Foderstrupsförstoppning
Alla hästar förutom stallägarens och min lilla Foxen har åkt på foderstrupsförstoppning minst en gång under sommaren. På ridskolan var detta ytterst sällsynt - här händer det minst en gång i veckan.
Så sent som igår fick gammeltanten (17 årigt klbl sto) åka in till Skara akut =(.
De som fick först fick pga att de hade norpat åt sig av det ovanligt torra höet som fanns i somras. Vi trodde att problemen skulle upphöra när vi böt till hösilage men icke :(. Vetrinären bara skakar på huvudet och säger att allt grovfoder vi har där ute inte ska ges till hästar, det fastnar på något konstigt sätt.
Kan tillägga att vi har 80 ton av detta hösilage så måste stallägaren kassera alltihop lär stallhyrorna flyga upp ännu mer (blir höjda i månadsskiftet med 200:- extra per häst pga att hösilaget blev dyrare än väntat att ta in).
Har ni något tips för att förebygga foderstrupsförstoppning i denna omfattning? Foxen har inga problem med det (antagligen pga att hon knappt äter alls :( ), Coralls sprider vi ut över hela boxen så han får jobba lite. Det funkar ju nu när han bara får ett kg om dagen men snart ska han stallas in och kommer få 10 kg under natten + mat ute i hagen.
/Amanda

Är det av grovfodret dem får foderstrupsförstoppning? Skumt..
Kan ni inte köpa några balar hö, tills stallägaren köpt in nytt?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 Eftersom Foxen inte får äta hö och de andra även har fått foderstrupsförstoppning av hö tidigare i sommar så känns det inte som ett bra alternativ =( Och ja, det är av grovfodret, konstigt nog =S Både hö och hösilage.
jag har aldrig hört talas om att de kan få foderstr.först. av grovfoder…
skumt
Jag har inte heller hört talats om att hästar får foderstrupsförstoppning av grovfoder, låter mkt märkligt. Hoppas att det löser sig.
Mandysan, är höet eller silaget ovanligt tunnt eller?
jag menar tunna strån, som typ kaninhö?
#5 Nej, inte speciellt. Tycker själv att det här är hel mysko…
#6 ja, jag kan förstå det…

det måste väl vara väldigt lättuggat och smulas väldigt lätt. eller är det inte spec. gott så hästarna får tvinga i sig det så det blir en stor klump i halsen;)
har ingen aning vad man kan göra med grovfodret för att undvika detta, kraftfoder kan ju räcka med att man blöter det, men det kanske ger motsatt effekt på hösilaget….

Har ni mycket stress i stallet? Bråkar hästarna om maten i hagen tex byter höhögar flera ggr? Har ni regelbundna tider med mat, in- och utsläpp?
#9 I princip ingen stress alls, är ovanligt lugnt där ute nu. Hö ute i hagen får de inte än utan man ger sin häst själv om man tycker att det behövs (eller som i Coralls fall, han får upp knuten, går till höbalen och börjar att tugga ;)) Hästarna är ute dygnet runt.
Det enda stressmomentet jag kan komma på är att Corall har blivit lite fläng och springer runt i hagen och leker ;) helt ensam, alla andra hästarna bara tittar på honom…

Ja, då kan det ju inte var det heller om dom är ute dygnet runt. Då måste dom väl ha hö ute jämt någonstans. Fast kan dom inte tjaffsa vid foderbordet då?
#11 Inget hö ute - bara gräs..
Jag hade inte kasserat såna mängder hösilage utan att konsultera MINST en till veterinär för en "second opinion".
Ja, de kan få foderstrupsförstoppning av grovfoder också, men det är ovanligt.
Har pratat med stallägaren lite snabbt nu igen och som AnnaLundin så vill hon inte kassera hösilaget det funkar ju till hennes hästar och min vilket jag har full förståelse för. Får se hur vi ska göra, kommer nog dra ihop till ett stallmöte och diskutera om det blir aktuellt med att de som har behov köper in eget hösilage.

#12# Nu ja, men du skrev ju att dom fick hö och blev sjuka förut. :)
du skrev ju att dom fick foderstrupsförstoppning av hö.
#15 Hänger inte med själv nu… :SDe har tidigare fått hö (inte alla hästarna) när de har blivit ompysslade av sina repektive ägare. Då har de fått foderstrupsförstoppning. Nu är höet slut så då får de hösilage (fortfarande inte alla) och de som får hösilage får foderstrupsförstoppning…

Måste vara något annat som gör att dom får det.
Det är därför som jag frågade alla frågorna. Det uppkommer ju av stress tex. Men du skriver att dom får inget hö ute alls, sedan går dom ute dygnet runt.
Hästar har ju blivit sjuka av både hö och hösilage skriver du.
Ja, jag säger detsamma. det ¨åste va nått annat som är orsaken.tycker det låter helkonstigt detta.
Äter de något krafftfoder?
#17 Det är bara bra att du ställer frågor! :) Blir själv tokig på det här… Och ja, de får inget hö/hösilage ute utan endast de få stunder de tas in om ägaren vill ge dem det (tex innan/efter ridning). Och de är ute dygnet runt med undantag får ridning, ompyssling osv :)

