Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6563 ggr
Lina
0

Vävning

Skriv allt ni vet om vävning! Varför hästen väver, Kan det "botas", tar hästen mycket skada av det, vad baror det på osv. osv…

Hade ni köpt en häst som väver mkt lite?

1111
0

Hästar väver för att de mår psykiskt dåligt. Det kan botas med att ta hästen ur sina dåliga rutiner.Det nöter på kotor och leder att väva.

Jag skulle vara tveksam till att köpa en vävare då det oftast ligger mer problem inom hästen än vad man kan se…

/V

Anna Johansson
0

Jag "känner" en gammal dam som är ett angloarab och som nu närmar sig 30 år! Det var min bästa kompis och hennes sysster som köpte henne när hon var 13 år och hon var vävare. Men dom tävlade henne i dressyr och kom upp i en massa serier. Kommer inte i håg vad de de hette men högt var det. Hon angloaraben vävde när hon skulle få mat. Dom tesdade att rita ett lodrätt strek, gömma mat i spånet och mycket mer men hon slutade inte. Men som sakt så lever hon än och sisst jag hörde så är hon fullt frisk och har blivit en riktig bus dam fast att hon är vävare. Så det kan funka endå.

emsems
0

jag säger som V, se upp med vävare… ofta är dom olyckliga och / eller stressade. man kan ju testa stå i ett lungt stall och ha den mycket i hagen, men jag vet inte om det hjälper just något…

lisette
0

är inte vävning ett uttryck för att de har tråkigt? att de inte är tillräckligt stimulerade?

#1 nu kan jag inte vara tyst längre. det står inget om dig på din presentation och du har inte berättat så mkt om dig. vem är du? :D

mazze
0

#1#4 Oxå nyfiken! Vem är du?

1111
0

#4, är som med allting, kan bero på en hel del, men understimulering/uttråkning, för mkt tid i boxen och stress är de vanligaste anledningar. Problemet är att det inte alltid räcker att ta hästen ur stallet och rutinerna som den av någon anledning inte trivs med, det kan vara ett beroendeframkallande eller invant beteénde som hästen ändå fortsätter med…

Kan fö försöka skriva någon kortare presentation om mig och presentera mina egna hästar, är bättre att fylla i den personliga sidan än att skriva det här ;)

/V

jen
0

#1   du är väl Vernanda som skrev mycket på hästnet va??

1111
0

#7 Jo, jag har skrivit en del på Hästnet. Vernanda är egentligen inte mitt namn ;) Är egentligen hela det internetnamn jag använder mig utav som jag däremot inte orkar skriva ut längre…

/V

jen
0

#8  dom frågar efter dig där Flört

1111
0

#9, får se om jag kan lyckas få min förste hästskötare att ta lite fler pauser på jobbet så kanske hon kan börja svara lite där åt mig, hon har lite bättre temprament än vad jag har ;)

/V

jen
1

haha! jag har länkat hit Flört

gejsa
0

Jag har ju en vävare eller har haft en vävare. Min Gobban som nu är 21 år vävde när han kom till mig. Han var ju helt oinridern och knappt hanterad när han var nästan 15 år gammal. Jag fick honom gratis annars skulle han slaktas. Han är halvblod/fullblod. Han mådde riktigt dåligt när han kom till mig. Vävde i tid och otid. Men efter regelbundna tider och minst 12 timmar ute vintertid och förstås ridning så har han slutat. Någon enstaka gång i när han står i gången i stallet och någon häst går ut så kan han börja väva. Han blir orolig då. Men allt har gått bort av sig själv. Har inte gjort någonting för att få bort det. Jag själv hade ju inte sett honom innan han kom till mig med en stor lastbilstransport. Han som körde sa till mig att jag nog köpt något fel häst. Jasså, sa jag varför då sa jag. Jo han väver hela tiden sa chauffören. Men jag blev inte orolig. Jag visste ju att han aldrig hade åkt någonstans eller knappt sett hästar osv osv. Så, när en häst är orolig så väver den. Kan du göra den trygg och ha regelbunda tider osv så kan det gå bort iaf minskas ner betydligt.

NinaToy
0

Två hästar i vårt stall väver. En är en vanlig ridhäst och gör det för att den är uttråkad tror jag. Den andra har precis tagits ifrån banan och är tre år, ägaren hängde upp en borste i ett snöre precis där han väver och han har slutat! :) För att min häst inte ska ta efter detta beteende så låter jag han stå ute så mycket som möjligt, samt ge han hösilage hela tiden så att han koncentrerar sig på det istället. :P Lycka till! :)

gejsa
0

Tror faktist att det där är gammal skrock. En annan häst tar inte efter en häst som väver. Inga har gjort det i mitt stall iaf.

Thinka
0

Nordsvensken som jag tar hand om här hos oss, han är vävare och har enl upgifter alltid varit, ingen av dom andra har "apat" efter.

tror att detta är ett betende som är väldigt svårt att få bukt med.Det är mer och mindre i perioder, kan dock inte koppla ihop det till något speciellt.

1111
0

#13, vävning är inget som smittar, eftersom det bara är en mental inställning hos hästen. Däremot så är det stor risk att om man har en deprimerad/misnöjd/stressad häst att fler är det, eftersom DET däremot smittar och det som den första deprimerade/stressade hästen mår dåligt utav antagligen gör så att de andra mår mindre bra även.

Vävning är desutom inte enda sätet att uttrycka eller ta ut sina besvär på..

/V

jen
0

vävning har jag heller aldrig sett spridit sig i stallet till de övriga hästarna, men däremot andra olater som tex stå och slå med framhovarna i boxdörren när det vankas mat. vi har haft en häst som gjort det, nu har vi 3 Ledsen

Anna Johansson
0

Den gamla damen som jag berättade om hon stod på ridskolan när min kompis och hennes sysster hade henne. Och ingen annan häst började att väva där för det.

lisette
0

#16 jag kan själv känna när jag ser en häst som väver att jag blir stressad.. hästen ser så himla olycklig ut oxå.

trex
0

Vi hade en häst i stallet som vävde i tid och otid,gick ensam i hagen,för hans del räckte det med att få en hagkompis.Det var hans sätt att utrycka sin frustration över läget.Min häst började med att vandra runt-runt-runt han fick sällskap i boxen,så var han nöjd(fast lösdrift igen hade varit toppen för honom,men , men)

Det svåra är ju att hitta orsaken till beteendet,och sedan kunna åtgärda det.Det är ju inte alltid man lyckas.

gejsa
0

ja, en del börjar ju väva om dom står inne i box för mycket. Hur kul är det att bara se fyra väggar så många timmar i sträck som en del får göra.