Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2337 ggr
LinneaG
0

Äntligen är de inne!!

Hallo!!

Någon mer som känner sig lättad av att ha tagit in hästarna?

Tog in våra igår, gick mycket bättre än väntat!!

/Linnea

Linda
0

Hej

Astra,Soya,Maraboy ska stå på stall och två åringarna ute i lösdriften/Linda

Kiara
0

Jagförsöker att ha så lång ute tid som möjligt, jag vill liksom att hästarna ska vara så mycket häst som möjligt. I år ”släppte” jag dom på bete den 10 April och jag kommer nog vänta några veckor till innan jag kommer att ha hästarna inne på nätterna.

Jag har tyvärr bara ett vindskydd och tre hästar och det är inte så lämpligt att ha hingsten med stona och att låta en häst vara inne ensam är ju lite dumt det med, så jag kommer att ta in mina när vädret inte längre tillåter. Hästarna har också sovit inne fyra nätter i sommar på grund av vädret.

Linda
0

#2 Vi har också våra hästar länge ute förra året provade vi lösdrift med 6-7 hästar tyvärr upplevde jag det för stökigt och mer tidskrävande änn jag trodde och så fuskade vi med täcken,inne ibland vid 20 minus osv.

-Det jag tycker kan vara lite stökigt är allt foder som trampas ner,hagarna blir så enormt bottenlösa på vissa stället trots jag har enorma hagar så vid foderplatsen.

-Sedan är ju vattnet ett problem alla har tipsat om termobaren men hann aldrig köpa mig en.

-Men annars vill jag ha mina ute mkt friskare sundare hästar och gladare matte som slipper mocka ihjäl sig osv.

-Visst är det 10 oktober som gäller sedan måste man ha ligghall?

Ha det gott och visst är det ganska mysigt att mocka igen?

mvh Linda

Kiara
0

Jag är inte riktigt säker men jag har för mig att när gräset inte växer längre då ska hästen ha till gång till ligghall. Jag sökte men det står inget datum vad jag kan se. djurskyddsmyndigheten

Nu har jag ju ligghall till hästarna J och jag tar in dom när vädret inte är bra. Jag upplever också att det är minst lika mycket mockande i ligghallen som i boxarna och när det gäller nedtrampad mat så har vi grusade hagar runt ligghallen och jag fodrar på lastpallar med lastkrage runt = små enkla foder bord för att slippa få maten ner trampad. Vatten är ett bekymmer och vi ska också skaffa thermobar till våra det är nästan nödvändigt.

CBA
0

I lösdrift stallet där jag har börjat rida där har hon gjort ett foderbord i en liten byggnad med 2 väggar (pålar i de andra hörnen), tak och marken är grusad.

Sen har hennes klurige sambo och pappa tillverkat med enkla medel värmekar.

Det är badkar som dom har satt fast värmeslingor runt om på undersidan, sen klätt det med någon typ av isolering (typ frigolit) och sen byggt en trälåda utan på som skydd.

Vattnet är kopplat till en timer som fyller på lite varje halvtimme. Fiffigt och enkelt och hon slipper springa runt med hinkar el.dyl för att fyll karen och vattnet är alltid fräsht.

Dom här hästarna är ute dygnet runt året om och dom har 3 ligghallar att välja på om det är dåligt väder.

Stallet är under uppbyggnad men det finns utrymme för uppstallning nån natt om det skulle behövas.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

Suck! Vad skönt det låter med ligghall. Tänk om man hade så mycket mark att man kunde bygga ligghall och ha dom ute. Jag tror nog att dom flesta hästar gillar att få vara ute. Fast kanske inte om det snöar blötsnö och regnar flera veckor i sträck.

Kiara
0

Det är lika mycket jobb med ligghall, bara det att hästarna bestämmer själva var dom vill vara. Jag mockar varje dag i vindskyddet också, när det används.

Jag har inte heller någon jätte vinterhage till mina men den är grusad för att den inte ska bli lerig. Vinterhagen är stor som en paddock men lite kuperad, på det så kan hästarna gå i paddocken också om ingen rider där, så några jätte hagar är inte nödvändigt..

Nu har jag bara ett vindskydd och måste har skilda hagar mellan stona och hingsten så jag får ändå ta in hästarna på vintern.

gejsa
0

När jag skrev stora hagar så menar jag att dom ska vara så pass stora att dom inte trampar ner så mycket. För är dom små så trampar dom ju bara ner. Då blir hela hagen en enda stor lervälling. Det är ju inte så bra för hästarna att alltid stå i blöt lera. Det blir ju en massa sjukdomar av det. Vi har ju tex 7 hästar står här och skulle jag ge dom hagar att gå i som jag tycker är ok. Ja, då har jag inga sommarhagar. Det tycker jag är viktigast att dom får äta gräs på sommaren.

