Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 11359 ggr
Nikka
15

Lös i magen!

Min häst är hela tiden så lös i magen. Inte speciellt roligt att mocka efter en natt åt honom…
Kan det bero på att han fåt ensilage istället för hö? Vad kan man ge för att han ska bli bättre?

Och en annan fråga, min häst får för tillfället bara kraft nu.. men är det bra att ge Betfor också?

Spiritinthesky
0

min häst blir lös i magen av linfrö-olja. får han det?(:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

TeddyLove
0

ge han linfrö eller löpprö :)

Spiritinthesky
0

#2, OT (A) på din profil står det att frej har hoppat LA som är 130, vad menar du med det?(:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

AusaBausa
0

säkert lös av ensilagen ja..

jag gav min häst fil/proviva när han blev lös av ensilag.

Molla
1

Säger som #4, fil funkade.

AusaBausa
0

betfor kan ju kanske lugna med!

lisette
0

#0 min lille häst tålde inte hösilaget, han var dålig i magen hela tiden. kanske för starkt?

MonteMira
0

Kan vara ensilaget då de är betydligt blötare än både hö och hösilage. Hästarna måste äta så rejäl mängd grovfoder då det är så blött eftersom största delen består av vatten. Själv skulle jag kolla upp analysen och försöka byta till ett relativt torrt hösilage eller hö. Typ till 70-75 % ts i hösilaget.

Lyrik
0

Ta bort hösilaget. Alla hästar tål ej det, min gör det inte. Så han äter enbart torr-hö.

Profeed, Bakteriebalans, Krafft MagTarm äär bra för dåliga magar. Även Bryggerijäst och Foderjäst.

Ger min även betfor och vetekli efter rek. av Ultunaveterinärna.

dominic
1

Har han tillgång till halm att tugga på? Det är ju alltid bra för de att ha tillgång till när de äter ensilage.

Nikka
0

Inge halm. Men ska börja dela in vanligt torrt hö i ensilaget succesivt nu. Han får även bara kraft just nu, kan det hjälpa med betfor?

Lyrik
1

#11 Ge betfor och vetekli, det rek. Ultunaveterinärerna att jag ska ge Lyrik när han var inlagd där i januari för kolik.

tezzie
0

en i mitt stall får kraftig diareé av betfor

*** Kärleken övervinner allt ***

Lyrik
1

#13 Och min får diarré om han inte får sin betfor…

gejsa
0

#14# Din häst är speciell Lyrik. Tycker det är konstigt att hans mage överhuvudtaget pallar med alla olika saker.

#0# Min Sorro tex och Gejsa blev ju lösare i magen när dom fick betfor. Det är ju lösgörande.  Finns ju hästar som även är hårda i magen och får förstoppningar. Då är betfor bra.

Men betfor var det första jag skulle ta bort när vi var i kontakt med Strömsholm. Nu gav jag ju inget betfor när det var som värst utan bara torrt bra hö. Och så stod dom på halm så dom fick fri tillgång till halm med.

Om det inte går över så måste du övergå till bara hö. Gärna ev profeed som återställer balansen i magen. Pröva inte en massa hit och dit i några dagar det förvärrar bara magen. Det tar tid att återhämta sig i magen när man är häst. Flera månader ibland.

Lyrik
0

#15 Japp, hans mage är speciell. Just nu är han lös, antagligen för att det är öppnat till sommarhagen en bit, så de går och knaprar i sig gräs hela dagarna.

gejsa
0

#16# Men ni har ju inget gräs kvar eller knappt haft i hagen i sommar.

Denna kommentar har tagits bort.
Molla
0

Betfor är ju socker (glucos) och glucos drar osmotiskt med sig vatten så att avföringen blir blötare. Till människor med förstoppning ges glucos haltiga preparat (ex Forlax, Laktulos)

Så betfor borde ju inte passa. Om det inte har någon annan verkningsmekanism mer?!

jeanette
0

Den absolut vanligaste orsaken till lösmagar när man utfodrar med ensilage, det är att man ger en för liten giva. Hästar tål,ensilage mycket bra, men alltför många ger i underkant.

Lyrik
0

#20 Min tål INTE hösilage. Han fick då mkt hösilage, minst 14 kg av rätt så torr hösilage 65% TS.

tezzie
0

#20 Fast många kan bli lösa i magen om ensilaget är för blött :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

#20 min ponny hade fri tillgång första året jag hade ensilage och han klarade inte det. var för blött.

förra året vägde vi det, han åt ändå inte upp det och han var oxå dålig i magen-

gejsa
0

Ja, när jag var med sorro på undersökning i strömsholm så sa dom där att när hösilaget blev poppis att använda så fick dom fler diarrehästar. Varför vet dom inte riktigt. Men dom skulle ju ha sett om dom kom dit undernärda eller för smala. Så jag tror inte att det är just att dom får för lite att äta heller. Det är ju också olika individ till individ vad som gör att dom blir sjuka. Man får nog leta sig fram till just sin hästs sjukdom.

Men får en häst diarre när dom får hösilage eller ensilage så sluta om ni kan att ge hästen det att äta. Oftast är det just grovfodret som gör att dom får diarre. Av en eller annan orsak.

