Är det dags att släppa taget?
Jag har haft Foxen i 2 ½ år. Under denna tid så har det inte blivit mycket ridning - och mängder av vetrinärräkningar. Trots det har jag alltid kämpat på, med målet att kunna rida ut i skogen och njuta på min egna prinsessa.
För ganska exakt ett år sedan fick hon diagnosen kronisk bronkit. Jag kämpade innan skolan och efter skolan, när jag kände mig trött räckte det med en blick på henne för att orka kämpa vidare.
I februari bytte vi stall till ett med nya möjligheter, ett stall där folk är förstående och ställer upp för att hjälpa mig i vått och torrt.
Jag och Foxen hade ett par fantastiska, glädjefyllda månader tills oturen återigen var framme, i mitten av juni skadade jag mitt knä. I början var allt positivt, vila i tre veckor sen skulle jag vara 'fit for fight' igen. Icke. Tvärtom är ridning helt uteslutet och detta har jag tagit hårt och blivit ganska nedstämd över. men nog skrivet om mig.
Foxen har sakta blivit kraftigt sämre de senaste veckorna, hon är nedstämd och har magrat av samt har en låsning i ryggen. I hagen orkar hon inte hänga med de andra hästarna utan hon står för sig själv och betar eller bara vilar. Oftast ligger hon ner.
Idag orkade hon knappt ett kilo hösilage. Hon åt dock ite betfor och lucern. Men jag får truga henne hela tiden.
Vi ska ringa vetrinären på måndag, men orkar jag verkligen kämpa mer? Orkar hon verkligen kämpa mer? Det känns så himla kämpigt nu. Det kanske är bäst för henne att låta henne vandra vidare?
Samtidigt känner jag att hon är bara 13 och skulle kanske kunna ge så himla mycket mer. Men samtidigt vill jag kunna ge henne ett värdigt liv och ett värdigt avslut.
/Amanda

Tycker inte det låter normalt för en 13 årig häst att vara så "nedstämd"
Hon har inte åkt på en infektion av något slag?
Hon saknar inte något, är det något du inte gör nu som du gjorde innan?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Säger som Cille89a, och du släpper taget när ni båda är redo! Jag tror du vet innerst inne vad både du och din häst klarar av.

Har hon feber? Bronkit ska ju inte göra hästen helt orkeslös och o-hungrig. I din sits hade jag börjat med att kolla om det var nåt annat som spökade, infektion eller mask, etc.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Usch vad tråkigt. Jag lider verkligen med dig. Hästen är ju så ung. Vet hur det är att ha hosthäst. Men hon har alltid varit pigg och glad för övrigt.
Verkar ju som det är nåt annat också.
Säger som dom andra att du får gå på känslan. Vet hur det är med en "tandlös" gammal 29-åring. Tröstekramar Penny

Fråga veterinären om hon orkar vintern, denna sommar har ju inte varit snäll mot bronkithästar, här på västkusten i alla fall.
Du har ett svårt beslut som bara du kan ta.
Ingen feber, möjligtvis anemi (som hon fick förra hösten med). Ska prova att ta ut en ny vetrinär på måndag som förhoppningsvis kan komma med nya idéer.
Vet ärligt talat inte vad jag ska säga…
Men jag vet att du innerst inne vet vad som är bäst för dig och Foxen.
Bara du och din familj i samråd med en veterinär är dom som vet vad som är bäst, antingen att kämpa vidare i hopp om att hon blir bättre. Eller att låta henne somna in.
I vilket fall så tänker på på er och skickar massa kramar.
/Elin

Säger som dom andra, verkar inte bara var bronkiten som gör henne trött.
Men kan du inte rida mer så kanske det är bättre att hon får somna in om bronkiten är väldigt allvarlig. I stället för att sälja henne vidare.
Sälja vidare är inget alternativ, jag har lovat mig själv och henne att det ska bli hennes sista hem. Hoppas ju att någon dag ska jag kunna börja rida igen men det är inte inom den närmsta framtiden.
Det första jag tänker är som övriga skriver..ngt fysiskt.
Men hon kan också till viss del påverkas av hur du mår och hur det är när ni umgås.. Vissa djur nästan "speglar" av sina ägare..

