.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MiaMaria
0

Finns faktiskt många hästar som äter kutterspån, en del sätter i sig allt nytt spån man lagt in under natten. Kan det ha något med att göra att det är i så pass stora "flingor" så hästen gillar det och det är "lättsamt" att knapra på, dom gnager ju gärna på träd så varför inte? Kutterspån brukar ju vara vakum-förpackat ofta och då håller det sig färskt eller iaf färskare. Eller vad tror ni andra?

lisette
0

är det inte en massa terpentin osv i spån?

sunglasses
0

Hästar vill ju äta nästan alla timmar på dygnet så det kanske är så att hästen blir hungrig och uttråkad som sagt när maten har tagit slut och börjar äta på nästa sak…spånet?

lisette
0

jag hade nog provat att slänga in lite halm till hästen så den har ngt att pyssla med.

sunglasses
0

HoppsanFörvånad japp, de blev lite fel…

gejsa
0

#6# Du skriver nog i fel inlägg sunglasses.

gejsa
0

Men svarar dig ändå här. Om man måste för att veterinären säger det och det är fara för hästens liv. Så går det nog ska du se. Annars är det ju avlivning som gäller ifall man inte lyder veterinären och det blir sämre. Vad är några dagar resp veckor mot att få avliva hästen.

PimTheGreat
0

hade min häst ätit av sågspånet hade jag nog bytt ut det mot halm. Låter inte så nyttigt för hästen att få i sig massa spån….

1111
0

Till att börja med; hästar kan inte spotta, de har liksom många andra djur inga spottreflexer och det är därför vi människor så lätt kan tvinga ner äkliga mediciner i deras munnar…

Att hon äter spån kan beror på många saker, men jag tror på som de andra, att hon antinge är uttråkad eller att hennes tarmsystem helt enkelt behöver något att jobba med. Skulle nog lägga på lite halm så att hon får något bättre att stoppa i sig.

Ang om det kan vara terpentin i spån beror på, finns spån både med och utan, beror på vad man köper för någon. Jag brukar själv kolla upp vad för spån jag köper då terpentin även kan bli farligt att andas in…

Peppe
0

Har hänt några gånger att min häst ätit skit i boxen, men då har ahn varit uttråkad.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Har sett hästar som ätit torv, men bara om det är nyinlagt och halva balen står i hörnet. Från den har de ätit då.. Och jag har ju svårt att tro att torv är särskilt gott, så det lär ju vara i brist på annat..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

#10 ja det är nog sant med terpentinet, är det spån från sågverk har jag för mig att det kan finnas terpentin i…

#12 kan vara barkbitarna i kanske…

gejsa
0

#11# Om hästen är skit så är den dålig i magen. Den kan ju även äta sin egna skit om den inte har någon annans att ta till.

Peppe
0

#14 det borde väl ändå märkas på något vis om han är dålig i magen…lös skit eller iaf en färgförändring..

steffy
0

vi har en travare som enligt uppgift kan äta spån . då fck den nya ägaren instruktion att spola hästen men massa vatten med en vattenslang. låter ju lite konstigt att de äter spån

Peppe
0

glömde en sak…han gjorde det bara om jag slängde upp skiten i hörnet på kvällen innan natten, inte om det fick ligga kvar.

Alex
0

#13 Det är väl inga barkbitar i torv..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

Terpentinet dyker upp i spånet beroende på vilket träslag det är inte var spånet är tillverkat. Säger jag som lever ihop med en träarbetare. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

#15# En häst behöver inte ha diarré eller ha dålig färg på sin avföring för att må dåligt i magen. Äter den skit, sin egna eller annans så vill den byta bakterieflora med den hästen. Inget konstigt med det. Flört

Fantasy
0

Håller med om att jag skulle också slänga in halm om min häst åt spån.

I somras när min häst stod inne i boxen och åt lite kornkross ur en hink så trodde jag att hon åt spån, blev konfundersam, men det visade sig att hon spillt ut krossen i spånet och det var det hon ville åt.

ronja
0

ska hålla lite koll för att se om det händer igen.. tror inte det var för att hon var uttråkad, hade precis kommit in från hagen.. utan snarare för att spånet var alldeles nytt.. hon tyckte väl att det såg "smarrigt" ut Flört Men tack för alla förslag, man blir ju lite fundersam..

lisette
0

#18 nej barkbitar var väl fel ord, men hårda klumpar torv… :D

Alex
0

#23 Okej, då är jag med! Började fundera på vad de där barkbitarna skulle ha för funktion :P Men jo, det är väl mycket möjligt att det är så.. Eller också har det någon spännande smak/lukt när det är nytt, för det är bara då jag sett hästar äta av det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Courage.C
0

min unghäst har käkat spån en gång. Det var när han var nervös och stod på djursjukhuset. Annars har han alltid lite hö eller en leksak att tugga på.. det är väl som bebisar dom stoppar allt i munnen och provar.