MonteMira
0

Ge lite linfrö

jeanette
0

14 kg är väl inte speciellt mycket. Drygt 10 kg hö om man räknar om.

jeanette
0

Äsch, ovanstånde var skrivet till nr #21

jeanette
0

Då är det mycket märkligt att nästan alla hästar klarar av ett bete som har drygt 20% ts….ska dom då inte klara av ca 65% ts bara för det råkar vara ensilage menar du, att det plötsligt är för blött.

lisette
0

#28 det är väl snarare för att det är så "koncentrerat" som de inte fixar det?

gejsa
0

#28# Precis! Visst är det lustigt. Vi pratade om det på strömsholm också. Att mina blir bra att komma ut på betet så dom ska äta gräs så länge som möjligt för magens skull. Så det tål dom men inte för blött hösilage. Men fler och fler hästar får samma symptom.

Nikka
0

Nu har min häst helt gått över till vanligt torrt hö, men ingen förändrning. Hur lång tid tar det innnan man ser skillnad?

gejsa
0

Pröva ge bara hö i ett par veckor. Inget annat.

Aribigga
0

Ta reda på varför han är lös i magen.

Se till att han dricker ordentligt! Har han vattenkopp? Då är det svårt att se. Har han en vattenhink kan man blanda i äppeljuice så han vill dricka.

Det finns en uppsjö av olika magpreparat som man kan ge en häst med dålig mage, ta kontakt med en veterinär.

Loppfrön, fil och proviva har flera redan sagt. Pro equo finns också, det är proviva till häst, coli cultur kan man beställa genom sin veterinär tror jag. Finns ett slags potatispulver man blandar i maten. Du kan även testa att ge honom varmt vatten.

Ta inte lätt på en diareehäst!!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lyrik
0

#27 14 kg fick han som minst, över 20 kg som mest. TS-halten hoppade i balarna, en kunde vara nästan hötorr, runt 82%. Nästa blött som ko-mat, runt 50%.

Han tål INTE hösilage, inte ens ens tugga.

Nikka
0

#33 Hm, svårt att veta 
Han har vattenkopp. Innan fick han betfor och havre + ensilage = lös i magen, sen fick han betfor, havre, kraft + ensilage = Lös i magen, nu får han bara kraft + torrt hö = lös i magen _(vet inte om det bli bättre om ett par veckor dock)

_Vart köper man Loppfrön, Proviva och Pro eguo… hööks eller finns det i vanlig matbutik? Kan B-vitamin hjälpa? Kan det bero på gräset han äter? Förut åt man vanligt gräs, men nu står han i en hage som mest innehåller ogräs, dvs. grövre gräs…

Aribigga
0

#35 Hur länge har han varit lös i magen? Jag tycker du ska ta kontakt med en veterinär så ni får reda på den verkliga orsaken. Se även till att han är ordentligt avmaskad.

Loppfrön finns i foderbutiker och proviva i vanliga mataffärer.

Det andra, proequo och coli cultur fick vi utskrivna av veterinär.

lurvponnyn.vimeddjur.se

gejsa
0

#35# Ha inte så bråttom. Ta bort allt utom höet och ge mer av det isf. Står han på halm? Så kan han äta av det med annars skaffa lite och lägg i höet.

Jag har haft 2 diarréhästar varav en stod på Strömsholm i över 3 veckor. Dom prövar alltid att låta hästen få stå på bara hö först där med. Du spar pengar om du gör så. Vänta med att lägg i allt annat såsom loppfrön, proviva, osv osv osv. Låt magen få lugna sig och stabilicera sig själv. Tror inte att den blir dålig av gräset i hagen.

[Jennniie]
0

En liten fråga, När du tog in honom från betet.
Började du direkt ge honom krafft då , typ full mängd eller ökade du succesivt?
En häst jag hade för några år sen, var " helt ok" i magen , men vid installningen va han tvungen att få äta hö först en vecka o sen öka krafften lite i taget.. Annars blev han lös i magen.
Tänkte om det var nåt sånt, o tror som Gejsa, att låt hästen äta hö ett tag, o sen börja lite i taget o ge krafft ifall magen stabiliserar sig igen ..
Det är ju så vi gör m hennes ena diarre häst, som jag har hemma hos mig. :)

Nikka
0

#35 Han står inte på halm, får inge halm över huvudtaget.

#38 Han gick aldrig på "helt" bete, utan han stog inne på nätterna och fick då enslilage, havre, kraft och betfor, men vi tog bort havren sen.
Och nu får han bara kraft och torrt hö.

**Men han börjar faktiskt bli lite bättre i magen nu, och det är förmodligen för att han får hö istället för ensilage. Så vi får väll se om det bli helt bra.

Tack för all hjälp iallafall! Vet nu vad jag ska göra ifall det inte blir bra! :)**

Aribigga
0

Hoppas det blir bättre! Diareehästar är inte roliga :'(

lurvponnyn.vimeddjur.se

Nikka
0

Inte nog med att han vart lite lös i magen, nu är han även skadad också.. han har slitit sönder en bröstmuskel, förmodligen pga. en spark i hagen, så han kan inte ridas och har svårt att gå.
Var hos Veterinären i fredags (glömde dock att fråga om bajset) så nu är det bara skrittpromenader i 6 veckor som gäller :/ Attans häst!