#19# Men blir dom inte stressade och äter fort då när dom står inne? Finns ju hästar som inte vill äta om dom står själva i stallet.
Fast du menar väl bara sommartid antar jag? För normalt får dom väl hö/hösilage både ute och inne, eller?
Är det bara sommartid som dom fått foderstrupsförstoppning? (jäkla långt ord det där) :)
jag har heller aldrig hört att dom kan få foderstrupsförstoppning av grovfoder… Läskigt, ´det man inte vet har man ju aldrig oroat sig för
.
Ja skulle också konsultera ytterligare en veterinär för en andra åsikt, innan jag bara slänger sådana enorma mängder.
Men Anna, vad är det av grovfoder dom får foderstrupsförstoppning av? Tuggas det inte ordentligt, eller vad?

men foderstrupsförstoppning kan de väl ändå få i transporten när de åker o äter samtidigt?
http://www.hippson.se/cldoc/experterna.htm?_categories%5B%5D=40&open=17503&skip=10
hittade den här sidan där en veterinär skriver om foderstrupsförstoppning, fanns mkt bra att läsa om och anledningarna till tillståndet var många…

Om jag förstår det rätt så är det pga att hästen är för torr i strupen. Och finns det inget vatten i tex hagen så är det väl lätt hänt även med hö då.
Samma sak är det ju i transporten då får hästarna ofta hö men inget vatten.
#20 Precis bara sommartid,
#23 Knatar in där =)
#24 så fattade jag det också! Att dom t ex inte har vatten.
Eller att dom hetsäter… Min tanke är då, kan det vara så att betet är väldigt nerbetat i hagarna och därför hetsäter dom när dom kommer in och får grovfoder, för som jag förstod det så fick dom inget grovfoder ute?!?

Kan det vara så att vattnet tar slut eller blir sämre kvalitet sommartid så att hästarna inte gärna dricker av det?

Vår gamling fick foderstrupdförstoppning av kraftfodret några gånger. Vi fick byta så att hon åt det uppblött istället. I hennes fall berodde det på tänderna.
Hur många hästar är det som fått foderstrupsförstoppning? Hur gamla är dem och hur har de det med tänderna?
#28 Är fem olika hästar som jag kan komma på nu;
- Ett årigt travarsto, fick lunginflammation som följd. Av höet, står inte kvar längre.
- 18 årig ridtravare som har fått två gånger av höet vi hade i somras, står inte kvar längre.
- 11 årig ridtravare, har fått två gånger av höet och en gång av hösilaget.
- 12 årig Connemaravalack, Corall var glupsk och snodde åt sig en rejäl hötuss som han mosade in, har inte fått av hösilaget.
- 17 årigt kallblodssto, fått en gång av hösilaget (stod inte här innan). Det var hon som fick åka in till Skara, matstrupen spräcktes…
Just nu så ger vi hästarna små mängder ofta som vi sprider ut över hela boxarna, ridtravaren och kallblodsstoet får uppblött morgon och kväll i pyttesmå mängder.
#29 hur är det med vatten i hagen? Hur mkt bete finns det att äta ute?
#30 De har alltid vatten i hagen och fortfarande hyffsat med gräs…

Men hur blir vattnet på sommaren? Luktar illa? Dricker ni själva av vattnet?
#32 I mitten av sommaren var det ganska vidrigt, fullt av äckliga småkryp och alger =S Nu är det dock väldigt fint, är supernoga med att göra rent det varje dag och vi har flyttat tunnan så att den inte står direkt under ett träd. Så jag skulle kunna tänka mig att dricka direkt ur tunnan men föredrar kranen ;) Är ett av de godaste vatten jag någonsin ha smakat (antagligen för att jag var mycket hos min mormor som bodde granne med dem och delade brunn ;)). Så vattnet är nog inte kruxet.
Verkar dock som om vi har kommit på varför kallblodet fick, hon är inte van vid att stå i box och blev antagligen stressad av det =(.
#33 fick du ut ngt av artikeln jag länkade till?
#34 Jadå, iaf ytterligare ett resonemang :) Har sparat den!
bra att den var till nytta, tyckte själv att den var bra, lärde mig mkt jag inte visste om tillståndet
jag fick tanken av att det kan varit nått annat än foderstrupsförstoppning. (jag vet att veterinär sagt det)
Kan höet och silaget varit dåligt? plus vattnet?

har hört ett man inte ska ge krafftfoder direkt efter ridning, kan de vara samma med grovfoder kanske?
#38 det borde ju vara samma sak, är hästen ansträngd kanske den inte tuggr fodret som den ska, borde vara lika för både kraft- och grovfoder

Jag funderar på om det kan finnas någon annan gemensam nämnare för de drabbade hästarna.
Dom går ju på bete, kan det inte vara något som växer i hagarna eller kanske finns det folk som matar hästarna?