Förkrossad
Hjälp vad ska jag göra för att få länsvetrinärer och polis att inse??
Hade juh sommar gäster på bete,en häst är fortfarande kvar,alltså dumpad utan ägare,ingen står nu längre som ägare på hästen och hästen har behövt vetrinär vård sen säkert ett par år tillbaks,hästen har varit halt nästan hela sommarn och har även stora problem med ögonen, hästen är 20 år och kan inte heller åka transport. Nu har jag sett till att hästen har blivit omhändertagen av djurskyddet i kommunen och därifrån blivit lämnad på polisen/länstingets skrivbord….
Hade vetrinär ute förra veckan och fick diverse olicka ögondroppar..Jag får inte i hästen dessa då hästen blir mer och mer galen för varje dag och slänger sig /reser sig och det spelar ingen roll vad man gör…
Har precis fått svaret att hästen troligvis skall transporteras till uppsala för att få komma till en ögonklinik,men dom vet inte än om dom ska göra någon operation på hästen utan bedömmningen gör dom när hon kommit dit, Hästen går INTE att transportera, jag vill som flera andra att hästen skall få somna in men allt står osäkert… Vad mer kan jag göra ? någon som har tips eller kanske suttit i liknande situation??

En häst som står utan ägare, är 20 år, halt sedan månader tillbaka och dessutom stora problem med ögonen och inte går att transportera tycker jag att man ska låta somna in…
*** Kärleken övervinner allt ***

Ja, sånt där är verkligen ett problem. Har hört fall som varit likvärdiga. Det är ju din skyldighet att se till att hästen mår bra hela tiden som du har den hos dig. Fast det inte är din.
Blir du tvingad att betala veterinär vård med?
Hur kan det helt plötsligt inte vara någon som står som ägare?
Men jag är inne på Tezzies spår när jag läser det hela… Speciellt om hästen nu också börjar bli "galen".
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det är tyvärr så att du nog måste låta byråkratins kvarnar mala. Har nu djurskyddet tagit hand om hästen så får du helt enkelt lita på att de gör rätt saker.
Om djurskydd tagit över hästen så är du fri från allt ansvar gällande hästen. tror jag iaf. Om djuret omhändertagits så är ju ägare eller vårdgivaren friad från allt ansvar anser väl jag då.
Men märkligt att de inte vill avliva hästen. Har sett hästar som var ti betydligt bättre skick som blivit avlivade efter att de blviit omhändertagna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Du skriver att hästen var dumpad hos dig?
Ingen står längre som ägare?
Men någon måste väl varit ansvarig för hästen då den släpptes hos dig?
Skriver du inte kontrakt för dina beteshästar? Om? då borde ju den som undertecknat för denna hästen fortfarande vara ansvarig.
Men som du beskriver hästens situassion så håller jag fullständigt med dig att den borde få somna in.
Men vem står då för kostnaden samt era vet.utlägg?
Hoppas allt löser sig till hästens bästa.
Marsvin 4-ever
.

Stackars häst :( Borde få somna in. Hoppas dom kommer fram till att det är det bästa för den.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
jo vist har jag haft kontrakt med personen i fråga men iomed att hästen är omhändertagen är hon juh friad från sitt ansvar :/ första besöket var det kommunen som fick ta… Nu efter en heldags bråkande i tlf har jag lyckats få dom att inse att dom inte ska ta hästen till uppsala,villket känns skönt, en vetrinär ska komma ut om en vecka igen och göra en helhets bedömning på hästen om den nu ska få fortsätta vara vid liv och få ett nytt hem i svenskahästarsvern.. villket jag tyvär hoppas att de inte heller ska bli då jag sett hästen bli sämmre och sämmre och inte förens nu fått allt att gå i hop med alla stora inblandade..Hon är nästintill blind på ena ögat och de andra är på börjat och dessutom fått ett sticksår i 3e ögonlocket.. Så håll tummarna för oss att dett sker för hästensbästa

har läst om detta tidigare faktiskt. ska se om jag kan hitta tidningsarrtiklen igen. vänta lite…

Jag tror vi får utse Lisette till Google-mästarinna ;)
*** Kärleken övervinner allt ***