Har hon stam?
Jag har för mig att hon inte har det utan är en "okänding", med andra ord åldersbestämd efter tänderna. Har ni själva hört en veterinär (tandläkare) säga att hon är så gammal? Det skulle ju inte vara första gången en häst visar sig vara äldre än man trott menar jag…
Annars har jag nog inget nytt att komma med…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Kan hålla med mrs Dibs här….. När jag är dålig är vår hund härhemma nästan döende…. Han speglar oss oerhört så ligger man i feber coh magkramper så ligger han på golvet bredvid, gnyr och är sjuk han med.
Har man då ett band till hästen så kan även detta påverkas…. har du svårt med matlusten? Prova att stå o käka något samtidigt som hästen äter.
Men ta ut vet ändå… kan ju vara något mer än det "vanliga"
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det är inte roligt att ta dessa beslut. Du får väga ihop alla problem hon har och väga för och emot. För mig som läsare får jag uppfattningen om att Foxen alltid är sjuk eller skadad på ena eller andra sättet.
Jag har själv tvingats avliva mitt 9-åriga sto. Det är det värsta beslut jag någonsin gjort, men det enda rätta för hennes skull. Det måste vara ett värdigt liv för djuren.
#11 Nope ingen stam och vid vet besiktning så fastställdes hennes ålder till den förra ägarna uppgav (f. -95) Ska dock låta vetrinären ta en titt på tänderna när han ändå är ute.
#12 Har inga problem med matlusten alls
kämpar snarare för att hålla igen lite ;)
#13 Du har uppfattat det rätt, hon är sällan helt frisk en längre period =/
Idag är jag dock försiktigt optimistisk, hon åt upp all lucern (ca 0.3 kg) och drygt 2 kg hösilage =D Men ringer vetrinären imorgon iaf, hon är fortfarande hängig…
Men har hon haft anemi kanske det är det igen. Ta blodprover på henne och se! =) Lycka till!!!

Hur får en häst anemi det är ju blodbrist? Har den blödit mycket eller vad? Har aldrig hört en häst ha det.

det har väl med järnet i blodet att göra?

kan man ge en häst järntillskott?
Från monomak.se
Blodbrist/anemi beror antingen på minskad produktion av röda blodkroppar eller ökad destruktion av dem eller infektion eller åstadkoms genom stora blödningar. Detta gäller alla däggdjur inkl. oss människor. En kvinna med svåra menstruationer, som äter systerprodukten Järnisan erhåller högre blodvärde efter endast 2-3 dagars intag.
Tävlingshästar, speciellt trav- och galopphästar, är beroende av att blodvärdet ligger i topp för syre-bindningsförmågans skull. Hård träning förstör de röda blodkropparna liksam den kan innebära att kroppen inte hinner producera tillräckligt mycket. Avelsston är beroende av ett bra bldovärde under dräktigheten.
Från en debatt på hippson.se
Blodbrist även kallad anemi orsakas offta när hästen är/varit kraftigt parasitinfekterad eller när den har haft en kraftig blödning.
Att järnbrist skulle orsaka anemi är väldigt sällynt utan det beror oftare på kopparbrist eller någon annan störning.
DAgens kraftfodermlandningar samt mineralblandningar innheåller både koppar och järn.
Så se över mineralbehovet. Du har väl analys? Ge tillskott på koppar och även järn. C vitamin gör att kroppen tar upp järnet bättre. Och ta ett träckprov på hästen så att du vet om den är parasitinfekterad.
Ett överskott av kalcuim kan oxå vara orsaken samt en underskott av vitamin B6. så du har all anledning till att analysera ditt grovfoder om du inte redan har gort det.
Har analys, dock inte mineraler utan endast energi och protein. Ger extra B-vitamin och mineraler. Avmaskning kommer ske snart och idag lämnades blodprov.