Jag förstår att man måste mocka i ligghallarna med. Men kanske inte varje dag. Man kan ju göra en bädd av alltihop. Då vänder man ju ner bajset och lägger halm över i flera lager. Det både värmer hästarna och blir lättmockat för oss. Utom när det är dags att ta bort alltihop på sommaren. Men då kanske en traktor kan ta bort det. Då blir det genast lättare. *ler*

Linda
0

Hej

-Idag mockade jag i lösdriften fy Kiara har verkligen rätt det krävs igentligen att mocka där varje dag vi mockar och fyller på strö en gång i veckan,vintertid tar vi bort de värsta högarna och fyller på halm lite oftare.

/Linda

gejsa
0

OM man ska behöva mocka varje dag i en ligghall, ja då är jag inte avundsjuk längre på er som har det.

Enl min fjordings uppfödare så ska det inte behövas så ofta. Men det kanske beror på hur noga man är. …….Har ju inte haft någon så jag vet inte. Men det låter skönt iaf.

Linda
0

Hej

-Det bästa med ligghall (mina två åringar ska ju gå helt ute i vinter) är att de får vara ute och så tycker jag att det är mer lätthanterlig mockning änn boxen eftersom vi bara tar bort högarna igentligen borde man väll kratta närmast hallen utanför också.

-Men det tar ändå en bra stund när man väl mockar.

Vi ska beställa ett gruslass och fylla upp närmast vid lösdrifts hagen.

Vad kostar ung 13 ton kross?(Ink lastbil.)

/Linda

ps Vi har typ ett ton tegelpannor kan man ha det som kross?

gejsa
0

Hallå där Linda!

Det är inte enkupiga tegelpannor ni har? För det behöver nämligen vi till logen.

Carola

Linda
0

Oj hur ser man det (ovetande?)

Annars är ni mer änn välkomna och hämta rasket.

-Tyvärr har vi redan krossat en del men vi har enhel del kvar/Linda

gejsa
0

Svårt att beskriva här. Fråga Charlie han vet nog.

Det är liksom bara en rad, tvåkupigt är två som hänger ihop. Dom gamla är enkupigt. Dom nyare är oftast tvåkupigt.

Äsch! Fråga Charlie först. Så himla svårt att beskriva.

Nu ska jag ut och rida lektion i solen. Hej då!

Carola

Linda
0

Hare bra på träningen/Linda

gejsa
0

Tack för det!

Carola

Kiara
0

I natt var första inne natten för i höst, jag lät dom sova ute från den 10 april så det blir drygt 6 månader som dom har varit ute djur Fundersam Vi bor på västkusten så det är nog varmare här än vad som det är längre norr ut och in mot landet, det är först dom senaste dagarna som vi haft höst och en fin sådan Glad Tilläggas ska nog också att det är ponnys möjligen med undanta för hingsten men han är halv ponny i alla fall, på pappans sida blir det mest stora hästar och arabblod

Vad kul dom var dessa små gubbar nu saknar jag bara F7Flörtdyslektiker som jag ärGenerad

gejsa
0

Har inte gubbarna funnits förut? Fundersam

Vad skönt det låter med så lång utevistelse för hästarna. Jasså bor du vid västkusten. Då kanske min islänning får bo hos dig i sommar så slipper han få eksem. Cool

Kiara
0

Jag bor inte så att det är eksem fritt, det finns eksemhästar i området, man får nog bo alldeles vid havet för att det ska funka. Men annars hade det kunnat funka och varit kul Cool. Nu har vi problem med bliningar som invadera oss på sommaren och det får min New Forest klåda av tyvärr.Gråter

Wanilj
0

Vi tog in våra flickor i förrgår…även de har varit ute sen tidigt i våras. Hingsten går dock fortfarande ute fast med tunt täcke på natten. Jag ringde till Mörbylånga kommuns djurinspektör för att få veta vilka datum som gäller för ligghall. Hör och häpna så är det från 1 DECEMBER!!! - 1 Mars. Jag höll på att trilla av stolen här hemma! Men vi har låååång och mycket mild höst, tydligen kan det dock regna mycket men nu har det varit torrt länge… lite för länge!

Va skönt det låter med automatik gällande vattnet i hagarna… jag konkar och konkar….men blir stark!!Glad Vi har även hinkar i stallet då jag tycker att det blir fräschar samt jag har koll på hur mycket de dricker…. Ett tips är att skicka exemhästar till Öland på bete då vi knappt har små läskigheter här… går mängder av islänningar på allvarsbete här…. Så har man unghästar alt bor inte allt för långt bort….ta en skön semester ihop med hästen här!

gejsa
0

Kiara! Ja du, sådana har vi också massor av tyvärr. I år har det varit jättemycket broms och två olika myggor. Den ena myggan var framme dygnet runt tyvärr.

En fin sommar om inte dom förb…de myggen fanns.

Jag tror nästan att det mest är knotten som min islänning inte tål. Men jag vet inte säkert.

gejsa
0

Wanilj! Jo, jag vet att man kan skicka dom till Öland. Min blir 4 år nästa år så det är inte akuellt för hans del.

Jag har ju också skrivit i detta forum att jag har ett bra medel mot eksem som fungerar kanonbra åt honom. Sedan tar jag in honom om knotten eller myggen blir för j…a mot honom.

I år har han både man och svans kvar och inget eksemtäcke har jag behövt köpa än.